تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خواب روزه دار عبادت ، سكوت او تسبيح ، دعايش پذيرفته و عملش دو چندان است. دعاى روزه دار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802911567




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آسيب‌شناسي اعتباربخشي بيمارستاني در ايران درگفتگو باايلنا: درمانگاه‌ها و كلينيك‌هاي بيمارستاني همچنان فاقد استاندارد‌ و بلاتكليف


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: آسيب‌شناسي اعتباربخشي بيمارستاني در ايران درگفتگو باايلنا: درمانگاه‌ها و كلينيك‌هاي بيمارستاني همچنان فاقد استاندارد‌ و بلاتكليف
مهم‌ترين بخش بيمارستان يعني بخش داخلي ناديده گرفته شده بود/تعاملات واحد‌ها و ارتباطات بخش‌ها به درستي ديده نشده است/محروم‌ترين بيمارستان‌هارا مجبوربه رقابت با بيمارستان‌هاي پايتخت در شرايط نابرابر مي كنند. آسيب‌شناسي اعتباربخشي بيمارستاني در ايران درگفتگو باايلنا: درمانگاه‌ها و كلينيك‌هاي بيمارستاني همچنان فاقد استاندارد‌ و بلاتكليف


ايلنا:‌كار‌شناس استانداردهاي مديريت بيمارستاني گفت: هنوز درمانگاه‌ها و كلينيك‌هاي بيمارستان و تمامي بخش‌هاي فوق تخصصي فاقد استاندارد‌هاي اختصاصي هستند و ماهيتا نيز سنخيت جدي با بخش‌هاي داخلي و جراحي عمومي ندارند و همچنان بلاتكليفند.

شكل ساختاريافته ارزشيابي مراكز بهداشتي درماني در مرداد ۷۶ تنظيم شد

رضا تويسركان منش درگفت‌وگو با خبرنگار ايلنا به آسيب‌شناسي اعتبار بخشي بيمارستاني در ايران پرداخت و گفت: از سال‌ها پيش، برنامه‌هايي براي ارزشيابي مراكز بهداشتي درماني وجود داشته است ولي شكل ساختار يافته آن تحت عنوان ضوابط و استانداردهاي ارزشيابي بيمارستاني در مرداد ۱۳۷۶ از سوي معاونت درمان و داروي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تنظيم و از سوي وزيربهداشت جهت اجرا به دانشگاه‌هاي علوم پزشكي ابلاغ شد.

از اول ارديبهشت ۸۳ سنجش و ارتقاي شاخص‌هاي كيفي الزامي شد

وي تصريح كرد: ضوابط و استانداردهاي ارزشيابي بيمارستاني عمدتا بر عوامل ساختاري نظير نيروي انساني، فضاي فيزيكي، تجهيزات بيمارستاني و وجود برخي دستورالعمل‌ها تاكيد داشتند ولي به تدريج دچار تغييراتي شد به طوري كه از اول ارديبهشت ۱۳۸۳ سنجش و ارتقاي شاخص‌هاي كيفي الزامي شد و در سال ۱۳۸۵، پنج محور بهداشت و نظافت، مدارك پزشكي و اطلاع رساني، كميته‌هاي بيمارستاني، شاخص‌هاي كيفي بيمارستان و شاخص‌هاي كيفي اورژانس تحت عنوان محورهاي اصلاح و رتبه بندي، مورد تأكيد بيشتر قرار گرفت.

با مشخص كردن درجه بيمارستان تعرفه متناسب با آن تبيين شد

به گفته تويسركان‌منش اين ضوابط در قالب ۲ كتابچه ضوابط اختصاصي بخش اورژانس و ضوابط كلي ساير بخش‌ها ملاك ارزشيابي بيمارستان‌ها بود و با مشخص كردن درجه بيمارستان (درجه يك عالي، درجه يك، درجه دو، درجه سه و غيراستاندارد)، تعرفه متناسب آن را تبيين مي‌كرد و مبناي پرداخت سازمان‌هاي بيمه گر و اشخاص قرار مي‌گرفت.

برخي بيمارستان‌هابه صورت داوطلبانه استاندارد‌ها را اجرا مي‌كردند

وي با اشاره به اينكه بنابراين در اين سال‌ها صدور پروانه تاسيس و بهره‌برداري و ارزشيابي بيمارستان‌ها در قالب پروژه‌هاي مجزا در اختيار وزارت بهداشت بود، افزود: ولي بيمارستان‌هايي نيز به صورت داوطلبانه استاندارد‌هاي كيفيت و تعالي سازماني نظير ISO ۹۰۰۱، EFQM، جايزه ملي كيفيت ايران و... را اختيار مي‌كردند. اين استاندارد‌ها عمدتا از صنعت اقتباس شده بودند و توسط مراكز غيردولتي ارايه مي‌شدند.

بروز انتقادات نسبت به ضوابط و نحوه ارزشيابي بيمارستان‌ها

كار‌شناس استانداردهاي مديريت بيمارستاني خاطر نشان كرد: به دنبال انتقاداتي كه نسبت به ضوابط و نحوه ارزشيابي بيمارستان‌ها از جمله تمركز اين استاندارد‌ها بر ساختار و بي‌توجهي آن‌ها نسبت به نتايج و اثربخشي درمان و نيز عدم رعايت بي‌طرفي ارزشيابان بيان مي‌شد و نيز اقبال جهاني به برنامه‌هاي اعتباربخشي كه دامنه آن را به كشور‌هاي منطقه نظير مصر، لبنان، هند و كشورهاي حاشيه خليج فارس كشانده بود ايده بازنگري در استاندارد‌ها و سيستم ارزيابي كشور شكل گرفت.

سال ۸۹ استاندارد‌هاي اعتباربخشي بيمارستان ابلاغ شد

وي با بيان اينكه به دنبال آموزش‌هاي ارايه شده توسط دكتر سيد محمد صادق مهدوي و تلاش‌هاي دكتر حسن كراني تيمي به منظور بازنگري مذكور تشكيل شد، افزود: با مرور متون و بررسي ادبيات موجود از جمله كشور‌هاي لبنان، مصر، فرانسه، انگليس و آمريكا نسبت به تدوين پيش نويس استاندارد‌هاي ملي ايران اقدام كردند كه با نظرسنجي از صاحب نظران و پايلوت كردن در چند مركز، اصلاحات بعدي صورت گرفت و نسخه نهايي كتاب آماده شد و نهايتا توسط وزير بهداشت در اسفند ماه ۱۳۸۹ تحت عنوان «استاندارد‌هاي اعتباربخشي بيمارستان در ايران به تمامي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي ابلاغ گرديد و قرار شد جايگزين روش مرسوم ارزشيابي بيمارستان‌ها شود.

سال ۹۰ توافق شد ارزشيابي بيمارستان‌ها انجام نگيرد

تويسركان‌منش به توافق با سازمان‌هاي بيمه‌گر در سال ۱۳۹۰ مبني بر انجام نشدن ارزشيابي به دليل فرصت دادن به بيمارستان‌ها براي پياده سازي استاندارد‌هاي مذكور اشاره كرد و افزود: ازهمين رو قرار شد كه درجه بيمارستان‌ها عينا معادل سال قبل لحاظ شود. بنابراين به بيمارستان‌ها ابلاغ شد كه در سال ۹۱ بر مبناي استاندارد‌هاي جديد مورد ارزيابي قرار خواهند گرفت كه نشانگر درجه ارزشيابي آن‌ها نيز خواهد بود.

اواخر دي ماه ۹۱ عمليات ارزيابي بيمارستانها آغازشد

اين كار‌شناس امور ارتقاي كيفيت در مراكز درمان يادآور شد: به دنبال تاخيرهاي پي در پي نهايتا در اواخر ديماه ۱۳۹۱ عمليات ارزيابي آغاز شد كه تا نيمه اول سال جاري نيز به طول انجاميد ولي با گذشت ماه‌ها در‌‌ نهايت آذر ماه نتايج اوليه ارزيابي و درجه ارزشيابي بيمارستان‌ها در حال اعلام به مراكز است و اميدواريم كه مراكز درماني و سازمان‌هاي بيمه‌گر از سرگرداني رهايي يابند.

وي با تاكيد براينكه بازنگري در استاندارد‌ها و نظام ارزيابي عملكرد بيمارستان‌ها توسط وزارت بهداشت اقدامي ارزشمند، حركتي رو به جلو و در راستاي ارتقاي كيفيت خدمات سلامت بوده است، افزود: احتمالا بسياري از مشكلات و دشواري‌هاي پيش آمده مربوط به نوپا بودن آن در ايران است و مصداق ديكته ننوشته غلط ندارد خواهد بود لذا اين آسيب‌شناسي به هيچ وجه قصد زير سوال بردن اين كوشش‌ها و تلاش‌هاي شجاعانه را ندارد.

استاندارد‌هاي ايران از نوع ملي، اجباري و بخشي است

تويسركان منش در ادامه استاندارد‌ها و مكانيزم ارزيابي آن‌ها را از منظري كار‌شناسانه و بي‌طرفانه به اميد كمك به بهتر و كامل‌تر شدن اين ضوابط و روش‌ها مورد نقد قرار داد و گفت: استاندارد‌هاي ايران از نوع ملي، اجباري و بخشي است بخشي به اين معني كه براي هر بخش و دپارتمان بيمارستان، مجموعه استاندارد‌هاي مرتبط و قابل كاربرد تدوين و ابلاغ شده است لذا هر واحد مثلا بخش جراحي، بخش تغذيه، بخش آزمايشگاه و... مكلف به انطباق با‌‌ همان استاندارد‌ها است.

وي تصريح كرد: اين روش در مقابل استاندارد‌هاي عملكردي است كه در برخي كشورهاي پيشرفته به كار مي‌رود و براي عملكرد‌هاي اصلي بيمارستان نظير ارزيابي بيمار، مراقبت از بيمار، حقوق بيمار، صلاحيت و آموزش كاركنان و.... صرف نظر از بخشهاي بيمارستان استاندارد تدوين مي‌شود و واحد‌ها مكلف به انطباق با استاندارد‌هاي قابل كاربرد هستند.

مهم‌ترين بخش بيمارستان يعني بخش داخلي ناديده گرفته شده بود

تويسركان‌منش با اشاره به برخي مشكلات اين روش گفت: در اين روش برخي از واحد‌ها از قلم افتاده و براي آن‌ها استاندارد تدوين نشده است مثلا با كمال تعجب ملاحظه شد كه مهم‌ترين بخش بيمارستان يعني بخش داخلي ناديده گرفته شده بود كه گرچه در تدوين اصلاح شد ولي هنوز درمانگاه‌ها و كلينيك‌هاي بيمارستان، بخش راديو تراپي، بخش IVF، بخش پيوند اعضاء، بخش آموزش و تمامي بخش‌هاي فوق تخصصي فاقد استاندارد‌هاي اختصاصي هستند و ماهيتا نيز سنخيت جدي با بخش‌هاي داخلي و جراحي عمومي ندارند و همچنان بلاتكليفند.

كار‌شناس امور ارتقاي كيفيت در مراكز درمان ادامه داد: ديگر آنكه تدوين كنندگان مجبور شده‌اند كه بخش اعظمي از الزامات را در همه بخش‌ها تكرار كنند مثلا در هر بخش تكرار كنند كه نسخه‌اي از برنامه استراتژيك بيمارستان در اين بخش در دسترس است و اگر بيمارستان ۷۰ بخش داشته باشد اين الزام ۷۰ بار تكرار مي‌شود حجم اين الزامات بسيار زياد و بالغ بر ۷۰ درصد الزامات هر بخش مي‌شود در صورتي كه در نوع عملكردي مثلا يك بار گفته مي‌شود كه بيمارستان برنامه استراتژيك دارد و در هر بخش آن يك نسخه در دسترس است.

وي باتاكيدبراينكه اين مشكل خود را در ارزيابي بيمارستان به صورت بارز نشان مي‌دهد، افزود: در اين روش تعاملات واحد‌ها و ارتباطات بخش‌ها به درستي ديده نشده است و بخش‌ها به صورت جزاير پراكنده ديده مي‌شوند در صورتيكه عمده خطا‌ها و مخاطرات در حد فاصل بخش‌ها كه بيمار متولي مشخص ندارد رخ مي‌دهد و اين مغاير رويكرد متعالي فرآيندي در بيمارستان است.

تويسركان منش افزود: برخي واحد‌ها نظير آتش نشاني، ساختمان، پسماند، كميته‌هاي بيمارستاني، كنترل عفونت، بانك خون و.... به صورت بخش‌هاي مستقل و مجزا و داراي ساختار و كاركنان مختص به خود در نظر گرفته شده‌اند در صورتي كه در واقعيت و عمل اين واحد‌ها در تشكيلات بيمارستان‌ها ديده نشده‌اند و وجود خارجي ندارند و به عنوان يك وظيفه به افراد ساير واحد‌ها محول شده‌اند.

به گفته وي از آنجايي كه بيش از ۸۰ درصد بيمارستان‌هاي كشور وابسته به وزارت بهداشت و دولتي هستند و اجازه تغيير در تشكيلات خود را ندارند مشخص نيست كه چگونه بايد با اين الزامات انطباق يابند.

استاندارد ملي براي بيمارستان مزيتي براي رقابت بين المللي فراهم نمي‌كند

وي همچنين درمورد استانداردهاي ملي و اجباري توضيحاتي داد و گفت: استاندارد ملي به اين معني است كه دامنه كاربرد گواهينامه آن در محدوده داخل كشور بوده و براي بيمارستان مزيتي براي رقابت بين المللي و احتمال جذب گردشگر سلامت فراهم نمي‌كند.

اين كار‌شناس امور ارتقاي كيفيت در مراكز درمان خاطرنشان كرد: استاندارد اجباري نيز به اين معني است كه تمامي بيمارستان‌هاي كشور صرف نظر از وابستگي آن‌ها (دولتي، خصوصي، نظامي، خيريه، تامين اجتماعي و غيره)، دسترسي به منابع (مثلا «كمبود جدي پزشكان متخصص در مناطق محروم)، نوع (عمومي، تخصصي، فوق تخصصي)، سايز (كوچك، متوسط و بزرگ)، آموزشي يا غيرآموزشي بودن، درجه تعالي (پيشرو در كيفيت يا بسنده به حد اقل‌ها) براي امكان ادامه فعاليت مي‌بايست در اين برنامه شركت كنند و تاييد صلاحيت شوند.

محروم‌ترين بيمارستان‌ها مجبور به رقابت با بيمارستان‌هاي پايتخت شده‌اند

وي با اشاره به اينكه اين اولين باري است كه سيستم‌هاي ارزشيابي و نظام پرداخت و مسابقات تعالي و كيفيت با هم يكي مي‌شوند، افزود: همانطور كه قبلا گفته شد استاندارد‌هاي اعتباربخشي به عنوان حداكثر استاندارد‌هاي قابل دستيابي در نظر گرفته مي‌شوند و حتي در كشورهاي اروپايي و پيشرفته همه مراكز نمي‌توانند با آن‌ها انطباق يابند حال اگر ما محروم‌ترين و دورافتاده‌ترين بيمارستان‌هاي كشور را مجبور كنيم كه با برخوردار‌ترين بيمارستان‌هاي پايتخت در شرايط كاملا نابرابر رقابت كنند چند اتفاق ناميمون امكان وقوع دارد.

چرخه معيوب كاهش كيفيت و كاهش مجدد درجه بيمارستاني

كار‌شناس استانداردهاي مديريت بيمارستاني ادامه داد: در بحث رقابت نابرابر بيمارستان‌ها اول آنكه بيمارستان مذكور كه گاهي تنها بيمارستان آن شهر يا منطقه نيز است، امتياز كافي را كسب نكند و درجه خود را از دست بدهد و با كاهش رتبه در اثر عدم دسترسي به منابع محكوم به كاهش درآمد شود كه اين خود ايجاد يك چرخه معيوب كاهش كيفيت و متعاقب آن كاهش مجدد درجه مي‌كند.

به گفته وي با توجه به اينكه تعطيل كردن اين قبيل مراكز تقريبا غير ممكن است فايده اين ارزيابي اجباري نامشخص است در حالي كه آن مركز علي رغم اطلاع از مشكلات امكان تامين منابع لازم از جمله پزشكان تخصصي مربوطه را هيچ وقت نخواهد داشت.

وي با بيان اينكه سناريوي دوم اين است كه براي اين گونه مراكز ارفاق قايل شويم و بگوييم كه عليرغم عدم رعايت ضوابط و استاندارد‌هاي اعتباربخشي و با وجود كمبود نيرو، پزشك، تجهيزات، خط مشي‌ها و روش‌ها،... تاييد صلاحيت مي‌شويد، افزود: يعني چون امكان آن را نداريم كه مركز را به استاندارد‌هاي حداكثري برسانيم استاندارد را تقليل دهيم كه خود نقض غرض بارز است.

اعتباربخشي؛ آخرين تير تركش بهبود كيفيت و ايمني خدمات سلامت را لوث مي كنند

تويسركان‌منش تاكيد كرد: از سويي مركز را به اين توهم دچار مي‌كنيم كه تو در سطح جهاني كار مي‌كني! در صورتي كه به هيج وجه لازم نبود اين مركز را وادار به اعتباربخشي كنيم و اعتباربخشي اين آخرين تير تركش بهبود كيفيت و ايمني خدمات سلامت را لوث كنيم.

بايد چند بيمارستان مطرح، داوطلبانه موفق به اخذ گواهي اعتباربخشي مي‌شدند

به اعتقاد او شايد اگر فقط چند بيمارستان مطرح كشور داوطلبانه و با تلاش وافر موفق به اخذ گواهي اعتباربخشي مي‌شدند و اين بيمارستان‌ها به همگان معرفي مي‌شدند و بيمه‌ها تا ۱۰ برابر بيشتر به اين چند مركز پرداخت مي‌كردند انگيزه، علاقه و جنب و جوش خودجوش و اقبال بسيار بيشتري براي اين استاندارد‌ها در كشور ايجاد مي‌شد.

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن