تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):هیچکس حقیقت ایمان را کامل نمی کند مگر اینکه جدال لفظی را رها کند، هر چند حق با او باش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819069635




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فهمی هویدی: باز شدن صفحه جدید روابط تهران -قاهره نیازمند اراده‌ای سیاسی است


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
فهمی هویدی: باز شدن صفحه جدید روابط تهران -قاهره نیازمند اراده‌ای سیاسی است

فهمی هویدی: باز شدن صفحه جدید روابط تهران -قاهره نیازمند اراده‌ای سیاسی است
یک نویسنده مشهور مصری نوشت: بازکردن صفحه جدیدی از روابط با تهران نیازمند چیزی بیش‌تر از یک اراده و خواست سیاسی نیست.
به گزارش نامه‌نیوز، فهمی هویدی در مطلبی در شبکه الجزیره با عنوان "آیا صفحه جدید روابط مصر با ایران باز می‌شود" نوشت: اصطلاح "صفحه جدید" اصطلاحی است که من از سخنان محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در کویت در چارچوب سفرش به کشورهای منطقه از جمله قطر، عمان و امارات، به عاریه گرفتم.

این سفرها در چارچوب تلاش برای ایجاد صفحه جدیدی است که ایران به دنبال بازکردن آن با کشورهای حوزه خلیج (فارس) است، کشورهایی که از زمان انقلاب اسلامی در سال 1979 با نگرانی روابط‌شان را با ایران دنبال می‌کنند. البته این نگرانی است که با اعلام برنامه‌ی هسته‌یی ایران به صورت نسبی افزایش یافته است و اخیرا هم با تفاهم میان ایران و واشنگتن که به امضای توافقی میان تهران و 1+5 در ژنو درباره حل اولیه مساله هسته‌یی ایران انجامید، این نگرانی‌ها دو برابر شده است.

به دنبال اعلام این توافق شیخ عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه امارات به تهران سفر کرد و طی آن با همتای ایرانی‌اش ملاقات و مقر جدید سفارتخانه این کشور را نیز افتتاح کرد و هم‌زمان در اقدامی که هماهنگ به نظر می‌رسید – و شاید تصادفی بود- درخواست باز شدن صفحه جدید در روابط میان دو کشور مطرح شد روابطی که به دلیل اختلاف بر سر جزایر سه گانه بحرانی بود.

شایان ذکر است که وزیر امور خارجه ایران پیش از این سفر در مقاله‌ای در روزنامه‌ی الشرق الاوسط در تاریخ 21 نوامبر گذشته خواهان یک ساختار جدید منطقه‌یی با حضور هشت کشور مشرف بر خلیج (فارس) یعنی شش کشور عضو شورای همکاری خلیج (فارس) به همراه ایران و عراق شد و در آن اشاره کرد که می‌توان از تنگه هرمز به عنوان منبعی برای شکوفایی همه استفاده کرد.

از دیگر اظهارنظرهایی که می‌توان به آن توجه داشت سخنان این وزیر ایرانی است که طی سفرش به کشورهای منطقه از آمادگی کشورش برای تفاهم با دولت امارات در خصوص جزایر سه گانه سخن گفت.

به گزارش ایسنا،‌ پیش از این ظریف هرگونه ادعای رسانه‌های عربی در این خصوص و چانه زنی بر سر جزایر سه گانه را رد کرده بود.

هویدی در ادامه افزود: ظریف هم‌چنین بعد از این سفر در صفحه توییتر خود بر اهمیت همکاری با عربستان در راستای تقویت صلح و ثبات در منطقه تاکید کرد و گفت که این سفر نشان داد "آن چه که ما را متحد می‌کند بسیار بیش‌تر از اختلافات ساده ما است."

به موازات این تحرکات دیدیم که احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به‌سرعت به قطر رفت و چند روز بعد آن هم رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه به دوحه رفت و این در حالی بود که 48 ساعت قبل آن پیام عبدالله گل، رییس‌جمهور ترکیه به شیخ تمیم بن حمد، امیر قطر تقدیم شد. از این تماس‌ها که در راستای همکاری دو کشور است، مساله مهمی هم فهمیده می‌شود و آن مساله سوریه است اما روزنامه الحیات - چاپ لندن نوشت که این مذاکرات شامل دو مساله ایران و مصر بوده است.

زمانی که اردوغان در دوحه به سر می‌برد، امیر بندر بن سلطان، رییس سازمان اطلاعات عربستان در سفری نادر و نامأنوس به مسکو رفت و در آن‌جا با ولادیمر پوتین، رییس‌جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. سخنگوی کاخ کرملین هم بعد از آن اعلام کرد که در این مذاکرات دو مساله اصلی برنامه هسته‌یی ایران و بحران سوریه و کنفرانس ژنو را مورد بررسی قرار گرفت.

قبل از این که بندر بن سلطان به مسکو برسد، اردوغان به مسکو رفت و طی آن با پوتین دیدار کرد. می‌توان دید که مواضع ترکیه بعد از آن در قبال سوریه بسیار انعطاف‌پذیر شد به گونه‌ای که طرف‌ها آتش‌بس معارضان و نظام سوریه قبل از برگزاری کنفرانس ژنو را خواستار شدند و این در حالی است که پیش از این اوغلو برای تماس در خصوص سفر اردوغان به مسکو، رفت و آمدهایی به تهران و بغداد داشت.

این نویسنده برجسته مصری در بخش دیگری از این تحلیل خود با اشاره به توافق ژنو میان ایران و 1+5 آورده است:‌ این توافق اخیر همانند سنگی سنگین بود که به داخل آب راکد خاورمیانه انداخته شده بود. این توافق همه چیز را به هم ریخت و نقشه خاورمیانه را لرزاند. کشورهای (حوزه خلیج فارس) که در مقابله با ایران، از پوشش آمریکایی‌ها استفاده می‌کردند، دریافتند که این پوشش از بین رفته و ایرانی که از سوی برخی کشورهای کلیدی منطقه کنار گذاشته شده بود، در موضع بسیار قوی‌تری قرار گرفته است و توانست که پل ارتباطی را با واشنگتن ایجاد کند.

هویدی در بخش دیگری از این تحلیل به نادیده گرفتن شدن مصر و تاریخ آن انتقاد کرد و افزود: در تاریخ 24 /11 / 2013 بیانیه‌ای از سوی وزارت امور خارجه مصر در خصوص توافق ژنو، صادر شد که از نظر من این بیانیه از سوی دولتی که نقشی نداشت، مناسب بود.

در این بیانیه از توافق استقبال و ابراز امیدواری شده است که این توافق به توافق دائمی منجر شود که در آن به مسایل امنیتی همه کشورهای منطقه بها داده شود. البته این در حالی است که مصر به روشی جدی و فعال و به دور از معیارهای دو گانه طرحی را برای عاری‌سازی منطقه از سلاح‌های هسته‌یی و سلاح‌های کشتار جمعی مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، رسانه‌های مصری اظهاراتی را از سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور منتشر کردند که سخن وزیر امور خارجه مصر در سازمان ملل را در اذهان تداعی می‌کرد مبنی بر این که مصر، تغییرات به وجود آمده در ایران بعد از انتخاب رییس جمهوری را نشانه ثبات در روابط حسن هم‌جواری با ایران و همسایگانش در منطقه می‌داند.

در بیانیه وزارت امور خارجه مصر به توافق ژنو از دریچه بسیار کوچکی نگاه شده که فکر می‌کنم این امر به دور از دیدگاه‌های یک دولت محوری و دوست باشد که از تاثیرش بر موازنه‌های منطقه‌یی و آینده آن مطلع است.

نویسنده در بخش دیگری از این تحلیل آورده است: فکر می‌کنم در حال حاضر تلاش برای بازکردن صفحه جدیدی از روابط با تهران، نیازمند چیزی بیش‌تر از یک اراده سیاسی و دیدگاه استراتژیک پخته‌ای که نه تنها منافع مشترک دو کشور بلکه تقویت مواضع کشورهای عربی را در بر داشته باشد، نیست.




1392/9/20





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن