تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ميان حق و باطل جز كم عقلى فاصله نيست. عرض شد: چگونه، اى فرزند رسول خدا؟ فرمود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820690756




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا چشمانمان آستيگمات مي‌شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:آفرينش: چرا چشمانمان آستيگمات مي‌شود؟
وقتي اشياي دور را به صورت تار، پر چين و چروك و درهم مي‌بينيد، نه‌تنها اعصابتان به هم مي‌ريزد، بلكه گاهي دچار سردرد، خستگي و ريزش اشك هم مي‌شويد. با اين علائم در صورت مراجعه به چشم‌پزشك مشخص مي‌شود مبتلا به نوعي ناهمخواني بينايي شبيه به نزديك‌بيني يعني آستيگماتيسم هستيد.

البته افراد زيادي به همراه نزديك بيني دچار درجاتي از آستيگماتيسم يا حالت بيضي بودن قرنيه هستند. در واقع، آستيگماتيسم وقتي ايجاد مي شود كه قرنيه به جاي حالت كروي، فرم بيضي شكلي پيدا كند.

در نتيجه تصاوير به دليل انكسار نامساوي در قسمت‏ هاي مختلف قرنيه كاملا روي شبكيه متمركز نمي شود و تصاوير دور و حتي نزديك تار ديده مي شود. در واقع افرادي كه دچار درجات بالايي از آستيگماتيسم هستند علاوه بر اشياي دور، اشياي نزديك را نيز تار مي بينند.

البته دكتر سيدحسام هاشميان، فلوشيپ قرنيه معتقد است تشخيص سريع اين عارضه بينايي بسيار مهم است، چراكه آستيگماتيسم معمولا با عوارض آزاردهنده اي مانند سردرد، خستگي، ريزش اشك و تاري ديد همراه است. اگرچه هميشه اين نشانه ها ثابت نمي كند كه آستيگماتيسم در فرد بروز كرده است، اما مي طلبد شخص مشكوك به اين عارضه براي معاينات تكميلي به چشم پزشك مراجعه كند.

چشم هاي مبتلا به آستيگماتيسم

جالب است بدانيد علت آستيگماتيسم ناشناخته است، معمولا از بدو تولد وجود دارد و اغلب همراه با نزديك بيني و دوربيني است. البته طبق تحقيقات مشخص شده است بيشتر افراد مبتلا به آستيگماتيسم، اين مشكل را به ارث برده اند.

با اين حال، دكتر هاشميان در گفت وگو با جام جم مي گويد: گرچه در اغلب موارد، آستيگماتيسم ريشه ارثي دارد، اما فشار پلك روي قرنيه مي تواند به آستيگماتيسم مختصري منجر شود.

در واقع، فشار بيش از حد پلك ها و عضلات چشمي بر قرنيه و همچنين كار كردن زياد با برخي وسايل مثل رايانه و حتي نوشتن نيز موجبات بروز اين ناهنجاري بينايي را فراهم مي آورد. علاوه بر آن، ضربات و صدمات وارده بر قرنيه نيز مي تواند به آستيگماتيسم منجر شود.

اين جراح قرنيه اظهار مي كند: آستيگماتيسم اصلاح نشده، بخصوص در يك چشم مي تواند به بروز تنبلي چشم نيز منجر شود، اما آستيگماتيسم با مطالعه در نور كم يا تماشاي تلويزيون از فاصله نزديك بهتر يا بدتر نمي شود.

آسيب هاي چشمي، آستيگماتيسم مي آورد

آستيگماتيسم مي تواند در نتيجه وارد شدن آسيب به چشم بيمار يا جراحي رخ دهد. در واقع به گفته متخصصان چشم، علاوه بر وراثت، جراحت و عمل جراحي چشم، قوز قرنيه نيز مي تواند از عوامل بروز آستيگماتيسم باشد. يعني اگر فردي دچار آسيب چشمي شود يا تحت عمل جراحي چشم قرار گيرد، ممكن است بعد دچار آستيگماتيسم شود.

دكتر هاشميان درباره تاثير بيماري قوز قرنيه بر آستيگماتيسم توضيح مي دهد: ممكن است همراه با بيماري قوز قرنيه، دوبيني و آستيگماتيسم هم به وجود آيد.

در قوز قرنيه، قرنيه نازك تر مي شود و حالت مخروطي شكل پيدا مي كند. البته مشكل بينايي مبتلايان با استفاده از عينك برطرف نمي شود و استفاده از لنزهاي تماسي براي درمان اوليه قوز قرنيه ضروري است، اما بايد در نظر گرفت در آينده اين بيماران نياز به عمل جراحي پيوند قرنيه خواهند داشت.

اختلالي كه درمان مي شود

فردي كه مبتلا به آستيگماتيسم و نزديك بيني يا دوربيني است، مي تواند با مراجعه به چشم پزشك، از عينك و لنز مخصوص يا جراحي براي رفع عيوب انكساري چشم خود استفاده كند.

دكتر هاشميان با اشاره به مطالب فوق مي گويد: فراموش نكنيد مقدار آستيگماتيسم و محور آن ممكن است به آهستگي تغيير كند.

بر اين اساس، معاينات مكرر و منظم به شما كمك مي كند در همه حال از يك بينايي كامل و دقيق برخوردار باشيد. در واقع، هدف از درمان آستيگماتيسم تصحيح انحناي نايكنواخت قرنيه است كه باعث تاري ديد مي شود.

اين جراح قرنيه با تاكيد بر اين كه درمان آستيگماتيسم شامل تجويز عدسي هاي تصحيح كننده به صورت عينك يا لنز تماسي يا انجام جراحي مي شود، اظهار مي كند: استفاده از عدسي هاي تصحيح كننده، اثر ناشي از انحناي نايكنواخت قرنيه را برطرف مي كند.

اين عدسي ها ممكن است به صورت لنز تماسي يا عينك باشد. لنزهاي تماسي مي تواند آستيگماتيسم هاي قرنيه و عدسي چشم را تصحيح كند. انواع مختلف عينك هم مي تواند جانشين مناسبي براي لنز تماسي باشد. در روش جراحي نيز با شكل دهي مجدد به سطح قرنيه، آستيگماتيسم تصحيح و درمان مي شود.

پونه شيرازي

جام جم آنلاين

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفرينش]
[مشاهده در: www.afarineshdaily.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن