تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837946253
گزارش پشت صحنه تئاتر تلويزيوني «آدمهاي ماشيني»
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: گزارش پشت صحنه تئاتر تلويزيوني «آدمهاي ماشيني» تقابل انسان و ماشينيزم تئاتر تلويزيوني «آدمهاي ماشيني» به كارگرداني حسين مختاري و تهيهكنندگي رضا خوشدلراد در گروه فيلم و نمايش شبكه 4 سيما در حال تصويربرداري است. به همين بهانه سري به استوديوي ضبط اين تلهتئاتر زدم تا در جريان روند توليد اين اثر قرار بگيرم.در استوديوي هميشگي تلهتئاترها مسعود فروتن، كارگردان كنار حسين مختاري، كارگردان هنري و تهمينه هموطن، منشيصحنه پشت مانيتورها در اتاق فرمان نشسته بودند و صحنهها را به اتفاق كنترل ميكردند. وارد استوديو ميشوم و مهدي شيبانيزاده، مدير توليد برنامه پذيراي من ميشود. با نگاهي به اطراف دكورها را ميبينم كه طراحي آنها توسط فرشيد موثق انجام شده و دور تا دور صحنه را اضلاع مختلفي تشكيل ميدهند. كوروش سليماني، چهره آشنايي است كه در ميان ساير بازيگران او را شناختهام و حميدرضا هدايتيراد نيز چهره ديگري است كه چند كار تصويري با بازي او در خاطرم ميآيد. عكس چند آدمآهني در صحنهها خودنمايي ميكند. استفاده از رنگهاي سرد و چند صندلي فلزي فضا را بيش از پيش بيروح كرده است. پنجره نسبتا بزرگي نيز طراحي شده كه آن طرفش تصاويري از ماشينهاي تخيلي است و عاري از هرگونه درخت يا طبيعتي.رضا خوشدلراد، تهيهكننده اين تلهتئاتر به گروه پيوسته است. بازيگران هنوز براي ضبط آماده نشدهاند. بهترين فرصت است كه دلايل انتخاب اين نمايشنامه را از زبان او بشنويم. «آدمهاي ماشيني» نمايشنامه معروفي از نويسنده اهل چك به نام كارل چاپك در اوايل قرن بيستم است كه در تمام دنيا بارها روي صحنه رفته و در سال 2007 آخرين اجرا را در نيويورك داشته است و من اين متن را انتخاب كردم چون نمايشنامهاي مشهور و قابل توجه در عالم نمايش است. وي درخصوص موضوع اين تلهتئاتر ميگويد: انسان به ابزارسازي معروف است، اما هميشه از ابزاري كه ميسازد هراس دارد. ابزار به ما قدرت ميدهد، ولي انسان نگران قدرتي است كه ابزار به او ميدهد. اين نگراني كه از قديم وجود داشته، در قرن بيستم و با رشد فناوري و تنوع ابزارها بيشتر از گذشته شده و تا آنجا پيش رفته كه نگران از بين رفتن ارزشهاي انساني هم ميشود. اين كه باورهاي انسان زير چرخهاي ماشين خرد و اخلاقيات به فراموشي سپرده ميشود، درواقع پيام اين نمايشنامه است و از اينگونه هراسها صحبت ميكند.در اين نمايشنامه دختري به نام هلنا به جزيرهاي كه در آن آدمهاي ماشيني ساخته ميشوند ميرود و براي مبارزه با ساخت اين آدمها، جرياناتي را به وجود ميآورد. درواقع نويسنده اين نمايشنامه ميخواهد يكبار ديگر توجه ما را به ارزشهاي انساني، اخلاقيات، عشق و ادامه حيات در روي كرهزمين جلب كند و هشدار ميدهد كه ماشينيزم بر انسان چيره نشود. خوشدل راد اشاره ميكند: اين نمايشنامه براي اولين بار است كه در ايران اجرا ميشود و بعد از تصويب در شبكه 4 و انتخاب عوامل، وارد مراحل توليد شديم. بازيگران ما حدود 25 روز تمرين داشتند و در حال حاضر 13 روز است كه مشغول ضبط در اين استوديو هستيم. اين تهيهكننده درباره انتخاب بازيگران ميگويد: سعي كرديم از بازيگراني كه سابقه تئاتر دارند و مناسب نقشها هستند، دعوت به همكاري كنيم و از انتخاب آنها راضي هستم. او كه پيش از اين نمايش تلويزيوني «بچههاي من، آفريقاي من» را به كارگرداني حسين مختاري در كارنامه هنرياش ثبت كرده است، درخصوص همكاري با اين كارگردان در آدمهاي ماشيني اظهار كرد: با توجه به تجربه همكاري قبلي كه با مختاري داشتم، براي اين كار هم از او دعوت كردم كه اميدوارم باز تجربه خوبي باشد. او در پايان ضمن اشاره به طراحي صحنه و لباس اين پروژه خاطرنشان كرد: طراحيهاي تازهاي در ساخت اين تلهتئاتر انجام شده است بويژه در بخش طراحي لباس آدمهاي ماشيني. سراغ بهيه خوشنويسان، طراح لباس اين تلهتئاتر رفتم و از او درباره روند طراحي لباس شخصيتهاي نمايش آدمهاي ماشيني سوالاتي را پرسيدم: طراحي لباس در هر پروژهاي با نگاه از متن نمايشنامه خلق ميشود و براي طراحي لباس اين تلهتئاتر، چون هيچگونه الگوي عيني وجود نداشت، وقت بيشتري صرف آن شد. بخصوص در طراحي لباس آدمهاي ماشيني دقت فراواني لازم بود، زيرا آدمهاي ماشيني در اين كار كاملا با آن چيزي كه در اذهان مردم وجود دارد، تفاوت داشت. افراد مكانيكي در اين پروژه كاملا شبيه انسان هستند و بيشتر بايد روي رنگها و حسي كه به تماشاچي ميدادند كار ميكردم. در واقع براي 7 آدم ماشيني طراحي لباس كرديم و در پايان براي دو آدم ماشيني كه پيشرفتهتر بودند، اتود زديم و اجرا شد.وي اظهار كرد: من براي طراحي لباس نكاتي را از خود نمايشنامه برداشت كردم، چون داستان مربوط به اوايل قرن بيستم بود، مثلا شخصيتهاي هلنا و دومين بايد لباسهايي مربوط به همان دوران را ميداشتند، ولي براي آدمهاي ماشيني ديگر از تخيل و تجربه استفاده شد. خوشنويسان كه در سالهاي دور براي دو?مجموعه پرمخاطب «آخرين ستاره شب» و «صيد در پي صياد» طراحي لباس كرده است و اين سالها بيشتر در كارهاي نمايشي حضوري پررنگ در طراحي لباس داشته، درباره تفاوتهاي طراحي لباس در اين دو مقوله ميگويد: طراحي لباس براي تلهتئاتر يا نمايش صحنه، تفاوتهاي عمدهاي دارد. در طراحي لباس براي تئاتر روي صحنه، طراحان آزادي عمل بيشتري درخصوص انتخاب رنگها و... دارند، اما در كارهاي تلويزيوني ندارند، مثلا برخي رنگها يا پارچههايي كه جلوي دوربين انعكاس نور دارند يا مسائل ديگر در تئاتر برايشان محدوديتي وجود ندارد. در واقع در طراحي لباس براي تئاتر يا سريال برخي نكات بايد رعايت شود كه طراحان به آنها كاملا آگاه هستند، اما وقتي صحبت از تئاتر تلويزيوني ميشود كار كمي دشوار ميشود، به طوري كه نكات و حال و هواي نمايش بايد حفظ شود و نيز نكاتي كه بايد جلوي دوربين لحاظ شود نيز به آن افزوده ميشود و رعايت اين نكات ميتواند طراح را به يك طراحي مناسب و حرفهاي برساند. مختاري، كارگردان هنري وارد استوديو ميشود و با چند بازيگر نكاتي را در ميان ميگذارد.در اين فاصله ثنا صادقي هم مشغول آماده شدن براي شروع ضبط ميشود. او قرار است نقش اصلي زن را در اين تلهتئاتر بازي كند. صادقي بازيگر جواني است كه تجربيات تئاتري خوبي هم دارد، ولي حضور در تلويزيون را براي اولين بار تجربه ميكند. او در توضيح نقش خود گفت: من نقش هلنا را بازي ميكنم كه دختر يك رئيسجمهور است و از روي كنجكاوي به جزيرهاي ميآيد كه در آن كارخانهاي آدمهاي مكانيكي ميسازد. هلنا به كارخانه ميرود و با اين كار مخالفت ميكند كه در نهايت حضور او در جزيره باعث اتفاقات جالبي در كارخانه ميشود.او از كمكها و راهنماييهاي كارگردان هنري تلهتئاتر ياد ميكند و ميگويد: وقتي متن را خواندم با اين كه ديالوگهايش سنگين بود، خيلي خوشم آمد و چون هلنا شخصيت اصلي كار بود، خيلي ميترسيدم اما راهنماييهاي آقاي مختاري خيلي به من كمك كرد و ساير عوامل نيز به من دلگرمي ميدادند.او چيزي حدود يك ماه تمرين داشته و چند روز است كه براي ضبط ميآيد. صادقي، هلنا را چنين توصيف ميكند: او دختري كنجكاو و جسور است كه مدافع حقوق رباتهاست و از طرف انجمن بشردوستان به جزيره آمده است. شيبانيزاده كه عكاسي پروژه را نيز عهدهدار است به استوديو ميآيد. از او درباره دكورها ميپرسم كه ميگويد: فرشيد موثق امروز حضور ندارد، ولي براي اين تئاتر تلويزيوني 3 تا دكور طراحي كرده و دكوري كه الان در آن مشغول ضبط هستيم، دكور دوم است و دكور آخر ما مربوط به سالن تشريح است كه يك ميز بزرگ داخل آن قرار ميگيرد. زينالدين علامه كه يكي از تصويربرداران پرسابقه تلويزيون است، آثاري چون اميركبير، سايه همسايه، بدون شرح، باجناقها و تلهتئاترهاي شايعه آقاي توپاز و... از دوربين او به ثبت رسيدهاند. او در اين تلهتئاتر يكي از 3 تصويربردار نمايش است. علامه درباره تصويربرداري اين تلهتئاتر گفت: اين كار دكور متفاوتي دارد و امكاني را ايجاد ميكند كه مثلا دوربين من با 2 دوربين ديگر داخل استوديو 180 درجه تغيير وضعيت دارد و مدام با اتاق فرمان و كارگردان تلويزيوني در حال هماهنگي هستيم. تفاوت تلهتئاتر با سريال در اين است كه در ضبط نمايش تلويزيوني بايد فضاي تئاتري كاملا حفظ شود، اما در سريال يك دوربين بيشتر وجود ندارد و كار راحتتر است، اما در كارهايي نظير آدمهاي ماشيني 3 نفر در كنار هم بايد صحنهها را ثبت كنند. كوروش سليماني، چهره آشناي اين تلهتئاتر است كه هنرنمايي او را در مجموعه «فاكتور هشت» يا اجراي برنامه «سينما يك» ديدهايم. او نقش هري دومين، مدير كارخانه رباتسازي را بازي ميكند. او درباره دلايل انتخاب اين نقش ميگويد: من تئاتري هستم و دوست دارم در اين پروژهها حضور داشته باشم. من سالها در گروه تئاتري قطبالدين صادقي به عنوان بازيگر حضور داشتم. دليل حضورم در اين نمايشنامه، داستان خوب كارل چاپك، نمايشنامهنويس اهل چك بود كه مرا براي حضور در اين تلهتئاتر ترغيب كرد. چاپك در ادبيات علمي ـ تخيلي جايگاه ويژهاي در جهان دارد و در آدمهاي ماشيني به تقابل انسان و ماشين كه از ديرباز در جهان بوده ميپردازد و داراي لايههاي پنهاني است كه متن را جذابتر كرده است. وي درخصوص بازيگران نقش مقابل خود گفت: بازيگران اين تلهتئاتر سابقه تئاتر و راديو دارند و برخي هم تجارب اوليه خودشان را پشتسر ميگذارند. من به اين دوستان ميگويم كه خوششانسي بزرگي داشتهاند كه در اين اثر حضور دارند، چون بسياري از بازيگران تحصيلكرده را ميشناسم كه چنين موقعيتهايي برايشان فراهم نشده كه در چنين اثر برجستهاي حضور داشته باشند. او درباره كارگردان هنري تلهتئاتر ميگويد: من از سابقه پربار حسين مختاري در دهه 60 باخبرم و از همكاري با ايشان راضي هستم. طبيعي است كه اگر شخص ديگري كارگردان اين نمايش بود، كار فرم ديگري پيدا ميكرد. البته جا دارد به ترجمه اين نمايشنامه توسط استاد كامران فاني و سعيد حميديان اشاره كنم كه ترجمه خوبي بوده و توصيه ميكنم كه بهتر است يك بازنويسي روي ترجمه آن انجام دهند، چون اين ترجمه مربوط به دهها سال پيش است و بازيگران براي اداي برخي ديالوگها دچار مشكل ميشوند. او ميافزايد: به نظر من تلهتئاتر يك توليد تلويزيوني است كه هم براي مخاطبان خاص و هم عام ميتواند جالب توجه باشد. او از حركتهاي خوبي كه در گروه فيلم و نمايش شبكه 4 در توليد تلهتئاتر انجام شده ياد كرد و با اشاره به تبليغات مناسبي كه براي پخش نمايشهاي تلويزيوني انجام ميشود، اظهار كرد: بتازگي تبليغات خوبي براي پخش تلهتئاترها در شبكههاي مختلف سيما انجام ميشود كه حركت ارزندهاي است و باعث جذب تماشاچي بيشتر ميشود. اگر ما قصد فرهنگسازي داريم، بايد تماشاگران تلويزيون را با مقوله تئاتر كه يكي از راههاي آن توليد و پخش تلهتئاتر در سيماست آشناتر كنيم و اميدوارم گامهاي بيشتري در اين زمينه برداشته شود. منصوره بسمل
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 352]
صفحات پیشنهادی
گزارش پشت صحنه تئاتر تلويزيوني «آدمهاي ماشيني»
گزارش پشت صحنه تئاتر تلويزيوني «آدمهاي ماشيني»-گزارش پشت صحنه تئاتر تلويزيوني «آدمهاي ماشيني» تقابل انسان و ماشينيزم تئاتر تلويزيوني «آدمهاي ...
گزارش پشت صحنه تئاتر تلويزيوني «آدمهاي ماشيني»-گزارش پشت صحنه تئاتر تلويزيوني «آدمهاي ماشيني» تقابل انسان و ماشينيزم تئاتر تلويزيوني «آدمهاي ...
پخش تئاتر تلويزيوني «هنر»، ...
گزارش پشت صحنه تئاتر تلويزيوني «آدمهاي ماشيني» ... مختاري، كارگردان هنري وارد استوديو ميشود و با چند بازيگر نكاتي را در ميان ميگذارد. ... كه براي پخش نمايشهاي ...
گزارش پشت صحنه تئاتر تلويزيوني «آدمهاي ماشيني» ... مختاري، كارگردان هنري وارد استوديو ميشود و با چند بازيگر نكاتي را در ميان ميگذارد. ... كه براي پخش نمايشهاي ...
فاصله صحنه تئاتر تا صفحه تلويزيون
غلو در بعضی حالات آدمها، خیلی هم از فضای واقعی زندگی روز مره فاصله نگرفته است. گزارش پشت صحنه تئاتر تلويزيوني «آدمهاي ماشيني» گزارش پشت صحنه تئاتر ...
غلو در بعضی حالات آدمها، خیلی هم از فضای واقعی زندگی روز مره فاصله نگرفته است. گزارش پشت صحنه تئاتر تلويزيوني «آدمهاي ماشيني» گزارش پشت صحنه تئاتر ...
گزارش تصویری تفاوت در اطراف جهان
گزارش پشت صحنه تئاتر تلويزيوني «آدمهاي ماشيني» ... با نگاهي به اطراف دكورها را ميبينم كه طراحي آنها توسط فرشيد موثق انجام شده و دور تا دور صحنه ... شناختهام و ...
گزارش پشت صحنه تئاتر تلويزيوني «آدمهاي ماشيني» ... با نگاهي به اطراف دكورها را ميبينم كه طراحي آنها توسط فرشيد موثق انجام شده و دور تا دور صحنه ... شناختهام و ...
جشنواره تئاتر مازندران در آمل آغاز بكار كرد
گزارش پشت صحنه تئاتر تلويزيوني «آدمهاي ماشيني» ... كميته پيشرفت تحصيلي در مدارس متوسطه استان سمنان ... برداشت پنبه از سطح شش هكتار از اراضي بخش ...
گزارش پشت صحنه تئاتر تلويزيوني «آدمهاي ماشيني» ... كميته پيشرفت تحصيلي در مدارس متوسطه استان سمنان ... برداشت پنبه از سطح شش هكتار از اراضي بخش ...
تئاتر به دنبال ارتقای جایگاه انسان در جامعه است
ميشد: مردي با لحن خواهش و تمنا زني را دنبال ميكرد كه به حرفهايش گوش كند، زن در تصوير پشت به دوربين ... گزارش پشت صحنه تئاتر تلويزيوني «آدمهاي ماشيني» .
ميشد: مردي با لحن خواهش و تمنا زني را دنبال ميكرد كه به حرفهايش گوش كند، زن در تصوير پشت به دوربين ... گزارش پشت صحنه تئاتر تلويزيوني «آدمهاي ماشيني» .
نگاهي به تبليغات پخش شده از شبكههاي سيما
وقتي که پخش شبکه سه سيما با تبليغات و افتخار از ميزان گرايش مخاطبين به ... گزارش پشت صحنه تئاتر تلويزيوني «آدمهاي ماشيني» با نگاهي به اطراف دكورها را ...
وقتي که پخش شبکه سه سيما با تبليغات و افتخار از ميزان گرايش مخاطبين به ... گزارش پشت صحنه تئاتر تلويزيوني «آدمهاي ماشيني» با نگاهي به اطراف دكورها را ...
گزارشی جذاب از پشت صحنه اخراجیها
گزارشی جذاب از پشت صحنه اخراجیها-ترسیم زندگی در جنگ با شکستن کلیشهها احتمالاً ... فیلم نگاه متفاوتی به آدمهای جنگ دارد و به نظر من شکستن کلیشهها، مراعات ... و داخل حیاطی نسبتاً بزرگی را نشان میدهد که چندین ماشین جنگی در آن پارک شده است. ... در سریال تلویزیونی «در چشم باد» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی بازی دارد.
گزارشی جذاب از پشت صحنه اخراجیها-ترسیم زندگی در جنگ با شکستن کلیشهها احتمالاً ... فیلم نگاه متفاوتی به آدمهای جنگ دارد و به نظر من شکستن کلیشهها، مراعات ... و داخل حیاطی نسبتاً بزرگی را نشان میدهد که چندین ماشین جنگی در آن پارک شده است. ... در سریال تلویزیونی «در چشم باد» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی بازی دارد.
عکس وگپ صميمانه با رضا شفيعي جم
پشت آن نيست. ... و 20 سال هم هست که تئاتر و سينما و تلويزيون کار مي کنم. خيلي ها مي .... وقتي مادر مي رود تازه آدم مي فهمد چه جواهري بوده الان چه ماشيني داري؟ ... البته درصد خيلي کمي هم هستند که فکر ميکنند ما آدمهاي پولداري هستيم و . ... مثلا استنباط برخي از پشت صحنه هايي که تلويزيون نشان مي دهد اين است که اينها هميشه مي خندند و.
پشت آن نيست. ... و 20 سال هم هست که تئاتر و سينما و تلويزيون کار مي کنم. خيلي ها مي .... وقتي مادر مي رود تازه آدم مي فهمد چه جواهري بوده الان چه ماشيني داري؟ ... البته درصد خيلي کمي هم هستند که فکر ميکنند ما آدمهاي پولداري هستيم و . ... مثلا استنباط برخي از پشت صحنه هايي که تلويزيون نشان مي دهد اين است که اينها هميشه مي خندند و.
گزارش فارس از نشست نقد و بررسي سه فيلم مستند؛
گزارش فارس از نشست نقد و بررسي سه فيلم مستند؛-كارگردان فيلم شيرپوشان ... و اگر محدوديتهاي تلويزيون اجازه ميداد فيلم قطعا از نظم بصري بيشتري برخوردار ... با روحانيت عجين بودهام و هميشه آدمهاي اطرافم با موضوع استخاره درگير بودهاند. ... خبرهايي از حوزهي سينما و تئاتر ... عکس های دیدنی: پشت صحنه فیلم های پر فروش ایرانی ...
گزارش فارس از نشست نقد و بررسي سه فيلم مستند؛-كارگردان فيلم شيرپوشان ... و اگر محدوديتهاي تلويزيون اجازه ميداد فيلم قطعا از نظم بصري بيشتري برخوردار ... با روحانيت عجين بودهام و هميشه آدمهاي اطرافم با موضوع استخاره درگير بودهاند. ... خبرهايي از حوزهي سينما و تئاتر ... عکس های دیدنی: پشت صحنه فیلم های پر فروش ایرانی ...
-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها