تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مرگ آرى امّا پستى و خوارى هرگز، به اندك ساختن آرى امّا دست سوى اين و آن دراز كردن هرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802510087




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مشاور وزير امور خارجه:تيم مذاكره‌كننده ايران بسيار حرفه‌اي و كاردان است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مشاور وزير امور خارجه:تيم مذاكره‌كننده ايران بسيار حرفه‌اي و كاردان است
مشاور وزير امور خارجه گفت: تيم مذاكره‌كننده ايران بسيار حرفه‌اي و كاردان است


به گزارش خبرگزاري فارس از شيراز، محمدعلي خرم شنبه‌شب در دانشگاه شيراز در برنامه‌اي با موضوع «در ژنو چه گذشت؟» كه با همت بسيج دانشجويي دانشگاه شيراز در تالار فجر اين دانشگاه برگزار شد با بيان توضيحاتي درباره مذاكرات ايران و غرب، اظهار داشت: تيمي كه براي انجام مذاكره معرفي شده بسيار حرفه‌اي و كاردان است.

وي با بيان اينكه اكنون آمريكا در دو بعد در مرحله تغيير استراتژي به سر مي‌برد، تصريح كرد: در بعد اول بايد گفت كه ايالت متحده از سال 1945 تاكنون در فكر استقرار در خاورميانه بوده به دليل اينكه براي مهار بلوك شرق سابق كه البته هنوز نيز در عمل وجود دارد، خاورميانه را نبردگاه بلوك شرق و غرب مي‌دانست كه در اين استراتژي، غرب بايد در خاورميانه حضور سنگين داشته باشد.

خرم با اشاره به اينكه بعد دوم تغيير استراتژي كنوني را بايد در نياز آمريكا به نفت خليج فارس جستجو كرد، اضافه كرد: ايالات متحده 11.9 ميليون بشكه از 19.8 ميليون بشكه از نفت مصرفي خود را توليد كرده و اختلاف اين دو رقم را از ديگر نقاط جهان به ويژه خليج فارس، وارد مي‌كند.

وي ادامه داد: در 10 سال گذشته، آمريكا توانسته از پوسته يا غشا زمين، نفت استخراج كند كه به اين كشور امكان مي‌دهد، به صادركننده تبديل شود.

مشاور وزير امور خارجه كشورمان تصريح كرد: آمريكا تصميم گرفته است در استراتژي قرن 21 خود، انتقال قدرت از خاورميانه به خاور دور را دنبال كند.

خرم اضافه كرد: يادداشت تفاهم‌نامه ژنو در سه دوره تنظيم شده و بر آن است كه در شش ماه نخست، تب هر دو طرف را پايين آورد و در برنامه جامع دور دوم و سوم، براي اعتمادسازي 10 تا 18 سال طول مي‌كشد كه در نهايت در دور سوم به عادي‌سازي مي‌رسيم.

وي گفت: قرار نيست چيزي گرفته و داده باشيم، تقسيم غنايم كه نبوده بلكه قرار است كه يك دوره اعتمادسازي كنيم.

مشاور وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به تغيير استراتژي آمريكا كه با آمدن اوباما كليد خورد، گفت: اين موضوع باعث وحشت اسرائيل شد چراكه با اجرايي شدن آن از سوگلي مي‌افتد و عربستان همچنين پس از آمريكا به جاي اينكه نياز به دشمني داشته باشد، براي ترك منطقه نياز به آرامش دارد و مي‌داند كه ايران مي‌تواند رهبري منطقه را به عهده گيرد.

خرم ادامه داد: توافق‌نامه ژنو نبايد به اين سادگي نوشته مي‌شد بلكه بايد سال‌ها به طول مي‌انجاميد كه اين سرعت نشان از اشتياق دولت و نه كنگره آمريكا دارد.

علي باقري كارمند بسيار جوان من بود

در ادامه، مجري برنامه اعلام كرد كه بسيج دانشجويي دانشگاه شيراز در نظر داشت مناظره‌اي با حضور علي باقري و خرم برگزار كند كه خرم نپذيرفت و در پاسخ به اين گفته مجري، مشاور وزير امور خارجه، بيان كرد: باقري كارمند بسيار جوان من در امور خارجه بود و امروز نبايد كه برگرديم و نبش قبر كنيم كه در گذشته چه اتفاقي افتاده است بلكه بايد آينده را ببينيم.

سئوالات شفاهي و كتبي دانشجويي طبق روند هميشگي ادامه داشت و دانشجويي با مشاور دكتر ظريف، مطرح كرد كه در اين توافق‌نامه حق غني‌سازي براي ايران در نظر گرفته نشده اما در نامه آقاي روحاني بارها اشاره شده است كه به حق غني‌سازي ما احترام گذاشته‌اند در حالي كه رهبري با جمله مبهم «آنچه كه مرقوم داشته‌ايد در خور تقدير است» پاسخ گفتند.

اين دانشجو ادامه داد: مقام معظم رهبري در سخنراني خود فرموده‌اند كه رهبري در جزئيات مذاكرات دخالت نمي‌كند بلكه خطوط قرمز را تعيين مي‌كند كه يكي از اين خطوط قرمز، حق مسلم ايران در غني‌سازي است.

اين دانشجو با اشاره به بازديد روزانه و سرزده و در دسترسي به نقشه تمام تاسيسات هسته‌اي ما كه در توافق‌نامه ژنو، وجود دارد، ابراز داشت: همان‌گونه كه وزير امور خارجه آمريكا گفته است اين همان چيزي بود كه در پي دستيابي به آن‌ها بودند اما از كانال‌هاي مختلف وارد شده اما موفق نشدند.

وي افزود: اين اقدام يك بي‌‌احتياطي محض است و مشكلات امنيتي در پي دارد، از ترور دانشمندان هسته‌اي تا ويروس‌هايي كه براي خرابكاري در سيستم ما نفوذ مي‌كنند.

اين دانشجو با اشاره به بيانيه كاخ سفيد، تصريح كرد: طبق اين بيانيه ارزش كل تحريم‌هاي لغو شده، 7 ميليارد دلار بوده كه چيزي حدود بودجه 10 روز كشور است و به گفته معاون وزير خارجه كشورمان، رقمي چشمگير نيست.

وي اضافه كرد: در دور اول، تمام آنچه كه مي‌توانستيم بدهيم، داديم، از بازرسي سرزده و روزانه تا غني‌سازي 20 درصد و در دور بعد چيزي براي از دست دادن نداريم اما طرف مقابل به اذعان خودش تنها پنج درصد از تحريم‌ها را برداشته و 95 درصد از آنها همچنان پابرجا است.

پس از تشويق حاضران در جلسه، خرم بيان داشت: در دوره اعتمادسازي، چي داديم و چي گرفتيم، مطرح نيست همچنين بايد در نظر بگيريم كه جان كري ايراني نيست و بايد با مخاطب آمريكايي صحبت كند و صحبت‌هايش براي تندروهاي جمهوري‌خواه و طرفدار اسرائيل كنگره مورد قبول باشد.

وي ادامه داد: حرفي كه جان كري گفته، دروغ نبوده است چراكه وي نگفته حق غني‌سازي را به رسميت شناخته اما از نظر حقوق بين‌الملل اين حق به رسميت شناخته شده و راست مي‌گويد، به دليل اينكه در معاهده NPT كه در سال 1965 تنظيم شده نامي از غني‌سازي نيامده است.

در ادامه دانشجويي از مشاور دكتر ظريف پرسيد كه آيا از تحريم 17 شركت ايراني يك روز پس از توافق ژنو و تحريم‌هاي روز گذشته اطلاع دارد؟ كه در پاسخ به اين دختر دانشجو، خرم ابراز داشت: دولت آمريكا به ايران گفته است كه اگر تحريم‌هايي كه پيش از اين تصويب شده اما پس از توافق‌نامه به اجرا درآمد، ناراحت نشويد و ربطي به يادداشت تفاهم‌نامه ندارد.

انتهاي پيام/2448/

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن