تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820934036




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شغلي سخت و زيان‌آور به نام «خبرنگاري» البته تنها روي كاغذ!


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: شغلي سخت و زيان‌آور به نام «خبرنگاري» البته تنها روي كاغذ!
با اينكه آئين‌نامه كار حرفه‌اي روزنامه‌نگاري و آئين‌نامه قانون سخت و زيان آور حرفه خبرنگاري در روزهاي پاياني دولت قبل براي اجرا به معاونت مطبوعاتي ابلاغ شد، چالش ميان وزارت ارشاد و سازمان تامين اجتماعي در اين زمينه همچنان به قوت خود باقي است.

خبرگزاري مهر - گروه فرهنگ و ادب: مرور مهمترين اخبار حوزه رسانه را با خبري درباره ازسرگيري انتشار يك ماهنامه ادبي پس از يك سال وقفه در انتشار آغاز مي‌كنيم. شماره جديد ماهنامه شيراز پس از يكسال وقفه در انتشار به سردبيري موسي بيدج و مدير مسئولي محسن مومني شريف از سوي انتشارات سوره مهر منتشر شد.

در مجله شماره 16 شيراز با يكسال تاخير به سردبيري موسي بيدج و توسط دفتر ادبيات ايران و عرب حوزه هني منتشر شده است، به موضوع ادبيات امروز ايران اسلامي پرداخته شده و در آن مطالب متنوعي چون شعر، داستان، مقالات، معرفي كتاب، نقد و پژوهش به چاپ رسيده است.

قاسم محمودي پژوهشگر ايراني ساكن اهواز در بخش مقالات اين نشريه به موضوع ادبيات عرب خوزستان پرداخته و مصاديقي از بزرگان اين خطه را براي آشنايي بيشترمخاطبان و خوانندگان عرب زبان بيان كرده است. مقاله طنز سيد جواد موسوي را هم حيدر نجف به عربي ترجمه كرده است.

در اين شماره «شيراز» و در بخش شعر نيز يادي از طاهره صفارزاده شاعر پيشكسوت انقلاب شده و منظومه سفر عاشقانه اين هنرمند به زبان عربي ترجمه و منتشر شده است. سروده‌هايي از محمدحسين جعفريان و سيدعلي ميرباذل از ديگرمطالب بخش شعر است كه ترجمه و منتشر شده‌اند.

در بخش داستان اين نشريه نيز داستان‌هايي از احمد عربلو، حسين فتاحي و بهرام صادقي به چشم مي‌خورد كه توسط قاسم محمودي، مريم حيدري و جمال كاظم ترجمه شده است.

مجله عربي زبان شيراز در كشورهاي عربي چون لبنان، كويت، مصر و عراق و... توزيع مي‌شود و آخرين شماره آن در تابستان سال گذشته به چاپ رسيده بود.

اما بشنويد از نامه وزير ارشاد به رئيس جمهور درباره مشكلاتي كه براي بيمه اهالي فرهنگ، هنر و رسانه به وجود آمده است. آنگونه كه مديرعامل صندوق حمايت از نويسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان گفته، علي جنتي وزير ارشاد در نامه‌اي به حسن روحاني رئيس جمهور خواستار آن شده كه بدهي انباشته اين صندوق بابت بيمه اهالي فرهنگ، هنر و رسانه، جزو ديون دولت به تامين اجتماعي محاسبه شود.

جنتي همچنين به معاونت اداري و مالي اين وزارتخانه دستور اكيد داده است كه بدهي انباشته ناشي از بيمه اهالي فرهنگ، هنر و رسانه توسط صندوق حمايت از نويسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان، در بودجه سال آينده ديده شود و در تدوين آن، بودجه صندوق ترميم و بلكه جبران شود.

50 نشريه و پايگاه اطلاع‌رساني ديگر مجوز فعاليت گرفتند

خبر ديگر در حوزه رسانه، صدور مجوز براي 50 نشريه و پايگاه اطلاع رساني در جلسه هفته گذشته هيئت نظارت بر مطبوعات بود. در اين جلسه با تقاضاي اخذ پروانه انتشار روزنامه «تهران اليوم» به صاحب امتيازي «موسسه خبرگزاري مهر» و مديرمسئولي «رضا مقدس» موافقت شد.

همچنين هيئت نظارت بر مطبوعات به هفته نامه‌هاي «هموطن سلام» به صاحب امتيازي «علي آقا محمدي» و مدير مسوولي «نامبرده»، «جمعيت» به صاحب امتيازي «جمعيت مستقل ايران اسلامي» و مدير مسوولي «قدرت علي حشمتيان»، «همكاري ملي» به صاحب امتيازي «حزب وحدت و همكاري ملي ايران اسلامي» و مدير مسوولي «سيد علي موسوي»، «ارم» به صاحب امتيازي «انجمن روزنامه نگاران مسلمان» و مدير مسوولي «حسن اختري» و «شكرستان» به صاحب امتيازي «حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي» و مديرمسوولي «محمد حمزه زاده»، موافقت كرد.

در اين جلسه مجوز انتشار دوهفته‌نامه‌هاي «دانش وسلامت» به صاحب امتيازي «فرهاد صديق تنكابني» و مدير مسئولي «نامبرده»، دو هفته نامه «اقتصاد مرجع» به صاحب امتيازي «محمد ودود حيدري» و مدير مسوولي «نامبرده»، «هنر وسينما» به صاحب امتيازي «كيوان كثيريان» و مدير مسوولي «نامبرده»، «جنوب فردا» به صاحب امتيازي «منصور قمر» و مدير مسوولي «نامبرده»، «نسيم كرمان» به صاحب امتيازي «بنياد خيريه فرهنگي و تربيتي حاج علي اكبر صنعتي» و مدير مسوولي «مسعود نيك پور»، «نگاه ما» به صاحب امتيازي «سعيد سعيدي» و مدير مسوولي «نامبرده»، «افق ميهن» به صاحب امتيازي «سعيد جابري انصاري» و مدير مسوولي «نامبرده»، «اجاق» به صاحب امتيازي «سيد فريد پيمان» و مدير مسوولي «نامبرده»، «دارالولايه» به صاحب امتيازي «مهدي ميجاني» و مدير مسوولي «نامبرده» و «داد» به صاحب امتيازي «موسسه بين المللي تبيين انديشه ولايت» و مدير مسوولي «مسعود زريبافان»، صادر شد.

همچنين ماهنامه‌هاي «پايژه» به صاحب امتيازي «پرويز صمدي مقدم» و مدير مسوولي «نامبرده»، «بعد از بازي» به صاحب امتيازي «محمدرضا بامداديان» و مدير مسوولي «نامبرده»، «آواي لاله زرد» به صاحب امتيازي «موسسه خيريه حسينعلي اخوان رضايت» و مدير مسوولي «نسيم عظيم زاده»، «دوستان» به صاحب امتيازي «حميد رضا زاهدي كهنه گورابي» و مدير مسوولي «نامبرده»، «سمن يار» به صاحب امتيازي «موسسه انجمن حمايت از ورزشكاران، قهرمانان و مربيان نوآوران استان مازندران » و مدير مسوولي «عباد اسدي آهنگر كلايي»، «سياق» به صاحب امتيازي «محمد جعفر ايراني» و مدير مسوولي «نامبرده»، «روزگار وصل» به صاحب امتيازي «ناصر بزرگمهر» و مدير مسوولي «نامبرده»، «ياران ميهن» به صاحب امتيازي «حجت اله نيكي ملكي» و مدير مسوولي «نامبرده»، «مجال» به صاحب امتيازي «رضا حسن زاده اشرفي» و مديرمسوولي «نامبرده»، «فروشگاه» به صاحب امتيازي «محمد رضا محمد يوسفي» و مدير مسوولي «نامبرده»، «كفشدوزك» به صاحب امتيازي «كوروش اسعدي بيگي» و مدير مسوولي «نامبرده»، «بازخورد» به صاحب امتيازي «سعيد اردكان زاده يزدي» و مدير مسوولي «نامبرده» و «نبات كوچولو» به صاحب امتيازي «مجتبي سادات سركي» و مدير مسوولي «نامبرده»، ممجوز نشر گرفتند.

هيئت نظارت بر مطبوعات با انتشار دوماهنامه «تشريفات» به صاحب امتيازي «عليرضا بيژني اول» و مدير مسوولي «نامبرده» هم موافقت كرد.

در اين جلسه فصلنامه‌هاي «Journal Of Applied Pairy Science» به صاحب امتيازي «دانشاه صنعتي اصفهان» و مدير مسوولي «احمد ارزاني»، «اخلاق در علوم فناوري» به صاحب امتيازي «انجمن اخلاق در علوم و فناوري» و مدير مسوولي «مصطفي معين»، «راهنماي كار آفرينان و مديران» به صاحب امتيازي «سيد شجاع الدين امامي رئوف» و مدير مسوولي «نامبرده» و «اضواء الحكمه» به صاحب امتيازي «مجمع جهاني اهل بيت (ع)» و مدير مسوولي «سيد ابوالحسن مخزن موسوي»، مجوز انتشار گرفتند.

همچنين با انتشار دوفصلنامه‌هاي «اشارات» به صاحب امتيازي «دانشگاه خوارزمي» و مدير مسوولي «محمد جواد رضايي ره»، «Journal Of Multi Component Reactions» به صاحب امتيازي «دانشگاه گيلان» و مدير مسوولي «كوروش راد مقدم»، «Caspian Journal Of Obstetric & Gyncology» به صاحب امتيازي «دانشگاه علوم پزشكي بابل» و مدير مسوولي «مينا مطلب نژاد»، «علوم ورزشي قم» به صاحب امتيازي «دانشگاه قم» و مدير مسوولي «محسن اكبر پور» و «Journal Of Heat And Mass Transfer Research» به صاحب امتيازي «دانشگاه سمنان» و مدير مسوولي «محمد صادق ولي پور» موافقت شد.

در اين جلسه همچنين با فعاليت پايگاه‌هاي اطلاع رساني ايترنتي «ماهين نيوز» به صاحب امتيازي و مدير مسوولي «سيد احمد حسيني ماهيني»، «صنعت مرغداري و دامپروري» به صاحب امتيازي و مدير مسوولي «سيد علي حسيني»، «مردم ساوه و زرنديه» به صاحب امتيازي و مدير مسوولي «سكينه منصوري»، «55 آنلاين» به صاحب امتيازي و مدير مسوولي «سيد محمد زهير غرضي»، «باز انتخاب» به صاحب امتيازي و مدير مسوولي «فرحناز قاضي پور»، «سياسي نيوز» به صاحب امتيازي و مدير مسوولي«حسن عبدل»، «اينترنتي حامي هنر» به صاحب امتيازي و مدير مسوولي«امير فراز»، «اينترنتي فره مشاور» به صاحب امتيازي و مدير مسوولي«احمد رضا فتوت»، «اينترنتي معدن نيوز» به صاحب امتيازي و مدير مسوولي«اميد رضا طالشيان» موافقت شد. هم چنين در اين جلسه تقاضاي تغيير وضعيت 19 نشريه مورد رسيدگي قرار گرفت.

تغيير مديرعامل يك خبرگزاري

اتفاق ديگري كه هفته گذشته در حوزه رسانه‌ها در ايران افتاد، تغيير در مديريت خبرگزاري قرآن (ايكنا) بود. بر اين اساس، صابر فرزام با حكم رئيس سازمان جهاد دانشگاهي به عنوان مديرعامل جديد خبرگزاري قرآن (ايكنا) منصوب و جايگزين سيدمهدي تقوي شد كه از سال 1390 به عنوان مديرعامل ايكنا فعاليت مي‌كرد.

خبرگزاري قرآن، فعاليت خود را از سال 1382 آغاز كرد. اين خبرگزاري به انعكاس اخبار مربوط به قرآن كريم مي‌پردازد. ايكنا وابسته به سازمان جهاد دانشگاهي است.

اجراي قانون مشاغل سخت و زيان‌آور در مورد خبرنگاران، شايد وقتي ديگر

با اينكه آئين‌نامه كار حرفه‌اي روزنامه‌نگاري و آئين‌نامه قانون سخت و زيان آور حرفه خبرنگاري در روزهاي پاياني دولت قبل براي اجرا به معاونت مطبوعاتي ابلاغ شد، چالش ميان وزارت ارشاد و سازمان تامين اجتماعي در اين زمينه همچنان به قوت خود باقي است.

مهدي شجاعي، مديرعامل صندوق حمايت از نويسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان درباره سرانجام وعده مسئولان سابق وزارت ارشاد براي اجراي قانون مشاغل سخت و زيان‌آور در مورد خبرنگاران و به تبع آن بازنشستگي آنها پس از 20 سال سابقه كار بيمه‌اي گفت: ما به عنوان صندوق حمايت از نويسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان در راستاي اجراي قانون مشاغل سخت و زيان‌آور در مورد حرفه خبرنگاري، آماده پيگيري اين موضوع كه از دولت قبل در جريان بود، هستيم.

وي افزود: ما آماده‌ايم جلسات گذشته را با دستگاه‌هاي ذيربط از جمله وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و سازمان تامين اجتماعي كه مسئول مستقيم اجراي قانون مذكور است، ادامه دهيم و زمينه اجراي اين قانون را براي همه خبرنگاران در سطح كشور كه واجد شرايط بهره‌مندي از مزاياي آن هستند، فراهم كنيم.

مديرعامل صندوق حمايت از نويسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان همچنين اعلام آمادگي كرد، در صورتي كه وزير جديد فرهنگ و ارشاد اسلامي هم همانند وزير سابق اين صندوق را مسئول پيگيري اجراي قانون مشاغل سخت و زيان‌آور در مورد خبرنگاران بداند، اين موضوع را به طور جدي و تا رسيدن به نتيجه پيگيري كند.

چندي پيش سيدتقي نوربخش، مديرعامل سازمان تامين اجتماعي با تاكيد بر اينكه «طبق قانون مشاغل سخت و زيان‌آور، افرادي كه 20 سال متوالي يا 25 سال متناوب در فعاليت‌هاي سخت و زيان‌آور مشغول باشند، مي‌توانند بازنشسته شوند» در عين حال گفته بود: سخت و زيان‌آور بودن مشاغل، در قانون داراي شرايط خاصي است.

12 مرداد امسال و چند روز قبل از پايان دولت، وزير وقت فرهنگ و ارشاد اسلامي آئين‌نامه كار حرفه‌اي روزنامه‌نگاري و آئين‌نامه قانون سخت و زيان‌آور حرفه خبرنگاري را براي اجرا به معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع‌رساني اين وزارتخانه ابلاغ كرد. با اين حال كشمكش در مورد اجراي اين قانون همچنان ميان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و صندوق حمايت از نويسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان و سازمان تامين اجتماعي، به قوت خود باقي است.

كد خبر: 2194017

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۱ - ۱۱:۱۴

جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن