تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 2 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه قرآن ظاهرش زيباست و باطنش عميق، عجايبش پايان ندارد، اسرار نهفته آن پايان نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812194122




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا خوردن شراب به عنوان دارو جایز است؟


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



آیا خوردن شراب به عنوان دارو جایز است؟
آگاهى از فلسفه همه احكام، دانشى فراتر از تنگناهاى معارف عادى بشرى مى‏طلبد. لیكن به طور اجمال، روشن است كه همه احكام الهى تابع مصالح و مفاسد واقعى در متعلق آنهاست. بنابراین در صورتى كه فلسفه حكمى را ندانیم، بنا بر قاعده كلى فوق باید از آن پیروى كنیم؛ زیرا در آن یقین به وجود مصلحتى هست، هر چند بر ما ناشناخته باشد.




  به گزارش سرویس دینی جام: بسیارى از احكام، مصالحى معنوى دارند كه در حوزه هیچ یك از علوم بشرى قابل تحقیق نیست و آنها با متد تجربى خود، قادر به دادن حكمى - نفیا یا اثباتا - پیرامون آن نیستند و اگر نظرى هم بدهند، بسیار سطحى است؛ زیرا چه بسا مسأله   حكمتى برتر و بالاتر داشته باشد؛ مثلاً در مورد روزه علوم به خواص بهداشتى آن پرداخته است، ولى قرآن مجید فلسفه‏اى بالاتر را بیان فرموده و آن «تقوایابى» است.   به علاوه رشد علم بشر فرایندى تدریجى است و همین‏طور كه در همه زمینه‏ها قدم به قدم به پیش رفته و عرصه‏ها و مجالات مختلفى را مى ‏گشاید، دانش فلسفه احكام نیز از این قاعده مستثنى نیست و جهاد علمى پیوسته و دائمى بشر هر روز افق‏هاى نوینى در این عرصه مى ‏گشاید. از طرف دیگر توجه افراطى به دانستن فلسفه احكام در مواردى موجب از دست دادن فلسفه اساسى و بنیادین آن یعنى پرورش روح تعبد و سرسپارى در پیشگاه خالق یكتا مى‏شود و نظر آدمى را به جاى توجه به خالق به كاركردهاى جزئى معطوف   ساخته و گرفتار نوعى شرك مى‏سازد. ازاین‏رو شارع مقدس نیز به بیان فلسفه همه احكام الهى نپرداخته و تنها به نقل پاره‏اى از آنها اشاره كرده است، لیكن به طور كلى این مسأله را گوشزد نموده كه وضع همه این احكام به سود انسان و براى خیر و سعادت است. از جمله احکامی که عموما چالشهای زیادی را به دنبال دارد احکام پزشکی است. و در واقع یکی از اضلاع مهم مباحث اخلاق پزشکی، موضوعات فقه و احکام است که می بایست مورد توجه قرار گیرد.   ما در این نوشتار برآنیم تا چند پرسش و پاسخ را در این رابطه مطرح کنیم:   سوال: اگر كسی دارای مرضی است كه پزشك درمان تدریجی او را فقط خوردن شراب یا آبجو بداند آیا خوردن چنین مایع حرامی جایز است؟   جواب: در صورتی كه پزشك حاذق مسلمان تنها راه معالجه را خوردن شراب یا آبجو بداند خوردن آن فقط به مقدار ضرورت مانعی ندارد ولی چنانچه معالجه با داروی دیگر ممكن باشد در این صورت خوردن این مایع حرام حتی برای معالجه حرام   است. در روایتی از امام صادق ـ علیه السلام ـ آمده است كه: خداوند شفا را در حرام قرار نداده است. (تحریر الوسیله امام (ره), ج2, ص170, س34 و 35)   سوال: اگر زنی به پزشك مردی مراجعه كند و پزشك برای تشخیص بیماری او نیازمند باشد قسمتهایی از بدن بیمار را نگاه كند یا دست بزند آیا این عمل جایز است؟   جواب: در صورتی كه معاینه ضرورت داشته باشد و پزشك متخصص زن هم نباشد اشكال ندارد لكن باید به مقدار ضرورت اكتفا شود مثلاً اگر با معاینه از روی لباس تشخیص درد ممكن است بدن لمس نشود و نیز اگر با دستكش ممكن است از   دستكش استفاده شود و اگر نگاه به بدن لازم نباشد نباید نگاه كند. (ترجمه استفتائات مقام معظم رهبری,س1298 و 1303)   سوال: آیا پیوند عضو میت در صورتی كه رضایت او گرفته نشده است و اولیای او هم مجهول باشند جایز است؟   جواب: در فرض سوال در صورتی كه حفظ نفس محترمه ای موكول به پیوند عضوی از بدن میت مسلمان باشد و امكان استفاده از اعضای بدن غیر مسلمان نباشد پیوند جایز است و بنابر احتیاط دیه آن عضو را برای خود میّت در امور خیریه مصرف   كنند. (برگرفته از جامع المسائل آیت الله فاضل, ج1, س2134)   سوال: حكم مراجع تقلید راجع به تغییر جنسیت را بیان فرمایید؟   جواب: مقام معظم رهبری: عمل جراحی برای كشف و آشكار كردن واقعیت جنسی آنان اشكال ندارد به شرطی كه این كار مستلزم فعل حرام و ترتب مفسده ای نباشد. (اجوبه الاستفتائات, ج2, ص70)   نظر آیات عظام مكارم شیرازی(دام ظله) و فاضل لنکرانی(ره): تغییر دو صورت دارد:   1) تغییر ظاهری و صوری یعنی اثری از آلت جنس مخالف نیست, بلكه فقط یك جراحی صوری انجام می گیرد و چیزی شبیه آلت جنس مخالف ظاهر می شود این كار حرام است و باید به شدت از آن پرهیز نمود و اگر ازدواجی بر اساس آن صورت گیرد حرام و باطل است و حدّ شرعی دارد.   2) تغییر واقعی است یعنی با جراحی كردن عضو تناسلی مخالف ظاهر می گردد این كار ذاتاً جایز است و محذور شرعی ندارد مخصوصاً در مواردی كه آثار جنس مخالف در او باشد اما چون این جراحی نیاز به لمس و نظر دارد تنها در موارد ضرورت جایز است. (استفتائات جدید, ج2)  




۱۳۹۲/۹/۲۳ - ۱۷:۰۷




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن