تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812576488




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فضاي سبزي كه آژير قرمز مي كشد/توقف گسترش فضاي سبز اراك در سه دهه اخير


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: فضاي سبزي كه آژير قرمز مي كشد/توقف گسترش فضاي سبز اراك در سه دهه اخير
اراك – خبرگزاري مهر: سبزه نشان طبيعت و نشان طراوت است. هر درخت سبز مي تواند اكسيژن پنج نفر را تامين كند. اضافه شدن يك هزار هكتار فضاي سبز به شهر صنعتي اراك در طرح جامع كاهش آلودگي هوا، انتظار روزهاي سبزتري براي اراك و زنده شدن خاطرات باغ شهر اراك مي رفت اما اين مصوبه از سال 86 به زردي گراييده است و هم اكنون شهر اراك در وضعيت هشدار فضاي سبز قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، در گذشته اي نه چندان دور، بيش از سه دهه قبل اراك باغ شهري بود كه سرسبزي و طراوتش به روح انسان لطافت مي بخشيد، با توسعه فضاي شهري و صنعت اين درختان جاي خود را به ساختمان هايي دادند تا خاطرات سبز اهالي آن زمان را زير هجمه سنگينشان له كنند و ريه هاي شهر را تنگ و تنگ تر كنند.

با ورود صنايع مختلف، باغ شهر اراك ظرف كمتر از چند سال به شهري پر از دود و آلودگي تبديل شد. صنايع رشد غول پيكري پيدا كردند اما گسترش فضاي سبز اراك زير پا ماند. تا انجا كه حتي محيط زيستي ها در جدال با مسئولين ديگر از جمله شهرداري در امار واقعي سرانه فضاي سبز با يكديگر توافق ندارند.

امير انصاري مديركل حفاظت محيط زيست مركزي ميزان سرانه فضاي سبز براي هر نفر در اراك از ديد سازمان حفاظت محيط زيست را ۱۰ متر مربع مي داند و مي گويد: اين مقدار از نظر شهرداري براي هر نفر ۲۱ متر مربع اعلام شده است.

در ارائه آمارها فضاي پاركي به جاي فضاي سبز محاسبه مي شود

مديرعامل خانه تشكل ها ي مردمي استان مركزي نيز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مصوبه طرح جامع كاهش آلودگي هوا و افزايش فضاي سبز اراك در اين طرح گفت: تصويب طرح جامع كاهش آلودگي هوا كه در سال 86 خيلي ها را خوشحال كرد اما اين طرح خلا هايي بسيار داشت.

سياوش آقاخاني با بيان اينكه، طرح در زمان تصويبش خوب و قابل قبول بود، افزود: وقفه در عملي كردن مصوبات و تخصيص نگرفتن اعتبار از مشكلات اصلي اين طرح بود.

وي با اشاره به كمبود فضاي سبز در شهر اراك، ادامه داد: ايجاد يك هزار فضاي سبز به عنوان يكي از مصوبات طرح خوب به نظر مي آيد ولي اين طرح اجرايي نشد.

اين فعال زيست محيطي تعريف استاندارد فضاي سبز شهري را مقدار فضاي سبزمشجر و تاثيرگذار كه در مالكيت و اختيار مديريت شهري است دانست و گفت: اما شهرداري در آمارهايش فضاي پاركي را كه در ان وسايل پارك گذاشته شده و هيچ فضاي سبزي هم وجود ندارد را جزو سرانه فضاي سبز لحاظ مي كند.

آقاخاني ادامه داد: سرانه استاندارد فضاي سبز براي هر شهروند در شهر اراك بايد به 27 متر مربع برسد كه با توجه به آلودگي بالاتر نيز مي رود اما آمارهاي ارائه شده از سوي شهرداري و فضاي سبز سرانه كنوني فضاي سبز اراك را 16 متر مربع اعلام مي كند.

وي تاكيد كرد: به جرات مي توان گفت كه اين رقم واقعي نيست، زيرا در محاسبات شهرداري فضاي پاركي مورد محاسبه قرار گرفته و محاسباتي كه از طريق نقشه هوايي با توجه به تعريف فضاي سبز از سوي موسسات زيست محيطي انجام شده، اين سرانه را 9 متر مربع تخمين زده شده است.

آقاخاني با اشاره به اينكه آمار دادن ها مشكلي از آلودگي هواي اراك حل نمي كند، اظهار كرد: نبود مدير متخصص در شهرداري باعث ارائه چنين آمارهايي مي شود كه در آن به جاي فضاي سبز شهري موثر، چمن ها و وسايل بازي و سنگفرش هاي پارك ها نيز محاسبه شود.

اراك در كمتر از بيست سال با مشكل كمبود درخت روبرو است

وي با تاكيد بر اينكه اثربخشي فضاي سبز شهري بايد مداوم باشد، افزود: متاسفانه 80 درصد درختان اراك از گونه هايي هستند كه در فصل پاييز و زمستان خزان دارند، كه به دليل حجم بالاي آلودگي در فصل سرما، تاثيري در كاهش آلودگي ندارند.

آقاخاني پراكنش نامناسب فضاي سبز در اراك را از ديگر مشكلات كنوني فضاي سبز شهري عنوان و اظهار كرد: با توجه به اينكه كانون آلودگي شهر اراك در هسته مركزي قرار دارد، اما تعداد درختان و فضاي سبز آن نسبت به برخي مناطق شهر بسيار كم است.

مديرعامل موسسه زيست محيطي كيمياي سبز به وقوع بحران كمبود درخت در بيست سال آينده در اراك اشاره و تصريح كرد: حدود نيمي از درختان شهر اراك از نوع اقاقيا هستند كه بين سال هاي 48 تا 52 كاشته شده اند. اين درختان در بهترين حالت 60 تا 70 سال عمر مي كنند بنابراين هم اكنون بيشتر عمر آن ها طي شده و در 10 سال آينده كم كم از چرخه خارج مي شوند و خشك مي شوند و يكباره با كمبود درخت روبرو خواهيم شد.

آقاخاني گفت: هرچند كه هم اكنون هم به دليل سن بالا و شرايط آب و هوايي اين درختان تاثير زيادي در هوا ندارند.

وي ادامه داد: قطعا فضاي سبز با پراكنش مناسب و كافي در گرو تدوين برنامه اي جامع كه اين امر در اين سال ها با توجه به نبود نگاه مديريتي درست انجام نمي شد كه البته با پيگيري هاي صورت گرفته خوشبختانه در سال جاري در اين خصوص برنامه اي مدون شد كه اميدواريم اجرايي شود.

آقاخاني با انتقاد از هزينه نشدن بخش تخصيص يافته اعتبارات بخش فضاي سبز در برنامه كاهش آلودگي گفت: بخشي از اعتبارات اين مصوبه در اختيار شهرداري و منابع طبيعي قرار گرفت كه متاسفانه شهرداري هيچ اقدامي نكرد و منابع طبيعي نيز آن پول را صرف سنگفرش كردن و برق كشي پارك شهيد رجايي كرد و با پولي كه براي كاشت درخت تخصيص يافته بود، هيچ درختي كاشته نشد.

وي تاكيد كرد: مسئولين وقت بايد در اين خصوص پاسخگو باشند.

فرهنگ و نگاه مديران تغيير كند

آقاخاني با بيان اينكه درختان اولين قربانيان توسعه شهري هستند، ادامه داد: هم اكنون به دليل احداث تقاطع هاي غيرهم سطح كه البته هيچ كدام توجيه ترافيكي ندارد، زيرا در مناطق كم تردد و بدون مشكل در حال ساخت هستند، تعداد زيادي از درختان شهر كنده و جابجا مي شوند.

ويبا بيان اينكه در پروسه جابجايي بسياري از درختان آسيب مي بينند، اظهار كرد: نكته قابل توجه اين است كه جابجايي درختان چقدر اصولي انجام مي شود؟ بارها مشاهده كرده ايم كه خيلي از آن ها موقع جابجايي آسيب ديده اند و يا ريشه هاشان به طور كامل از زمين بيرون آورده نشده و حتي در موقع كاشت مجدد نيز بدون دقت كاشته شده اند.

آقاخاني گفت: توسعه محوري شهر آن هم در قبال از بين بردن بافت هاي مركزي و قديمي اي كه براي اهالي شهر ارزش اجتماعي و نوستالژي دارد بزرگترين اشتباه است، اين توسعه بايد در كنار حفظ آن ها صورت بگيرد، هم اكنون ما شاهد عقب نشيني هاي غير اصولي در شهر هستيم كه از دو سوي يك خيابان صورت مي گيرد، كه هم هزينه هاي بيشتري دارد و هم باعث مي شود درختاني كه در دو طرف مسير قرار دارند، قطع شوند.

ضرورت مشاركت صنايع در ايجاد فضاي سبز

نماينده مردم اراك و كميجان نيز با انتقاد از فضاي سبز اندك موجود در شهر اراك گفت: در حال حاضر 6.9 درصد فضاي سبز در كلان شهر اراك موجود است كه اين ميزان نيز قبل از انقلاب در شهر ايجاد شده است.

عباس رجايي در ادامه بر ضرورت مشاركت صنايع شهر اراك در توسعه فضاي سبز اين شهر تاكيد كرد و گفت: اگر صنايع به اندازه 30 درصد فضاي عمومي دراختيار فضاي سبز در اراك ايجاد كنند بخش عمده اي از مشكلات اين حوزه مرتفع مي شود.

وي با بيان اين كه موضوع محيط زيست امروز به يك دغدغه جهاني تبديل شده گفت: بي توجهي به مسائل زيست محيطي موجب گرم شدن هوا و كاهش بارش برف و باران در شهر اراك شده است.

رجايي با تاكيد بر ضرورت توجه به چارچوب مسائل زيست محيطي در شهر اراك افزود: بايد در راستاي كاهش آلايندگي كلان شهر اراك چاره انديشي كرد و يكي از راه هاي پيش رو دراين مسير توسعه فضاي سبز كلان شهر اراك است.

گونه هاي درختي سازگار با اقليم اراك براي فضاي سبز انتخاب شوند

عضو هيئت علمي دانشگاه پيام نور اراك و دكتراي جغرافياي ژئو پلتيك نيز به خبرنگار مهر گفت: حفظ و ايجاد فضاي سبز به عنوان ريه ها و فيلترهاي طبيعي در شهر اراك بسيار مهم هستند.

سهراب عسگري افزود: با توجه به ارتفاع شهر اراك از دريا كه نزديك به يك هزار و 700 متر است، شهر اراك را با كمبود اكسيژن روبرو كرده است، به طوري كه تك تك درختان و برگ ها در آن نقش حياتي دارند.

وي با اشاره به اينكه هر يك درخت براي پنج نفر اكسيژن توليد مي كند، اظهار كرد: قطعا افزايش و حفظ فضاي سبز در زيبايي شهر، حفظ رطوبت خاك و كنترل فرسايش آن موثر است.

عسگري با تاكيد بر اينكه بايد براي فضاي سبز برنامه داشت، افزود: در اين برنامه و انتخاب گونه هاي درختي بايد بايد به اينكه درختان سازگار با اقليم اراك، مقاوم در برابر كم آبي و داراي رشد سريع انتخاب شوند، توجه كرد.

عضو هيئت علمي دانشگاه پيام نور اراك، با اشاره به اينكه با منابع كم هم مي توان مشكل كمبود فضاي سبز در اراك را رفع كرد، اظهار كرد: در بحث فضاي سبز بايد به سمت برنامه هاي ويژه چون كشف استعدادهاي جديد و گياهاني كه براي آلودگي هواي اراك مناسب باشند، رفت.

عسگري با اشاره به اينكه طرح هاي تحقيقاتي جهاد كشاورزي بايد بخش كشف، توليد و تكثير گونه هاي جديد سازگار با آب و هواي اراك را در صدر قرار دهد، ادامه داد: متاسفانه در شهر اراك سازمان ها و ادارات مانند جزيره كار مي كنند و بدون رايزني با يكديگر در خصوص يك هدف مشخص هر كدام راه خود را مي روند؛ در حاليكه بايد حلقه مفقوده بين آن ها پيدا شود و منابع طبيعي ، شهرداري، محيط زيست و جهاد كشاورزي در تعامل بيشتري با هم باشند.

اين استاد دانشگاه و فعال محيط زيست، تاكيد كرد: اراك ديگر ظرفيت گسترش انساني و صنعتي را ندارد و نبايد فكر كرد كه مي تواند با خوترميمي طبيعي مشكلات زيست محيطي اش حل شود.

حل مشكلات آلودگي هواي اراك نيازمند عزمي جهادي است

استاندار مركزي نيز ضمن گلايه از عملياتي نشدن مصوباتِ فضاي سبز طرح كاهش آلودگي در اراك گفت: عدم كاشت حتي يك درخت در راستاي اجراي اين مصوبه در شهر اراك جاي تاسف است مصوبه اي كه طرح ايجاد يك هزار هكتار فضاي سبز در اراك را متعهد مي شود.

محمدحسين مقيمي با تاكيد بر ضرورت شروع عمليات اجرايي ايجاد هزار هكتار فضاي سبز درختكاري شده در شهر اراك گفت: توجه به انتخاب گونه هاي درختي مقاوم در برابر سرما با مصرف آب كم بايد در اجراي اين طرح مورد توجه قرار بگيرد.

وي گفت: شهرداري ، شوراي شهر، منابع طبيعي و جهاد بايد در قالب كميته اي متخصص به منظور اجرايي اين شدن اين مصوبه مهم ضمن تامين آب، زمين، درخت و استفاده از نيروي مردمي پروژه ايجاد هزار هكتار فضاي سبز درختكاري را در اراك استفاده كنند.

مقيمي در ادامه با تاكيد بر ضرورت اجراي دقيق برنامه پنجم توسعه در راستاي كاهش آلايندگي هوا گفت: اجراي دقيق برنامه پنجم توسعه بستر حل مشكلات آلودگي هوا را حل مي كند.

وي با بيان اين كه اجراي دقيق اين برنامه ضامن حل مشكلات آلايندگي هواي اراك است گفت: توجه به اجرايي شدن مصوبات دولت در كنار اجرايي شدن برنامه پنجم توسعه بستر توسعه استان را فراهم مي كند.

مقيمي تاكيد كرد: رفع مشكلات آلودگي هواي اراك نيازمند يك حركت جهادي عمومي است و سمن ها نقش بسياري در تحقق اين مهم دارند.

اين روزها نفس هايمان با اميد پيگيري مسئولين در خصوص اجرايي شدن مصوبات طرح جامع كاهش آلودگي بالا و پايين مي رود. ايجاد يك هزار هكتار فضاي سبز، ظرف پنج سال، انتظاري است كه از سال 86 در راستاي اجرايي شدن مصوبات طرح كاهش آلودگي از مسئولين مي رفت.

و هر آنچه امروز از دود، گرد و غبار، كم ابي سهم ماست ميراثي است كه سهل انگاري و كوتاهي انسان در حفظ محيط زيست برايمان آورده است. اميد كه نگاه درست و برنامه ريزي كاربردي در حل مشكلات كنوني شهر اراك در كنار فرهنگ حفظ و احترام به محيط زيست، آينده اي سبزتر و پراكسيژن تر به يادگار بگذارد تا شاهد آژير قرمز فضاي سبز اراك نباشيم.

رنگ سبز و سبزه در سراسر حوزه مديترانه رنگ دل دادگي شناخته شده چنانچه در ايران و بسياري از كشورها رسم است براي مسافران در هنگام بازگشت سبزه مي اندازند و به او هديه مي دهند. درخت سبز آفتاب را تحمل كرده و سايه‌ي خود را به بشر تقديم مي‌كند. سبزه اي كه مايه‌ي دوام حيات موجودات هستند.

....

گزارش: سميه انصاري فر

كد خبر: 2194841

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۳ - ۱۰:۵۳

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن