تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بالاترين درجه دانايى، تشخيص اخلاق از يكديگر و آشكار كردن اخلاق پسنديده و سركوب ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826691909




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برای همه ، بدون استثناء


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: برای همه ، بدون استثناء
خیر خواهی
بنی‌آدم اعضای یك پیكرند           كه در آفرینش ز یك گوهرند                    چو عضوی به درد آورد روزگار                            دگر عضوها را نماند قرار                                     تو كز محنت دیگران بی‌غمی                                              نشاید كه نامت نهند آدمی  كمتر كسی است كه این ابیات مشهور سعدی شیرازی را نشنیده باشد. آن زمان كه سر كلاس درس،‌معلم این ابیات را كه بیانگر یك جهان‌بینیِ نوع‌دوستانه است،‌برای ما می‌خواند، شاید به عمق این تفكر و جهان‌بینی دقیق نمی‌شدیم. حتی بعضی از شاگردان و چه بسا خودآموزگار چندان اعتقاد محكمی نداشتند كه این ابیات بیانگر یك نگرش و جهان‌بینی قابل عمل باشد. بعضاً چنین اظهار نظر می‌شد كه حرف‌های زیبایی است و آفرین بر سعدی كه چنین حرف‌های زیبایی را به یادگار گذاشته است. درباره جدی بودن این تفكر و پایه و اساس آن و تأثیری كه این نوع تفكر و عمل بر مبنای آن می‌تواند بر كل زندگی ما داشته باشد كمتر دقیق می‌شدیم. به زندگی خود و اطرافیان كه می‌نگریستیم، عشق به همه انسان‌ها و یك پیكر دیدن جامعه انسانی كمتر دیده می‌شد. حتی كسانی كه در وصف این ابیات انشا نوشتند و آفرین گرفتند خود در عمل حسادت‌ها، سوءظن‌ها و رقابت‌های ناسالم را نیز به میزان چشمگیری به همراه داشتند.پیامبران كه الگوهای بشریتند، ‌در مقابل بدی جز خیرخواهی از خود نشان نمی‌داده‌اند و این ایده نه در حد شعر و شعار كه عملاً در زندگی افراد بزرگ الگویی جاری و ساری بوده است.آیا به‌راستی این فقط شعاری زیباست كه سعدی شیرازی در قالب شعر سر داده است یا اینكه واقعاً می‌توان كل جامعه انسانی را به صورت یك پیكر دید و خود را عضوی از آن؟خداوند حكیم، پیامبر خاتم (ص) را «رحمه‌للعالمین»(انبیاء/ 48) معرفی می‌كند. كمی دقت كنیم. رحمت یعنی لطف و خیرخواهی و گستره آن، عالمین، یعنی همه، بدون استثنا. پس موضوع فراتر از شعر و شعار و اعلام یك نگرش است. ما با یك تورق سریع و سركشی در ضمایر ادعیه به روشنی می‌یابیم بسیاری از درخواست‌های نهفته در لابه‌های دعاهای مشهور با ضمیر جمع و برای جمع درخواست می‌شود، نه فرد؛ آن‌گاه كه در تعقیب نمازهای ماه مبارك رمضان از خدا می‌خواهیم: همه بیماران را شفا ده، قرض همه بدهكاران را ادا كن یا حاجت همه حاجتمندان را روا كن.(1) این لفظ «همه» كه در زبان عربی با لفظ «كل» به تكرار، خود را در این دعا و در دعاهای دیگر به نمایش می‌گذارد بیانگر چیست؟ یعنی من و تو برای همه بیماران و همه حاجتمندان دعا كنیم و اگر می‌خواهیم دعایمان شایسته اطلاق این نام باشد، باید در عمل نیز برای تحقق این خواسته ـ شفای همه، رفع گرفتاری همه،‌به خیر رسیدن همه ـ تا جایی كه وسعمان می‌رسد تلاش كنیم. این یعنی خیرخواهی برای عموم، بدون استثنا،‌بدون محدودیت.البته اینها همه در لفظ است و صد البته عمل بسیار مشكل‌تر از گفتار.در بازخوانی زندگانی اسوه‌های انسانیت به نمونه‌های فراوانی برمی‌خوریم كه با گنهكاران، گمراهان و مخصوصاً «آنكه به شخص مورد نظر ما ـ الگوی انسانیت ـ بدی و ظلمی روا داشته‌ است با گذشت و خیرخواهی برخورد شده است. رفتار پیامبرمان (ص) با فردِ بی‌ادبی كه خاك و خاكستر بر سر مبارك می‌ریخت و داستان‌هایی از زندگی حضرت مسیح (ع) بیانگر آن است كه پیامبران كه الگوهای بشریتند، ‌در مقابل بدی جز خیرخواهی از خود نشان نمی‌داده‌اند و این ایده نه در حد شعر و شعار كه عملاً در زندگی افراد بزرگ الگویی جاری و ساری بوده است.
دعا
شاید با یك حصر منطقی بتوان مردم جهان را به سه گروه تقسیم كرد: 1ـ آنان كه وجودشان مایه حیات و بقا و خوشی و پیشرفت ماست؛ 2ـ آنان كه ظاهراً وجودشان در خوشی و ناخوشی ما تأثیر روشنی ندارد، .3ـ آنان كه ظاهراً وجودشان مخل و مزاحم خوشی و موفقیت و آسایش و رفاه و پیشرفت ماست، حال اگر با ذكر مثال و دلیل و یاری گرفتن از فطرت پاك بتوانیم ثابت كنیم كه برای گروه سوم هم می‌توان خیرخواهی كرد و اگر بتوانیم به خود بقبولانیم كه گروه سوم باید مورد عفو و تغافل و خیرخواهی و لطف و دعای ما قرار گیرند، دیگر لازم نیست برای خیرخواهی به دو گروه دیگر تلاش كنیم. قسمت مشكل همان گروه سوم است. اگر این بخش را بپذیریم، پذیرفته‌ایم كه باید همه را دوست داشت و برای همه خیر خواست.  امام سجاد (ع) می‌فرماید كسی كه به تو بدی كرد به تو حق دارد و آن حق این است كه او را عفو كنی.(2)موضوعاتی چون عفو،  اغماض،‌گذشت،‌ تغافل، تواضع، حسن ظن، مدارا و دلسوزی كه در جهان‌بینی اسلامی و سایر ادیان الهی موج می‌زند، گواه چیست؟ آیا عفو و گذشت و تغافل جز برای گروه سوم محمل دیگری هم دارد؟ خطاكار را باید مورد عفو و گذشت قرار داد. آنكه خطا نكرده یا خطایش به من آسیبی نرسانده كه محتاج عفو و گذشت من نیست.  لذا باید بتوانیم موانع و ابهامات نظری و عملی بر سر راه تحقق این راه و روش را شناسایی و برطرف كنیم.شاید برجسته‌ترین و شاخص‌ترین مانع و شبهه نظری بحث نوع‌دوستی با این گستره فراگیر وجود جنگ‌ها، قصاص و تعزیر، خشونت‌ها،‌لعن‌ها و نفرین‌ها و دستورالعمل‌های دینی است كه ظاهراً با نوع‌دوستی بدون محدودیت همخوانی ندارد.  همچنان كه در جنگ‌ها، تعزیرها و قصاص‌ها و احكام ظاهراً خشن دینی تردیدی وجود ندارد در صراحت دستورهای دینی از زبان قرآن و روایات كه به رحمت و شفقت و عفو و اغماض و تواضع به «ناس»(3) و به جمیع‌الناس یا همه مردم فرا می‌خواند نیز تردیدی روا نیست. برای رفع این تعارض ظاهری لازم است به یاد داشته باشیم که  داغ كردن آخرین راه چاره است.(4) طبق فرمایش امام سجاد (ع) اگر علم پیدا كردید كه ادامه روش محبت‌آمیز به زیان آن فرد است، فقط در همین صورت اجازه دارید باز هم خیرخواهانه و برای نفع رساندن به او از روش غیرمحبت‌آمیز استفاده كنید.(5) اصل بر اعمال روش‌های محبت‌آمیز است،‌بدون محدودیت و برای همه كس. روش‌های غیرمحبت‌آمیز كه باز هم به دلیل نوع‌دوستی و خیرخواهی صادر می‌شود، انتخاب آخر است.  پاورقی:1ـ مفاتیح‌الجنان، اعمال ماه رمضان، دعای تعقیب نماز.2ـ وسائل‌الشیعه، ج15، ص 179.3ـ غررالحكم، حدیث 8706: رأس الایمان الاحسان الی‌الناس.4ـ بحارالانوار، ج 62، ص 118.5ـ من لایحضر الفقیه، ج2، ص 625: و ان علمت ان العفو یضر انتصرت. دكتر علیرضا برازش /سپیده داناییتنظیم برای تبیان: کهتری  تو حاکم قلمرو خودت هستی ورود به جزیره نا شناخته اگر خودت رو، من تصور کنی چشمهایم برای تو خوشبختی جبر است یا اختیار فرمانده ی زندگی خود باشید آرامشی در دل توفان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 279]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن