تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):راست ترين سخن و رساترين پند و بهترين داستان، كتاب خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820849992




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هنر ودین از نگاه علامه جعفری


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان:        هنر و دین از نگاه علامه جعفرى                                                           
هنر ودين از نگاه علامه جعفري
 تعریف كامل هنر (حدّ تامّ) مانند تعریف دیگر حقایق مخصوصا حقایق اسرارآمیز درون آدمى ـ مثل مغز و روح ـ یا محال است یا حدّاقل بسیار دشوار، لذا در این جا به توصیف هنر قناعت مى‏كنم. هنر را متشكّل از سه قطب یا مرحله باید در نظر بگیریم: قطب یكم
هنر ودين از نگاه علامه جعفري
ـ احساس خاصّى است كه معلول نبوغ یا اشتیاق خاصّ است. هنر با نظر به این قطب یكى از حقایق درون آدمى است و از مقوله خیال و اعتبارات و توهّمات نیست. مانند نبوغ و اكتشافات و اشتیاق به آن‏ها. و از جهت ارزش با قطع نظر از ارزش ذاتى خود این حقیقت، استعداد برخوردارى در ارزش‏هاى فعلى را دارا مى‏باشد. قطب دوم ـ كارگاه مغز و روان (و با یك نظر هویّت نفس آدمى) است كه هنگامى كه احساس و فعّالیت هنرى مانند چشمه سار زلال به جریان افتاد از مختصّات كارگاه مغز و روان به همراه كیفیّت پذیرفته و با مختصّات هویّت نفس آدمى توجیه گشته و آماده بروز در صفحه جامعه مى‏گردد. سرنوشت موضوع هنرى از نظر مختصّات و كیفیّت و ارزش‏ها در این قطب تثبیت مى‏گردد. مانند چشمه سارى زلال كه از منبعى پاكء به جریان مى‏افتد و در مسیر خود پیش از آنكه به پاى درختان و گل‏ها و زراعت‏ها برسد، یا با موّادى مخلوط مى‏گردد كه براى ریشه‏هاى درختان وگل‏ها و زراعت آسیب مى‏رساند و یا بر عكس با موادّى در مى‏آمیزد كه موجب تقویت آن ریشه‏ها مى‏گردد. از همین جاست كه باید ریشه اصلى ارزش و ضدّ ارزش بودن انواع هنر را جست و جو كرد. یعنى باید دید آب حیات بخش احساس هنرى از كدامین مغز حركت مى‏كند و با كدامین هویّت نفس آدمى توجیه مى‏شود. هنرهاى مبتذلى كه متأسفانه به عنوان هنر و به نام فرهنگ با ارزش‏هاى اصیل «حیات معقول» انسان‏ها به مبارزه و تخریب بر مى‏خیزد، از نوع اول است. یعنى احساس نبوغ به كار رفته در قطب دوم (مسیر فعّالیت و حركت) آلوده به كثافت‏ها و موادّ مضرّ مى‏گردد.
هنر ودين از نگاه علامه جعفري
 و هنرهاى اصیل و سازنده بشرى كه نیز مى‏توان آن‏ها را از بهترین عوامل «حیات معقول» انسان‏ها معرّفى نمود، در همین قطب، (كارگاه مغز و روان و هویّت نفس آدمى) به فعلیّت مى‏رسند. قطب سوم  عبارت است از وجود عینى هنر در جهان خارجى: در این قطب یا در این مرحله است كه هنر با مردم جامعه ارتباط برقرار مى‏كند. اگر هدف از به وجود آوردن یك اثر هنرى، جریان دادن آن احساس والاى سازنده از قطب (یا مرحله دوم) و وارد كردن نتیجه آن احساس به قطب سوم (یامرحله سوم) برداشتن گامى مثبت در تقلیل دردها و ناگوارى‏هاى مردم و اصلاح و تنظیم و شكوفا ساختن زندگى آنان در «حیات معقول» (حیات طیّبه، حیات قابل استناد به خدا: و محیاى و مماتى للّه‏ رّب العالمین) باشد، نه تنها چنین هنرى دینى و اسلامى است، بلكه از یك مطلوبیت والایى برخوردار است كه در صورت جدّى بودن مطلوبیت آن، یكى از واجبات محسوب مى‏شود. این است قانون كلّى هنر از دیدگاه دین، البته براى تعیین مصادیق شایسته و ناشایسته هنر، مباحثى فراوان وجود دارد كه در رساله‏ها و كتب مربوطه مطرح مى‏گردد. و اگر هدف‏گیرى هنر، تنها ارائه نبوغ هنرى و نمایش احساس عالى كه آن را به وجود آورده است، بوده باشد، در این صورت چنانچه آسیب و اخلالى به اخلاق مردم وارد نسازد و مردم را از بهره‏بردارى از دین محروم ننماید، بدون اشكال خواهد بود، مگر تنها از آن جهت كه هنرمند به جهت عشق به خودخواهى، دست به كار شده‏است و مانند چراغ نفتى، خود را در آتش زده و در صورت جالب بودن آن اثر پیرامون خود را موقّتا روشن ساخته است. تقسیمى كه درباره «حقوق» وجود دارد (حقوق پیشرو و حقوق پیرو) در هنر نیز جریان دارد، یعنىهنر نیز بر دو قسم است: هنر پیرو و هنر پیشرو. ارزش هنر پیش‏رو در این است كه نوابغ هنرى با مغز و روان و روح پاك نبوغ خود را در بهره‏بردارى از اصول عالى انسانى فعّال ساخته، و بدون توجّه به تمایلات بى اساس مردم، آنان را به كشف یك زندگى سالم روبه جاذبیت كمال اعلا و بهره‏بردارى از آن توجیه مى‏نماید.  منابع مقاله:مجله،هنر دینی،شماره 10 تنظیم برای تبیان:امید واضحی آشتیانی 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9521]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن