واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما - فیلمبرداران ایرانی دستاوردهای سفر به فرانسه و آشنایی با تکنیکها و امکانات جدید فیلمبرداری را اقدامی ارزشمند از سوی خانه سینما ارزیابی کردند. به گزارش خبرآنلاین، جمع 11 نفره فیلمبرداران ایرانی چندی پیش با حضور در فرانسه در کارگاههای فشرده فیلمبرداری دیجیتال و پرده آبی شرکت کردند. این سفر که در ادامه فراهم آوردن امکان آشنایی سینماگران ایرانی با دستاوردهای سینمای کشورهای مختلف از سوی خانه سینما تدارک دیده شد، مورد توجه فیلمبرداران حاضر قرار گرفت. این کارگاه با همکاری سازمان ملی سینمای فرانسه در موسسه لومیر برگزار شد. سکوت: اولین سفر بعد از سالها برای ارتقای فیلمبرداری ایرانمحمدرضا سکوت یکی از شرکتکنندگان در این کارگاه همراهی 11 فیلمبردار را در این سفر یکی از نکات مثبت آن برشمرد و گفت: «بعد از میرزا ابراهیم خان عکاس باشی اولین بار بود که فیلمبرداران برای آوردن مهارت و تکنولوژی فیلمبرداری به یک کشور خارجی اعزام شدند. این سفر برای پیشبرد توان علمی ما و افزایش آن دستاوردهای خوبی داشت. از همه مهمتر احترام و آغوش باز فرانسوایان و همکاری خوب CNC بنیاد ملی سینمای فرانسه و دانگشاه لومیر با ما بود.» این فیلمبردار سینمای ایران یکی دیگر از دستاوردهای این سفر را آشنایی با امکانات و تجیهزات مربوط به مرحله بعد از تولید و مراحل CGI، الکترونیکی و کامپیوتری روی تصاویر عنوان کرد و گفت: «انجام این مراحل روی کار فیلمبرداران بسیار تاثیرگذار است. بضاعت ما در سینما و تلویزیون در زمینه امکانات جدید و پیشرفته نوری، اصلاح رنگ و نرمافزارهای مربوط به آن چه به لحاظ نرمافزاری و چه به لحاظ سختافزاری اندک است اما امکانات آنان در این بخش مفصل بود.» او شرایط کاملا استاندارد و دقیق در زمینه پشنیبانی فنی تجیهزات را یکی از نیازهای سینمای ایران دانست و گفت: «ما نیاز به جایی داریم که تجهیزات سالم نوری و دوربین و امکانات فیلمبرداری را در اختیار ما بگذارد، متاسفانه چنین محلی که به طور استاندارد از این تجهیزات نگهداری کند نداریم و فیلمبرداران ایران دستشان برای انتخاب دوربین و تجهیزات باز نیست.» سکوت با اشاره به ملاقاتی که با فیلمبرداران سینمای فرانسه داشتند درباره مقایسه توان و دانش فیلمبرداران سینمای ایران گفت: «به لحاظ کار فردی تفاوت زیادی میان فیلمبرداران سینمای ایران و فرانسه وجود ندارد. توان علمی، فنی و هنری فیلمبرداران ما چیزی از آنها کمتر ندارد. حتی در میان فیلمبرداران ما افرادی برتر از آنها از لحاظ هنری وجود دارد، اما متاسفانه امکانات فنی کمتری در اختیار ما قرار دارد.» او با انتقاد از صحبتهایی که درباره این سفر از سوی برخی عنوان شده، توضیح داد: «بعضی عنوان کردهاند فیلمبرداران با بودجه شخصی خود به این سفر رفتهاند. در حالیکه خانه سینما با کمبود منابع مالی، 90 درصد هزینههای این سفر را پرداخت کرد و افرادی که به این سفر اعزام شدند فقط هزینه رفت و برگشت خود را پرداختند. هزینههای مربوط به اقامت، پذیرایی و آموزش به عهده خانه سینما بود. با همکاری CNC و دانشگاه لومیر این سفر کاملا حرفهای و حسابشده بود و به طور کاملا دقیق اجرا شد.» سکوت ابراز امیدواری کرد چنین سفرهایی و دورههای آموزشی سخت افزار و نرمافزار ادامه پیدا کند. آلادپوش: سفر مثمر ثمر سینماگران ایرانی به فرانسهمحمد آلادپوش فیلمبردار با اشاره به بخشهای مختلف این سفر گفت: «در این سفر بازدیدی از مراحل مختلف تولید و پستولید داشتیم و با اعضای انجمن فیلمبرداری سینمای فرانسه دیدار و گفتگو کردیم. خوشبختانه در بخش سیستمهای دیجیتال چندان از سینمای فرانسه عقب نیستیم و در این دو سه سال اخیر فیلمبرداران سینمای ایران در این زمینه خوب کار کردند و وسایل مورد نیاز در این بخش در ایران هم وجود دارد.» آلادپوش با بیان اینکه ایران از نظر امکانات فیلمبرداری چندان هم در مضیقه نیست گفت: «امکانات فراهم شده نسبت به کلیت سینمای ایران بد نیست، اما مسئله مهم در این زمینه تجربه کم فیلمبرداران است که با انجام اینگونه سفرها و انتقال تجربه این مسئله نیز مرتفع میشود. تداوم این ارتباط باعث میشود زمینه انتقال تجربه فراهم شود. اگر این سفرها درست برنامهریزی شود مثمر ثمر خواهد بود و باعث ارتقا دانش عوامل سینما میشود.» او ادامه داد: «این سفر شروع خیلی خوبی بود، اما فکر میکنم انجمن فیلمبرداران امروز میتواند با ارتباطاتی که پیدا کرده این سفرهای آموزشی را انجام دهد چون میتواند مسلطتر و روشنتر درخواستهای خود را به طرف مقابل برساند و خانه سینما هم پشتیبان و فراهمکننده زمینه این سفرها باشد.» قلیزاده: اقدام متفاوت خانه سینما برای ارتقای سطح کیفی سینمای ایرانقلیزاده دیگر فیلمبردار شرکتکننده در این سفر مهمترین ویژگی این سفر را اراده و اقدام خانه سینما برای اعزام چنین گروهی دانست و گفت: «برای اولین بار خانه سینما به جای اعزام افرادی برای شرکت در جشنوارههای مختلف، اصلیترین وظیفه خود را انجام داد و افرادی را از مجموعه کارگزاران تولید سینمای ایران، خارج از تعریف جشنوارهای برای آشنایی با تکنولوژی و کسب تجربههای جدید به خارج از کشور فرستاد.» او آشنایی با تروکاژهای جدید و نرمافزارهایی که برای این کار استفاده میشود و ارتباط با سندیکای فیلمسازی را یکی از نکات مثبت این سفر عنوان کرد و گفت: «در این سفر با مجموعهای از مناسبات حرفهای آشنا شدیم و ملاقاتی با سندیکای تولیدکنندگان فیلم داشتیم که موسسهای مانند فارابی است و سیاستگذاریهای فیلمسازی در فرانسه در این موسسه انجام میشود.» قلیزاده ادامه داد: «در این موسسه مجموعه حرکتهای سندیکایی و رابطه دولت و سینما شکل میگیرد. سندیکا تصمیمگیریهای اصلی را جدا و مستقل از دولت انجام میدهد. دولت هماهنگ با سینما حرکت میکند و به خاطر منافع ملی و توسعه فرهنگی با حمایت سینما به نتیجه میرسد.» قلیزاده با بیان اینکه پشتیبانی فنی در فرانسه تفاوت ویژه ای با ایران دارد، گفت: «پاناویژن در پاریس نمایندگی دارد، دوربینهای تولیدی آن به طور انبوه در تمام استودیوها دیده میشود و سینماگران فرانسه با آخرین و پیشرفتهترین دوربینها کار میکنند. ما هم در بعضی موارد با آخرین دوربینها کار می کنیم، اما نگهداری درستی از آنها صورت نمیگیرد. در صورتی که فیلمبرداران سینمای فرانسه هر دوربینی که در جهان وجود دارد با نگهداری میکنند و در اختیار میگیرند. آنقدر از این دوربینها خوب نگهداری شده که به نظر نمیآید از این دوربین پیشتر استفاده شده است.» به اعتقاد قلیزاده مفهوم و روشهای فیلممرداری در ایران و فرانسه تفاوت زیادی با هم ندارد، تفاوت بیشتر در جنبه تجهیزات جانبی و پشتیانی است. این فیلمبردار سینمای ایران با تقدیر از کار خانه سینما تاکید کرد: «خانه سینما در بحرانیترین شرایط این سفر را مهیا کرد. فرستادن سینماگران به جشنوارهها ممکن است برای آینده سینمای ایران مفید باشد اما توجه به علم، دانش، تجربه و به روز شدن اطلاعات سینماگران هم اهمیت زیادی دارد. این سفر نقطه آغاز خوبی برای این کار است.» خانه سینما در دو سه سال اخیر پنج سمینار و سه کارگاهها آموزشی برپا کرد که از جمله آنها میتوان به سمینار تولید و برنامه ریزی، سمینار بازیگری، سمینار بازاریابی و تولید صادرات، سمینار کارگردانی، سمینار فیلمنامهنویسی، برگزاری تور مطالعاتی و آموزشی، بازدید از سازمانهای سینمایی فرانسه، برگزاری تور مطالعاتی و آموزشی، بازدید از استودیو و کمپانیهای هالیوود و کارگاه آموزشی فیلمبرداری پرده آبی و دیجیتال اشاره کرد. 54143
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]