تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن چون خشمگين شود، خشمش او را از حق بيرون نبرد و چون خشنود شود، خشنوديش او را به ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818918669




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رئيس كل بانك مركزي خبر داد۹ خبر مهم سيف در جمع مديران بانكي/ دادگاه‌‌هاي تخصصي وصول مطالبات آغاز به كار كرد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئيس كل بانك مركزي خبر داد۹ خبر مهم سيف در جمع مديران بانكي/ دادگاه‌‌هاي تخصصي وصول مطالبات آغاز به كار كرد
رئيس كل بانك مركزي پرداخت سرمايه در گردش و تامين مالي پروژه‌هاي نيمه تمام را دو اولويت‌ بانك مركزي عنوان كرد و از آغاز به كار دادگاه‌هاي تخصصي وصول مطالبات معوق بانك‌ها و بازنگري در مصوبه صندوق ضمانت سپرده‌ها خبر داد.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي بانك مركزي، جلسه هم انديشي مديران عامل بانك هاي دولتي و خصوصي و رييس كل بانك مركزي با محوريت «تنظيم رابطه بانك‌ها و بانك مركزي » برگزار شد.

ولي اله سيف در اين جلسه بازنگري رابطه بانك مركزي و بانك‌ها را بسيار مهم و ضروري دانست و اظهارداشت: در چند سال اخير به دليل صدور بخشنامه‌هاي متناقض، رابطه بانك مركزي با بانك‌ها و مشتريان خدشه دار شده است و به همين دليل، تلاش خواهيم كرد تا اعتماد از دست رفته را بازگردانيم.

رئيس كل بانك مركزي انسجام نظام بانكي و پاسخگو بودن به مردم را حائز توجه دانست و تاكيد كرد: بانك‌ها در عين رقابت بايد از انسجام لازم برخوردار و نگاه آنان به موضوعات؛ نگاهي حرفه‌اي، منطقي و اصولي باشد و نهايتا ارائه خدمات دقيق و سريع را محور اصلي فعاليت‌ها در جلب رضايت مشتريان نظام بانكي قرار دهند.

وي افزود: بانك مركزي در جهت تقويت اين انسجام، آماده دريافت پيشنهادات و نظرات همكاران خواهد بود و قطعاً استفاده از نظرات ارزشمند همكاران نظام بانكي كمك شاياني به پيشبرد اهداف خواهد كرد.

رئيس كل بانك مركزي با اشاره به اقدامات ضربتي بانك مركزي براي رفع مشكلات و موانع خاطرنشان كرد: در شروع كار دولت تدبير و اميد، بانك مركزي با بررسي شرايط موجود و به منظور ايجاد آرامش در جامعه تصميمات مهمي اتخاذ كرد كه از جمله آنها مي‌توان به اجرا و ابلاغ بخشنامه‌هايي در اجراي موارد بانكي مربوط به مصوبه 35 بندي دولت در خصوص نظام بانكي اشاره كرد.

*به جاي مصاحبه ابهامات خود را به بانك مركزي اعلام كنيد

سيف با اشاره به الزام مشتريان به پرداخت 100درصد معادل ريالي و ارايه ضمانت نامه جهت گشايش اعتبار اسنادي در زمان التهابات ارزي افزود: بانك مركزي در راستاي رفع اين مشكل، حداكثر 30 درصد معادل ريالي را به جاي الزام 100 درصدي تعيين كرد اما به دليل اظهارنظرهاي متفاوت برخي، اين بخشنامه به خوبي اجرا نشد و اميدواريم مديران عامل بانك‌ها با اشراف كامل بر موضوعات در رسانه ها به اظهارنظر بپردازند.

وي تصريح كرد: در ابتداي ابلاغ اين بخشنامه، نظام بانكي به دليل برخي ابهامات نسبت به اجراي سريع و دقيق آن اقدام نكرد ولي متعاقبا با رفع ابهامات، مشكل حل شد.

سيف گفت: در اين گونه موارد توصيه مي‌شود كه در اجراي بخشنامه بانك مركزي اگر ابهامي به نظر مي‌رسد سريعا به اعلام شود، نه اين كه اقدام به انجام مصاحبه‌هاي غيرضروري كرده و بر ابهامات بيافزايد.

*احياي اعتماد دوسويه بانك‌ها و بانك مركزي

رئيس شوراي پول و اعتبار با ابراز تاسف از خدشه دار شدن اعتماد بانك ها به بانك مركزي به دليل صدور بخشنامه هاي متناقض طي سال هاي اخير اضافه كرد: ما بايد در جهت احياي اين اعتماد، نهايت تلاش خود را بكار بنديم؛ خوشبختانه در حال حاضر ارتباط نزديك و اعتماد دوسويه بانك‌ها و بانك مركزي شكل گرفته است.

*تشكيل كميته رفع ابهام بخشنامه‌ها

سيف تناقض در بخشنامه‌هاي صادره بانك مركزي و برداشت غيرقانوني از حساب بانك ها را دو اقدام منفي سال هاي اخير برشمرد و اضافه كرد: دليل اين تناقض‌ها فشار بيروني بر كارشناسان بانك مركزي جهت تدوين بخشنامه ها بود.

وي تصريح كرد: اكنون با تشكيل كميته‌اي در بانك مركزي بحث و بررسي هاي فراواني جهت رفع اين ابهامات آغاز شده است و اميدواريم ديگر شاهد تكرار چنين اتفاقاتي در نظام بانكي نباشيم.

*رشد نقدينگي تا پايان سال به 23 درصد مي‌رسد

رئيس كل بانك مركزي با بيان اين كه از سال جاري اهتمام دولت و رييس جمهور بر پي‌ريزي انضباط پولي و مالي است، تاكيد كرد: خوشبختانه توجه به اين امر در شاخص‌ها نمايان است ، تفكيك سياست پولي از سياست مالي قطعاً موجب بهبود وضعيت اقتصادي خواهد شد.

وي افزود: تا پايان سال جاري، رشد نقدينگي به ميزان 23 درصد پيش بيني شده است و تحقق اين امر، مستلزم همكاري بانك ها با بانك مركزي است. اگر رشد در اين حد كنترل شود، تورم نيز قاعدتاً سير نزولي خواهد يافت.

*پرداخت سرمايه در گردش و تامين مالي پروژه‌هاي نيمه تمام دو اولويت‌ بانك مركزي

سيف اعطاي تسهيلات جهت تامين سرمايه در گردش واحد هاي توليدي و استفاده از تمامي ظرفيت‌هاي توليدي را اولويت نخست بانك مركزي خواند و تصريح كرد: در گام دوم، سياست بانك مركزي تزريق مالي به پروژه‌هاي توليدي نيمه تمام با استفاده از منابع حاصل از رشد سپرده ها، وصول مطالبات جاري و غيرجاري و فروش دارايي هاي مازاد بانك ها خواهد بود.

*آغاز به كار دادگاه‌هاي تخصصي وصول مطالبات معوق

رئيس شوراي پول و اعتبار در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ميزان بالاي مطالبات معوق افزود: با هماهنگي بانك مركزي و شبكه بانكي وصول مطالبات بايد مورد توجه قرار گيرد و به پيشنهاد بانك مركزي دادگاه هاي تخصصي در اين زمينه شروع به فعاليت كرده‌اند؛ همچنين با تشكيل كميته‌اي در بانك مركزي و دعوت بانك‌ها به اين كميته، روند وصول مطالبات سرعت بيشتري خواهد گرفت.

*تشكيل سنديكاي بانكي

سيف توجه به طرح هاي فاينانس به دليل محدوديت دسترسي بانك مركزي به منابع خارج از كشور را در شرايط كنوني حايز اهميت خواند و افزود: اين گونه طرح‌ها بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد و اولين گام نيز تشكيل سنديكا توسط بانك‌هاست كه متاسفانه در داخل به دليل وسواس‌هاي بيش از حد، تاكنون اين امر تحقق نيافته است.

*ضرورت نظارت بر فعاليت‌هاي غيرمجاز و ايجاد انضباط در تمامي فعاليت‌هاي بازار پول

رئيس كل بانك مركزي ضمن تاكيد بر ساماندهي بازار غير متشكل پولي افزود: براساس بررسي هاي انجام شده بخش قابل توجهي از فعاليت‌هاي بازار پول خارج از نظارت بانك مركزي قرار دارد و اين مطلب بسيار مهمي است.

وي با بيان اين نكته كه بانك مركزي قطعاً با اين موضوع برخورد خواهد كرد، افزود: لازمه موفقيت در اين مسير، همكاري بانك‌ها است و اين واحدها به نوعي فعاليت بانك ها از جمله نرخ سود سپرده ها و جذب مشتري را تحت الشعاع خود قرار داده‌اند.

*ضرورت بازنگري مصوبه صندوق ضمانت سپرده‌ها

سيف با انتقاد از چگونگي اجراي مصوبه مربوط به صندوق ضمانت سپرده ها تاكيد كرد: نحوه فعلي اجراي پوشش بيمه‌اي براي تمامي سپرده‌ها، به ميزان 100 درصد غيراصولي است و نياز به بازنگري دارد و در بانكداري روز دنيا چنين امري مرسوم نيست.

*افزايش سرمايه بانك‌ها از طريق منابع ارزي

رئيس كل بانك مركزي همچنين تقويت سرمايه پايه بانك‌هاي دولتي را مورد تاكيد قرار داد و افزود: مجلس شوراي اسلامي نيز به اين موضوع نگاه مثبت دارد و يكي از موارد پيشنهادي افزايش سرمايه بانك‌ها از طريق منابع ارزي است؛ بانك‌ها با بنيه قوي، نقش موثري در اقتصاد كشور خواهند داشت.

سيف در پايان به موضوعات گسترش بانكداري الكترونيك در چارچوب‌هاي بخشنامه‌هاي بانك مركزي، بازنگري در موضوع اساسنامه جديد بانك‌ها و محدوديت در اعطاي مجوز تاسيس بانك اشاره كرد.

گفتني است در اين جلسه مديران عامل بانك هاي دولتي و خصوصي به ارائه نظرات خويش پرداختند.

انتهاي پيام/م

دوشنبه 18 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن