تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مهدى طاووس بهشتيان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803052833




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارشحضور استادان صاحب نام سينماي مستند جهان در جشنواره «سينما حقيقت»


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: گزارشحضور استادان صاحب نام سينماي مستند جهان در جشنواره «سينما حقيقت»
سينماي مستند ، پايه و اساس سينماست. سينمايي از جنس زندگي. سينمايي كه اتفاقات را روايت مي كند اكنون سينماي مستند ،به جايگاه قابل قبولي دست پيدا كرده و اين گونه سينمايي در هر كشوري جشنواره اي را به خود اختصاص داده است يا در جشنواره ها براي خود بخشي دارد. توجه به سينماي مستند،در سينماي ايران هم وجود دارد و مركزي ، به عنوان مركز گسترش سينماي مستند و تجربي ، كليه امور مربوط به اين نوع سينما را تحت پوشش خود دارد و جشنواره هايي هم برگزار مي كند كه مهم ترين آن جشنواره "سينما حقيقت " است. اين جشنواره كه امسال هفتمين دوره خود را سپري مي كند، ميزبان استادان صاحب نام سينماي مستند جهان است كه فيلم هايي را در اين جشنواره دارند و برخي نيز به عنوان داور يا استاد كارگاه هاي آموزشي در اين رويداد حضور دارند.

جشنواره اي پرشور

مهدي طباطبايي نژاد در اين باره مي گويد: تمام تلاش خود را براي برگزاري هر چه بهتر جشنواره كرديم و ادامه اين راه به فيلمسازان و مخاطبان بستگي دارد. اميدوارم مخاطبان و فيلمسازان هم در اين جشنواره حضوري پر شور داشته باشند. سعي كرديم كارهاي خوبي در جشنواره داشته باشيم تا جايي كه چند فيلم تحسين شده سينماي مستند جهان، در جشنواره «سينما حقيقت» به نمايش در مي آيد. رئيس مركز گسترش سينماي مستند و تجربي در مورد بزرگداشت هاي اين دوره از جشنواره مي گويد: امسال تصميم گرفتيم به جاي بزرگداشت هاي مرسوم به يك فرد، به يك منطقه جغرافيايي بپردازيم و وقتي منطقه جنوب را انتخاب كرديم نمي شد از سيد حسن بني هاشمي و ناصر تقوايي به عنوان چهره هاي فرهنگي شاخص آن منطقه يادي نكنيم. به همين دليل بزرگداشت اين دو را در جشنواره خواهيم داشت. درواقع جشنواره ، بايد مطابق با استانداردهاي جهاني برگزار شود.

سينماي مستند،سينمايي صبور و آگاه

محمد آفريده يكي از داوران جشنواره بين المللي اين دوره از جشنواره «سينماحقيقت» و تهيه كننده سينماست. او در كارنامه كاري اش فعاليت هاي بسياري را در عرصه مستند سازي به ثبت رسانده است. اين تهيه كننده مي گويد: سينماي مستند، سينماي انسان هاي آگاه و صبور است كه غم و درد بشري را بازگو مي كند. انسان به ميزان معرفتي كه در اين عالم پيدا مي كند، مسئول است و خداوند عالم نيز انسان را به ميزان همين مسئوليتش در ترازوي عمل مي آزمايد. حقيقت هم براي خيلي ها كه قصد دارند آن را كتمان كنند تلخ و براي خيلي ها كه مي خواهند آن را آشكار كنند شيرين است. «سينماحقيقت» هم مي تواند با تلاش و رياضت فيلمساز و صبوري مخاطبان، گوشه اي از حقيقت را در آينه تصوير به نمايش بگذارد.درواقع فيلم مستند راوي حقايقي است كه هر روز با آن مواجه هستيم.

آفريده در مورد ويژگي هاي سينماي مستند گفت: اين سينما همچون امر به معروف و نهي از منكر مي تواند احياگر جامعه باشد. اين سينما انسان را به فكر وامي دارد، آگاهي بخش است، تذكر مي دهد، متنبه مي كند و انسان غافل را به حقايق فراموش شده عالم متذكر مي شود. ضمن اين كه جذابيت سينماي مستند در موضوعي است كه فيلم ساز در كشف و شهود خود به آن مي رسد. سينماي مستند حقايقي را بازگو مي كند و اصلا نبايد آن را در مقايسه با سينماي داستاني قرار دهيم، زيرا جنس اين سينما از سينماي داستاني متفاوت است. به عقيده من هر چه قدر اين سينما بي پيرايه تر، اصيل تر و ناب تر باشد، جذاب تر خواهد بود. يك مستند ساز بايد اهل تلاش و رياضت باشد و ناز واقعيت را بكشد تا به حقايق موضوع پي ببرد. در اين صورت فيلمش به يك فيلم ناب و تاثير گذار تبديل مي شود.

به حركت درآمدن چرخه توليد فيلم مستند

شهرام ميراب اقدم (مستندساز) نيز معتقد است :در اين دوره از جشنواره با حضور مديران جديد اميدها و آرزوهاي بسياري ديده مي شود وجشنواره با اشتياق و شور بيشتري برگزار مي شود. البته در گذشته اتفاقاتي رخ داد كه باعث ركود و جدايي و به نوعي قهر مستند سازان شد اما به نظرم افق و برنامه هاي جديدي را پيش رو داريم كه آن هم آشتي با سينماي مستند و به حركت درآمدن چرخه توليد مستندسازي است.به نظرم فيلم هاي شاخصي در اين دوره از جشنواره وجود دارد كه قابل تأمل است.

بازگشت دوباره اعتبار جشنواره

محمد علي قاسمي هم مي گويد:يكي از مهم ترين عواملي كه به جشنواره ها اعتبار و هويت مي بخشد، داوران شايسته و فيلم هاي خوب هستند و اگر هر جشنواره اي يكي از اين موارد را نداشته باشد، جشنواره اي ضعيف خواهد بود. البته در سال هاي اخير ، بخشي از اعتبار اوليه جشنواره «سينما حقيقت» به خاطر ندانم كاري مديران وقت و انتخاب نامناسب داوران و هيئت انتخابي كه به درستي عمل نكردند و هم چنين نبود فيلم هاي خوب از بين رفت. امروز اميد دوباره اي داريم و ظرفيت زيادي در برگزاركنندگان جشنواره مي بينم. فيلم هاي خوبي انتخاب شده است و كارگردانان هم آثار خوب به جشنواره ارائه كرده اند. فيلم هاي خارجي خوبي هم در كنار آثار مستند داخلي داريم. در مجموع انرژي خوبي را مي بينم و بازخوردهاي خوبي را پيش بيني مي كنم. اميدوارم اعتبار گذشته جشنواره «سينما حقيقت» احيا شود.

حضور بزرگان سينماي مستند

امسال استادان بزرگ سينماي مستند جهان براي حضور در كارگاه هاي آموزشي در جشنواره حضور دارند. پروفسور «مايكل اوپيتس» استاد مستندسازي و مردم نگاري دانشگاه مونيخ، پروفسور «آرنه برو» استاد گروه مستند مدرسه عالي فيلم دانمارك، «ترزا اوبرايان» استاد دانشگاه و مدير برنامه ريزي جشنواره اوپن سيتي لندن و دكتر «كلاس اشتاين» استاد مستند مدرسه عالي فيلم و تلويزيون پستدام آلمان، استادان دعوت شده براي كارگاه هاي آموزشي هفتمين جشنواره «سينماحقيقت» هستند كه در مورد موضوعات مختلف فيلم سازي در عرصه مستند ، كارگاه آموزشي برگزار مي كنند.

پنجشنبه 21 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن