واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: موعود در قرآنقسمت پنجم : همه پیامبران پیروز خواهند شد
مقالهای كه پیش روی شماست به بررسی شش آیه از آیات قرآن درباره وعده جهانی حكومت حضرت مهدی خواهد پرداخت.مقاله را میتوان در این جمله خلاصه كرد كه خداوند در این آیات تحقق یك حكومت الهی و عادلانه را در سراسر كره زمین وعده داده است و شكست كفر و نفاق و فسق، و طنین انداز شدن ندای اللَّه اكبر و توحید را در سراسر زمین حتمی دانسته كه این وعده تا كنون محقق نشده است لیكن حتماً روزی محقق خواهد شد و این همان روز قیام حضرت مهدی است. آیه پنجم «إِنَّ الَّذِینَ یُحَآدُّونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أوْلَئِكَ فِی الْأَذَلِّینَ كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَاْ وَرُسُلِی إِنَّ اللَّهَ قَوِی عَزِیزٌ»1 در حقیقت، كسانى كه با خدا و پیامبر او به دشمنى برمىخیزند، آنان در [زمره] زبونان خواهند بود. خدا مقرّر كرده است كه: «حتماً من و فرستادگانم چیره خواهیم گردید.» آرى، خدا نیرومند شكستناپذیر است. نكتهها1- كسانی كه با خدا و پیامبران دشمنی كردهاند، در زمره ذلیلترین افرادند. 2- خداوند به یقین همه پیامبران را پیروز خواهد كرد. 3- برخی گفتهاند مقصود از این پیروزی، قوی بودن استدلال و منطق است. زیرا آنان دارای استدلالهای محكم بودهاند. 4- گرچه انبیا چنین بودهاند، مراد آیه این نیست. زیرا انبیا در همه زمانها دارای چنین ویژگیای بودهاند؛ در صورتی كه آیه پیروزی در آینده را وعده میدهد. 5 - برخی گفتهاند مراد آیه نابودی امتهایی است كه از پیروی از پیامبران سرباز زدند؛ مانند غرق شدن قوم نوح و... 6 - این نیز نادرست است. زیرا این ویژگی برخی از پیامبران بوده است، نه همه آنها؛ در صورتی كه مفاد آیه پیروزی همه انبیا است. 7- ظاهر آیه پیروزی ظاهری و دنیوی و برپایی اهداف خدا و رسولان است. 8 - این نوع پیروزی در گذشته تاریخ رخ نداده است. پس وعده در باره آینده است. 9- میتوان گفت آیه از آن دسته آیاتی است كه ظهور حضرت مهدی را وعده میدهد. زیرا در زمان آن حضرت است كه اهداف همه پیامبران مشاهده شده، بانگ توحید و بندگی (هدف خدا و پیامبر) در تمام دنیا طنینانداز میشود. 10- البته علاوه بر ظهور، رجعت هم ممكن است مصداق دیگر آیه باشد. نكات تفسیریاین پرسش مطرح است كه در جهان كنونی انبیا پیروز نشدند یا دستكم همه آنها پیروز نشدهاند. برخی از آنان مانند یحیی و زكریا كشته شدهاند و مفاد آیه اضافه رسل به یای متكلم «رُسُلِی» وعده پیروزی نسبت به تمام انبیا است. مفسران در جواب این پرسش پاسخهایی دادهاند: مراد پیروزی در منطق و استدلال است؛ یعنی همه پیامبران را از نظر دلیل و حجت پیروز كردیم، نه از نظر ظاهری. این جواب به صورت احتمال در التبیان2 و مجمع البیان3 بیان شده است. علامه طباطبایی در المیزان مینویسد: مراد پیروزی انبیا در سه جنبه است: الف) فطرت. چون انبیا دارنده استدلالهای قوی بودهاند، هر فطرت سالمی با شنیدن سخن مستدل گرایش به آن پیدا میكند؛ گرچه در هنگام عمل نپذیرد. ب) خداوند با نابودی امتهای سرپیچیكننده از پیامبران، پیروزی خود و پیامبران را در طول تاریخ نشان داده است.4 نقد اقوال و نظر نگارنده به نظر میرسد مراد از آیه «لَأَغْلِبَنَّ» وعده پیروزی برای همه پیامبران در آینده است. اگر مقصود پیروزی در منطق و استدلال باشد پیامبران در تمام زمانها دارای استدلال قوی و فطرتپسند بودهاند؛ چه در زمان گذشته و چه آینده. علاوه بر آن فقط قوی بودن استدلال و مطابق با فطرت بودن، دلیل بر پیروزی نیست. زیرا دشمنان مانع از رسیدن این منطق به گوش دیگران میشدند. اما این كه مقصود از آن، نابودی برخی از امتهای متخلّف باشد، این نیز صحیح نیست. چون این رخداد، ویژه برخی از پیامبران بوده در حالیكه مفاد آیه «رُسُلِی» وعده پیروزی برای همه آنان است. انگیزه ایمان نیز گرچه موجب تقویت است، چنین نبوده است كه این انگیزه در همه موارد موجب پیروزی شود. موارد شكست نیز مانند جنگ احد، در میان بوده است. به نظر ما مفاد آیه، وعده پیروزی برای همه پیامبران است و پیروزی آنان عبارت است از تحقق اهداف كامل آنان، كه این مشاهده نخواهد شد مگر با ظهور حضرت مهدی یا زمان رجعت. این آیه خود از آیاتی است كه بر ظهور حضرت مهدی دلالت میكند؛ مانند آیات دیگری كه گذشت. سید عبـاس سید كریـمی حسینی تنظیم برای تبیان: حسین عسگری1. مجادله/ 21 - 20:58. 2. شیخ طوسی، التبیان، ج 9، ص 556. 3. طبرسی، تفسیر مجمع البیان، ج 9، ص 421. 4. محمدحسین طباطبایی (علامه)، پیشین، ج 19، ص 195 و 196.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 225]