واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: نویسنده : س - نوری شاد هر فردي ممكن است در زندگي روزمره و در برخوردهاي اجتماعي سخني بر خلاف ياد گرفته هاي سابق خود و يا رفتاري بر خلاف آموخته هاي خويش ببيند و يا بشنود . از آنجائيكه ياد گرفته ها و آموخته هاي فرد ( چه درست و با مرجع علمي و چه نادرست از طريق خرافه هاي سنتي و ... ) در طول زندگي و به مرور زمان تثبيت شده و اعتقادات و معيار هاي ارزشي او را مي سازد ، پس ممكن است در زندگي روزمره ، فرد مطلب جديدي شنيده و يا رفتار جديدي را ببيند كه بر خلاف عقايد و ارزش هاي فعلي او بوده ، با اعتقاداتش در تعارض باشد و باعث ناراحتي وي گردد . حال اين سوال مطرح مي شود كه در چنين موقعيتي ، پيامد هاي اين تعارض انديشه اي چه خواهد بود ؟ هنگامي كه فرد با اين نوع تضاد و تعارض انديشه اي و اعتقادي روبه رو مي شود در واقع خود را با يك مسئلة جديد مواجه مي بيند . او دو راه پيش رو دارد يا به دنبال حل مسئله باشد و يا اينكه خطي روي صورت مسئله كشيده و كلا" آنرا ناديده بگيرد . در اينجا فرد چه بخواهد مسئله را مورد تجزيه و تحليل قرار داده ، آنرا با منابع اطلاعاتي سابق خود مقايسه نموده و به نتيجه گيري جديدي دست يابد و چه بخواهد در مقابل شنيدن آن مقاومت نموده و آنرا انكار كند ، در هر حال با يك حملة فكري و فشار رواني مواجه شده است كه بار منفي حاصل از اين فشار براي وي استرس زا بوده و تنش ايجاد مي كند . آنچه در اغلب اين گونه موارد ديده شده آنست كه فرد ابتدا" در مواجهه با اين نوع كشمكش هاي فكري ، سعي در مقابله نمودن با اين گفتار و يا رفتار جديد داشته و از خود در مقابل اين پيام و رخداد جديد ، رفتارهاي فرافكنانه و مبارزه گونه بروز مي دهد . اين عكس العمل تقريبا" امري بد يهيست اما نكتة حائز اهميت شدت و چگونگي رفتارهاي مقابله اي در پاسخ به تضاد بوجود آمده است . اين رفتارهاي مقابله اي در افراد ، گوناگون بوده و با حداكثر و يا حداقل شدت بروز مي كند ، بطوريكه دامنة اين مبارزات رفتاري مي تواند از يك گفتمان ساده و نتيجه گيري جديد تا يك زد و خورد و مخاصمة مسلحانه گسترده باشد . در هر حال ، عكس العمل نشان دادن و تخلية انرژي منفي حاصل از اين تعارضات ( كه شديدا" مخرب بوده و تنش زاست ) ضرورتي انكار ناپذير است ولي چگونگي اين فرايند تخليه كه امري مهم است جاي تامل داشته و غالبا" نياز به آموزش وكنترل دارد . عموما" تخلية نيروهاي منفي و فشارهاي رواني حاصل از تعارضات فكري را مي توان به دو صورت مثبت و منفي تقسيم نمود . تخلية مثبت مي تواند از طرق ذيل انجام شود. گفتمان و رسيدن به نتايج جديد ( كاري كه يك روانشناس براي افراد انجام مي دهد . ) ؛ ورزش مثل : پياده روي ، شنا و ... ؛ انجام هرگونه امور خلاقانه و هنري مثل : نقاشي ، آواز ، نويسندگي و ... ؛ خنديدن زياد و ارتباط با امور طنز¹ ؛ به طبيعت رفتن ؛ انواع عبادت مثل : نماز ، ذكر ، تطهير ، مراقبه و ... اما تخليه بصورت منفي عبارتست از : خشونت ، پرخاشگري ، عصبانيت ، زد و خورد ، فرياد كشيدن ، فحاشي ، مسخرگي ² ، حملات مسلحانه ، قتل ، تجاوز و ... لازم به ذكر است كه فرايند تخليه اگر به صورت منفي انجام شود ، بيمار گونه محسوب شده و نسبت به ميزان و شدت رفتارهاي فرافكنانه ، فرد بيمار به عنوان : روان نژند ، بيمار مرزي و يا روانپريش تشخيص گذاري مي شود . برداشت آزاد از : 1- عقده ها ، تشخيص و درمان – نوشته : هانس ديكمن – ترجمه : مهدي قرچه داغي – نشرپوينده – چاپ اول – تابستان 1383 . 2- مقاله " طنز و شوخي از ديدگاه روانشناختي " – نوشته : دكتر فربد فدايي – مجله دانشمند – شماره 523 – ارديبهشت 1386 . 1- طنز : خنديدن به واقعيات ناخوشايند موجود با هدف افزايش آگاهي مخاطبين . زماني كه حقيقتي از جنس : عقيده ، موقعيت ، رويداد ، كنش هاي فردي و اجتماعي و ... از ديدگاه فردي آنچنان ناخوشايند است كه بيان مستقيم آن قابل تاب آوردن نيست و مشكل را حل نخواهد كرد ، طنز وسيله اي است كه آنرا به صورتي پذيرفتني كه موجب تبسم و يا خنده مي شود ، قابل عرضه مي نمايد . واقعيات ناخوشايندي مثل : تبعيض ، فقر ، جنگ ، جهالت ، روانپريشي و ... كه به شيريني به نمايش و نقد گذاشته شود . 2- مسخرگي : شوخي ، بذله . به عيوب ديگران خنديدن بدون داشتن هدف آموزشي و بدون افزايش آگاهي مخاطبين . مسخرگي يك سازوكار دفاعي نوروتيك است كه توسط آن فرد بيمار مي تواند تمايلات ديگر آزارانة غريزي خود را ( تمايلات ساديسمي ) ، بدون احساس ترس و اضطراب ( از متهم شدن به بيماري ساديسم و ديگر آزاري ) ارضاء نمايد . همچنين روشي منفي براي تخليه و آزاد سازي نيروهاي جنسي و پرخاشگري هاي سركوب شده است .
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 202]