تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عبادت را نزد خويش ناپسند مگردانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836343986




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قرآن‏شناسي از ديدگاه امام خميني(ره)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: قرآن‏شناسي از ديدگاه امام خميني(ره)
امام خميني(ره)
 اين کتاب بزرگ الهي که از عالم غيب الهي و قرب ربوبي نازل شده... از بزرگترين مظاهر رحمت مُطلقه الهيه است. اين مطلبي است که امام خميني(ره) در کتاب آداب الصلوة عنوان کرده‏اند.قرآن، شريف به قدري جامع لطايف و حقايق و سراير و دقايق توحيد است که عقول اهل معرفت در آن حيران مي‏ماند. اين اعجاز بزرگ، اين صحيفه نورانيه آسماني است، نه فقط حسن ترکيب و لطف بيان و غايت فصاحت و نهايت بلاغت و کيفيت دعوت و اخبار از مغيبات و اِحکام اَحکام و اتقان تنظيم عايله و امثال آن، که هر يک مستقلاً اعجازي فوق طاقت و خارق عادت است. بلکه مي‏توان گفت اين که قرآن شريف معروف به فصاحت شد و اين اعجاز در بين ساير معجزات مشهور آفاق شد، براي اين بود که در صدر اول اعراب را اين تخصص بود و فقط اين جهت از اعجاز را درک مي‏کردند و جهات مهمتري که در آن موجود بود و جهت اعجازش بالاتر و پايه ادراکش عالي‏تر بود اعراب آن زمان درک نکردند. الآن نيز آنهايي که هم افق آنها هستند، جز ترکيبات لفظيه و محسنات بديعيه و بيانيه چيزي از اين لطيفه الهيه ادراک نکنند. (1) اهداف و مقاصد نزول قرآن قرآن يک سفره گسترده‏اي است که همه از آن استفاده مي‏کنند، منتها هر کس به وضعي استفاده مي‏کند.(2) آن براي رشد جهانيان و نقطه جمع همه مسلمانان بلکه عايله بشري از مقام شامخ احديت به کشف تام محمدي (ص) تنزل کرد که بشريت را به آنچه بايد برسند، برساند. (3) اين صحيفه الهيه، کتاب احياي قلوب به حيات ابدي علم و معارف الهيه است. اين کتاب خداست و به شؤون الهيه جل و علا دعوت مي‏کند.(4) ما بايد مقصود از تنزيل اين کتاب را قطع نظر از جهات برهاني، که خود به ما مقصد را مي‏فهماند، از خود کتاب خدا اخذ کنيم. صاحب کتاب مقصد خود را بهتر مي‏داند. اکنون به فرموده‏هاي اين مصنف راجع به شؤون قرآن نظر مي‏کنيم، مي‏بينيم خود مي‏فرمايد:  "ذالک الکتاب لاريب فيه هدي" للمتقين".قرآن يک سفره گسترده‏اي است که همه از آن استفاده مي‏کنند، منتها هر کس به وضعي استفاده مي‏کند.(2) آن براي رشد جهانيان و نقطه جمع همه مسلمانان بلکه عايله بشري از مقام شامخ احديت به کشف تام محمدي (ص) تنزل کرد که بشريت را به آنچه بايد برسند، برساند.اين کتاب را کتاب هدايت خوانده است. مي‏بينيم در يک سوره کوچک چندين مرتبه مي‏فرمايد: "ولقد يسرنا القرآن للذکر فهل من مذکر" مي‏بينيم مي‏فرمايد "وانزلنا اليک الذکر تبين للناس ما نزل اليهم و لعلهم يتفکرون". مي‏فرمايد: "کتاب انزلناه مبارک ليدبروا آياته و ليتذکر اولوالالباب". (سوره ص آيه29) بدان که اين کتاب شريف، چنانچه خود بدان تصريح فرموده، کتاب هدايت و راهنماي سلوک انسانيت و مربي نفوس و شفاي امراض قلبيه و نوربخش سير الي الله است. بالجمله، خداي تبارک و تعالي به واسطه سعه رحمت بر بندگان، اين کتاب شريف را از مقام قرب و قدسي خود نازل فرموده و بر حسب تناسب عوالم تنزل داده تا به اين عالم ظلماني و سجن طبيعت رسيده و به کسوه الفاظ و صورت حروف درآمده، براي استخلاص مسجونين در اين زندان تاريک دنيا رهايي مغلولين
قرآن
در زنجيرهاي آمال و اماني و رساندن آنها از حضيض نقص و ضعف و حيوانيت به اوج کمال و قوت و انسانيت. (5) مقصد قرآن، چنانچه خود آن صحيفه نورانيه مي‏فرمايد: هدايت به سبل سلامت است و اخراج از همه مراتب ظلمات است به عالم نور و هدايت به طريق مستقيم است. بايد انسان به تفکر در آيات شريفه مراتب سلامت را از مرتبه دانيه آن، که راجع به قواي ملکيه است تا منتهي النهايه آن که حقيقت قلب سليم است... به‏دست آورد. و سلامت قواي ملکيه و ملکوتيه گم شده قاري قرآن باشد، که در اين کتاب آسماني اين گم شده موجود است و بايد با تفکر آنرا استخراج کند.(6) هيچ جا بهتر از قرآن نيست. هيچ مکتبي بالاتر از قرآن نيست. اين قرآن است که ما را هدايت مي کند به مقاصد عاليه که در باطن ذاتمان توجه به او هست و خودمان نمي‏دانيم. (7) اتصال معنويت به ماديات و انعکاس معنويت در همه جهات ماديت از خصوصيات قرآن است که افاضه فرموده است. قرآن در عين حالي که يک کتاب معنوي، عرفاني و آنطوري است که به دست ماها، به خيال ماها، به خيال جبرييل امين هم نمي‏رسد، در عين حال يک کتابي است که تهذيب اخلاق مي‏کند، استدلال هم مي‏کند، حکومت هم مي‏کند، و وحدت را هم سفارش مي‏کند و قتال را هم سفارش مي‏کند. (8)[آرمان اصلي وحي اين بوده است که براي بشر معرفت ايجاد کند، معرفت به حق تعالي در راس همه امور اين معناست. اگر تزکيه گفته شده و دنبالش تعليم گفته شده است، براي اين است که نفوس تا تزکيه نشوند نمي‏توانند، برسند. (9)] از مقاصد و مطالب آن، دعوت به تهذيب نفوس و تطهير بواطن از ارجاس طبيعت و تحصيل سعادت و بالجمله، کيفيت سير و سلوک الي الله است. (10) قرآن و کتاب‏هاي حديث، که منابع احکام و دستورات اسلام است با رساله‏هاي عمليه که توسط مجتهدين عصر و مراجع نوشته مي‏شود، از لحاظ جامعيت و اثري که در زندگي اجتماعي مي‏تواند داشته باشد به کلي تفاوت دارد نسبت اجتماعيات قرآن با آيات عبادي آن، از نسبت صد به يک هم بيشتر است. (11) کتابي است که آدمي بايد از اينجا تا آخر دنيا و تا آخر مراتب حرکت بکند، يک همچو کتابي است که هم معنويات انسان را درست مي‏کند و هم حکومت را درست مي‏کند، همه چيز توي قرآن هست.(12) قرآن کتاب تعمير ماديات نيست. همه چيز است. انسان را به تمام ابعاد تربيت مي‏کند، ماديات را در پناه معنويات قبول دارد ، و ماديات را تبع معنويات قرار مي‏دهد. (13) ما يک همچو کتابي داريم که مصالح شخصي، مصالح اجتماعي، مصالح سياسي، کشورداري و همه چيزها در آن هست. (14) قرآن مشتمل بر تمام معارف است و تمام مايحتاج بشر است.(15) منبع: آداب الصلوه؛ امام خمينيتنظيم براي تبيان: رضا سلطاني1- آداب الصلوة، ص 264-263 2- صحيفه نور، ج 19، ص 84 3- همان، ج 21، ص170 4- آداب الصلوه، ص 194-193 5 - همان، ص 185-184 6- همان، ص 203 7- صحيفه نور، ج 12، ص 225 8- همان، ج 17، ص 252 9- همان، ج 19، ص 143 10- آداب الصلوه، ص 186 11- ولايت فقيه، ص50 12- صحيفه نور، ج 2، ص 34 13- همان، ج 5، ص 16 14- همان، ج 18، ص 275 15- همان، ج 20، ص 82  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 401]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن