تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 30 بهمن 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

بانک کتاب

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

ایونا

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

کشتی تفریحی کیش

تور نوروز خارجی

خرید اسکرابر صنعتی

طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وب‌سایت

کاشت ابرو با خواب طبیعی

هدایای تبلیغاتی

زومکشت

فرش آشپزخانه

خرید عسل

قرص بلک اسلیم پلاس

کاشت تخصصی ابرو در مشهد

صندوق سهامی

تزریق ژل

خرید زعفران مرغوب

تحصیل آنلاین آمریکا

سوالات آیین نامه

سمپاشی سوسک فاضلاب

مبل کلاسیک

بهترین دکتر پروتز سینه در تهران

صندلی گیمینگ

کفش ایمنی و کار

دفترچه تبلیغاتی

خرید سی پی

قالیشویی کرج

سررسید 1404

تقویم رومیزی 1404

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1860624393




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چند اسم در قرآن وجود دارد؟ - واژه شناسی قرآن کریم 3


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: چند اسم در قرآن وجود دارد؟واژه شناسی قرآن کریم 3
قرآن
در واقع «بسم الله الرحمن الرحیم» پنج کلمه است. «بـ » ، «اسم»، «الله»، «الرحمن» و «الرحیم» ما در این قسمت دو کلمه «باء» و «اسم» را مورد بررسی قرار می دهیم و در جلسه بعد سه کلمه دیگر را.باء در عربی حرف جر است و کلمه بعد خود را مجرور میسازد برای آن معانی زیادی  ذکر کرده اند :1- الصاق «چسباندن و چسبانیدن» مانند «بزید داء» درد به زید چسبیده است.2- استعانت: مانند «کتبت بالقلم» بوسیله قلم نوشتم.3- مصاحبت و همراهی: «خرج علی بعشیرته» علی همراه خانواده اش خارج شد.4- به معنی بعض: «عَیْنًا یَشْرَبُ بِهَا عِبَادُ اللَّهِ » «الانسان:6» چشمه ای که از آن بندگان خدا می نوشند. 5- به معنی از: «فَاسْأَلْ بِهِ خَبِیرًا» «فرقان:59»6- مقابله: «بعت هذا بهذا» فروختم این را در مقابل این.7- متعدی نمودن: «ذهبت بعلی» علی را بردم8- سببیت: «ضربته بسوء ادبه» او را بخاطر بی ادبی زدم.9- ظرفیت: «جلست بالمسجد»  در مسجد نشستم10- زائده: «مازید بقائم» زید نایستاده.11- تفدیه و فدا کردن: «بابی انت و امی» مادر و پدرم فدایت شوند.1این حرف در قرآن بسیار زیاد استعمال شده است.و اما «اسم» این كلمه 139 مرتبه در قرآن کریم ذکر شده استبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ (فاتحة الکتاب:1) فَكُلُوا مِمَّا أَمْسَكْنَ عَلَیْكُمْ وَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَیْهِ (مائده : 4)قَالَ یَا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ فَلَمَّا أَنْبَأَهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُلْ لَكُمْ إِنِّی أَعْلَمُ غَیْبَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا كُنْتُمْ تَكْتُمُونَ (بقره : 33)در لغت بمعناى لفظى است كه بر مسمى دلالت كند؛ نام و نشان؛ جمع آن «اسماء» است.، استعمال دیگر اینكه اسم بگوئیم و مرادمان از آن ذاتى باشد كه وصفى از اوصافش مورد نظر ما است ، كه در این مورد كلمه « اسم » دیگر از مقوله الفاظ نیست ، بلكه از اعیان خارجى استاین كلمه از ماده « سمة » اشتقاق یافته، و سمه به معناى داغ و علامتى است كه بر گوسفندان مى‏زدند، تا مشخص شود كدامیك از كدام شخص است، و ممكن هم هست اشتقاقش از «سمو» به معناى بلندى باشد، مبدأ اشتقاقش هر چه باشد كارى نداریم، آنچه لغت و عرف از لفظ «اسم» مى‏فهمد ، لفظ دلالت كننده است ، و معلوم است كه لازمه این معنا این است كه غیر مدلول و مسمى باشد . البته این یك استعمال است ، استعمال دیگر اینكه اسم بگوئیم و مرادمان از آن ذاتى باشد كه وصفى از اوصافش مورد نظر ما است ، كه در این مورد كلمه « اسم » دیگر از مقوله الفاظ نیست ، بلكه از اعیان خارجى است ، چون چنین اسمى همان مسماى كلمه « اسم » به معناى قبلى است . مثلا كلمه « عالم - دانا - كه یكى از اسماء خدایتعالى است » اسمى است كه دلالت مى‏كند بر آن ذاتى كه به این اسم مسمى شده ، و آن ذات عبارت است از ذات بلحاظ صفت علمش ، و همین كلمه در عین حال اسم است براى ذاتى كه از خود آن ذات جز از مسیر صفاتش خبرى نداریم ، در  مورد اول اسم از مقوله الفاظ بود ، كه بر معنائى دلالت مى‏كرد ، ولى در مورد دوم ، دیگر اسم لفظ نیست ، بلكه ذاتى است از ذوات كه داراى وصفى است از صفات . و اما اینكه چرا با این كلمه چنین معامله‏اى شده ، كه یكى مانند سایر كلمات از مقوله الفاظ ، و جائى دیگر از مقوله اعیان خارجى باشد ؟ در پاسخ مى‏گوئیم علتش این شده كه نخست دیده‏اند لفظ « اسم » وضع شده براى الفاظى كه دلالت بر مسمیاتى كند ، ولى بعدها بر خوردند كه اوصاف هر كسى در معرفى او و متمایز كردنش از دیگران كار اسم را مى‏كند ، به طوریكه اگر اوصاف كسى طورى در نظر گرفته شود كه ذات او را حكایت كند ، آن اوصاف درست كار الفاظ را مى‏كند ، چون الفاظ بر ذوات خارجى دلالت مى‏كند ، و چون چنین دیدند ، اینگونه اوصاف را هم اسم نامیدند . همزه «اسم» وصل است و در کتابت هیچگاه حذف نمی شود بجز در «بسم الله» که الف بخاطر کثرت استعمال حذف میشود.2 تالیف: مرتضی رستمیتنظیم برای تبیان: سید پیمان صابری1- کتاب عوامل فی النحو، عبدالقاهر بن عبدالرحمن الجرجانی2- طباطبایی: تفسیر المیزان ج1 ، ص 27 الی 28





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3842]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن