تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 1 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801553388




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پايبند نبودن به آموزه‌هاي ديني، افزايش آسيب‌هاي اجتماعي را به‌دنبال دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: پايبند نبودن به آموزه‌هاي ديني، افزايش آسيب‌هاي اجتماعي را به‌دنبال دارد
معاون پرورشي آموزش و پرورش كردستان، عدم پايبندي به آموزه‌هاي ديني و بنياد خانواده، فقر فرهنگي و تربيتي، رسانه‌ها و وسايل ارتباط جمعي را از مهم‌ترين عوامل بوجود آورنده‌ي آسيب‌هاي اجتماعي دانست.

«حجت‌الله نريماني»، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه‌ي كردستان، در رابطه با مفهوم آسيب‌هاي اجتماعي، اظهار كرد: آسيب اجتماعي به مفهوم رفتار و يا هر نوع عمل فردي و يا جمعي اطلاق مي‌شود كه در چهارچوب اصول اخلاقي، قواعد و مقررات و يا انتظارات مشترك اعضاي يك جامعه نبوده و با آن سازگار نباشد.

وي با اشاره به اين‌كه هر جامعه‌اي از اعضاي خود انتظار دارد كه از ارزش‌ها و هنجارهاي حاكم در آن تبعيت كنند، افزود: همواره عده‌اي وجود دارند كه پاره‌اي از اين ارزش‌ها و هنجارها را رعايت نمي‌كنند.

نريماني گفت: جامعه‌ افرادي را كه هماهنگ و هم‌سو با اين ارزش‌ها و هنجارها حركت نكند، ناسازگار و يا ناهم‌نوا مي‌داند و اگر اين ناسازگاري به يك رفتار دايمي تبديل شود، فرد مرتكب را كج‌رو يا منحرف مي‌نامند و رفتار او را انحراف اجتماعي و يا آسيب اجتماعي مي‌خوانند.

وي با اشاره به اين‌كه اين آسيب‌ها به دو دسته تقسيم مي‌شوند، اعلام كرد: اين دو دسته شامل آسيب‌هايي كه فقط امنيت شخص مرتكب را تهديد مي‌كند هم‌چنين آسيب‌هايي كه امنيت جامعه را نيز تهديد مي‌كند، هستند.

معاون پرورشي و فرهنگي آموزش و پرورش كردستان با بيان اين‌كه عوامل بوجود آورنده‌ي انحرافات اجتماعي در جوامع مختلف يكسان نيستند، تصريح كرد: مناطق از نظر شدت و ضعف نوع جرم و انحرافات اجتماعي با هم متفاوت هستند.

وي با اشاره به اين‌كه اين تفاوت‌ها در شهرهاي كوچك و بزرگ و نيز روستاها به‌خوبي ملموس و مشهود است، افزود: شرايط جغرافيايي، موقعيت اقتصادي، موقعيت خانوادگي و شغلي، نحوه‌ي تربيت، تفاوت‌هاي فردي، نگرش حاكم بر جامعه و موارد ديگر همه و همه در بوجود آوردن انحرافات نقش دارند.

نريماني با عنوان اين‌كه عوامل بوجودآورنده‌ي آسيب‌ها و انحرافات اجتماعي به سه دسته تقسيم مي‌شوند، افزود: عوامل شخصيتي، فردي و اجتماعي اين سه دسته عامل را تشكيل مي‌دهند.

وي در توضيح عوامل شخصيتي ادامه داد: خصوصيت اين قبيل افراد خودمحوري، پرخاشگري و عدم احساس مسئوليت در مقابل خود و جامعه است.

معاون پرورشي و فرهنگي آموزش و پرورش كردستان افزود: اين گونه افراد براي جلب توجه دست به كاري مي‌زنند و حتي در پوشش و شكل ظاهري، آرايش سر و صورت برخلاف هنجارهاي اجتماع عمل مي‌كنند.

وي ادامه داد: اينگونه افراد به علت سركوب خواسته‌هاي دروني خود از كانون خانواده بيزار شده و به رفتارهايي نظير ترك تحصيل، سرقت و اعتياد گرايش مي‌يابند.

نريماني در توضيح عوامل فردي ايجادكننده‌ي آسيب‌هاي اجتماعي افزود: داشتن آرزوهاي بزرگ و دست نيافتني، خوش‌گذراني و لذت‌طلبي، زياده‌خواهي، بي بندوباري، بي‌هويتي و بي‌هدفي در زندگي از مهم‌ترين خصوصيات اينگونه افراد است.

وي ادامه داد: اينگونه افراد براي رسيدن به اهداف خود هرگونه جرمي را مرتكب مي‌شوند و گاه آن را سرگرمي و پر كردن اوقات فراغت مي‌دانند.

معاون پرورشي فرهنگي آموزش و پرورش كردستان در رابطه با عوامل اجتماعي تصريح كرد: عدم پايبندي به آموزه‌هاي ديني و بنياد خانواده، آشفتگي كانون خانواده، نوع شغل، بيكاري، فقر، دوستان ناباب، فقر فرهنگي و تربيتي، رسانه‌ها و وسايل ارتباط جمعي از مهم‌ترين عوامل بوجود آورنده آسيب‌هاي اجتماعي است.

وي با اشاره به اين‌كه هر كدام از اين موارد مي‌تواند فرد را به سوي بزهكاري اجتماعي سوق دهد، افزود: عوامل متعددي در پيدايش جرم و بزه دخيل هستند كه بايد با كار تحقيقي و پژوهشي آنها را كندوكاو و چاره‌انديشي كرد.

همايش آسيب‌هاي پنهان سبب چاره‌انديشي مسئولان براي آسيب‌هاي اجتماعي مي‌شود

نريماني با اشاره به اين‌كه شناخت عوامل آسيب‌زا مي‌تواند مسير حركت جامعه را به سوي جامعه‌اي سالم و مترقي هموار كند، گفت: همايش آسيب‌هاي پنهان سبب چاره‌انديشي مسئولان براي آسيب‌هاي اجتماعي مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه جهاد دانشگاهي نيز به‌عنوان يكي از متوليان فرهنگي خود را در قبال جامعه مسئول مي‌داند، خاطرنشان كرد: برگزاري اين قبيل همايش‌ها، يافته‌هايي دارد كه بايد مورد توجه مسئولان قرار گيرد و به‌عنوان نقشه‌ي راه برنامه‌ريزي‌هاي پيشگيري استان ملاك عمل واقع شود.

معاون پرورشي فرهنگي آموزش و پرورش كردستان برپايي اين‌گونه همايش‌هاي علمي پژوهشي را با حمايت اجرايي مسئولان در پيشگيري و يا اشاعه آسيب‌هاي اجتماعي بسيار موثر دانست.

انتهاي پيام

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن