تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند! زبان را عذابى دهد كه هيچ يك از اعضاى ديگر را چنان عذابى ندهد. زبان گويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804480379




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازخواني يك واقعه تاريخي23 آذر روز حمله دژخيمان پهلوي به بيمارستان امام‌رضا(ع) مشهد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بازخواني يك واقعه تاريخي23 آذر روز حمله دژخيمان پهلوي به بيمارستان امام‌رضا(ع) مشهد
23 آذر 1357 از جمله روزهايي است كه در تاريخ انقلاب اسلامي، شاهد مجاهدت مردم مشهد و ددمنشي دژخيمان پهلوي است كه در آن روز مزدوران شاه حتي از حمله به بيمارستان نيز دريغ نكردند.


به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني وزارت بهداشت، شهر مشهد در چند ماه آخر منتهي به پيروزي انقلاب اسلامي آبستن حوادثي شد كه در تسريع پيروزي آن نقش موثري داشت. يكي از اين حوادث مهم و ماندگار كه سر آغازي براي حركات بعدي انقلاب در اين شهر گرديد، واقعه 23 آذر سال 1357 و حمله رژيم به بيمارستان امام رضا (ع) بود كه براي هميشه در تاريخ مبارزات سياسي مردم اين شهر به ثبت رسيد.

با اوج گيري انقلاب و فرا رسيدن محرم سال 57، راهپيمايي‌هاي ميليوني سراسر كشور را فرا گرفت. در مشهد طي روزهاي 19 و 20 آذر 57 برابر با نهم و دهم محرم 1399 قمري مصادف با تاسوعا و عاشورا حسيني تظاهرات عظيمي به راه افتاد.

در پايان اين تظاهرات كه اطراف فلكه حضرت بود قطعنامه‌اي ده ماده‌اي مبني بر سرنگوني حكومت شاهنشاهي و بر قراري جمهوري اسلامي به رهبري امام خميني قرائت شد. در پايان مراسم اين دو روز آيت الله خامنه اي سخنراني نمودند.

در شب عاشورا عده‌اي از مردم مجسمه شاه در فلكه تقي آباد، ميدان شاه و داخل محوطه بيمارستان شاهرضا را تخريب و پايين آوردند.

پيوستن پزشكان و كادر بيمارستانها به جنبش انقلاب اسلامي در كشور و از جمله مشهد و بخصوص تبديل شدن بيمارستان امام رضا(ع) به پايگاه نهضت، خشم دستگاه امنيتي مشهد را در سال‌هاي نخستين انقلاب برانگيخت.

از آن مقطع بيمارستان، مورد توجه دو گروه مأموران امنيتي و انقلابيون قرار گرفت. انقلابيون مي كوشيدند با اتخاذ راهكارهايي نقش آفريني و حضور پزشكان را در عرصه مبارزه تداوم بخشند.از اين رو برخي تظاهراتها را با حضور دانشگاهيان از بيمارستان آغاز مي كردند.

روز 12 آذر (دوم محرم) يك هزار و پانصد تن از استادان و دانشجويان و حتي كارمندان دانشكده هاي دانشگاه فردوسي، در محوطه دانشكده علوم تجمع و به طرف حرم تظاهرات كردند كه در مسير حركت با حمله مأموران و شليك گاز اشك آور مواجه شدند و تعدادي از دانشجويان دستگير شدند.

** گسترش تظاهرات در مناطق مختلف شهر

تظاهر كنندگان عكسهايي از امام خميني(ره) را حمل و شعار هميشگي مرگ بر شاه را سر مي دادند- در پايان اين راهپيمايي حضرت آيةا... واعظ طبسي پس از سخنراني قطعنامه اي 9 ماده اي در خصوص مراجعت امام به ايران، بركناري شاه، و... قرائت كرد.

دستگاه امنيتي كه از تداوم حضور نقش آفرين كادر بيمارستان و اصولاً پزشكان و استادان دانشگاه در جنبش نگران شده بود، عده اي چماقدار را اجير و روانه بيمارستان كردند. آنان در روز 22 آذر از در شرقي بيمارستان 17 شهريور( 6 بهمن) وارد بيمارستان شدند و نگهبانان بيمارستان را مضروب ساختند. اين عمل سبب شد تا جامعه پزشكان از خود عكس العمل نشان دهند و تصميم گرفتند كه كليه بيماران بيمه ارتش اعم از افسران و درجه داران و خانواده هاي آنان را به طور رايگان ويزيت و مداوا نمايند.

** تهاجم به بيمارستان امام رضا(ع)

يكي از فجايع اصلي در آغاز دهه دوم محرم تهاجم عوامل مزدور رژيم شاه به بيمارستان امام رضا(ع) و بيماران بي‌گناه و بي‌دفاع بود. در 23 آذر بود كه چماق به دستان با حمايت نيروهاي امنيتي از در جنوبي وارد باغ بيمارستان امام رضا(ع) شدند.

ابتدا ماشينهاي سواري پزشكان و پرسنل بيمارستان را مورد هجوم قرار داده و شيشه‌هاي آنان را شكستند سپس در ادامه حركت خود به بخش اطفال بيمارستان هجوم آوردند و ضمن شكستن اثاثيه داخل آن شروع به تيراندازي كردند.

هنگام ورود به اين بخش، نگهبانان از خود مقاومت به خرج دادند كه بر اثر درگيري تعدادي از آنان مجروح شدند اما به هنگامي كه با مقابله انبوه كاركنان بخش روبه رو شدند، به شليك گاز اشك آور و تيراندازي هوايي پرداختند.

اين تهاجم چندان دوام نياورد، زيرا مردم به محض اطلاع به طرف بيمارستان حركت كردند و هنگامي كه به آنجا رسيدند، چماق به دستان فرار را بر قرار ترجيح دادند.

** تحصن پزشكان و استادان دانشگاه

اينك كه بيمارستان امام رضا(ع) به يكي از كانونهاي اصلي مبارزه درآمده بود و تظاهرات ها غالباً به آنجا خاتمه مي‌يافت مهم‌ترين واقعه بعد از حمله به بيمارستان، اقدام هوشيارانه جمعي از علماي مبارز در حمايت از تحصن پزشكان و كادر بيمارستان بود.

در پي تحصن پزشكان و پيوستن علما به آنان از ساعت 11 صبح دانشجويان و گروه‌هاي ديگر از مردم با پارچه‌هاي سفيد كه به عنوان پلاكارد در دست داشتند با دادن شعار به طرف بيمارستان امام رضا(ع) حركت كردند و بدون اعتنا به اخطار مأموران وارد بيمارستان شدند و به جمع تحصن پزشكان و علما پيوستند.

** واكنش علما و مردم سراسر كشور

در پي وقوع اين حادثه، بار ديگر وقايع مشهد در كانون توجهات انقلابيون كشور قرار گرفت و مراجع، علما و طلاب با صدور اعلاميه‌هايي عاملان آن را محكوم كردند.

حضرت آيت‌الله العظمي سيد عبدا... شيرازي روز بعد از واقعه با صدور اعلاميه شديداللحني؛ با اشاره به حمله چكمه‌پوشان نظامي و چماق به دستان مزدور به بيمارستان از اين اقدام به عنوان نشانه زوال قطعي رژيم ياد كرد و از تمام مبارزان خواست كه اتحاد و همبستگي خود را حفظ كنند.

آيت‌الله شيرازي پس از آن در نامه‌اي خطاب به آيت‌الله صدوقي و در پاسخ به حمايت علماي يزد از تحصن روحانيون مبارز مشهد و پزشكان و استادان دانشگاه در بيمارستان امام رضا(ع) جريان حمله، خسارات، مجروحين و شهادت اين واقعه را يادآور مي‌شود.

همچنين مراجع قم نيز با صدور اعلاميه مشتركي با اشاره به اخباري كه از مشهد و برخي شهرهاي ديگر مي‌رسد، يادآور شدند كه دستگاه امنيتي در ترفندي مزورانه، نيروهاي امنيتي را در پوشش لباس معمولي به عنوان طرفدار رژيم به خيابانها فرستاده كه مردم را مورد ضرب و شتم قرار دهند.

در پايان نيز روز 27 آذرماه را به عنوان عزاي عمومي اعلام كردند.

سرانجام، تحصن كنندگان در بيمارستان امام رضا(ع) پس از چندين روز با تشيع جنازه شهيد محمد منفرد به تحصن خود خاتمه دادند. پايان تحصن بيمارستان امام رضا(ع) با صدور قطعنامه‌اي همراه بود كه در آن سه دليل را براي خاتمه دادن به تحصن يادآور شدند.

نخست آنكه ادامه تحصن و تجمع، آنان را از رسيدگي به ديگر امور مذهبي و تبليغي باز مي‌دارد. ادامه تحصن، ملازم با تعطيلي مطب پزشكان خواهد بود كه حضور آنان در مطبها براي مداواي مردم ضروري است و آيات عظام شيرازي و قمي خواستار پايان دادن به تحصن بوده‌اند.

در اين قطعنامه نيز به دستاوردهاي آن اشاره شده كه اهم آن عبارت است از اخراج مسئول اصلي جنايت بيمارستان امام رضا(ع)، سركوب شدن مزدوران چماق به دست و آزادي زندانيان بي گناه.

انتهاي پيام/2202/ر

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن