واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: «مختارنامه» عبور از گلادياتور براي تقويت روح حماسي يک ملت
فيلمنامهنويس «مختارنامه» با بيان اينکه قرار بوده با «مختار» از «گلادياتور»ها عبور کنيم، گفت: اين مجموعه در تلاش است احساس غرور را به مخاطب ايراني بدهد و روح حماسه ملي را احيا کند.به گزارش خبرآنلاين، جمعه شب با پخش نخستين قسمت از مجموعه تاريخي «مختارنامه»، به کارگرداني سيد داوود ميرباقري، انتظاري 10 ساله به پايان ميرسد تا حاصل کار يک گروه حرفهاي با پشتوانهاي در دو مجموعه ديدني «امام علي(ع)» و «معصوميت از دست رفته» پيش چشم مخاطبان سيما قرار بگيرد.در مسير مختارابوعبيد بن ثقفى، سياستمداري با درايت، جنگاوري ورزيده و علوي تباري متعصب است. او در زمان حرکت امام حسين(ع) به سمت کوفه، به جرم همکاري با مسلم بن عقيل و پناه دادن او در منزل خويش، توسط عبيدالله ابن زياد زنداني مي شود و در روز عاشورا به دليل زنداني بودن نميتواند امام حسين(ع) و ياران او را همراهي کند اما پس از آزادي با متحد کردن شيعيان، عليه حکومت يزيد قيام ميکند و با شعار يالثارات الحسين به خونخواهي امام حسين (ع) و شهداي کربلا، از قاتلان آنها انتقام ميگيرد و آنها را از دم تيغ ميگذراند و در کوفه يک حکومت شيعي انقلابي تشکيل ميدهد.حسن ميرباقري و محمد بيرانوند از مجموعه «معصوميت از دست رفته» با هم همکار شدند. نتيجه آن مجموعه به قدري موفقيتآميز بود که آن دو را بر اين داشت که براي نوشتن مجموعه چهل قسمتي «مختارنامه» نيز با هم انجام دهند. داود ميرباقري که اين ترکيب دونفره نويسندگان را به خوبي ميشناخت با ايشان همراهي کرد، گفتوگوي «خبر» با فيلمنامهنويسان «مختارنامه» شايد پاسخ بسياري از سوالات مخاطبان بود.پيامي براي عاشورائيانحسن ميرباقري، نويسنده و بازيگر سريال «مختارنامه» گفت: به گمانم آن کس ميگفت «رسانه همان پيام است» خوب ميدانست در عصر کثرت رسانه، هرکس از هر گوشه مي تواند بانگي برآورد و پيامي ابلاغ کند، ولو پوچ و بي ارزش چرا که عصر، عصر کثرت صداهاست ولو اين ميانه پيامي به حق هم شنيده شود، «مختارنامه» قرار بود پيام به حق عاشورائيان باشد.وي توضيح داد: تلاش کرديم، مختارنامه يک رسانه باشد و دست کم در ساختار زيبا باشد و نماد «که عشق آسان نمود اول...»محمد بيرانوند، ديگر نويسنده سريال تاريخي مذهبي «مختارنامه» نيز در گفتوگو با «خبرآنلاين» اضافه کرد: قرار بود با حماسه شيعي- ايراني به جنگ جومونگ وگلادياتور برويم، ناخوادآگاه ياد هشت سال جنگ تحميلي با دستان خالي در برابر همه تکنولوژي غرب ميافتم. بياييد از دم دست ترين و سادهترين آنها شروع کنيم: سياهي لشگر هاليوود حرفهاي اين کار است. سياهي لشگر مختار اما کارگري است که... او نه سکوت در صحنه را ميداند، نه به ارزش کاري که ميکند واقف است. بايد چند سال اور ا نشاند و فلسفه هنر و تاثير آنرا برايش مرور کرد.بيروانوند با بيان اينکه ميرباقري به کاري که ميکند، ايمان دارد و همين کار را پيش ميبرد، ادامه داد: حالا دراين ميانه، کارگرداني ايستاده که در چل چلي زندگي بايد با عشق و شعوري که دارد، 10 سال از بهترين سالهاي زندگياش هم با مختار آواره کوه و دشت و بيابان شود.کتاب نمايش ايرانيوي اظهار کرد: داوود ميرباقري به گواهي سريال امام علي(ع) و رعنا، فيلم سينمايي آدم برفي و مسافر ري و نمايشهايي مثل دندون طلا و عشقآباد، هم فهم درام شرقي را دارد و هم اين که از نظر تکنيکي و فني بر ابزار کار تسلط بسيار چشمگيري دارد. او هنرمند نمايش ايراني است، تعزيه را ميشناسد، نقالي و فرهنگ قهوه خانه را خوب ميفهمد، دغدغه مذهبي داشته و دارد و از تاريخ مذهبي خود هم شناخت نسبي خوبي دارد.بيراوند با بيان اينکه اين مجموعه عرصه تقابل ازلي و ابدي خير و شر است، اضافه کرد: «مختارنامه» کتاب نمايش ايراني است؛ کتابي سرشار از منويات انساني در برابر حماسهاي الهي به بهانه قيام امام حسين(ع) که لحظاتي از حرص و طمع و حسد و بخل امثال خولي و حرمله را در برابر آزادگي و وارستگي جبهه اوليا به تصوير ميکشد.حسن ميرباقري، به گفتههاي بيرانوند افزود: مختارنامه بناست با تکيه بر حافظه تاريخي سمعي و بصري اين قوم، آن چيزهايي را که دوست دارند، پيش روي آنها بگذارد. وي تاکيد کرد: باور کنيم که در دعواي يزيدي و حسيني، عرفاني نهفته که اسب جومونگ به گرد پاي آن نميرسد.
عبور از گلادياتور بيرانوند درباره قرار و مدارهايي که منجر به نوشتن و بعد ساختن «مختارنامه» شد، اظهار کرد: قرار بود پنجه در پنجه جومونگ و گلادياتور بزنيم... بودجه سريال بيست ميليارد تومان است و آشيل که داستان عاشقانهاي است، بالغ بر 200 ميليون دلار هزينه برداشته است، توجه کنيد آشيل فيلمي 120دقيقهاي است؛ حال آن که مختارنامه چهل قسمت پنجاه دقيقهاي ! وي اضافه کرد: تنها دستمزد بازيگر اصلي آن فيلم هاليوودي (براد پيت) براي دو ماه حضور در آشيل، برابر با 10 سال هزينه براي عوامل مختارنامه است. و اين يعني مظلوميت شيعه در آيينه تلويزيون و رسانه.حسن ميرباقري در ادامه گفت و گو با «خبرآنلاين» و در تکميل اظهارات بيرانوند، بيان کرد: دوستي ميگفت پرداختن به تاريخ چه دردي از امروز مار را درمان ميکند؟ به نظر من پاسخ ساده است اولا تاريخ ما، فرهنگ ماست؛ و فرهنگ ما مبتني بر همان اعتقادات شيعي - ايراني است. ثانيا هر روز ما عاشورا و هر روز ما کربلاست؛ ثالثا حماسه مختار بر خلاف «آشيل» حماسهاي عارفانه است. وي اضافه کرد: شما وقتي در ساحت عقيده موضوعي را براي مخاطب تبيين ميکنيد، او با نگاه عقيدتياش ميتواند با مسايل ساده يوميه روبرو شود و تاريخ پنجرهاي براي تنفس در زمان حال است، درسهايي از گذشته براي امروز و آينده.بيرانوند نيز درادامه، با طرح اين پرسش که «آيا رابطهاي بين فرهنگ علوي و ايراني وجود دارد؟» گفت: حتما و صددرصد چرا که اسلام در هر سرزميني شکل آن فرهنگ را گرفته است، در عربستان سلاطين حاکمند، در امارات شيخ نشينها و در بوسني و هرزگوين نيز شکل فرهنگ اروپايي دارد. فرهنگ علوي همان فرهنگ اسلامي ايرانيست. برويد از اهورامزدا - اهريمن بگيريد تا تلاش هاي ماني و مزدک براي عدالت عام، تا آنکه به تاريخ اسلام و به خصوص حماسه عاشورا و مجاهدت بينظير امام حسين (ع) در کربلا ميرسيم. چرا در ايران قيام آن امام (ع) که براي احياي دين جدش و برقراري عدالت بوده، با اين همه عظمت و شکوه گرامي داشته ميشود؟تلاش کرديم، مختارنامه يک رسانه باشد و دست کم در ساختار زيبا باشد و نماد «که عشق آسان نمود اول...»حسن ميرباقري نيز در پايان گفت: حماسه ايراني حماسه تغزلي است. قيام دل است، به لالايي مادران نگاه کنيد، ميخواهند نوزادشان بزرگ که شد شمشير بردارد و بجنگد. مختار به پاسداشت قيام اوست اما فکر کردن به ابعاد حماسه کار امروز منتقدان است و البته سرشار از غرور يک ملت که سالهاست، روح حماسي يک روز ماندگار را در جان خود زندهنگه داشتهاند.بيرانوند نيز به عنوان سخن پاياني گفت: ساخت سريالي که از نظر ساختار احساس غرور را به مخاطب ايراني بدهد، احياي روح حماسه ملي است، «مختارنامه» اگر يک گام هم در آن جهت برداشته باشد قابل توجه و احترام است و اين جزء آرزوهاي ما در راه ساخت اين مجموعه بوده است. وي اضافه کرد: امروز در عصر ساختارگرايي و رسانه، در سينماي ما و در عرصه انديشه، کارگردانان امتعددي جهاني شدهاند، اما انديشه بايد با ساختار کنوني و نوين بيان شود و در اين مسير، «مختارنامه» يک گام است، يک گام براي آغاز اين جهانيشدن انديشه ايراني - اسلامي.اعداد در مختارنامهپيش توليد سريال مختارنامه سال 81 آغاز و فروردين ماه سال 1383 فيلمبرداري شروع شد. در مدت دو سالي که صرف پيش توليد اين مجموعه شد، دکورهاي آن در مناطق مختلف ساخته ميشد.نگارش سريال مختارنامه به قلم حسن ميرباقري و محمد بيرانوند و بازنويسي داوود ميرباقري، از سال 80 آغاز شد و از سال 81 و 82 در مرحله پيش توليد بود و در تاريخ 23فروردين 83 فيلمبرداري از شهر کاشان آغاز شد.بخشهايي از دکور «مختارنامه» که وقايع و ماجراهاي آن در 122 لوکيشن داخلي و خارجي اتفاق افتاده، در زميني به مساحت 30 هکتار ساخته شد و شامل اجزاي مختلف شهرهاي کوفه و مکه و ساختمان کعبه بود. در «مختارنامه» ??? بازيگر اصلي و ??? بازيگر فرعي بازي ميکنند. اين سريال داراي ??? سکانس است که ??? سکانس آن مربوط به ? جنگ بزرگ اين فيلم هستند. قرار است سريال روزهاي جمعه ساعت 22 به روي آنتن برود و تکرار آن نيز روزهاي دوشنبه ساعت 19:30 پخش خواهد شد. همچنين گفته ميشود، هزينه تمام شده براي اين سريال بالغ بر 20 ميليارد تومان است که تلويزيون تا کنون بيش از دوبرابر اين اعتبار را از محل دريافت آگهيهاي بازرگاني قبل و ميان برنامه براي اين مجموعه کسب کرده است.تنظيم براي تبيان : مسعودعجمي
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 369]