واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی:
سینمای ایران این روزها در نزدیکترین زمان به مقطع پرمخاطب قرار دارد و این بهانهای است برای مرور جایگاه اکران نوروزی در سینمای ایران، مقطعی که گاه با «اخراجیها» رونق گرفته و گاه با «چهارشنبه سوری».از زمانی که سینما به عنوان یک تفریح اصلی در میان خانوادههای مروري بر اکران نوروزي 10 سال اخير تماشاگران برای دیدن چه فیلمهایی عید به سینما میروند؟ سینمای ایران این روزها در نزدیکترین زمان به مقطع پرمخاطب قرار دارد و این بهانهای است برای مرور جایگاه اکران نوروزی در سینمای ایران، مقطعی که گاه با «اخراجیها» رونق گرفته و گاه با «چهارشنبه سوری». سمیه علیپور: از زمانی که سینما به عنوان یک تفریح اصلی در میان خانوادههای ایرانی جا افتاده، و تقریباً از نیمههای دهه 30 و اوایل دهه 40، اکران نوروزی یکی از فصلهای جدی نمایش عمومی فیلم در سینمای ایران بوده است و همین موجب شده تا درخواستها برای نمایش فیلم در این مقطع از سوی سینماگران بالا باشد. مروری بر فیلمهایی که در 10 سال اخیر در نوروز روی پرده رفتهاند نشان میدهد با وجود فضای شاد نوروز، تصمیمگیران در این زمینه الزامی برای کمدی بودن فیلمهایی که در نوروز روی پرده میروند قائل نبودهاند. هرچند حتماً در تمامی این سالها فیلمی که مضمون کمدی داشته در کنار دیگر فیلمها روی پرده رفته است. امسال نیز اکران نوروزی ترکیبی است از انواع فیلمهای جدی و کمدی. بازار اکران نوروز 89 متنوع است، از فیلمهایی چون «تسویه حساب» تهمینه میلانی و «سلام بر عشق» اصغر نعیمی - که کارگردانانشان تم آن را جدی اعلام میکنند، اما فیلمها خالی از خنده نیستند - گرفته تا «هیچ» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی که میتوان آن را بمب اکران 89 نامید و «پوپک و مش ماشاالله» ساخته فرزاد موتمن که آن هم کمدی است و هرچند دیرهنگام به اکران نوروزی میپیوندد، اما بالاخره نوروز اکران میشود و بالاخره یک فیلم سیاسی هم در این فهرست هست: «به رنگ ارغوان» که بعد از پنج سال بالاخره اکران شد، به فروش در روزهای تعطیلی امید بسیار دارد. فیلمی دو اپیزودی اکران نوروز 89 را تکمیل میکند؛ «طهران تهران» داریوش مهرجویی و مهدی کرمپور هم در این فرصت روی پرده میرود. نکته قابل توجه در مقایسه اکران 89 و 88 وجود دو فیلم از دو کارگردان به طور مشابه در این سالهاست. تهمینه میلانی و عبدالرضا کاهانی که نوروز 88 فیلمی روی پرده داشتند، نوروز 89 هم فیلمی را راهی اکران کردهاند. در نوروز 1388 «اخراجیها 2»، «بیست» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی ، «سوپراستار» ساخته تهمینه میلانی و «وقتی همه خوابیم» ساخته بهرام بیضایی روی پرده رفت که فروش رکوردشکن «اخراجیها 2» در همین مقطع اتفاق افتاد. جا افتادن «درباره الی» از اکران نوروز 88 موجب شد بعد از گذشت دو سال از تعیین پنج سرگروه برای سینماهای تهران، در نوروز 1389 برای نخستین بار هر پنج سرگروه فیلمی برای نمایش داشته باشند. سال 1387 برای سینمای ایران با نمایش چهار فیلم آغاز شد. «به همین سادگی» به کارگردانی رضا میرکریمی، «مجنون لیلی» ساخته قاسم جعفری، «دایره زنگی» به کارگردانی پریسا بخت آور و «زن دوم» ساخته سیروس الوند به عنوان فیلم های نوروزی سال 87 در سینماهای تهران روی پرده رفتند. سال 1386 سال خوبی برای سینمای ایران نبود، رواج قاچاق فیلمهای سینمایی نفس سینما را بریده بود همین مشکل موجب شد تا حتی فیلمهای اکران نوروز این سال هم به خوبی نفروشند. «اخراجیها» به کارگردانی مسعود دهنمکی، «خون بازی» ساخته رخشان بنیاعتماد، «شب بخیر فرمانده» به کارگردانی انسیه شاهحسینی و «میهمان» ساخته سعید اسدی فیلمهای اکران نوروز 1386 بودند. اکران نوروز 1385، اولین اکران فیلم در این فصل توسط مدیران دولت نهم بود. از میان چهار فیلم اکران شده در این مقطع سه فیلم کمدی و فقط یک فیلم جدی بود و شاید همین نشانهای بود از گرایش جدی محمدرضا جعفریجلوه و همکارانش در اداره نظارت و معاونت سینمایی به فیلمهای کمدی؛ فیلمهایی که حتی تا پایینترین سطح آن در چهار سال گذشته تولید شد. «هوو» ساخته علیرضا داودنژاد، «ازدواج به سبک ایرانی» به کارگردانی حسن فتحی، «زیر درخت هلو» به کارگردانی ایرج طهماسب و «چهارشنبه سوری» فیلمهای اکران نوروز 1385 بودند که البته از نیمه راه «یک تکه نان» ساخته کمال تبریزی به جمع این فیلمها پیوست. در سال 1384 مجموعه نوروزی سینماها کمی سامان یافته بود. در این سال برای نخستین بار در مقایسه با 10 سال قبل آن گرایش جدی به اکران فیلمهای کمدی و ایجاد تناسب میان فضای نوروزو حال و هوای فیلمها دیده شد. «مجردها» ساخته اصغر هاشمی، «شاخه گلی برای عروس» به کارگردانی قدرتالله صلح میرزایی، «ازدواج صورتی» به کارگردانی منوچهر مصیری، «دربه درها» به کارگردانی امیرحسین صدیق، «گل یخ» ساخته کیومرث پوراحمد و «سیمای زنی در دوردست» به کارگردانی علی مصفا، اکران نوروزی آن سال بودند. اکران نوروز 1383 یکی از پرسرو صداترین دوره اکران نوروزی در سینمای ایران بود. ابتدا اکران نشدن «مارمولک» به کارگردانی کمال تبریزی با وجود قطعی شدن نمایش آن در نوروز و در ادامه پیوستن این فیلم به مجموعه آثار نوروزی از نیمه راه و در نهایت پایان نابههنگام نمایش آن مجموعهای از اتفاقات دور از انتظار را در بهار سال 83 رقم زد. «بوتیک» به کارگردانی حمید نعمت الله، «کما» ساخته آرش معیریان، «ملاقات با طوطی» به کارگردانی علیرضا داودنژاد و «علی و دنی» ساخته وحید نیکخواه آزاد دیگر فیلمهای اکران نوروز 1383 بودند. در عید 1382 «واکنش پنجم» ساخته تهمینه میلانی، «رنگ شب» به کارگردانی محمدعلی سجادی، «خانهای روی آب»ساخته بهمن فرمان آرا و «دنیا» به کارگردانی منوچهر مصیری به نمایش درآمد. «من ترانه پانزده سال دارم» به کارگردانی رسول صدرعاملی، «مزاحم» ساخته سیروس الوند، «قارچ سمی» به کارگردانی رسول ملاقلی پور و «شام آخر» به کارگردانی فریدون جیرانی در نوروز 1381 به سینماهای ایران آمدند. عید این سال با ایام سوگواری ماه محرم همزمان شده است و شاید همین توجیه کننده تفاوت آثار اکران شده با حال و هوای عید بود. در سال 1380 آثاری چون «همسر دلخواه من» ساخته افشین شرکت، «هزاران زن مثل من» به کارگردانی رضا کریمی، «پارتی» ساخته سامان مقدم و «تو را دوست دارم» ساخته عبدالله باکیده، مهمان نوروزی سینماها بودند. نوروز سال 1379 با نمایش فیلمهای «شوکران» به کارگردانی بهروز افخمی، «دختران انتظار» ساخته رحمان رضایی و «رنجر» به کارگردانی احمد مرادپور اختصاص داشت. چندرسانهای اکران نوروزی سینماهای تهران را اینجا ببینید www.khabaronline.ir
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 237]