تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به صداى قارى‏اى كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت مى‏كند گوش دهد، براى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819366632




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برنا گزارش مي‌دهد؛ زنگ خطر بيماري ايدز در ميان كودكان كار زده شد/ آمار 20 هزار نفري كودكان كار در تهران


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: برنا گزارش مي‌دهد؛ زنگ خطر بيماري ايدز در ميان كودكان كار زده شد/ آمار 20 هزار نفري كودكان كار در تهران
در حال حاضر وجود بيش از ۲۰هزار نفر كودك كار در تهران تاييد شده است و متخصصان از زنگ خطر شيوع ايدز در كودكان كار و خياباني 45 برابر جمعيت عادي خبر مي‌دهند.


به گزارش خبرنگار اجتماعي برنا، كودكان كار، كودكان كارگري هستند كه به صورت مداوم براي كار در كارخانه‌ها، معادن، زمين‌هاي كشاورزي كمك به كسب و كار والدين و همچنين دست فروشي و كارهاي نامتعارف مانند كسب و كار خارج از ساعات مدرسه به خدمت گرفته مي‌شوند.

لازم به ذكر است كه به كار گرفتن كودكان در اغلب كشورها و سازمان‌هاي بين‌المللي فعاليتي استثماري تلقي مي‌شود.

اين كودكان در طول تاريخ به اشكال مختلف وجود داشتند اما با آغاز تغييراتي كه در شرايط كار در زمان صنعتي شدن به وجود آمد مفاهيم حقوق كارگر و حقوق كودكان مورد نقد و بحث عمومي قرار گرفت؛ اما همچنان كار كودكان در كشور هاي مختلف شيوع دارد.

در سال هاي مختلف در جهان بسياري از مدافعان حقوق كودك تلاش كردند تا با وضع قوانيني از كار كودكان بكاهند و يا ساعت كاري آن ها را كم كنند. در برخي از اين تلاش ها سوادآموزي، تامين بهداشت و درمان كودكان و نيز اجازه يافتن كودك براي تفريح و بازي و نيز تغيير وضعيت كاري كودك با هدف بهبود شرايط حاد او در دستور كار افراد و يا سازمان هاي مدني مدافع حقوق كودكان كار قرار گرفت. به اين ترتيب كودكان كه در زمان انقلاب صنعتي و تغيير وضعيت اقتصادي جهان در چرخه هاي سنگين اقتصادي در كشورهاي مختلف غربي وارد شدند كم كم به دنياي اطراف شناسانده شدند و اجتماع پيرامون كودكان، به حقوق اوليه آن ها توجه بيشتري كرد. در كشورهاي آسيايي و آفريقايي اما به دليل وجود فقر و معضلات مختلفي همچون فرهنگ خاص و بي سوادي و كم سوادي اين مسئله هنوز هم يكي از آسيب ها و يا بهتر بگوييم واقعيت هاي انكار ناپذيري است كه همچنان آثار وجودي آن در گوشه و كنار جامعه ايران (به طور مثال) ديده مي شود. از طرفي افزايش مهاجرت ها از كشورهاي همسايه به خصوص از افغانستان به كشورمان به افزايش بيش از پيش كار كودك دامن زده است. به نظر مي رسد با شروع سال جديدي كه مبدا آن روز جهاني منع كار كودك است برنامه ريزي ها و پيش بيني هاي بيشتر و گسترده تري بايد در اين زمينه از طرف دولتي ها و گروه هاي مردم نهاد صورت پذيرد.

هر چه اختلاف هاي نهادهاي مدني و نهادهاي دولتي كه متوليان اين امر مهم هستند كاهش يابد و به جاي گروكشي هاي هرساله و به ديده شك نگريستن به فعاليت هاي يكديگر به اصل تعهد اجتماعي و مسئوليت در مقابل كودكان پرداخته شود و به جاي تبليغات صرف به كارهاي عملي و علمي همت گمارده شود قطع يقين آنكه سود خواهد برد جامعه هدف هر دو گروه فعال در كشور خواهد بود.

*سالانه ۲۵۰ ميليون كودك ۵ تا ۱۴ ساله در جهان محروم از كودكي مي‌شوند

بر اساس آمار سازمان جهاني كار (ILO)، سالانه ۲۵۰ ميليون كودك ۵ تا ۱۴ ساله در جهان محروم از كودكي مي‌شوند. طبق اين آمار ۱۲۰ ميليون ‌نفر از آن‌ها وارد بازار كار شده و مشغول به كار تمام‌وقت هستند. ۶۱ درصد اين كودكان در آسيا، ۳۲ درصد در آفريقا و ۷ درصد در آمريكاي لاتين زندگي مي‌كنند. كارگري برده‌وار، روسپي‌گري و فروش اعضاي بدن كودكان، از ديگر سرنوشت‌هاي كودكان قاچاق است.

در كنار حضور كودكان كار در كشورهاي جهان سوم، پديده كودكان كار در كشوري همچون ايالات متحده آمريكا نيز به چشم مي‌خورد. در حدود ۵۰۰ هزار كودك در حال كار در مزارع آمريكا هستند و قانون حمايت از اين افراد از قبل از جنگ جهاني دوم تا به امروز دست‌خوش تغيير نشده است. اين گروه را كودكاني تشكيل مي‌دهند كه غالباً از گروه مهاجراني بوده‌اند كه به طور غير قانوني از آمريكاي لاتين به ايالات متحده آمريكا مهاجرت كرده‌اند. بر اساس گزارش ديده‌بان حقوق بشر، حداقل ۴۳ كودك بر اثر سوانح در حين كار جان خود را از دست داده‌اند.

براساس آمارهاي موجود بيش از ۲۵۰ميليون كودك (۱۴-۵) كه معمولاً زير سن قانوني كار مي‌كنند، در كشورهاي در حال توسعه است. اگر سن پايان كودكي را براساس پيمان نامه حقوق كودك زير ۱۸سال در نظر بدانيم، در سال ۲۰۰۲ بيش از ۳۵۰ميليون كودك و نوجوان به جاي پرداختن به تحصيل، كار مي‌كنند.

* وجود بيش از ۲۰هزار نفر كودك كار در تهران تاييد شده است

لازم به ذكر است كه آمار كودكان كار در كشور ما هم به دلايل گوناگون در حال افزايش است، اما هنوز آمار دقيقي در اين رابطه اعلام نشده است. اما در حال حاضر وجود بيش از ۲۰هزار نفر كودك كار در تهران تاييد شده است. طبق آماري كه سازمان جهاني كار در سال ۱۹۹۵بيش از ۷۱/۴درصد كودكان بين ۱۰تا ۱۴ سال در ايران از لحاظ اقتصادي فعال هستند.

گفتني است؛ بر اساس سرشماري كه در سال ۱۳۷۵ انجام شد بيش از ۴ درصد جمعيت شاغل كشور را گروه سني ۱۰تا ۱۴ سال تشكيل مي‌دهند و بر اساس همين آمار، جمعيت شاغل كشور ۵/۱۴ميليون نفر بوده است كه ۴ درصد آن در حدود۶۰۰ هزار نفر مي‌شود. در سال ۱۳۷۵ حدود ۳۸۰ هزار كودك در سن ۱۰تا۱۴ سال در ايران كار ثابت داشته است.

* از آسيب‌هاي مهم اجتماعي در كودكان كار افزايش بچه‌هاي ناخواسته است

امان الله قرايي مقدم جامعه شناس، كودكان كار را از لحاظ سرپرستي به دو دسته تقسيم كرد و گفت: عده‌اي از اين كودكان پدر و مادر دارند و اغلب در كارگاه‌هاي كوچك صنعتي مشغول به كار مي‌شوند و بخش عمده‌اي از آن‌ها بدون سرپرست هستند و زير نظر باندها و گروه‌هاي مختلف در خيابان‌ها رها مي‌شوند.

اين آسيب شناس در ادامه گفت: مسئول مستقيم جمع آوري و حمايت از اين كودكان سازمان بهزيستي، وزارت رفاه و تامين اجتماعي است، اما متاسفانه با توجه به آمار زياد كودكان كار اقدام خاصي در اين رابطه انجام نشده است.

به اعتقاد اين آسيب شناس دولت‌مردان و مسئولان بايد اماكني را براي جمع آوري اين كودكان، به ويژه در كنار خانواده‌هايشان با وجود تمامي امكانات رفاهي مانند مدرسه و درمانگاه مهيا كنند.

به گفته قرايي مقدم آسيب‌هايي كه به‌دليل حضور كودكان در محيط هاي كاري نا معتبر به آنها وارد خواهد شد، اعتياد و خصوصا تجاوز به دختران كار دانست كه همين امر باعث افزايش بچه‌هاي ناخواسته دانست.

لازم به ذكر است كه كودكان كار در شرايط بسيار نامطلوب از نظر تغذيه، بهداشت و انجام كارهاي خطرناك و حاد به سر مي‌برند. اين كودكان مي‌توانند به راحتي بازيچه دست بزهكاران حرفه‌اي اعم از سارقين يا باندهاي توزيع مواد مخدر، عوامل ايجاد خانه‌هاي فسادو... قرار گيرند. و همچنين عدم بهره گيري از آموزش و تحصيل علم و فن، قدرت رقابت با ساير كودكان در ايجاد يك زندگي سالم را هر جه بيشتر از اين كودكان سلب مي‌كند.

*اعلام زنگ خطر جدي براي شيوع بيماري ايدز در بين كودكان كار

علي‌اكبر سياري معاون وزير بهداشت درروز جهاني ايدز از شيوع بيماري ايدز در ميان كودكان خياباني ابراز نگراني كرد و گفت: شيوع ايدز در كودكان مورد مطالعه 4.5 درصد بوده است. اين در حالي است كه شيوع اين بيماري در جمعيت عموم كشور يك دهم درصد است. بر اين اساس مي‌توان گفت شيوع ايدز در كودكان كار و خياباني 45 برابر جمعيت عادي است و اين مي تواند زنگ خطر جدي باشد.

وي همچنين به نتايج تحقيقي در اين رابطه اشاره كرد و گفت: 72 درصد اين كودكان عنوان داشته‌اند كه دوستانشان سوء مصرف مواد مخدر داشته‌اند و اين نشان مي‌دهد كه اين كودكان با مواد مخدر آشنا هستند. 15 درصد اين كودكان نيز اعلام كرده‌اند كه خودشان مواد مخدر مصرف كرده‌اند. 4.6 درصدشان نيز گفته اند كه مواد تزريقي استفاده كرده‌اند.

وي افزود: 29 درصد 15 تا 18 ساله‌هاي اين مطالعه اعلام داشته‌اند كه رابطه جنسي داشته‌اند. همچنين 33.2 درصدشان گفته‌اند كه در آخرين رابطه جنسي‌ خودشان از وسيله بهداشتي پيشگيري استفاده كرده‌اند. 144 نفرشان چند شريك جنسي داشته‌اند.

معاون وزير بهداشت گفت: به اين ترتيب كودكان كار و خياباني، معتادان تزريقي و روابط جنسي ناسالم زنگ خطر ايدز در كشور به صدا در آورده‌اند.

* ارتقاي سطح زندگي خانوادگي كودكان عامل جلوگيري از بروز آسيب‌هاي اجتماعي در كودكان كار

محمد علي موسوي مباركه عضو كميسيون اجتماعي مجلس كودكان خياباني را محصول خانواده هاي آشفته اي دانست كه فرزندان خود را مورد توجه قرار نمي دهند و برنامه‌اي براي فرزندان خود ندارند و همچنين به دليل مشكلات اقتصادي فرزندان در جامعه رها مي‌شوند و برخي وارد گروه‌ها و باندهاي كار كودكان مي‌شوند و به تكدي‌گري روي مي‌آورند و مبلغ ناچيزي را دريافت مي‌كنند.

عضو كميسيون اجتماعي مجلس با اشاره به لايحه حمايت از كودكان در مجلس گفت: تعدادي مواد قانوني اين لايحه در كميسيون اجتماعي به تصويب رسيد و برخي از ايرادات آن هم برطرف شد. اميدواريم در مراكزي مانند بهزيستي و نهادهاي حمايتي طبق اين لايحه عمل كرده و به نحو احسن اين كودكان را مورد حمايت خود قرار دهند.

اين نماينده مجلس با بيان اينكه آمار دقيقي از كودكان خياباني موجود نيست، گفت: بايد از اين كودكان خياباني كه بي سرپرست يا بد سرپرست هستند، حمايت كنيم و بتوانيم هزينه‌هاي از دست رفته را به آن‌ها بدهيم.

به گفته علي محمد زنگانه معاون اجتماعي و پيشگيري از آسيب‌هاي سازمان بهزيستي كشور 30 درصد كودكان كار را از اتباع بيگانه است

وي در اين رابطه گفت: براي كمك به كودكان كار و خيابان همچنين جلوگيري از بروز آسيب هاي اجتماعي ناشي از اين امر و ارتقاي سطح زندگي اين كودكان بايد توانمند سازي خانواده‌هاي آن‌ها در دستور كار سازمان‌ها و نهادهاي ذي‌ربط قرار گيرد.

وي همچنين يادآور شد: دستور العمل هيات وزيران در باره پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي بايد به صورت قانون درآيد تا سازمان‌هاي مربوطه توان اجرايي بيشتري داشته باشند.

رضا جهانگيري‌فرد معاون خدمات اجتماعي سازمان رفاه و مشاركت‌هاي اجتماعي شهرداري نيز گفت: آمار كودكان كار شناور و در فصول مختلف قابل تغيير است. مابه طور دقيق آمار مشخصي نداريم اما بر اساس فعاليت سازمان‌هاي مردم نهاد و شناسايي كودكان كار توسط آن‌ها نزديك به ۲ هزار و ۵۰۰ كودك كار در شهر تهران شناسايي و براي آن‌ها پرونده تشكيل شده است.

گفتني است؛ كار كودكان سبب افزايش سود و انباشت سرمايه براي كساني مي شود كه كودكان را مورد استثمار قرار مي دهند و در نتيجه فاصله طبقاتي را در جامعه بيشتر مي كند و فقر و تهيدستي را افزايش مي دهد. كودكان را از دستيابي به دانش و مهارت كافي باز مي دارد و در نتيجه بهره وري نيروي كار را در جامعه كاهش مي دهد. آسيبهاي اجتماعي مانند اعتياد، بزهكاري، استثمار، تبعيض، فقر و... افزايش مي يابد و در نتيجه سلامت اجتماعي را به مخاطره مي اندازد و مانع پيشرفت و توسعه جامعه مي‌شود.

* احساس عدم امنيت نسبت به آينده از دلايل صدمات روحي و رواني كودكان كار است

همچنين منصور بهرامي آسيب شناس، خطراتي كه اين كودكان را تهديد مي‌كند، ضايعات و صدمات جسمي به دليل تغذيه نامناسب و عدم توانايي مراجعه به پزشك، وجود مشكلات زيادي براي ادامه تحصيل نداشته و مشكلات رفاهي دانست و همچنين تاكيد كرد صدمات روحي و رواني بزرگترين صدمه اي است كه اين كودكان در محيط كار و خيابان مي‌‍بينند.

وي در اين رابطه اظهار كرد: كودكان كار و خيابان الگوهاي سالم تربيتي در جامعه ندارند. در محيط‌هاي كاري نامناسب به مرور در آن‌ها حس حقارت ايجاد مي‌شود و گاه ممكن است مورد سوء استفاده‌هاي جسمي، رواني و جنسي قرار بگيرند. در واقع آسيب‌هاي شخصيتي جدي كودكان كار را تهديد مي‌كند.

بهرامي ادامه داد: يكي ديگر از عوامل آسيب اين كودكان، احساس عدم امنيت نسبت به آينده است كه باعث مي‌شود كودكان هميشه حالت نياز و اضطراب داشته باشند و به ديگران اعتماد نكنند و زماني كه در گروه قرار مي‌گيرند، گروه را از تعادل خارج كنند.

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن