تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):درباره ما غلو نکنید، ما را بندگان پرورش یافته (حق تعالی) بدانید آنگاه در فضلیت ما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803152493




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جهانگیری: تلاش دولت در مرحله اول کاهش تورم است/ منابع مالی غیرضروری نباید به بازار پمپاژ شود/ بودجه دولت محدود است و تقاضاها زیاد


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
جهانگیری: تلاش دولت در مرحله اول کاهش تورم است/ منابع مالی غیرضروری نباید به بازار پمپاژ شود/ بودجه دولت محدود است و تقاضاها زیاد

جهانگیری: تلاش دولت در مرحله اول کاهش تورم است/ منابع مالی غیرضروری نباید به بازار پمپاژ شود/ بودجه دولت محدود است و تقاضاها زیاد
معاون اول رییس‌جمهور گفت: آنچه می‌تواند اقتصاد کشور را از نفت بی‌نیاز کند، اقتصاد دانایی‌محور و دانش‌بنیان است، چون دانایی می‌تواند جایگزین نفت و هر چیز دیگر شود و توسعه پایدار کشور از اقتصاد دانش‌بنیان عبور می‌کند.
به گزارش نامه نیوز،‌ اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاحیه چهاردهمین نمایشگاه بزرگ دستاوردهای پژوهشی و فناوری کشور که در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، هفته پژوهش را تبریک گفت و اظهار کرد: از زمانی که برای داشتن برنامه توسعه در کشور تصمیم گرفته شده است، زمان طولانی می‌گذرد.

وی با اشاره به اینکه "در دهه 40 برخی کشورها برای برنامه‌ریزی جهت توسعه مصمم شدند و ایران جزو کشورهایی بود که حرکت و توسعه خود را شروع کرد"، افزود: در دهه‌های بعد کشورهای دیگری از شرق آسیا برنامه‌ریزی برای توسعه را شروع کردند اما امروز ایران نسبت به برخی از این کشورها عقب است و تا نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد.

جهانگیری با طرح این پرسش که "از چه مسیری باید اقتصاد نیمه‌صنعتی متکی به نفت، به سمت اقتصاد صنعتی حرکت کند؟"، توضیح داد: در برنامه‌های گذشته تلاش شد در بخش سخت‌افزاری اقتصاد گام‌های بلندی برداشته شود و با وجود محدودیت‌ها، توفیقات قابل توجهی به دست آمد اما این توفیقات کشور را آن طور که لازم بود به توسعه نرساند؛ پس جهت‌گیری دیگری نیاز است تا کشور به سمت توسعه واقعی حرکت کند.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه "رمز اصلی ما برای توسعه پایدار این است که سیاست‌های عالمانه صحیح و با توجه به دستارودهای بشر در کشورهای موفق را در نظر داشته باشیم"، گفت: ثبات سیاست‌ها نیز در این مسیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چون همه کشورهایی که مسیر توسعه را موفق طی کردند، سیاست‌های اتخاذ شده‌شان با تغییر دولت‌ها عوض نشده است اما در کشور ما حتی با تغییر مدیران، برخی سیاست‌ها عوض می‌شود که حتی دستاوردهای به دست آمده را به باد می‌دهد.

وی با بیان اینکه "در جهان امروز، پیشرفت بر مبنای علم استوار است و پذیرش تولید علم و فن‌آوری از مهمترین عوامل توسعه پایدار است"، تصریح کرد: تا الان کشوری در دنیا مدعی نیست که از روش‌های غیر از توسعه علمی به توسعه پایدار رسیده است و در همه کشورهای موفق توسعه علمی اصلی‌ترین برنامه‌شان بوده است.

جهانگیری با اشاره به اینکه "در ایران بعد از انقلاب به صورت جدی برای توسعه جهت‌گیری داشته‌ایم تا اتکاء اقتصاد کشور به درآمد نفتی کم شود و بودجه دولت سهم کمتری از درآمد نفتی به خود اختصاص دهد"، گفت: برای توسعه پایدار، کشور باید از مسیر اقتصاد دانایی‌محور عبور کند و در اقتصاد دانایی‌محور تولید علم و فناوری و توسعه پژوهش مهمترین شاخص است. پس سرمایه‌گذاری در آموزش نیروی انسانی و توسعه پژوهشی اصلی‌ترین اولویت کشور در اقتصاد دانش‌بنیان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه "پایگاه‌های اصلی پژوهش و آموزش کشور، دانشگاه‌ها هستند"، خاطرنشان کرد: دولت اگر بخواهد اقتصاد دانش‌بنیان را محور کار خود قرار دهد، باید نهادهای آموزش عالی و شناسایی و حمایت از نخبگان و محققان را مورد توجه قرار دهد.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه "در بخش تولید مقالات در منطقه جایگاه مناسبی داریم اما در حوزه پژوهشی در منطقه و دنیا باید گام‌های بلندتری برداریم"، تصریح کرد: اگر پژوهش به معنای واقعی در کشور مورد توجه قرار گیرد، اقتصاد کشور را دگرگون می‌کند پس باید سرمایه‌گذاری جدید فیزیکی در کشور انجام دهیم و اگر این اقدام مبتنی بر حرکت پژوهشی دقیق باشد، آثار مثبتی بر اقتصاد کشور می‌گذارد.

جهانگیری با اشاره به چالش‌های بخش پژوهشی کشور نیز توضیح داد: نحوه تأمین مالی پژوهش‌ها از جمله چالش‌ها در بخش پژوهش است که متکی به منابع و بودجه دولت است؛ در حالی که در شرایط فعلی بودجه دولت محدود است و تقاضاها بسیار زیاد.

وی با بیان اینکه "کشورهایی که با توسعه علمی پیشرفت کردند، اتکایشان به منابع دولتی زیاد نبوده است"، به ضرورت حضور بخش خصوصی در حوزه پژوهش اشاره کرد و گفت: مهمترین مساله برای اینکه بخش خصوصی ایران نسبت به تحقیق احساس بی‌نیازی می‌کند، این است که بازار مصرف بخش خصوصی ایران غیر رقابتی است اما باید بدانیم راهی جز ورود به بازار بین‌المللی و تولید کالاهای باکیفیت و قابل رقابت با قیمت‌های جهانی نداریم. امیدواریم بخش خصوصی ایران نیز به این پیام توجه کند.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اینکه "چالش دیگر بخش پژوهش در ایران، تجاری‌سازی نتایج تحقیقات است"، خاطرنشان کرد: با توجه به زنجیره تولید، می‌توان گفت که اگر اقتصاد کشور مبتنی بر دانش بنا نهاده شود، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند جای خود را باز کنند. اگر صاحبان سرمایه با صاحبان ایده مشارکت کنند و برای هر کدام سهمی اقتصادی در نظر گرفته شود، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند رشد پیدا کنند.

جهانگیری با بیان اینکه "منابع شرکت‌های دانش‌بنیان فقط اختصاص به صندوق نوآوری ندارد"، اظهار کرد: منابع این صندق در این دولت به 20 برابر افزایش یافته است و شاهدیم که دولت تدبیر و امید در نخستین گام‌های کار خود در اصلاح بودجه 92 و تقدیم بودجه 93 به مجلس این پیام را می‌دهد که به لحاظ اقتصادی در شرایط دشواری قرار داریم و رکود تورمی جدی در کشور حاکم است. بنابراین اولویت نخست کشور، عبور از این مرحله است.

وی همچنین با بیان اینکه "در مرحله رکود تورمی، گرانی و بیکاری، مردم را آزار می‌دهد"، تصریح کرد: تلاش دولت در مرحله‌ اول این است که تورم را کاهش دهد؛ پس باید منابع مالی غیر ضروری به بازار پمپاژ نشود و بودجه‌ها محدود بسته شود.

جهانگیری به بودجه 93 اشاره کرد و ادامه داد: طرح‌های عمرانی نیمه‌کاره بیش از 400 میلیارد تومان منابع نیاز دارد و حداکثر 10 هزار میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی سال 92 اختصاص داده شده است که باید اولویت‌بندی شود. بودجه عمرانی سال آینده حداکثر می‌تواند 37 هزار میلیارد تومان باشد.

به گزارش ایسنا، معاون اول رییس‌جمهور در پایان تاکید کرد: دولت به حمایت خود از توسعه علمی و فناوری به صورت جدی ادامه می‌دهد و در اولویت‌های بودجه 93 به آن پرداخته است و امید است حرکت بزرگ علمی که در کشور شروع شده و مورد حمایت است، تبدیل به حرکتی در جهت توسعه اقتصادی کشور شود.






1392/9/23





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن