واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: موعود در قرآن
قسمت دوم: بالاخره خدا پیروز است!مقالهای كه پیش روی شماست به بررسی شش آیه از آیات قرآن در باره وعده جهانی حكومت حضرت مهدی خواهد پرداخت.مقاله را میتوان در این جمله خلاصه كرد كه خداوند در این آیات تحقق یك حكومت الهی و عادلانه را در سراسر كره زمین وعده داده است و شكست كفر و نفاق و فسق، و طنین انداز شدن ندای اللَّه اكبر و توحید را در سراسر زمین حتمی دانسته كه این وعده تا كنون محقق نشده است لیكن حتماً روزی محقق خواهد شد و این همان روز قیام حضرت مهدی است. «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» 1«هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَدِینِ ا لْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ وَكَفَی بِاللَّهِ شَهِیدًا» 2 نكتهها:1- خداوند پیامبر خویش را با هدایت و دین حق فرستادهاست. 2- دین اسلام را بر تمام ادیان پیروز خواهد كرد.3- این پیروزی انجام خواهد گرفت؛ گرچه خوشایند بتپرستان نباشد. 4- در اینكه این پیروزی در چه زمانی رخخواهد داد، بر پایه روایات شیعه و اهلسنت زمان ظهور حضرت مهدی خواهد بود و در زمان آن حضرت است كه اسلام در تمام كوی و برزن حاكم، و بر همه ادیان پیروز میگردد.5 - برخی از مفسران گفتهاند مراد از پیروزی، چیرگی در منطق و استدلال است، ولی به نظر میرسد كه مراد پیروزی ظاهری است؛ گرچه اسلام از نظر منطق بر همه ادیان غالب است. نظر مفسران قرآن کریم:در جامع البیان آمده است: تحقق این آیه به هنگام نزول عیسیعلیه السلام است كه دجال كشته میشود و تمام ادیان پیرو او خواهند بود. 3ابنجوزی گفته است: در آیه دو احتمال است: 1- نزول عیسیعلیه السلام 2- از سدّی نقل شده است كه مراد خروج مهدی است. 4در تفسیر نمونه آمده است: البته مرحله نهایی این پیشروی (پیشروی اسلام) به عقیده ما با ظهور حضرت مهدی - ارواحنا فداه - تحقق مییابد؛ كه این آیات خود دلیل بر آن ظهور عظیم است.... 5در تفسیر احسن الحدیث آمده است: مصداق كامل آن دو آیه در وقت ظهور حضرت مهدی - صلوات اللَّه علیه وعلی آبائه - خواهد بود؛ گرچه در زمان نزول نیز (اسلام ) بر همه ادیان جزیرة العرب پیروز گردید. جمع بندی:اقوال را میتوان در سه قول جمع بندی نمود: 1- مراد قیام حضرت مهدی است. این قول دارای طرفداران بیشتری است و در روایات شیعه نیز آمده است و نیز عدهای از اهلسنت به آن قائل شدهاند. 2- مراد نزول حضرت عیسیعلیه السلام است. فقط برخی از اهلسنت به آن معتقد هستند. میتوان گفت این دو قول به یك قول باز میگردد. چون نزول حضرت عیسی با قیام حضرت مهدی همزمان است. مراد از غلبه، پیروزی در منطق و استدلال است، كه دین اسلام از نظر استحكام منطق بر تمام ادیان چیره است. گرچه این مطلب صحیح است كه دین اسلام در منطق حاكم است، به نظر میرسد مراد از آیه، پیروزی و غلبه ظاهری و ایجاد حكومت اسلامی است؛ به طوری كه در تمام نقاط زمین ندای اسلام شنیده شود و از شرك خبری نباشد. سید عباس سید كریمی حسینی تنظیم برای تبیان: حسین عسگری1. توبه/33:9 - صف/9:61. 2. فتح/ 28:48. 3. ابنجریر طبری، پیشین، ج 1، ص 150 و ج 26، ص 141 و ج 28، ص 112. 4. ابنجوزی، زاد المسیر، ج 3، ص 290. 5. ناصر مكارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج 2، ص 84.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 446]