تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بپرهيز از كارى كه موجب عذرخواهى می ‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804088609




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نبايد جامعه را از توانائي و پتانسيل‌هاي زنان محروم نمود/ ضرورت تدوين لايحه امنيت براي زنان/ شاكله اتاق فكر زنان مثبت است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: نبايد جامعه را از توانائي و پتانسيل‌هاي زنان محروم نمود/ ضرورت تدوين لايحه امنيت براي زنان/ شاكله اتاق فكر زنان مثبت است
مدرس دانشگاه، كارشناس و محقق صدا و سيما شاكله تشكيل اتاق فكر زنان را مثبت ارزيابي كرد و گفت: تشكيل اين اتاق فكر به شرط برنامه‌ريزي تمام نهادها، دستگاه‌ها مي‌تواند اثربخش باشد.
شيدا نيكوروين مدرس دانشگاه، كارشناس و محقق صدا و سيما در گفتگوي مشروح با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، به بيان نظرات و ديدگاه‌هاي خود در ارتباط با تاكيدات اخير "معاون رييس جمهور" در امور زنان و خانواده مبني بر تشكيل "اتاق فكر" در حوزه زنان پرداخت.

وي اظهار داشت: از ابتداي انقلاب تاكنون بزرگ‌ترين اشكال اين است كه جريان زنان و تصميم‌گيري براي اين صنف زنانه ديده شده است از اينرو مسائل مربوط به امور زنان عمدتا با فراز و فرود همراه بوده است.

وي با بيان اينكه پست‌هاي مشاوره‌‌اي مثل مشاوران زنان استاندارها، در زمان دولت نهم ( به رياست محمود احمدي‌نژاد) تبديل به ادارات كل شد و منجر به ارتقاء چارت سازماني، تخصيص بودجه بيشتر و برنامه ريزي دقيق تر و وسيع تري شد، ادامه داد: اين اقدامات ناپخته و ناگهاني در دولت اعتدال - آنهم بدون مشورت با معاون امور زنان و خانواده رئيس محترم جمهور – مويد فقدان نگاه جدي و زيربنائي به موضوع زنان و مجددا زنانه ديدن اين تصميم گيري‌هاست.

اين فعال امور زنان و خانواده كه فعاليتهاي دولتي، غيردولتي در داخل كشور و فضاي بين الملل را در كارنامه خود دارد، ضمن ارزيابي مثبت از تبديل مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري به معاونت امور زنان و خانواده در آخرين روزهاي كاري دولت محترم دهم تصريح كرد: ارتقاي اين مركز موجب افزايش نيروي انساني، تزريق كادر كارشناسي قوي‌تر و همچنين بودجه‌هاي كلان‌تر مي‌شود كه متاسفانه با تصميم شتابزده متزلزل نمودن مشاوران امور زنان دستگاهها ,شيريني ارتقاء مركز زنان به معاونت را در كامها تلخ كرد.

*كم توجهي مجريان به سياست‌هاي مطرح شده از سوي زنان

وي به اهميت توجه به حقوق زنان و مراعات همه جانبه آن توسط دستگاهها و نهادها اشاره نمود و گفت: متاسفانه از آنجا كه موضوع و مسائل زنان را فقط خودشان ميتوانند واكاوي و بقول امروزيها مسئله شناسي كنند، خود اقدام به سياستگذاري متخصصانه مي‌كنند به اين معني كه با ارزيابي موضوعات موجود درصدد تحليل و تطهير مشكلات برمي آيند، اما مجريان آن تصميمات كه مردان هستند بدون اطلاع از ضرورت‌ سياست‌هاي مطرح شده توسط زنان و حتي بدون اينكه با اين زنان فرهيخته و منصف مشورت كنند , گزينه حذف را بر كار كارشناسانه ترجيح ميدهند زيرا همانطور كه در ابتدا عرض كردم دليل بارز آن اين است كه موضوع زن صرفا توسط زنان جامعه رصد مي‌شود و كمتر در بين مسئولان مرد دغدغه در اين حوزه وجود دارد. جاي بسي تعجب است كه اين سروران حتي مسائل و مشكلات زنان پيرامون خود (خويشاوندان و نيز آشنايان خود )را مي‌بينند اما ......

نيكوروين به وجود اتاق فكرهاي متعدد در چند سال اخير اشاره كرد و با بيان اين كه مشاوران دستگاهها بازوان حمايتي معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري محسوب مي‌شوند و آنچه انتظار ميرفت تقويت اين موقعيت بود نه متزلزل نمودن آنان خاطر نشان كرد: حمايت همه جانبه از معاونت امور زنان و خانواده در اصول از اهداف اصلي ما در رفع مشكلات زنان و توانمند سازي آنان است ولي بايد اعضاء كارشناس اين اتاق فكر از هردو جنس باشند تا بتدريج فرهنگ دغدغه مند شدن در موضوع زنان را بين مردان جامعه تسري دهيم.

*موضوع زن و خانواده را نبايد زنانه ديد

نيكوروين تاكيد كرد: يكي از آسيبهاي جدي ما در اين مهم صرف وقت و پرداخت هزينه‌هاي مادي و معنوي فراوان براي توجيه مسئولان و مديران ذكور در دستگاهها و نهادهاست كه اگر از ابتداي انقلاب به اين مسئله مهم توجه مي‌شد اكنون مركب حمايت همه جانبه از زنان فرسنگها جلوتر پيش رفته بود.

وي ادامه داد: آسيب ديگر عدم وجود نگاههاي اعتدالي در اينباره از سوي خود زنان و نيز مردان بوده است. يك گروه در يك مقطع بدنبال تقويت مشاركت زنان در حضور اجتماعي بود بطوريكه توجه به ضرورت تشكيل و بقاء خانواده رو به سستي گرائيد و گروه ديگر بدنبال تقويت بيشتر حضور خانوادگي و توجه به خانواده بود بطوريكه حقوق فردي و اجتماعي زن ناديده گرفته شد.

اين كارشناس و محقق صدا و سيما وجود گفتمان سوم در اين راستا را مهم تلقي كرد و ادامه داد: ما به دنبال گفتمان سومي هستيم كه استرات‍ژي معتدل ميان دو جريان اصولگرا و اصلاح‌طلب را هماهنگ كند لذا افراط و تفريط‌هايي كه از يك سو تاكيد بر حضور زنان در جامعه را دارد و از سوي ديگر بر حضور زنان در خانه اصرار مي‌ورزد ناموفق خواهد بود.

وي فعاليت حوزه زنان را متفاوت از دوران دهه اول انقلاب دانست و تاكيد كرد: در شرايط كنوني زنان آمار زيادي از فارغ التحصيلان دانشگاهي را به خود اختصاص داده‌اند و در اين ميان اتخاذ يك رويكرد فرهنگي مدون براي ساماندهي زناني كه فارغ التحصيل مي‌شوند مهم و قابل ارزيابي است.

*ميان حضور بازاري و اجتماعي زنان در حوزه فعاليت‌هاي خارج از منزل تفاوت است

نيكوروين حضور اجتماعي زنان را صرفا حضور بازاري ندانسته و اظهار داشت: ميان حضور بازاري و حضور اجتماعي يك زن تفاوت وجود دارد به طور مثال ممكن است يك زن براي فعاليتهاي خيريه اي, علمي -پژوهشي ,ورزشي در اجتماع حضور داشته باشد در حاليكه آورده مالي براي او در اولويت نباشد ازاين رو در مواجهه با قوانين مربوط به ساعت دقيق ورود و خروج آزاد تر باشد لذا ميتواند برنامه كاري و اجتماعي خود را با شرايط خانواده و فرزندان هماهنگ تر كند ولي سوال اساسي اين است در شرايطي كه درآمد زائي نيز بعنوان يك اولويت مهم براي حضور اجتماعي زنان مطرح باشد –كه در اكثر مواقع بخاطر شرايط و مشكلات اقتصادي خانواده اينگونه است – چگونه ميتوان بين اشتغال و توجه همه جانبه به خانواده را بخوبي جمع كرد؟ اين همان گفتمان جديد است كه بايد برايش چاره انديشي نمود.

* نبايد جامعه را از توانائي و پتانسيل‌هاي زنان محروم نمود

وي با اشاره به اين كه قبل از تصويب قوانين بايد به سمت ايجاد فضاي جديد و گفتماني نو پيش برويم، يادآور شد: نبايد جامعه را از توانائي و پتانسيل‌هاي زنان محروم نمود. خلاقيت زنان در توجه به جزئيات پيرامون يك تصميم و طرح, سلامت بيشتر و مبرا بودن آنان از دست داشتن در رانت‌هاي اقتصادي و خلاف هائي از اين دست – در مقايسه با مردان- و روحيه مهرورزي زنان از مهم ترين مولفه هائي است كه اين گمان را افزايش ميدهد كه اگر به كل زنان و مردان جامعه پست‌هاي مديريتي را محول كنيم تعداد مديران زن موفق بيش از مديران مرد موفق خواهد بود.

نيكوروين افزود: قطعا يكي از مهم ترين بخش هاي مديريتي كشورمان مديريت فرهنگي است كه در فرآيندي زمان‌بر با آستانه تحمل بالا و تخصيص بودجه مكفي و برنامه ريزي از عهده زنان بيشتر بر مي‌آيد. پرورش فرزندان اناث و ذكور با تاكيد براحترام به حقوق ديگران آنهم بدون تبعيض جنسيتي ازهمان اوان كودكي، از جمله برنامه هائي است كه بدست تواناي مديران برنامه ريز زن لايق و كاردان اثر گذارتر خواهد بود.

وي تصريح كرد: نكته ديگر دغدغه بعضي از مردان جامعه بخاطر از دست دادن موقعيت شغلي و گرفتن منصب‌هاي اداري توسط زنان است. از اين رو مقاومت آنان و متاسفانه گاهي اعمال برخي حركتهاي ايذائي محيط كار را براي زنان نا آرام و آنان را حساس و شكننده ميكند. اين برادران بزرگوار با همان حركتهاي فرهنگي بتدريج در مي يابند كه حضور زنان متخصص و فعال نه تنها تهديدي برايشان تلقي نميشود بلكه فرصتي است كه مستقيم يا غيرمستقيم پنهان يا آشكار موجب تقويت و بالاتر بردن اقتدار مردان در جامعه وخانواده خواهد شد. آيا محقق نمودن همه اين توقعات از تنها مركز اجرائي كشور يعني معاونت محترم امور زنان منطقي است؟

اين كارشناس و محقق صدا و سيما در اين فضاي خاص نقش رسانه‌هاي مكتوب، ديداري، شنيداري و مخصوصا صدا و سيما را برجسته و مهم ارزيابي كرد و گفت: لازم است كه در اين ميان معاونت امورر زنان و خانواده رياست جمهوري، رسانه را از آن خود بداند و همه اصحاب رسانه نيز خود را بازوان توانمند و ساعد ايمن آن معاونت در اين فرهنگ سازي تلقي نموده اقدامات لازم را انجام داده و به جز تدوين قوانين در قوه مقننه و مجريه گروه‌هاي ديگري را از قبيل جامع شناسان و روانشناسان را درگير كنند و نقشه ي راه جديدي با توجه به گفتمان سوم زن و خانواده بدست متوليان فرهنگ ساز، هنرمندان و تصميم گيران بدهند.

شيدا نيكوروين ضرورت ايجاد محيطي متفاوت با رويكرد اعتدالي در اتاق فكر مطرح شده را عنوان و خاطر نشان كرد: لازم است در اين ميان حمايت‌هاي مالي از زنان به اندازه كافي صورت گيرد تا اين اتاق فكر متولي توليد افكاري باشد كه در اوضاع و وضعيت حقوقي زنان تاثير بسزايي گذارد.

نيكوروين با اشاره به اين كه بين مطالبات واقعي زنان و غيرواقعي آن‌ها كه دست خوش يك سري جريان سازي‌هاي خارجي در داخل كشور مي‌شود بايد تفاوت قائل شد، بر ضرورت در نظر گرفتن مصلحت عمومي براي زنان و خانواده تاكيد ورزيد.

*اولويت قرار گرفتن اشتغال و ادامه تحصيل براي دختران ، زنگ خطري جدي!

نيكوروين به ذكر مثالي در اين ميان بسنده كرد و اظهار داشت: تعداد زيادي از زنان و دختران ما اشتغال را اولين اولويت در زندگي خود درطرح مطالبات مي‌دانند اما اين يك زنگ خطر است زيرا هرچند مدافع سرسخت تحصيل و حضور اجتماعي زنان هستيم ولي زن هنرمند كسي است كه بتواند بين ازدواج و همسر داري و تحصيل و پس از آن اشتغال را جمع كند و پرواضح است كه همراهي و همكاري زوج در اين ميان بسيار مهم است .

اين محقق صدا و سيما تصريح كرد: نه تنها ادامه تحصيل با ازدواج منافاتي ندارد بلكه طلب علم از دستورات اكيد در دين مبين اسلام است كه به جنسيت , زمان و مكان تحصيل محدود نشده است , بلكه موجب ارتقاء سطح دانش و توانائي وي در تعاملات اجتماعي , پاسخگوئي به سوالات و رفع نيازهاي فرزندان ميشود ولي اينكه تحصيلات عاليه و بهره مندي از شغل خوب لزوما باعث خوشبختي و آسايش فردي و اجتماعي فرد شود جاي بسي تامل است.

وي ادامه داد: لذا اين مهم مبناي فرهنگي دارد در نتيجه تا زماني كه جريان‌ها و مناسبات اجتماعي به سمتي رود كه دختران و پسران جوان از ازدواج معقول كناره گيري كنند از يك سو جامعه را با افزايش آمار تجرد گرايي مواجه ميكند و از سوئي ديگر احتمال ارتكاب گناه و نيز فروپاشي ديگر خانواده ها (بدلائلي كه مجال ذكرش اينجا نيست) را افزايش ميدهد. آنچه در غرب مورد مداقه جدي قرار گرفته، بازگشت به تحكيم بنيان خانواده است كه با تغيير رويكردها به سختي ميسر است .سازمانهاي غيردولتي و نيز فمينيست هاي انجيلي در آمريكا , كانادا و اروپا يكي از چند مطالبه جدي خود را تبديل اشتغال نيمه وقت بجاي تمام وقت و نيز پايين تر آمدن سن ازدواج براي جوانان , از مهم ترين خواسته هاي خود بيان ميكنند. آنان معتقدند 70 سال راه را به غلط طي كرده اند. بنابراين چشم اميد دوختن به كنوانسيونهاي بين المللي عملا در غرب شكست خورده و آن از سر گيري راهي است كه ديگران به نافرجامي آن اذعان دارند.

نيكوروين با تاكيد بر اينكه مشكل آنجا است كه وقتي دولت‌ها را ناكارآمد مي‌بينند دست به دامان اسناد وكنوانسيون‌هاي بين‌المللي مي‌شوند، يادآور شد: همان مكتوباتي كه بدست بشر امروز و به اسم محصول " خرد جمعي " كه اساسا توسعه نگاه فردگرايانه را مدنظر دارند و به زنان اجازه مي‌دهد براي كسب منابع مالي حتي به روسپيگري نيز روي آورند و بسياري از راهكارهائي كه براي فروپاشي نظام خانواده , تغيير فرهنگ عمومي بسمت آزادي از نوع ليبرالي "نه آزادگي" را توسعه ميدهد. همان آموزه هائي كه با قانون اساسي, عرف و نيز شرع انور در بسياري از موارد تعارض و تنافي جدي دارد. و همانها كه در بسياري از كشورها آنقدر ناكارآمد بود كه نتيجه معكوس از نوع مثبت داشت . تعداد قابل اعتنائي از زنان غيرمسلمان در كشورهاي ملحق شده به كنوانسيون رفع تبعيض از زنان , در اثر فشارهاي حاصل از اين الحاق و برآشفتگي هاي اجتماعي و خانوادگي به اسلام پناه آوردند و سبك زندگي اسلامي را ترجيح دادند تا لت شيرين امنيت در خانواده را بيشتر احساس كنند.

وي در ادامه با طرح اين سوال كه با وجود ناكارآمدي اسناد بين المللي در دفاع واقعي از زنان ,ديگر چاره چيست و چه كساني و كدامين جريان مدافع حقيقي زنان است؟ ادامه داد: اسلام عزيز و اسلام واقعي (نه اسلامي كه بعضي از ما براي خود معني و تفسير ميكنيم) همان مدافع واقعي حقوق زنان است. اينجاست كه اصلي ترين دغدغه ما مطرح مي‌شود كه اتخاذ سياستهاي گزينشي از متن دين، متاسفانه اسلام عزيز را در بعضي شرايط و مواقع اسلام دگم , بسته و پر از تبعيض معرفي ميكند.سيره عملي پيامبر عزيز اسلام و اهل بيت كرام ايشان بيانگر افق باز و وسيع آن عاليجنابان و حضرات معصومان در برخورد و تعامل با نسوان است كه متاسفانه از سوي تعداد كثيري از متدينان و متشرعان، اهالي و اصحاب منابر و ديگر رسانه ها مورد غفلت ويا تغافل واقع شده است. و اين همان پاشنه آشيل ما مسلمان است كه مورد هجمه قرار ميگيرد. ضمن اينكه قصد ندارم گروه و يا افراد مشخصي را متهم كنم ولي به جرات ميتوانيم نوك تيز پيكان اتهام قصور و تقصير را بسوي خودمان، خودتان و خودشان نشانه رويم. ما در تدوين قوانين از آموزه هاي اخلاقي و سيره عملي اهل بيت و معصومان را غفلت نموديم و صرفا به بايدها و نبايدها(فقه و احكام) بسنده كرديم.استخراج قوانين و آموزه هاي اخلاقي در زندگي اين بزرگواران، ديدگاههاي بنيانگذار انقلاب و رهبر فرهيخته نظام بعنوان مدافعان واقعي حقوق زنان در لابلاي تصميمات سليقه اي ما(خواسته يا ناخواسته) گم شد و تا زمانيكه اين نقيصه و كم كاري بدون هيچ اغماضي برطرف نشود ما برنده همه فن حريف اين ميدان فرهنگي نخواهيم بود و گاهي تجديدي در كارنامه كاري خود را مشاهده ميكنيم و نميتوانيم به جذب حداكثري قشر جوان خود ادامه دهيم.

وي ادامه داد: لازم است در اين تغييرات يعني تفسير حقيقي و صحيح از زن در منظر اسلام , مردان را به صورت جدي وارد عرصه كنيم و سه رويكرد جدي را در نظر بگيريم. از جمله ورود مردان، تصميم‌گيري مردان و زنان كنار يكديگر و نگاه حمايتي دولت‌ها در برنامه‌ريزي‌ها و اهداف سازماني.

*زنان مطالبات خود را جهت‌دهي كنند

نيكوروين ادامه داد: بايد به اين نكته اساسي توجه كنيم كه هم زنان و هم مردان بايد مطالبات خود را با جديت اولويت بندي و جهت دهي كنند و فاكتوري بنام "تفاوت بين زن و مرد در تكوين و خلقت " نبايد ناديده گرفته شود.

وي توانايي‌هاي جسمي - روحي زنان و مردان را متفاوت از يكديگر دانست و با اشاره به اينكه با اطلاع كامل از تفاوت‌هاي موجود ميان زنان و مردان نقشه راه آينده و حضور زن در اجتماع جهت‌دهي‌تر مي‌شود، تصريح كرد: مردان نيز نگاه تشكيلاتي و مديريتي خود را كلان‌تر مي‌كنند از طرفي لازم است زنان واقع بين باشند به طور مثال برخي از خانم‌هاي شاغل از حضور كيفي خود در منزل صحبت مي‌كنند اما اين امر در حالي است كه لازمه حضور كيفي حضور كمي نيزهست كه چراكه مادر شاغل ساعاتي از روز را كنار فرزند خود نبوده و فرزند ساعاتي را تنها در منزل سپري مي‌كند كه احيانا ميتواند ساعات پر خطر و يا خداي ناخواسته پروسوسه اي براي آن كودك باشد. مراقبت از فرزندان و همراهي با آنان در جلوت و نيز نظارت برخلوت آنان از مهمترين مولفه هاي تربيتي است .هرچند شايد بتوان حضور كيفي در حين حضور را درك كرد ولي من شخصا حضور موثر و كيفي را در زنان غيبت مادر را درك نميكنم! به بيان ساده تر والدين وقتي نيستند، نيستند و در اين عدم حضور فقط ممكن است يك اتفاق براي فرزند بيفتد كه مانند كبريت زدن برخرمني از كاه باشد.حال چگونه پس از بازگشت به منزل حضورشان را كيفي ميكنند!؟ الله اعلم.!!!

وي ادامه داد: وظيفه دولت اعتدال، رفتار اعتدالي است كه اين بمعناي اذن دادن به والدين براي رها كردن فرزندان به بهانه و يا به دليل اشتغال و تحصيل نيست. كه همه در گرو تصميم برمبناي رويكرد اعتدالي خواهد بود. رويكردي كه ضمن تشويق همگان به تشكيل خانواده و كمك به آنان به داشتن خانواده پايدار و مستحكم بايد بسمت تغيير در نظام سازي فرهنگي با رويكرد ديني بويژه براي خانواده ها و بخصوص مردان و پسران، توجه به خلاء هاي قانوني و نيز اتخاذ تصميمات كارشناسي شده حركتي منسجم، هدفمند با جدول زمانبندي قابل قبول و معقول داشته باشد.
وي اضافه كرد: نگاه اين اتاق فكر نبايد عجولانه , كم عمق و سرسري باشد. كه اگر حاصل مطالعات و پژوهشهاي اين طوفان فكري تعيين يك اولويت براي 4 سال دولت رئيس جمهور محترم جناب آقاي دكتر روحاني باشد و عزم همه دولت و رسانه هاي برآن جزم شود ميتوان به خروجي و اثرگذاري آن اميدوار بود.

*تفاوت ميان حضور زنان مجرد و متاهل در اجتماع و اولويت قرار دادن اشتغال

وي ميان حضور زنان متاهل و مجرد در اجتماع تفاوت قائل شد و تاكيد كرد: اشتغال نبايد اولويت زن (مادر) قرار بگيرد اما بايد بپذيريم تا زماني كه دولتها براي حمايت از زنان مجرد , زنان بي سرپرست، خودسرپرست و بدسرپرست برنامه حمايتي- اقتصادي نداشته باشد منع نمودن هركدام از آنها منعي غيرمنطقي و ظالمانه خواهد بود. گاهي بعضي از اين دختركان و يا زنان بدسرپرست با پدران و همسراني زندگي ميكنند كه وظيفه انفاق و خرجي دادن را بعنوان يك بعد از مهارت زندگي خود نياموخته اند! بدرستي كه حمايت همه جانبه از اين گروه يك وظيفه شرعي و قانوني است كه متوجه دولت و سپس ديگر نهادهاي غيردولتي است

اين كارشناس صدا و سيما با بيان اين مطلب كه مشكل ما اين است كه حضور فعال را با حضور مردانه يكسان تلقي مي‌كنيم، به خلاء‌هاي قانوني موجود در اين زمينه اشاره كرد و گفت: مهم ترين بعد در پر كردن نقاط ضعف قانون (خلع هاي قانوني) توجه نمودن به تفاوت هاي تكويني و خلقي زن و مرد بطور مجزا است و بايد در فرآيند تدوين قوانين بصورت جدي مورد توجه قرار گيرد لذا تعيين مرخصي زايمان و كم و زياد نمودن آن همواره با نياز روحي , جسمي كودك و مادر ارتباط مستقيم دارد (همچنانكه در كشورهاي غربي بويژه اروپائي و بالاخص اسكانديناوي مادران يكسال مرخصي زايمان باحقوق دارند و پس از سررسير اين مدت طويل مرخصي دو الي سه هفته‌اي پدران آغاز ميشود كه قابل تفويض به مادر نيز هست!!!) از طرفي نبايد شاهد از دست دادن فرصت هاي شغلي كسب شده توسط زنان در ايام و ماههاي مرخصي زايمان باشيم ، كه متاسفانه هستيم!!

وي ادامه داد: يعني نياز مالي و داشتن شغل براي كسانيكه به آن احتياج مبرم دارند آنان را به زير بار تاهل نرفتن سوق ميدهد و متاهلان نيز از بچه دار شدن شانه خالي ميكنند. مقصر كيست؟ و آيا بايد بدنبال مقصر گشت؟ همه مقصريم يا هيچيكس مقصر نيست؟

*ضرورت تدوين لايحه امنيت براي زنان

نيكوروين تصريح كرد: طبق فعاليت‌هايي كه در دولت دهم پيرامون ماده 230 در برنامه پنجم توسعه انجام شد، برخي قوانين براي برنامه‌ريزي‌ دستگاه‌ها جهت غيبت كوتاه يك خانم شاغل انجام شد در نتيجه لازم است اقدامات موثري كه در دولت‌هاي قبلي تصويب شده در دولت جديد نيز ارج گذاشته شود , كاستي‌هاي احتمالي جبران شود و اصل طرح ادامه يابد و با اجرايي كردن اين مصوبات لايحه امنيت نيز براي زنان،‌ براي اجرا به دستگاهها ابلاغ شود.

وي افزود: در اين اتاق فكر بايد فكرها روي هم ريخته شده و با تلاش زنان در سطوح بالا و در سطح دستگاه‌هاي ذي‌ربط اجرايي شود يعني مديران بالا دستي با توجه از موضوعات و مشكلات موجود قوانين را ابلاغ كند.

*نگاه سياسي براي حمايت از زنان بايد از ميان برداشته شود

نيكووروين در پاسخ به سوالي مبني براينكه چطور مي‌توان ديدگاه‌هاي موجود در فضاي سياسي كشور را در كنار يكديگر و در يك اتاق تجميع كرد ؟ يادآور شد: مهم‌ترين مسئله اين است كه نگاه سياسي براي حمايت از زنان در اين ميان نبايد دخيل شود و متاسفانه بعضي از دوستان اختلافات سليقه اي را كه ناشي از مصلحت سنجي هرطرف است به پاي نگاه حزبي و سياسي ميگذارند البته ناگفته نماند بسياري از مطالبات در اثر همراهي با همان جريانات ناكارآمد سياسي و بين المللي است كه رقم ميخورد.

اين مدرس دانشگاه ادامه داد: بقول برايس كريستنسن آمريكائي كه در كتاب" دراثر تفرقه سقوط خواهيم كرد" ميگويد: جامعه غربي به دليل متلاشي شدن خانواده‌ها و با از بين رفتن پست اجتماعي بنام مادري(كه ناشي از همان نگاه ليبرالي-سرمايه داري است)با بحران نظامي مواجه شده زيرا ديگر مادري وجود ندارد تا ارزشها را به فرزندان خود منتقل كند و يكي از اين ارزشها "عشق به ميهن و پاسداشت از مرزهاي جغرافيائي است".مولف اين كتاب خاطر نشان ميكندد: جامعه آمريكايي‌ در شرايط فعلي نگران نداشتن سربازان خوبي براي آينده است .

نيكوروين به دغدغه ديگري اشاره كرد و افزود: با تاكيد به همه آنچه گفته شد عرض ميكنم ما (محققان ,اصحاب رسانه,تصميم گيران و برنامه ريزان اجرائي و مديران كشور و حتي اعضاء خانواده)نبايد حقوق فردي زنان را مورد غفلت قرار دهيم. حق عبادت، ورزش، تفريح، مطالعه و غيره از حقوق اجتناب ناپذير زنان است. يكي از بهانه هائي كه دختران آماده ازدواج را منصرف ميكند اين است كه "زن بعنوان همسر و مادر يعني بايد خود را فراموش كند"!! صد البته كه شرايط و موقعيت يك فرد متاهل (زن يا مرد) با دوران تجردش كاملا متفاوت است ولي يادآوري ميكنم تاهل بمعناي در بند شدن نيست!

*شاكله اتاق فكر زنان مثبت است/ ورود حوزه‌ها و مراكز مختلف زنان در اين اتاق فكر

نيكوروين شاكله تشكيل اين اتاق فكر را مثبت ارزيابي كرد و گفت: تشكيل اين اتاق فكر به شرط برنامه‌ريزي تمام نهادها، دستگاه‌ها و حتي نهادها و مديران مرد و زن, مشاوران است كه ميتواند اثربخش باشد.

اين كارشناس صدا و سيما ضمن ارزيابي نقش معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري در اين ميان خاطر نشان كرد: با توجه به اينكه معاونت امور زنان يك بخش اجرايي است لازم است نماينده گان تمامي مراكز تحقيقاتي, پژوهشي و نيز گروههاو مراكز مطالعات زنان وخانواده در دانشگاههاي تهران، تربيت مدرس، مفيد، باقرالعلوم، تربيت مدرس و مركز مطالعات و تحقيقات زنان حوزه قم و اصحاب رسانه (براي منعكس نمودن سياستهاي اتخاذ شده و اعلام نظرسنجي‌هاي رسانه‌اي در اتاق فكر) همگي در كنار شوراي فرهنگي اجتماعي زنان و نيز نماينده سازمانهاي مردم نهاد به عضويت اين اتاق فكر در آيند و بصورت برنامه ريزي شده و نظام مند فعاليت كنند و تصميمات جدي و حساب شده اي را براي بهبود وضعيت زنان و خانواده ها رقم بزنند. پيشنهاد ميشود معاون زنان و خانواده رياست جمهوري رياست اين اتاق فكر يا كارگروه را به جناب دكتر روحاني تقديم كنند تا بدين سبب موضوع زنان با تصدي گري در سطح بالاترين مقام اجرائي كشور بصورت جدي تر و منسجم تر پيگيري شود و اين خود اولين قدم براي دخيل نمودن مديران بويژه مديران مرد در نظام مقدس اسلامي ماست.

انتهاي پيام/

سه شنبه 19 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن