تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): هر كس باطل را يارى كند، به حق ستم كرده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819001311




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عضو هيئت علمي دانشگاه: تلقي درستي از مديريت منابع آبي وجود ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: عضو هيئت علمي دانشگاه: تلقي درستي از مديريت منابع آبي وجود ندارد
عضو هيات علمي دانشگاه پيام نور اراك با تاكيد بر اينكه بايد در كشاورزي و استفاده از آب فرهنگ‌ سازي صورت گيرد، گفت: نه تنها در كشاورزي به خودكفايي نرسيديم، بلكه منابع آبي را از دست داديم.

سهراب عسگري فعال محيط زيست و عضو هيات علمي دانشگاه پيام نور اراك در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)- منطقه مركزي، اظهارداشت: طي مطالعات اخير بنده، در خصوص منابع آبي كه نياز شهروندان را تامين مي‌كند تلقي درستي وجود ندارد.

وي با اشاره به اينكه "منابع آب در استان در شرف كاهش هستند و هيچ‌گونه اقدام عملي در اين راستا صورت نگرفته است" افزود: به عنوان يك واقعيت جغرافيايي و اقتصادي تلخ، اقدامات گذشته ذخاير ارزشمند سي هزار ساله را در عرض سي سال تمام كرده است.

وي تصريح كرد: در بحث خودكفايي محصولات كشاورزي و اينكه با چه مكانيزمي مي‌خواهيم به خودكفايي برسيم استراتژي خاصي نداشته‌ايم. در بحث خودكفايي دو مسئله آب و زمين را در نظر گرفتيم و به دليل اينكه استنباطمان اين بود كه سفره‌هاي آب‌زيرزميني وسيع و غني داريم و زمين نيز فراهم است مي‌توانيم در راستاي خودكفايي محصولات كشاورزي به نتايج خوبي برسيم اراضي را زير كشت برديم.

عسگري اين اقدام را عامل فرسايش خاك در كشور دانست و گفت: اين اقدام باعث شد كه امروز ايران بالاترين ميزان فرسايش خاك را در دنيا داشته باشد. در كره زمين سالانه 75 ميليارد تن خاك ارزشمند فرسايش پيدا مي‌كند كه از اين ميزان يك پانزدهم، معادل پنج ميليارد تن مربوط به ايران است.

وي اضافه كرد: مسوولان فرسايش يك سي‌ام معادل 2.5 ميليارد تن خاك‌هاي ارزشمند كشور را در سال پذيرفتند كه اين ميزان خاك شسته مي‌شود، رودخانه‌ها را آلوده مي‌كند، در پشت سدها جمع مي‌شود و مقداري از سد عبور مي‌كند و به دريا مي‌رسد و مورفولوژي (ريخت شناسي) دريا را برهم مي‌زند و در طولاني مدت سدها كارايي خود را از دست مي‌دهد.

نويسنده كتاب مقدمه‌اي بر ژئوپولتيك محيط زيست با بيان اينكه "سدسازي در كشور باعث شده كه اكوسيستم‌هاي طبيعي بعد از سد از بين برود" يادآوري كرد: اين سدسازي ما را در جاهايي با مشكل آب مواجه كرده است، مثلاً در استان مركزي در غرق‌آباد مشكلات اين چنيني را ايجاد كرده است. طبيعت كشور ديگر توان سدسازي جديد را ندارد و البته اين امر فرآيند تخريب را تسريع مي‌بخشد.

وي در خصوص وضعيت آب گفت: سفره‌هاي آب‌ زيرزميني در گذشته كه حتي خشكسالي و ترسالي هم داشتيم بسيار به مردم كمك مي‌كردند و انديشه‌هاي سازنده‌اي در راستاي استفاده از آنها مانند احداث قنات و كاري شكل گرفت اما؛ ما منابع آب‌ زيرزميني و منابع خاك را به عنوان مرتع به هيات‌هاي هفت نفره واگذاري زمين داديم و بدون كنترل اجازه داديم كه كشت صورت بگيرد و نتيجه اين شد كه بسياري از دشت‌هاي ما جزو دشت‌هاي ممنوعه اعلام شدند و برداشت‌ها به قدري زياد انجام شد كه اجازه حفاري داده نمي‌شود.

عسگري برخي از دشت‌هاي استان مركزي را نيز در زمره اين دشت‌هاي ممنوعه عنوان كرد و افزود: اقدام ما باعث شد كه ذخاير عظيم آب از بين برود،‌ ما به استقلال در كشاورزي نرسيديم و ذخاير ارزشمند آب و حتي ذخاير آب شرب را از دست داديم. در حال حاضر روستاهايي داريم كه آب شرب را با تانكر به دستشان مي‌رسانند و مردم به لحاظ آب در مضيقه هستند.

عضو هيات علمي دانشگاه پيام نور اراك اظهاركرد: بيشترين سهم آب شيرين كشور حدود 80 درصد مربوط به بخش كشاورزي است؛ قاعدتاً در اين شرايط بايد آب حفظ شود. استفاده از هر تكنولوژي كه بتواند آب را حفظ كند ضروري است از جمله آبياري تحت فشار يا آبياري باراني؛ اما متاسفانه در اين فنون فقط فيزيك فن را در اختيار كشاورز قرار مي‌دهيم در صورتي كه در اين عرصه نياز به فرهنگ‌سازي داريم.

كدخبرنگار: 10130

انتهاي پيام

چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن