تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):بنده به ايمان ناب نرسد، مگر آن كه شوخى و دروغ را ترك گويد و مجادله (بگومگو) را رها كن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813357396




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اول دفتـــر اعتراض به بودجه واقعي!


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: اول دفتـــر اعتراض به بودجه واقعي!
غلامعلي جعفرزاده
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس

برخلاف تصور و انتظار، بودجه ارائه شده از سوي دولت با اعتراض جمعي از نمايندگان مجلس مواجه شده است. به نظر مي‌رسد اين اعتراضات با شرايط سياسي - اقتصادي حاكم بر كشورمان چندان تناسب و هماهنگي ندارد. كاهش نسبي بودجه پروژه‌هاي عمراني در لايحه بودجه سال 1393 از جمله مواردي است كه محل انتقاد تعدادي از نمايندگان بوده و گويا انگيزه اعتراضات ايشان قرار گرفته است.
واقعيت آن است كه اين انتقادات عمدتاً ناشي از دو اشكال عمده‌اي است كه در شيوه بودجه‌ريزي دولت گذشته وجود داشته است. در گذشته، دولت براي آن‌كه با اعتراض نمايندگان شهر‌ها و استان‌هاي مختلف روبه‌رو نشود، ترجيح مي‌داد فهرست بلندبالايي از پروژه‌هاي مختلف عمراني را در يك كتابچه بگنجاند. اما بالاترين اعتباري كه در نهايت براي اين پروژه‌ها در نظر گرفته مي‌شد چيزي بين 15 تا 17 درصد بودجه پيش‌بيني شده بود. همچنين بودجه‌هايي كه قرار بود از محل فروش اوراق مشاركت تأمين شود به دليل به فروش نرفتن اين اوراق معمولاً محقق نمي‌شد. مضافاً آنكه در دولت‌هاي گذشته رقم بودجه عمراني در بسياري مواقع به شكل بلندپروازانه و حتي غيرواقعي نوشته مي‌شد. اين در حالي بود كه ارقام بودجه عمراني نوشته شده، عملاً براي جبران كسري هزينه‌هاي جاري به كار مي‌رفت.
خوشبختانه دولت يازدهم در تدوين لايحه بودجه تن به اين شيوه از بودجه‌ريزي نداد. بلكه برخلاف آن رويه با مقوله بودجه‌ريزي به صورت واقعي برخورد كرد. بنابر اين فهرست غيرواقعي و صوري از پروژه‌هايي كه در رديف بودجه قرار مي‌گيرند به نمايندگان ارائه نداد. همچنين برخلاف رويه معمول، از بودجه عمراني حياط خلوتي براي بودجه جاري كشور نساخت تا با دست درازي به آن بخواهد كسري‌هاي احتمالي‌اش را جبران كند.
توجه داشته باشيم كه دولت يازدهم با انبوهي از درخواست‌هاي برجا مانده از سال‌هاي گذشته روبه‌رو است. دولت ناچار است در قبال انتظاراتي كه طي سفرهاي استاني دولت گذشته به‌وجود آمده پاسخگو باشد. بديهي است كه دولت يازدهم خود را زير بار تعهد پروژه‌هاي جديد قرار دهد.
هر چند در نهايت ناچار شده است اجراي هفت پروژه عمراني اما اضطراري را در بودجه پيش‌بيني كند.
اين در حالي است كه هيچ يك از نمايندگان منتقد بودجه در شرايط حاضر پيشنهاد جايگزين و مشخصي براي اين بودجه و متعادل كردن هزينه‌ها و درآمدهاي آن ارائه نكرده‌اند. بنابراين با توجه به شرايط كلي كشور و برخي مشكلات اقتصادي و سياسي موجود و در شرايطي كه دولت بودجه را براساس صداقت و واقعيت طرح‌ريزي كرده، شايسته است كه مجلس نيز مدارا و همكاري بيشتري از خود نشان دهد و به اين نكته عنايت كند كه براي دولت مقدور نيست كه در پروژه‌هاي فاقد تأثير در افزايش توليد، كاهش بيكاري و بهبود شرايط اقتصادي سرمايه‌گذاري كند.

جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن