واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نقدی بر سریال یوسف پیامبر (ع)
یك منتقد در نقد سریال «یوسف پیامبر(ع)» مطرح كرد: بهتر بود بازیگران سریال با تامل بیشتری انتخاب میشدندیك منتقد گفت: شاید سریال «یوسف پیامبر(ع)» در مقایسه با فیلمهای تاریخی سینمای دنیا، عقب مانده بهنظر برسد، اما در حد بضاعت سینمای ایران، كار قابل دفاعی است. محمد تقی فهیم در گفتوگو با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: فرجالله سلحشور از عهدهی كارگردانی سریال«یوسف پیامبر(ع)» برآمده است. هرچند این كار در مقایسه با فیلمهایی چون «ده فرمان» و «السید» ضعیفتر به نظر برسد، اما باید توجه كرد كه امكانات و تاریخ سینمای ایران با تولیدكنندگان این فیلمها تفاوت زیادی دارد. در كشورمان هنوز برای بخشهایی از جلوههای ویژه از امكانات كشورهای دیگر استفاده میكنیم چون چنین امكاناتی در ایران وجود ندارد. *** وی با بیان اینكه طراحی و اجرای «یوسف پیامبر(ع)» برای تلویزیون با هوشمندی خاصی انجام شده است، گفت: در این مجموعه كه نه صحنهها بسیار پر است، نه مانند برخی سریالهای تلویزیونی خیلی خالی است،بیشتر قابها پر و درحد رسانهی تلویزیون است. بهویژه جاگیری دوربینها، مناسب و این سریال فاقد نماهای اضافی زیاد است. این منتقد با اشاره به تاثیر جلوههای ویژه بر فیلمها و سریالهای تاریخی اظهار كرد: جلوههای ویژه به اینگونه آثار اعتبار میبخشد و باورپذیری آن را افزایش میدهد. به عنوان نمونه «ارباب حلقهها»،«اسكندر» خلاقیتهای زیادی انجام شد در نتیجه این آثار جلوهی بیشتری پیدا كردند، اما ما در زمینهی جلوههای ویژه كمبودهایی داریم. *** وی دربارهی فیلمنامهی «یوسف پیامبر (ع)»گفت: نگارش فیلمنامهی این سریال، كار پرزحمتی بوده است چون با توجه به اختصار داستان حضرت یوسف(ع) در قرآنكریم و حجم كم داستانپردازی آن دراین كتاب مقدس برای نگارش فیلمنامهای با قسمتهای متعدد نویسندهی سریال (سلحشور) زحمت زیادی برای جمعآوری مطالب مربوط به زندگی این پیامبر بزرگ از متون مختلف كشیده است تا از آنها در قصههای اصلی و فرعی «یوسف پیامبر (ع)» استفاده كند و ضمن عدولنكردن از مستندات تاریخی بتوانند داستان را بهگونهای دراماتیك روایت كند كه این مورد در خلق بسیاری از شخصیتها كه در قرآن از آنها صحبت نشده است، حساستر میشود. این كار در مقایسه با فیلمهایی چون «ده فرمان» و «السید» ضعیفتر به نظر برسد، اما باید توجه كرد كه امكانات و تاریخ سینمای ایران با تولیدكنندگان این فیلمها تفاوت زیادی دارد.فهیم در عین حال گفت: در زمان نگارش و پرداخت سریال نیاز بود به برخی زوایا و جنبههای دراماتیك بیشتر توجه شود. به عنوان نمونه فراز و فرود و ایجاد تعلیق برای نگهداشتن مخاطب از تمهیداتی بود كه بهتر بود به آن توجه بیشتری شود البته در نگارش فیلمنامه، اصول فیلمنامهنویسی رعایت شده است اما از نظر میزان پتانسیل جذب مخاطب با ضعفهایی روبهروست و به پرداخت شخصیتها بهعنوان عاملی كه باعث ایجاد جذابیت میشد، نیاز به توجه بیشتری بود. *** وی دربارهی دیالوگنویسی سریال«یوسف پیامبر (ع)»اظهار كرد: دیالوگنویسی سریالها و فیلمهای دینی و تاریخی ،مقداری شخصی است و هر فیلمسازی براساس درك ،تمایل،حس وحال خود دیالوگهای این آثار را مینویسند، چون دقیقا مستند به زمان رویدادها مشخص نیست. سریال«یوسف پیامبر (ع)» نیز چنین است اما تمایزی بین دیالوگهای گروههای مختلف سنی و زنان و مردان نیست. بهگونهای كه دیالوگهای همهی آنها یكدست و از نظر لحن و بیان یكسان است. در حالی كه بهویژه در كارهایی كه گروههای سنی متفاوتی نقش پررنگی دارند، باید حتما دیالوگها با هم تفاوت داشته باشند تا حتی با شنیدن صدای آنها، شخصیتها قابل تفكیك باشند. *** این منتقد دربارهی انتخاب بازیگران سریال«یوسف پیامبر(ع)» اظهار كرد: بهتر بود بازیگران با تامل بیشتری انتخاب میشدند و از افراد حرفهایتری استفاده میشد، البته محمود پاكنیت -درنقش حضرت یعقوب (ع)- بازیگر توانایی است، ولی در سریالی كه با چنین امكاناتی ساخته شده است، جا داشت از بسیاری از بازیگران توانای سینمای ایران استفاده شود. در سریال«امام علی (ع)» جدا از دیالوگنویسی و تسلط داوود میرباقری -كارگردان این اثر - بر درام، بخشی از تاثیرگذاری این سریال مدیون بازیگران آن بود.وی مثال زد: در سریال«امام علی (ع)» جدا از دیالوگنویسی و تسلط داوود میرباقری -كارگردان این اثر - بر درام، بخشی از تاثیرگذاری این سریال مدیون بازیگران آن بود. این در حالیست كه در«یوسف پیامبر(ع)» تا پیش از حضور حضرت یوسف (ع) در مصر شاخصههایی در این سریال از نظر بازیگری نمیبینیم كه ذهن مخاطب را با خود درگیر كند، اما در «امام علی (ع)» ولیدی(با بازی محمدرضا شریفینیا) سر برآورد؛ اما هنوز نكتهی تازهای در بازیهای سریال «یوسف پیامبر (ع)»نمیبینیم. این منتقد اضافه كرد: از هر نظر بازیگری، همه چیز متوسط پیش رفته است، البته با ورود بازیگران دیگر سریال به داستان، مانند كتایون ریاحی و جعفر دهقان و آغاز بخشهایی چون كشمكشهای عاطفی كه میتواند برای مخاطب جذاب باشد، امكان دارد تغییراتی دراین روند به وجود آید. *** فهیم در پایان با اشاره به بازیگر زمان كودكی حضرت یوسف(ع) گفت: دیالوگها و نوع بازی او باورپذیر نیست هرچند كه او یك پیامبر است، اما باید ویژگیهای یك كودك را داشته باشد، اتفاقا بچههای باهوش، فعالتر هستند، البته در انتخاب بازیگر نقش كودكی این پیامبر بزرگ نیز باید دقت، تامل و جستوجوی بیشتری میشد چرا دربازی او ضعفهایی وجود دارد.منبع : ایسنا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 383]