تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خوبى و بدى در روز جمعه چند برابر (حساب) مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806985194




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

باران با آثار تاريخي چه مي‌كند؟


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: باران با آثار تاريخي چه مي‌كند؟
هادي پرونده

زمستان و فصل سرما هميشه براي ميراث فرهنگي دردسرساز بوده و هست، فقط كافيست نم باراني به يك اثر تاريخي بخورد تا خبر آبگرفتگي و نم زدگي بناهاي تاريخي در شبكه‌هاي اجتماعي، خبرگزاري‌ها و محافل دوستدار ميراث فرهنگي منتشر شود، هرچند در اين فرصت كم قصد تخريب پيشينيان و زير سؤال بردن عملكردشان را نداريم اما آنچه از شواهد برمي‌آيد مرمت‌هاي غيراصولي چند سال گذشته كار را براي مديران جديد سازمان ميراث فرهنگي سخت كرده است.حفاظت از بافت‌ها و بناهاي تاريخي كه يكي از اصلي‌ترين وظايف اين سازمان است با آغاز فصل سرما شكل ديگري به خود گرفته، نگراني از وضعيت كنوني آثار تاريخي از يك سو و برنامه‌ريزي براي ساماندهي آنچه بايد انجام شود از سوي ديگر، متوليان امروز سازمان ميراث فرهنگي را در برهه‌اي پرچالش قرار داده است.مرمت و حفاظت از يك اثر تاريخي به گفته همه كارشناسان، اصول و قواعدي دارد كه در صورت رعايت نكردن اين شرايط نه تنها عمليات حفاظت درست انجام نمي‌شود بلكه خطر بيشتري اثر را تهديد مي‌كند، اين در حالي است كه بنا بر اخباري كه شنيده مي‌شود بسياري از آثاري كه بدون كارشناسي مورد مرمت قرار گرفته‌اند در معرض تخريب هستند.
آبگرفتگي در تخت جمشيد و يا خطر از بين رفتن بافت تاريخي كاهگلي يزد به دليل بي‌توجهي در سال‌هاي گذشته بيش از پيش ذهن ما را به اين نكته مشغول مي‌كند كه سازمان ميراث فرهنگي طي چند سال گذشته به كدام امر مهم جز حفاظت از آثار و داشته‌هاي تاريخي مشغول
بوده است؟

آنچه مسلم است سازماني كه امروز به دست مسئولان دولت يازدهم رسيده از آنچه بايد باشد فاصله دارد، فارغ از ساير اتفاقاتي كه بايد در اين سازمان فرهنگي بيفتد حفاظت از بافت‌هاي تاريخي و سايت‌هاي جهاني بار سنگيني بر دوش آنهاست.
براي اطلاع از برنامه سازمان ميراث فرهنگي در خصوص حفاظت از سايت‌هاي جهاني به سراغ فرهاد عزيزي، مدير كل امور پايگاه‌هاي جهاني رفتيم، وي معتقد است: در حفاظت از سايت‌هاي جهاني كشور تمام مسائل محيطي لحاظ مي‌شود نه فقط برف و باران. هرچند امسال بودجه مناسبي به اين بخش اختصاص پيدا نكرد اما با توجه به اولويت‌هايي كه وجود دارد تمام كارهاي حفاظتي براي رويارويي با فصل سرد انجام شده است.
عزيزي مي‌گويد: سايت‌هاي جهاني ما به دست پيمانكاران مرمت و حفاظت نمي‌شوند بلكه ساماندهي آن‌ها بر عهده كساني است كه سال‌هاي طولاني در اين سايت‌ها مشغول به كار هستند و در صورت كمبود اعتبار هم حفاظت از اين مواريث ارزشمند را به تعويق نمي‌اندازند.
به گفته مدير كل امور پايگاه‌هاي جهاني، تمامي سايت‌هاي جهاني كشور در مقابل برف و باران حفاظت خواهند شد، اما حفاظت از آن‌ها در برابر حوادثي همچون سيل و زلزله كه غيرقابل پيش‌بيني هستند در برخي موارد ممكن نيست.
به گفته وي بر اساس اولويت‌هايي كه كارشناسان مشخص مي‌كنند سايت‌هاي جهاني هر سال به صورت مداوم و معمول مورد مرمت قرار مي‌گيرند و حفاظت از آن‌ها اصلي‌ترين وظيفه ماست.
بر اساس گفته‌هاي مديركل امور پايگاه‌هاي جهاني به نظر مي‌رسد در فصل سرد امسال سايت‌هاي جهاني ما از خطر تخريب به دليل برف و باران در امان خواهند بود.
صدور دستورات لازم براي پيشگيري
به موازات دفتر پايگاه‌هاي جهاني، دفتر حفظ و احياي بناها و محوطه‌هاي تاريخي نيز وظيفه نگهداري از ميراث فرهنگي را برعهده دارد، اما با توجه به تغيير و تحولات صورت گرفته طي چند ماه گذشته و روي كار آمدن دولت جديد، اكنون مسئولان در حوزه نگهداري از داشته‌هاي تاريخي با چه چالش‌هايي رو به رو هستند؟
مهدي حجت معاون ميراث فرهنگي كشور در اين زمينه وضع موجود دفتر حفظ و احياي بناها و محوطه‌هاي تاريخي را نامطلوب ارزيابي مي‌كند: نبود امكان پاسخگويي به آثار متعدد ثبت شده ملموس، نبود اختيارات لازم براي صيانت از آثار و تفويض اختيار به استان‌ها كه زمينه‌ساز صدمه به آثار ثبتي شده است، تنها بخشي از مشكلات موجود در اين حوزه است.وي ضمن اشاره به اين‌كه در خصوص بهبود وضع دفتر حفظ و احياي بناها چند اقدام فوري صورت گرفته، عنوان مي‌كند: صدور دستورات لازم جهت جلوگيري از تخريب آثار و تلاش جهت ارتقاي سطح مديريت در واحدهاي تابعه از جمله اقداماتي است كه در طول چند ماه گذشته به انجام رسيده است.
معاون ميراث فرهنگي كشور تقويت مشاركت مردمي در صيانت از آثار تاريخي را لازم و ضروري مي‌داند: گسترش اقدامات حفاظتي در سطح بافت‌هاي تاريخي كشور و ايجاد زمينه براي معرفي هرچه بيشتر آثار جهت ارتقاي سطح كيفي فعاليت‌هاي دفتر حفظ و احياي بناها در دستور كار اين معاونت قرار گرفته است.معاون ميراث فرهنگي كشور قول مساعد مي‌دهد كه با شروع بارندگي‌ها، در صورت بروز مشكل هرچه در توان سازمان هست به كار گرفته شود تا مبادا داشته‌هاي تاريخي دچار
آسيب شوند.
نبايد فراموش كرد كه حفاظت از بناهاي تاريخي به عنوان بخش عمده‌اي از هويت فرهنگي و تاريخي ما فقط وظيفه مسئولان يك سازمان نيست بلكه هر كدام از ما مي‌توانيم در راه حفظ داشته‌هاي بي‌بديل كشورمان سهيم باشيم، ميراث پدري متعلق به تمامي ايرانيان است.

يکشنبه 24 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن