تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802739380




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در جلسه كارگروه ملي كاهش آلودگي هوا تأكيد شدتوسعه نيروگاه‌هاي بادي و خورشيدي/ايجاد ناوگان اتوبوسراني برقي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در جلسه كارگروه ملي كاهش آلودگي هوا تأكيد شدتوسعه نيروگاه‌هاي بادي و خورشيدي/ايجاد ناوگان اتوبوسراني برقي
در جلسه كارگروه ملي كاهش آلودگي هوا بر ضرورت اولويت‌بندي شهرها با توجه به حجم تاثيرپذيري آنها از آلودگي هوا، توسعه نيروگاه‌هاي بادي و خورشيدي و ايجاد ناوگان جديد اتوبوسراني با استفاده از اتوبوس‌هاي برقي، تأكيد شد.


به گزارش خبرگزاري فارس، معصومه ابتكار رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به تأكيد رئيس جمهور براي اختصاص دومين جلسه شوراي عالي محيط زيست به بررسي راهكارها و برنامه‌هاي كاهش آلودگي هوا، گفت: دولت عزمي جدي براي كاهش آلودگي هوا و پاسخگويي به مطالبات اجتماعي دارد.

رئيس سازمان حفاظت محيط در كارگروه ملي كاهش آلودگي هوا با حضور نمايندگان سازمان‌هاي مسئول همچون وزارت نفت، وزارت صنعت، انجمن خودروسازان و مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران... با تأكيد بر لزوم استمرار اين جلسات، اظهار داشت: خوشبختانه دولت يازدهم عزمي جدي براي حل مسائل زيست محيطي كشور و به ويژه بحث آلودگي هوا دارد.

ابتكار با بيان اينكه سازمان حفاظت محيط زيست خود را ملزم به ارائه برنامه چهارساله كاهش آلودگي هوا مي‌داند، افزود: علاوه بر اين برنامه با توجه به آغاز تدوين برنامه پنج ساله ششم لازم است راهكارهايي بلند مدت به منظور كاهش آلودگي هوا و آسيب‌هاي ناشي از آن ارائه شود.

معاون رئيس‌جمهور تأكيد كرد: برنامه ششم توسعه قطعاً برنامه‌اي ملي با كاركرد شهري، منطقه‌اي و فراگير است ولي براي هر شهر به ويژه تهران و هفت كلان شهر ديگر برنامه‌اي خاص با توجه به شرايط آن شهر علاوه بر برنامه و تكاليف كلي برنامه ششم، تنظيم مي‌شود‌.

وي با بيان اينكه فرآيند حل معضل آلودگي هوا فرآيندي پيچيده است، اضافه كرد: لازم است تلاش ويژه براي بازنگري در قوانين، ايجاد شرايط تحقق توسعه پايدار، همچنين ارائه تصويري جامع از عوامل آلاينده داشته باشيم زيرا در بسياري از بحث‌هاي مربوط به آلودگي هوا نقش آلاينده‌هايي همچون منابع ساكن، صنايع حاشيه‌اي، زباله سوزي... ناديده گرفته مي‌شود.

ابتكار تصريح كرد: براي بهبود شرايط هواي كشور نياز است از همين امروز چرخه معيوب گازرساني را مورد بازنگري قرار دهيم و اين منوط به همكاري نهادهاي بسياري است.

معاون رئيس‌جمهور ادامه داد: با تأكيد رئيس جمهور مقرر شد دومين جلسه شوراي عالي محيط زيست با محوريت بررسي راهكارهاي كاهش آلودگي هوا برگزار شود و اين نشان از عزم جدي دولت تدبير و اميد براي پاسخگويي به مطالبات اجتماعي و مديريت درست و علمي مسائل است.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينكه در برنامه هاي كوتاه مدت، شهرها با توجه به حجم تاثيرپذيري از آلودگي هوا اولويت بندي مي‌شوند، افزود: براي پاسخگويي و مديريت درست مسئله تلاش مي‌كنيم تفاهم‌نامه‌هاي مشتركي ميان سازمان حفاظت محيط زيست و نهادها و سازمان‌هاي مسئول امضاء كنيم تا عزم ملي و روند موثرتري به منظور كاهش آلودگي هواي كشور ايجاد كنيم.

ابتكار با اشاره به نقش آلاينده‌هايي همچون صنعت و نيروگاه، خودروهاي فرسوده، منابع ساكن و خانگي...در گسترش و افزايش آلودگي هوا، تأكيد كرد: مهم‌ترين نقطه قوت ما هم جهتي دستگاه‌هاي دولتي در اجراي برنامه‌هاي كاهش آلودگي هواست.

هدف‌گذاري تهران براي توزيع سوخت پاك/ افزايش جايگاه‌هاي توزيع بنزين يورو 4 در تهران

يوسف حجت عضو كارگروه ملي كاهش آلودگي هوا با اشاره به اينكه موقعيت و فرصت شوراي عالي محيط زيست استثنايي است از همه حاضرين در جلسه خواست به صرف ارائه گزارش براي جلسه شوراي عالي محيط زيست قناعت نكنند و پيگير پيشنهادهايي موثر براي تصويب در اين جلسه باشند.

حجت افزود: تمام سعي و همت ما در جلسه شوراي عالي محيط زيست و ديدار با رئيس دولت يازدهم بايد معطوف به ارائه مستندات علمي با عدد و رقم باشد و در اين بين نبايد اقدامات مثبت انجام شده را ناديده بگيريم.

خلاء وجود استاندارد هواي پاك

كاظم ندافي مديركل سلامت و محيط كار وزارت بهداشت با اشاره به تصويب استاندارد هواي پاك براي اولين بار در سال 1388 افزود: متأسفانه اين مصوبه در سال 90 ملغي شد و امروز ما با خلاء استاندارد هواي پاك مواجهيم و يكي از مصوبات جلسه شوراي عالي محيط زيست با محوريت كاهش آلودگي هوا مي‌تواند تمديد مصوبه سابق استاندارد هواي پاك يا تصويب استانداري جديد باشد.

ندافي ادامه داد: اولويت بندي توزيع سوخت يورو 4 و گازوئيل با استاندارد بالا در شهرهاي آلوده‌تر، تشكيل كميته تخصصي براي جلوگيري از افزايش اثرات آلودگي هوا بر سلامت مردم از طريق آگاهي بخشي عمومي، بررسي مجدد طرح‌هاي آمايش زمين و مديريت آب با نگاه ويژه به پديده ريزگردها، تصويب آئين نامه مقابله با گرد و غبار مي‌تواند از ديگر مصوبات موثر شوراي عالي محيط زيست باشد، زيرا يكي از شاخص‌هاي عدالت در سلامت مصوب 1390، شاخص استفاده مردم از هواي پاك است.

وي ادامه داد: در هيچ يك از تحقيقات و پژوهش‌هاي مرتبط با آلودگي هوا سهم منابع آلاينده مشخص نشده و اين اولويت اقدامات و برنامه ريزي‌هاي زيربنايي مرتبط با آلودگي هواست.

همچنين مديركل سلامت و محيط كار وزارت بهداشت تهيه و انتشار راهنماي تشخيص و سنجش كيفيت هوا، راهنماي ريزگرد و سلامت، گزارش سالانه اثرات آلودگي هوا بر مردم، همچنين ايجاد سامانه تحت وب براي آگاهي بخشي مردم از كيفيت هوا و ايجاد كارگاه هاي آموزشي با كمك سازمان جهاني بهداشت را از جمله اقدامات سازمان مطبوعه خود براي كاهش تاثيرات آلودگي هوا بر سلامت مردم اعلام كرد.

ارائه سند مالكيت مدت دار براي خروج آسان‌تر خودروهاي فرسوده از چرخه فعاليت

در ادامه جلسه محسن صالحي‌نيا معاون امور صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت راه كارهايي در ارتباط با كاهش آلودگي هوا ارائه كرد.

صالحي نيا افزايش مطالبات زيست محيطي و سطح آگاهي مردم از طريق آموزش‌هاي رسانه ملي و حمايت از سمن‌هاي مرتبط، تدوين مقررات حمايتي، تدوين استانداردهاي سخت گيرانه‌تر به ويژه در ارتباط با معاينه فني خودرو، كاهش حجم مسافرت‌هاي درون شهري... را از جمله مهم‌ترين راهبردهاي كاهش آلودگي هوا عنوان كرد و گفت: ارتقاء سطح علمي نمايندگان محيط زيست مي‌تواند گامي موثر در كاهش آلودگي‌ها باشد.

وي با اشاره به اينكه در برخي قسمت‌ها استانداردهاي لازم براي مقابله با آلاينده‌ها وجود دارد ولي نظارت كافي براي الزام صنايع به اجراي اين استانداردها وجود ندارد، افزود: بعضاً تناقضات استانداردها نيز ابزار نظارت را بي اثر مي‌كند.

صالحي‌نيا گسترش محدوده زوج و فرد، گسترش محدوده ترافيك، كاهش سن خودروهاي فرسوده و سند مالكيت مدت دار را از جمله برنامه‌هاي مؤثر براي كاهش آلودگي هواي تهران اعلام كرد و گفت: استفاده از ظرفيت‌هاي بين المللي به ويژه استفاده از كارشناسان زبده و متخصص بين المللي مي‌تواند در بهبود وضعيت هواي تهران مؤثر باشد.

توسعه نيروگاه‌هاي بادي و خورشيدي

هوشنگ فلاحتيان معاون امور برق و انرژي وزارت نيرو نيز با اشاره به اينكه در سال‌هاي اخير عمده نيروگاه‌هاي ايجاد شده از سوخت گاز و گازوئيل تغذيه كردند و متأسفانه بنا به دلايلي همچون تحريم‌ها نيروگاه بخاري ايجاد نشده است، افزود: خوشبختانه به واسطه اضافه شدن بندي در قانون بودجه 92 و تمديد همان بند در قانون 93، تصميم بر آن شد كه نيروگاه‌هاي گازي موجود تبديل به نيروگاه‌هايي با سيكل تركيبي شوند و در دو سال آينده 6 هزار مگابايت نيروگاه جديد بدون مصرف سوخت با سيستم بازيافت داشته باشيم كه در نوع خود بي نظير است و انقلابي قانوني بعد از سه دهه فعاليت مجلس است.

وي توسعه نيروگاه‌هاي بادي و خورشيدي، همچنين آسيب شناسي عدم اجرايي شدن برنامه ها را از ديگر راه كارهاي موثر در كاهش آلودگي هوا دانست.

منبع آلودگي كنترل شود

يوسف رشيدي مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران هم با اشاره به اينكه عمده مشكل آلودگي هواي تهران ناشي از ذرات ريز معلق و احتراق آن است، گفت: يكي از عوامل ايجاد اين ذرات ريز معلق خودروهاي ديزلي است كه خوشبختانه شهرداري تهران به عنوان يكي از نهادهاي مسئول در كاهش آلودگي هواي تهران تمامي اتوبوس‌هاي شركت واحد خود را موظف به نصب فيلترهاي ديزلي كرده است.

رشيدي افزود: اگر مي‌خواهيم به اهداف برنامه‌اي در سال 1396 دست يابيم كه يكي از موارد آن بيش از 300 روز سالم در تهران است بايد منبع آلودگي‌ها را كنترل و آلاينده را موظف به پرداخت هزينه آلودگي ايجاد كنيم.

وي ايجاد ناوگان جديد اتوبوسراني با استفاده از اتوبوس‌هاي برقي، تردد اتوبوس‌هاي جديد با فيلتر تصفيه آلاينده يا استفاده از سوخت گازي، نظارت بر تعويض مداوم كاتاليست‌هاي خودروهاي تاكسيراني (طرح‌هاي مصوب دكتر ابتكار در شوراي شهر)، جايگزيني تاكسي‌هاي مسافربري با ون، موتور سيكلت برقي، غربال خودروهاي متردد در محدوده ترافيك و زوج و فرد بر اساس ميزان آلاينده نه پلاك خودرو، گسترش حمل و نقل عمومي با همكاري دولت را از جمله ديگر اقدامات موثر در رفع معضل آلودگي هواي تهران دانست.

رشيدي خاطر نشان كرد: شاه كليد حل مشكل آلودگي هوا گسترش حمل و نقل عمومي به ويژه گسترش خطوط مترو است.

هدف گذاري تهران براي توزيع سوخت پاك

شاهرخ خسرواني معاون شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران هم با بيان اينكه اگر پتانسيل توزيع بنزين يورو 4 به ويژه با اولويت هشت شهري كه مشكل آلودگي هواي شديدتري را تجربه مي‌كنند، به وجود بيايد وزارت نفت آمادگي كامل براي توليد بنزين مصرفي آن‌ها را دارد، افزود: در همين شهر تهران با وجود 250 جايگاه توزيع بنزين تنها 35 جايگاه بنزين پاك يورو 4 و 120 جايگاه بنزين سوپر ارائه مي كنند كه اگر در برنامه‌ريزي‌هاي بلند مدت موظف به توزيع بنزين يورو 4 شوند، حجم وسعيي از آلودگي هواي تهران كاهش مي‌يابد.

خسرواني افزود: 9 ميليون ليتر مصرف روزانه بنزين در تهران نشان مي‌دهد كه اگر ظرف 6 ماه آينده حتي 6.5 ليتر از اين مصرف بنزين با بنزين پاك جايگزين شود، منجر به 75 درصد كاهش آلودگي هوا از طريق بنزين مي شود.

وي ادامه داد: هدف‌گذاري تهران براي توزيع سوخت پاك به دليل مصرف بسيار بالاي بنزين در اين شهر است ولي به تدريج مي‌توان بنزين مصرفي در كل كشور را تغيير داد.

تطبيق خودروهاي ديزلي با استانداردهاي يورو 4

همچنين در اين جلسه احمد نعمت بخش دبير انجمن خودروسازان با بيان اينكه تكاليف خودرو و سوخت جدا از هم ولي به هم مرتبط است از تلاش صنعت خودرو براي توليد خودروهايي مطابق با استاندارهاي جهاني به منظور كاهش آلودگي هوا خبر داد.

وي ادامه داد: موتور خودروهاي ديزلي هم امكان تغيير به منظور تبديل به موتورهايي منطبق با سوخت يورو 4 را دارند، همان گونه كه موتورسيكلت ها و ساير خودروها امكان رسيدن به چنين استانداري را دارند.

همچنين نعمت بخش گزارشي از برنامه زمان بندي خودروسازهاي ايراني براي توليد خودروهاي منطبق با استاندارد يورو 4 ارائه داد.

خودرو هيبريدي تكنولوژي مدرن براي كاهش آلودگي هوا

محمد زالي نماينده سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران هم كاهش مصرف سوخت با استفاده از سوخت استاندارد و استفاده از تكنولوژي جديد براي كاهش آلايندگي را دو عامل مهم كاهش آلودگي هوا عنوان كرد و افزود: به طور نمونه خودرو هيبريدي يكي از اين تكنولوژي هاي روز است كه منجر به كاهش آلودگي هوا مي‌شود.

انتهاي پيام/

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن