تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نادانى ريشه همه بديهاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803005648




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بهره‌برداري جديد شيخ نشينان از گاز پارس جنوبي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: بهره‌برداري جديد شيخ نشينان از گاز پارس جنوبي
همزمان با صفر ماندن ظرفيت توليد هليوم، LNG و GTL ايران در پارس جنوبي، قطر پس از تبديل به بزرگترين توليدكننده و صادركننده LNG و GTL جهان با راه اندازي يك كارخانه جديد بزرگترين صادركننده گاز كمياب هليوم با استفاده از منابع گازي پارس جنوبي شد.

به گزارش خبرنگار مهر، قطر به عنوان مهمترين شريك گازي ايران در پارس جنوبي دو سال گذشته با راه‌اندازي 77 ميليون تن ظرفيت توليد LNG به بزرگترين صادركننده گاز مايع شده جهان تبديل شد.

در شرايط فعلي با وجود دستيابي آمريكا به تكنولوژي استخراج و پالايش گاز از ذخاير نامتعارف و شيل گس، اما محموله‌هاي LNG قطر به كشورهيا مختلف عضو اتحاديه اروپا، شرق و جنوب شرق اسيا همچون كشورهاي چين، هند، كره جنوبي و زاپن و حتي امريكا جنوبي به صورت تك محموله صادر مي‌شود.

علاوه بر توليد و صادرات LNG، قطر با بهره برداري از يك مجتمع جديد ظرفيت توليد GTL خود شامل تبديل گاز به فرآورده هاي استراتژيك نفتي همچون بنزين و گازوئيل را به حدود 360 هزار بشكه افزايش داده است.

در بخش توليد گاز هم گزارش اخير رويترز حاكي از آن است كه قطر با وجود برداشت سالانه 151 ميليارد مترمكعب گاز از پارس جنوبي در مقايسه با برداشت سالانه 56 ميليارد مترمكعبي ايران، بيش از سه برابر بيشتر نسبت به ايران از اين ميدان مشترك، گاز طبيعي برداشت مي كند.

همزمان با افزايش برداشت گاز، ارتقاي توليد LNG و GTL قطر، اين كشور عربي با بهره برداري از يك مجتمع جديد به بزرگترين صادركننده هليوم جهان تبديل شد.

گالف تايمز امروز گزارش داد: با راه اندازي كارخانه هليم ٢ قطر، اين كشور به بزرگ ترين صادركننده و دومين توليدكننده بزرگ گاز هليم در جهان تبديل شد.

اين كارخانه جديد قطر از ظرفيت توليد يك ميليارد و ٣٠٠ ميليون فوت مكعب در روز گاز هليوم برخوردار بوده كه منجر به تبديل اين كشور به بزرگترين توليدكننده اين گاز كمياب شده است.

ظرفيت توليد كارخانه جديد هليم قطر حدود دو برابر نخستين كارخانه هليم قطر است كه فعاليت خود را در سال ٢٠٠٥ آغاز كرده است؛ اين دو كارخانه با توليد سالانه دو ميليارد فوت مكعب گاز، حدود ٢٥ درصد از تقاضاي كنوني هليم مايع جهان را تامين مي كنند.

كارخانه هليم ٢ قطر، هليم خام ٦ ترين (واحد) ال ان جي شركت هاي راس گاز و قطر گاز (ترين هاي ٦ و ٧ توليد ال ان جي راس گاز و ترين هاي٤، ٥، ٦ و ٧ توليد ال ان جي شركت قطرگاز) را فراروش مي‌كند. راس گاز مديريت اين پروژه را برعهده دارد؛ اين كارخانه ظرفيت توليد روزانه ١٧ ميليون و ٣٠٠ هزار تن هليم مايع را دارد و ساخت آن دو سال طول كشيده است.

تاريخچه توليد هليوم ايران در پارس جنوبي

به گزارش مهر، پارس جنوبي هر چند به دليل برخورداري بيش از 14 تريليون مترمكعب گاز طبيعي و 18 ميليارد بشكه ميعانات گازي جايگاه بزرگترين ميدان فراساحلي گاز جهان را به خود اختصاص داده است اما در سه سال اخيرا مسئولان شركت ملي نفت ايران از برداشت گسترده گاز هليوم پارس جنوبي توسط قطر مطلع شده اند.

در حال حاضر از پارس جنوبي با در اختيار داشتن بيش از 28 درصد ذخاير گاز هليوم جهان به عنوان بزرگترين ذخيره اين گاز فوق سبك ياد مي‌شود و پس از اين ميدان مشترك گازي بين ايران و قطر، روسيه و ايالات متحده آمريكا بيشترين ذخيره گاز هليوم جهان را در اختيار دارند.

با اين وجود از حدود دو سال گذشته مطالعات جامع برداشت هليوم ايران به يك شركت روسي واگذار شد كه در نهايت سال گذشته اين شركت روسي نتايج تكميلي مطالعات انجام شده را در اختيار شركت نفت و گاز پارس قرارداد كه با ارزيابي اين بسته جامع اطلاعاتي، وزارت نفت نخستين گام به منظور استخراج هليوم را برداشت.

آبان ماه سال گذشته رستم قاسمي وزير نفت با صدور بخشنامه‌اي به 4 شركت اصلي وزارت نفت خواستار مشاركت تمامي شركت‌ها به‌منظور تدوين سند راهبردي، تكميل مطالعات امكان سنجي و ارزيابي اقتصادي و شناسايي اقتصادي ترين فنآوري به منظور استحصال، انتقال و ذخيره‌سازي هليوم از گاز پارس جنوبي شد.

در شرايط فعلي توليد و استحصال گاز هليوم از پارس جنوبي با دو چالش كليدي سرمايه گذاري كلان به منظور طراحي، ساخت، نصب و راه اندازي واحدهاي استحصال در هر يك از پالايشگاه‌هاي گاز عسلويه و دوم فنآوري و تكنولوژي بسيار پيچيده سردسازي گاز و جداسازي هليوم روبرو است.

با اين وجود از سال گذشته تاكنون اقداماتي به منظور يكپارچه‌سازي و تجميع كل اطلاعات صنعت نفت درباره نحوه استخراج، ذخيره‌سازي و انتقال اين گاز ناشناخته انجام شده است كه در حال حاضر با وجود تكميل مطالعات جامع اما هيچگونه فعاليت اجرايي پژوهشي و عملياتي براي توليد هليوم در مقايس‌هاي آزمايشگاهي، نيمه صنعتي و صنعتي انجام نشده است.

در اين بين در شرايط فعلي ايران واردكننده صرف گاز هليوم از كشور روسيه است و با توجه به مصارف اين گاز فوق سبك در صنايع مختلف به ويژه صنايع پزشكي اما بزرگترين دارنده ذخاير گاز هليوم جهان اين گاز ناشناخته را از روسيه وارد مي كند.

از اين رو، همزمان با تاخيرهاي چندين ساله در طرح توسعه فازهاي گازي و لايه نفتي پارس جنوبي و عقب ماندگي از شريك قطري، طرح توليد هليوم هم به ماموريتي جديد براي دولت جديد تبديل شده است.

كد خبر: 2195252

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۳ - ۱۴:۳۴

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن