تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835108556




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گپی با کارگردان فاکتور هشت


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: گپي با کارگردان فاکتور هشتقصه خودم را روايت مي‌كنم
ستاره اسکندري
رضا كريمي كارگرداني است كه بيشتر با نام او در سينما آشنا هستيم.  از مدتي قبل پخش سومين سريال وي با نام فاكتور 8 كه به مشكلات بيماران هموفيلي مي‌پردازد از شبكه يك سيما آغاز شده است.او در سينما فيلم‌هاي انعكاس، تب و هزاران زن مثل من را ساخته است و در تلويزيون سريال‌هاي مرده متحرك و شبي از شب‌ها را كارگرداني كرده است. كريمي اين بار و در سومين تجربه‌خود مجموعه «فاكتور 8» را روي آنتن شبكه يك سيما برده است. پخش يك شب در ميان اين كار توانسته مخاطب را پاي تلويزيون بنشاند.• كار از كي شروع و چطور به شما پيشنهاد شد؟اين سريال وقتي به من پيشنهاد شد كه فيلمنامه كامل بود، به اين معني كه تا قسمت‌هاي پاياني آن نوشته شده بود. وقتي سيناپس اوليه را خواندم به‌نظرم موضوع جذاب و تازه‌اي آمد؛ احساس كردم در قياس با سريال‌هاي ديگري كه ساخته مي‌شود فضا و موضوع تازه‌اي دارد كه به‌نظر من يك امتياز بود.قصه اصلي درباره ساخت دارو براي اولين بار در ايران توسط خانم دكتر و گروهش است و حالا بايد اين را به گونه‌اي براي تماشاچي بگوييم كه پيگير شود و قصه را دنبال كند. به اوج و فرودهاي قصه بايد به‌درستي پرداخته مي‌شد و همين‌طور ماجراهاي فرعي، و نكته مهم ديگر كه در تمام مراحل بايد به آن توجه مي‌شد، شخصيت‌هاي قصه بودند. در حقيقت بايد پرداخت آنها قابل باور و درست مي‌بود.بعد از خواندن فيلمنامه احساس كردم با تغييراتي مي‌توان قصه را كامل‌تر و جذاب‌تركرد. نظراتم را به تهيه‌كننده دادم و او هم كاملا با اين تغييرات موافق بود بر اين اساس در مرحله پيش‌توليد تغييراتي را از نويسندگان خواستيم تا روي فيلمنامه انجام دهند بخشي اعمال شد و بخشي ديگر به مرحله اجرا سپرده شد كه در زمان فيلمبرداري تغييرات را انجام داديم.به هرحال هر كارگرداني قصه را با نگاه و سليقه خودش مي‌سازد و من هم از همان ابتدا همين فضا و ساختار را براي قصه مي‌ديدم و اين سليقه و نگاه با تغيير نام كار شروع شد.نام قبلي كار«در روز روشن اتفاق افتاد» بود.• پس مانند خيلي از سريال‌هايي كه ساخته مي‌شوند مشكل فيلمنامه نداشتيد و دست‌تان كاملا باز بود؟بله اين ويژگي خوب كار بود كه فيلمنامه به‌صورت كامل آماده بود، كه اگر ايرادي يا نكته‌اي هست مجال بررسي و اعمال باشد. چون اتفاق نظر راجع به اصلاحاتي كه مدنظرمان بود بين من، تهيه‌كننده و شبكه وجود داشت.
نمايي از سريال فاکتور هشت
• شما بعد از ساخت چند فيلم سينمايي به تلويزيون آمديد. چطور شد رفتيد به سراغ سوژه‌اي كه به نوعي هم پليسي است، هم پزشكي و هم عاطفي ضمن اينكه موضوع مهمي از جامعه را در خود جاي داده و مطرح مي‌كند؟در وهله اول سوژه به سراغ من آمد، پيشنهادهايي داشتم و روي قصه‌ها حساس بودم. منتظر بودم تا با قصه‌اي كه تازه است روبه‌رو شوم. زماني كه پيشنهاد ساخت سريال فاكتور 8 به من داده شد، ديدم مشخصاتي كه من دوست دارم در آن هست، قصه‌اي كه تماشاچي از آن استقبال مي‌كند.قصه پتانسيل اين را داشت كه به آن سر و شكل خوبي بدهيم. همراه با اصلاحات و تغييراتي كه حتما بايد در آن اعمال مي‌شد و همان‌طور كه اشاره كردم بخشي از آن پيش از توليد اعمال شده بود و مابقي موكول شد به زمان تصويربرداري.• چرا در روايت قصه خيلي به جزئيات ساخت فاكتور 8 و يا مراحل علمي آن نپرداختيد؟اين يك امر كاملا عمدي بود و نمي‌توان خيلي به جزئيات ساخت آن پرداخت. نمي‌خواستيم خيلي مستندگونه به پروسه علمي و آزمايشگاهي و تحقيقاتي آن بپردازيم. بايد اين موضوع به نوعي دراماتيزه مي‏شد و در حدي كه تماشاگر را خسته نكند به آن پرداختيم.قصه اصلي درباره ساخت دارو براي اولين بار در ايران توسط خانم دكتر و گروهش است و حالا بايد اين را به گونه‌اي براي تماشاچي بگوييم كه پيگير شود و قصه را دنبال كند. به اوج و فرودهاي قصه بايد به‌درستي پرداخته مي‌شد و همين‌طور ماجراهاي فرعي، و نكته مهم ديگر كه در تمام مراحل بايد به آن توجه مي‌شد، شخصيت‌هاي قصه بودند. در حقيقت بايد پرداخت آنها قابل باور و درست مي‌بود.مرحله انتخاب بازيگر خيلي مهم و سخت است، چرا كه بازيگران اكثرا وقتشان پر بود. چيزي كه مد نظر داشتم اين بود كه به نوعي از كليشه پرهيز كنم و به نوعي بازيگراني را داشته باشم كه كمتر در تلويزيون ديده مي‌شوند.• چقدر روي اين مسئله و مشكلات بيماران هموفيلي تحقيق كرديد؟تحقيق اصلي را فيلمنامه‌نويسان مي‌بايست انجام مي‌دادند كه اين كار انجام شد و قصه هم نوشته شد. همان تحقيقات است كه قصه را واقعي مي‌كند و به دور از واقعيت نيست. زماني كه خواستم كاركنم به همان نسبت كه قصه تازگي داشت به همان نسبت هم جاهايي از قصه برايم گنگ بود و لازم بود كه درباره آن تحقيق كنم كه اصل ماجراي فاكتور 8 به چه شكل است؟
نمايي از سريال فاکتور هشت
و... اين جزئيات را بايد مي‌دانستم و بعد وارد كار مي‌شدم. اين كار را در فاصله‌اي كه تا زمان شروع فيلمبرداري داشتم انجام دادم چيزي كه لازمه كار خود من بود. با مراكزي كه با اين موضوع و فاكتور8 مرتبط بودند، مسئولان و پزشكان صحبت كردم، با كساني كه ساخت دارويي را براي اولين بار در ايران شروع كرده بودند و اين مشكلات را از سر گذرانده بودند، جلسات متعددي داشتيم.سعي كرديم تحقيقات را كامل كنيم تا غريبه با اين فضا نباشيم اين كار هم انجام شد. به‌دليل مضمون سريال مي‌دانستيم كه از زواياي، كاملا كارشناسانه به اين موضوع علمي و پزشكي نگاه خواهد شد.• پس مي‌شود گفت كه بيش از 50 درصد از كار براساس واقعيت است؟ مبنا به اين شكل است كه فاكتور 8 در ايران ساخته نمي‌شود و وارد كشور مي‌شود و طبيعي است كه مشكلاتي در اين زمينه به‌وجود آيد. در جريان اين امر هستيم كه قصد اين هست كه فاكتور8 در ايران ساخته شود و تحقيقات ادامه دارد.ضمن اينكه داروهايي داريم كه مانند فاكتور 8 وارد مي‌شد ولي در ايران متخصصان اين امر روي اين موضوع كاركردند و دارو را به مرحله توليد رساندند و خودكفا شده‌ايم مانند داروي ‌ام‌اس. كه اين مهم را خانم دكتر حامدي‌فر (كه به‌عنوان مشاور در كنار ما حضور داشتند) و همكارانشان به سرانجام رساندند.• چرا در قصه از همان ابتدا آدم‌هاي خوب و بد از هم تفكيك مي‌شوند و به نوعي دست‌تان از همان ابتدا رو مي‌شود ضمن اينكه چرا آدم‌هايي كه در كار تجارت هستند بيشتر نقش منفي را به‌خود اختصاص داده‌اند؟اين تفكيك به اين‌گونه كه شما مي‌گوييد آشكار نيست و به اين سادگي كه شما مي‌گوييد دستمان را رو نكرده‌ايم. فكر مي‌كنم بايد همه سريال را ببينيد.اما در مورد كار تجارت و نقش منفي بايد بگويم كه اصولا وقتي ورود كالايي مانند دارو با محدوديت‌هايي همراه است، قاچاق هم شكل مي‌گيرد و ما در اين اينجا اشاره به آدم‌هايي داريم كه از اين شرايط و موقعيت‌ها سوءاستفاده مي‌كنند.• چرا با وجود اينكه سعي شده در اين سريال قالب‌هاي تلويزيوني به نوعي شكسته شود، با توجه به نوع كار شما كه بيشتر سينما بوده، اما ريتم اين سريال در قسمت‌هاي ابتدايي سريال كند است؟من اين طور فكر نمي‌كنم و بيشتر دوستان بر اين عقيده هستند كه در قياس با سريال‌هاي ديگر هم در قصه و هم در اجرا كار ريتم تندي دارد.جاهايي از قصه ايجاب مي‌كند كه يك آرامشي وجود داشته باشد و يك جاهايي به ريتم تندي مي‌رسيم كه مي‌طلبد؛ مهم اين است كه تماشاچي آن ارتباط را با قصه برقرار كند.
ايرج راد
• انتخاب بازيگران كار به چه نحو بود شما بيشتر از بازيگراني استفاده كرديد كه از اهالي تئاترهستند؟مرحله انتخاب بازيگر خيلي مهم و سخت است، چرا كه بازيگران اكثرا وقتشان پر بود. چيزي كه مد نظر داشتم اين بود كه به نوعي از كليشه پرهيز كنم و به نوعي بازيگراني را داشته باشم كه كمتر در تلويزيون ديده مي‌شوند.ملاك اين بود كه افرادي انتخاب شوند كه به نوعي براي تماشاگر تازگي  داشته باشند. يكي از عواملي كه هميشه مي‌تواند باعث موفقيت يك كار باشند، بي‌شك انتخاب درست و مناسب بازيگر است كه هيچ‌وقت كار ساده‌اي نيست. به‌خصوص در يك كار پرپرسوناژ، من تمام تلاشم را كردم تا به يك تركيب تازه و مطلوب برسم.• با توجه به سطح سليقه مخاطب و سريال‌هاي خارجي كه در اين زمينه توليد و پخش مي‌شوند، چقدر احساس كرديد كه جاي چنين سريالي در تلويزيون خالي است؟به نوعي مردم از قصه‌ها و فضاهاي تكراري خسته شده‌اند و وقتي با چنين فضا و قصه‌اي كه تازه و جديد است مواجه مي‌شوند  از آن استقبال مي‌كنند. اين پيش‌بيني را مي‌كردم كه مردم استقبال كنند چرا كه فرض و عقيده‌ام بر اين بود كه فضاها تكراري شده است.پس موضوع اول اين‌است كه قصه تكراري نباشد اما براي موفقيت يك كار اين كافي نيست. در ادامه بازيگراني كه انتخاب مي‌شوند، فضاهايي كه ساخته مي‌شود و اجرايي كه مي‌شود، ‌اهميت دارد تا بتوانيم يك كار متفاوت انجام بدهيم.منبع : همشهريتنظيم براي تبيان : مسعود عجمي





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 487]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن