تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819674840




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سليمي:مهمترين رسالت دانشجويان روابط بين‌الملل، تحليل و فهم مسائل خاورميانه است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: سليمي:مهمترين رسالت دانشجويان روابط بين‌الملل، تحليل و فهم مسائل خاورميانه است
رئيس دانشگاه علامه طباطبايي گفت: با توجه به تحولات اخير خاورميانه ، وجود نظريه‌هايي متفاوت در اين زمينه و رابطه تحولات منطقه با امنيت ملي كشور، مهمترين رسالت دانشجويان روابط بين‌الملل در جامعه‌ ما تحليل و فهم اين مسائل است.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حسين سليمي كه در همايش ملي نظريه‌هاي روابط بين‌الملل و سياست خارجي كشورهاي خاورميانه حضور داشت، خاطر نشان كرد:‌مسائل خاورميانه باامنيت ملي كشور گره خورده است به همين دليل تحليل و فهم آن مهمترين رسالت دانشجويان روابط بين‌الملل در جامعه‌ محسوب مي‌شود.

وي افزود: با نگاه به روابط بين‌الملل و نظريه‌هاي ارائه شده در اين زمينه پي مي‌بريم كه اين نظريه‌ها بر فهم ما از پديده‌هاي خاورميانه تاثير مي‌گذارد. در همين راستا من هم با مطالعه‌ بر مسائل خاورميانه و گرايش‌هاي متفاوتي كه در كتب منتشر شده در كشور وجود دارد متوجه نگاههاي متفاوتي در رابطه با بحث خاورميانه شدم.

سليمي با بيان اينكه يكي از ديدهايي كه به بحث خاورميانه وجود دارد نگاه واقع گرايانه برخي تحليل گران به مسائل اين منطقه است، گفت: اين تحليلگران بر اين باورند كه تاثير نگرش نظام‌هاي سلطه در خاورميانه بر روي كشورهاي منطقه اهميت ندارد و صرفا تحولات منطقه به شكل رقابت‌هاي قدرت‌هاي منطقه‌اي و داخلي براي رسيدن به منافع ملي بيشتر صورت مي‌گيرد.

وي ادامه داد: دسته‌ دوم تحليل‌گران در رابطه با مسائل خاورميانه بر اين باورند كه به طور كلي عرصه‌ رقابت بين‌الملل بين ايدئولوژي و ترجيحات ارزشي و ديني شكل مي‌گيرد و كشورها به دنبال پيدا كردن گرايش‌هاي فكري و مذهبي متفاوت و قضاوتهايي متفاوت در مورد آنها هستند.

رئيس دانشگاه علامه طباطبايي خاطر نشان كرد: سومين گرايشي كه در مورد تحليل خاورميانه وجود دارد ليبراليسم را به عنوان گرايش سياسي كشورهاي منطقه عنوان مي‌كند. آنها معتقد هستند تحولات جديد خا ورميانه ديگر با نگرش‌هاي گذشته قابل تحليل نبوده و براي تحليل وقايع خاورميانه نياز به ارائه مفاهيمي جديد است.

سليمي با بيان اينكه چپ‌ها تحولات خاورميانه را با ديد تئوريك دنبال مي‌كنند افزود: از نظر آنها جهان ما را نظام سلطه اداره كرده و سلطه گران در مركز و پيرامون آن كشورهاي تحت سلطه قرار دارند. همچنين آنها معتقد هستند سلطه گران به واسطه منافع خود وارد رقابت‌هايي در منطقه مي‌شوند از سوي ديگر نگرش ديگري كه در رابطه با تحولات خاورميانه وجود دارد كه در ايران هم با اقبال بيشتري مواجه است مبتني بر فهم روابط بين‌المللي بر اساس ساختارهاي فكري تحولات خاورميانه است.

وي ادامه داد: نويسندگان ايراني بر اساس نوع ذهنيت‌هاي جاري به بررسي تحولات خاورميانه مي‌پردازند. همچنين آنها سعي مي‌كنند ساختارهاي ذهني جاري در جنبش ها و رهبران سياسي را در سازمانهاي روابط بين‌المللي مورد نقد و بررسي قرار دهند.

وي در پايان با بيان اينكه برخورداري از گرايش‌ها و پايبندي به نظريه‌هاي متفاوت در رابطه با روابط بين‌الملل و وقايع خاورميانه بر فهم ما از اين مسائل تاثير مي‌گذارد عنوان كرد: اميدوارم با حضور دانشجويان و اساتيد در اين عرصه در برگزاري سمينارهاي بيشتر در زمينه‌ي شناخت خاورميانه و مسائل بين‌الملل بتوانيم به نقد بيشتري از نظريه‌ها در اين رابطه پرداخته و يا حتي نظريه‌هاي جديد‌تر و جامع تري را ارائه كنيم.

انتهاي پيام

دوشنبه 18 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن