تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حكيم نيست آن كس كه مدارا نكند با كسى كه چاره اى جز مدارا كردن با او نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826842137




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جنگ ازلي و ابدي خير و شر


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: جنگ ازلي و ابدي خير و شر 
فرهاد قائميان
سينماي پليسي ايران ؛ جنگ ازلي و ابدي خير و شر  ژانر پليسي به لحاظ گستردگي موضوع و جذابيت هاي فوق العاده اش که در ايران برپايه جنگ ازلي و ابدي خير و شر بنا نهاده شده، بسيار مورد توجه سينما دوستان بوده و جزو ژانرهاي پرفروش سينماي ايران نيز به حساب مي آيد.    در سينماي جهان به ويژه هاليوود اين سوژه تکراري و تقريبا هميشگي با ريزه کاري هايي در بسته بندي جديد و بسيار جذاب به تماشاگر عرضه شده و همواره مورد استقبال قرار مي گيرد. چرايي آن هم بر مي گردد به تعلق خاطر بشر به جنگ ميان نيکي و بدي و خير و شر. در سينماي جهان، اين ژانر به دليل تنوع آثار به زير شاخه هاي گوناگون تقسيم شده و در حال حاضر مي توان طيف متنوعي از آثار را با پس زمينه هاي گوناگون مشاهده کرد. به عنوان مثال مي توان به طيف فيلم هاي "پليسي اکشن" و يا پليسي مبتني بر شخصيت پردازي -که چندان حادثه محور نيست- و يا پليسي جاسوسي و ... اشاره کرد. به گزارش ايرنا ، از جمله آثار شاخص اين گونه سينمايي مي توان به "رابط فرانسوي"،"فراري" و "رونين" اشاره کرد. اما عليرغم پيشرفت اين گونه سينمايي در دنيا، سينماي پليسي در ايران متاسفانه هيچگاه جا نيفتاد و به عنوان يک ژانر محبوب در خاطره علاقه مندان سينما جاي نگرفت. اين در حالي بود که قشر ياد شده با قواعد اين ژانر مشکلي نداشته و به تماشاي نمونه هاي خارجي آن مي نشستند. مشکل از جايي شروع مي شد که دست اندرکاران سينماي ايران هيچگاه اين سبک را جدي نگرفته و به ساخت کارهايي بسيار ضعيف -چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن- پرداختند. اين سينما در سال هاي دور وضع بسيار وخيمي داشته و در اين ميان تنها مي توان به "الماس 33" ساخته داريوش مهرجويي و برخي ساخته هاي زنده ياد ساموئل خاچيکيان اشاره کرد که با نيم نگاهي به مجموعه فيلم هاي جيمز باند ساخته شده بود. ژانر پليسي به لحاظ گستردگي موضوع و جذابيت هاي فوق العاده اش که در ايران برپايه جنگ ازلي و ابدي خير و شر بنا نهاده شده، بسيار مورد توجه سينما دوستان بوده و جزو ژانرهاي پرفروش سينماي ايران نيز به حساب مي آيد.    در سال هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز اين ژانر محدود به فيلم هاي مواد مخدري و مبارزه پليس با اين پديده شوم شد. اين اتفاق در حالي روي مي داد که سينماي پليسي در جهان رشد و شکوفايي قابل توجهي داشت. شخصيت پردازي در نمونه هاي ايراني در سطح بسيار پاييني قرار داشته و کاراکترهاي فيلم به خوب و بد مطلق تقسيم شده و به همين دليل نيز مورد توجه عموم قرار نمي گرفتند. علاوه بر آنکه در بسياري از فيلم هاي ياد شده ضعف تکنيکي شديدي ديده مي شد و بسياري از صحنه هاي تعقيب و گريز با دور تند فيلمبرداري مي شد! در دهه 1360 فيلم "دست نوشته ها" ساخته زنده ياد مهرزاد مينويي نمونه آبرومندي از سينماي پليسي بود که زحمات زيادي در ساختش اعمال شده بود.در واقع مينويي در اولين و آخرين ساخته خود ، تجربياتش از دنياي مونتاژ را گردآوري کرده و با انتخاب فيلمنامه اي جذاب، فيلمي ساخته که هنوز هم مي توان به تماشايش نشست و لذت برد.سکانس هاي تعقيب و گريز فيلم هم با الهام گرفتن از فيلم رابط فرانسوي بسيار جذاب و گرم از کار درآمده و حس تشويش و اضطراب را به خوبي به تماشاگر منتقل مي کند. در ابتداي دهه 1370 نيز "علي شاه حاتمي" با فيلم تعقيب سايه ها وارد اين ژانر شد که متاسفانه با وجود موفقيت هاي همه جانبه فيلمش ،به سراغ سبک هاي ديگر رفت و دست آخر از ژانر بي سر و ته معناگرا سر در آورد! شاه حاتمي در تعقيب سايه ها به درگيري عده اي بمب گذار با مامورين نظامي پرداخته بود که در آخر با تلفات سنگين از هر دو طرف ،قطب مثبت به پيروزي مي رسد. اين فيلم که با رعايت قواعد کلاسيک ژانر ساخته شده هيجان زيادي را به تماشاگر منتقل کرده و به تماشاي ادامه آن ترغيب مي کند.سکانس هاي مربوط به خنثي کردن بمب در ابتدا و نيمه فيلم بسيار خوب از کار درآمده و هيجان زيادي را به وجود آورده است. "روزشيطان" ساخته بهروز افخمي نيز از معدود نمونه هاي ماندگار اين گونه در سينماي ماست .فيلمي پليسي با نيم نگاهي به ژانر نوآور که رگه هاي سياسي دارد.در اينجا هم ماموري امنيتي با بازي خوب علي دهکردي رودرروي تروريستي بي رحم(ميشل گنج بخش)با بازي خوب آتيلا پسياني قرار گرفته و بازي موش و گربه اي ميان آنها شکل مي گيرد که در نهايت با مرگ ميشل به پايان مي رسد. روزشيطان" ساخته بهروز افخمي نيز از معدود نمونه هاي ماندگار اين گونه در سينماي ماست .فيلمي پليسي با نيم نگاهي به ژانر نوآور که رگه هاي سياسي دارد.اين فيلم که با نگاهي به رمان ويليام فورسايت و فيلم روز شغال ساخته فرد زينه مان ساخته شده ، در گذر زمان تماشاگرانش را پيدا کرد و متاسفانه اين تجربه موفق هيچگاه به يک جريان تبديل نشد. اما سينماي هميشه پيرو فيلم هاي پرفروش هيچگاه سينماي گيشه دارپليسي را الگو قرار نداده و به فيلم هاي کمدي گرايش بيشتري نشان داده است که اين امر باز مي گردد به بنيه ضعيف اقتصادي تهيه کنندگان سينماي ايران که تمايل عجيبي به توليد فيلم هاي ساده و بي دردسر با سودهاي تضمين شده دارند! نگاهي به فيلم هاي اکران شده در يک سال اخير گواهي براين مدعا است که در تمام سال هاي دهه 1380 جز کمدي هاي بعضا سخيف و مبتذل و بعضا توليد فيلم هايي که هيچ سينماداري حاضر به اکران آن نيست، در کشور توليد نشده است . بسياري از ژانرها در سينماي ايران بي استفاده مانده و در طرف ديگر برخي سبک ها از فرط تکرار به ابتذال کشيده شده است. تنها جاي اميدواري آن است که در مناسبت هايي مثل "هفته پليس" ، سينماي ايران نيز همچون صدا و سيما نگاه صميمانه تري به زحمات اين قشر داشته و در اين راستا با توليد آثاري حرفه اي و ارزشمند، بنيه اقتصادي خويش را نيز تقويت کند.تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 907]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن