واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا، علي حاجي محمدي روز سه شنبه نشست علمي بازنمايي جانبازان و خوانش مخاطبان جانباز از فيلم هاي مربوط به جانبازان در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات افزود: بررسي آثار سينمايي دفاع مقدس با رويكرد تصويرگري زندگي جانبازان نشان داد كه سينما در به تصوير كشيدن زندگي جانبازان زن نيز ناموفق بوده و اثري در اين مضمون ساخته نشده است. اين پژوهشگر يادآور شد: آثاري كه براي ارائه به جانبازان در بررسي مورد نظر ارائه شد، از ميان 56 اثر و به فاصله ساخت پنج سال از يكديگر و متناسب با دولت هاي مختلف انتخاب شدند. حاجي محمدي افزود: فيلم هاي از كرخه تا راين، آژانس شيشه اي، ديوانه از قفس پريد و به نام پدر در نهايت براي ارائه به جانبازان انتخاب شد و آنان نگاه خود را درباره اين فيلم ها بيان كردند. اين پژوهشگر فرهنگي ادامه داد: جانبازان در اين بررسي بر عدم واكاوي صحيح سينما و ارائه تصويري شفاف از زندگي خصوصي جانبازان تاكيد داشتند و به اعتقاد آنان بسياري از فيلمسازان شناخت دقيقي از زندگي جانبازان ندارند. حاجي محمدي افزود: حضور جانبازان در عرصه تهيه كنندگي و كارگرداني فيلم هاي با مضمون دفاع مقدس كمك فراواني بر ساخت آثار حقيقي از اين قشر جامعه دارد. اين پژوهشگر گفت: بايد تصويري شفاف و بدور از اشتباه از جانبازان در آثار سينمايي به نسل جوان ارائه داد. احمد دامرودي ديگر محقق و پژوهشگر فرهنگي حاضر در اين نشست نيز گفت: در بررسي بازنمايي جانبازان و خوانش مخاطبان جانباز از فيلم هاي مربوط به جانبازان، روش كيفي را برگزيديم و سه گروه از جانبازان را در قالب رزمندگاني با جراحت 70 درصد به بالا، رزمندگان با جانبازي 25 تا 62 درصد و جانبازان 5 تا 25 درصد را به عنوان جامعه نمونه در اين تحقيق انتخاب كرديم. وي افزود: خوانش هريك از اين گروه ها از فيلم هاي سينمايي از كرخه تا راين، آژانس شيشه اي، ديوانه از قفس پريد و بنام پدر با يكديگر متفاوت بود از اين رو در كنار اين سه گروه از جانبازان، ما يك گروه را به عنوان شاهد از سنين و با جايگاه هاي اجتماعي متفاوت قرار داديم. اين پژوهشگر درباره نحوه انتخاب اين فيلم ها گفت: آثار سينمايي مذكور از طريق نظرسنجي انتخاب شدند و نگاه ما در گزينش اين آثار رويكرد محوري آنها به زندگي جانبازان بود. وي ادامه داد: تلاش ما بر اين بود ميزان تاثيرگذاري سياستگذاري ها و نگاه فرهنگي دولت هاي متفاوت در ساليان اخير در ساخت آثار سينمايي با موضوع جانبازان كه مورد تاييد اين قشر از جامعه است را بررسي كنيم كه در نهايت اين اتفاق به علت سياست گريزي شركت كنندگان محقق نشد. دامرودي با اشاره به نتايج اين بررسي افزود: نگاه جانبازان حاضر در اين طرح نشان داد هرچه از سال هاي پايان هشت سال دوران دفاع مقدس دورتر مي شويم آثار سينمايي براي جانبازان غيرواقعي تر جلوه مي كند و اين را شايد بتوان در نداشتن شناخت دقيق كارگردانان از اين دوران جستجو كرد. وي درباره عدم حضور زنان در اين بررسي يادآور شد: مكاتبات بسياري با نهادهاي ذيربط در اين مورد انجام شد اما متاسفانه هيچ جانباز زني براي تحقيق معرفي نشد و ما با ارتباطات شخصي توانستيم دو جانباز زن 70 درصد را براي حضور در اين تحقيق متقاعد كنيم. فراهنگ ** 1983 ** 1071
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1050]