تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه هر كس نداشته باشد نه از من است و نه از خداى عزّوجلّ. عرض شد: اى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816821970




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تخليه فشارهاي رواني


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: نویسنده : س - نوری شاد هر فردي ممكن است در زندگي روزمره و در برخوردهاي اجتماعي سخني بر خلاف ياد گرفته هاي سابق خود و يا رفتاري بر خلاف آموخته هاي خويش ببيند و يا بشنود . از آنجائيكه ياد گرفته ها و آموخته هاي فرد ( چه درست و با مرجع علمي و چه نادرست از طريق خرافه هاي سنتي و ... ) در طول زندگي و به مرور زمان تثبيت شده و اعتقادات و معيار هاي ارزشي او را مي سازد ، پس ممكن است در زندگي روزمره ، فرد مطلب جديدي شنيده و يا رفتار جديدي را ببيند كه بر خلاف عقايد و ارزش هاي فعلي او بوده ، با اعتقاداتش در تعارض باشد و باعث ناراحتي وي گردد . حال اين سوال مطرح مي شود كه در چنين موقعيتي ، پيامد هاي اين تعارض انديشه اي چه خواهد بود ؟ هنگامي كه فرد با اين نوع تضاد و تعارض انديشه اي و اعتقادي روبه رو مي شود در واقع خود را با يك مسئلة جديد مواجه مي بيند . او دو راه پيش رو دارد يا به دنبال حل مسئله باشد و يا اينكه خطي روي صورت مسئله كشيده و كلا" آنرا ناديده بگيرد . در اينجا فرد چه بخواهد مسئله را مورد تجزيه و تحليل قرار داده ، آنرا با منابع اطلاعاتي سابق خود مقايسه نموده و به نتيجه گيري جديدي دست يابد و چه بخواهد در مقابل شنيدن آن مقاومت نموده و آنرا انكار كند ، در هر حال با يك حملة فكري و فشار رواني مواجه شده است كه بار منفي حاصل از اين فشار براي وي استرس زا بوده و تنش ايجاد مي كند . آنچه در اغلب اين گونه موارد ديده شده آنست كه فرد ابتدا" در مواجهه با اين نوع كشمكش هاي فكري ، سعي در مقابله نمودن با اين گفتار و يا رفتار جديد داشته و از خود در مقابل اين پيام و رخداد جديد ، رفتارهاي فرافكنانه و مبارزه گونه بروز مي دهد . اين عكس العمل تقريبا" امري بد يهيست اما نكتة حائز اهميت شدت و چگونگي رفتارهاي مقابله اي در پاسخ به تضاد بوجود آمده است . اين رفتارهاي مقابله اي در افراد ، گوناگون بوده و با حداكثر و يا حداقل شدت بروز مي كند ، بطوريكه دامنة اين مبارزات رفتاري مي تواند از يك گفتمان ساده و نتيجه گيري جديد تا يك زد و خورد و مخاصمة مسلحانه گسترده باشد . در هر حال ، عكس العمل نشان دادن و تخلية انرژي منفي حاصل از اين تعارضات ( كه شديدا" مخرب بوده و تنش زاست ) ضرورتي انكار ناپذير است ولي چگونگي اين فرايند تخليه كه امري مهم است جاي تامل داشته و غالبا" نياز به آموزش وكنترل دارد . عموما" تخلية نيروهاي منفي و فشارهاي رواني حاصل از تعارضات فكري را مي توان به دو صورت مثبت و منفي تقسيم نمود . تخلية مثبت مي تواند از طرق ذيل انجام شود. گفتمان و رسيدن به نتايج جديد ( كاري كه يك روانشناس براي افراد انجام مي دهد . ) ؛ ورزش مثل : پياده روي ، شنا و ... ؛ انجام هرگونه امور خلاقانه و هنري مثل : نقاشي ، آواز ، نويسندگي و ... ؛ خنديدن زياد و ارتباط با امور طنز¹ ؛ به طبيعت رفتن ؛ انواع عبادت مثل : نماز ، ذكر ، تطهير ، مراقبه و ... اما تخليه بصورت منفي عبارتست از : خشونت ، پرخاشگري ، عصبانيت ، زد و خورد ، فرياد كشيدن ، فحاشي ، مسخرگي ² ، حملات مسلحانه ، قتل ، تجاوز و ... لازم به ذكر است كه فرايند تخليه اگر به صورت منفي انجام شود ، بيمار گونه محسوب شده و نسبت به ميزان و شدت رفتارهاي فرافكنانه ، فرد بيمار به عنوان : روان نژند ، بيمار مرزي و يا روانپريش تشخيص گذاري مي شود . برداشت آزاد از : 1- عقده ها ، تشخيص و درمان – نوشته : هانس ديكمن – ترجمه : مهدي قرچه داغي – نشرپوينده – چاپ اول – تابستان 1383 . 2- مقاله " طنز و شوخي از ديدگاه روانشناختي " – نوشته : دكتر فربد فدايي – مجله دانشمند – شماره 523 – ارديبهشت 1386 . 1- طنز : خنديدن به واقعيات ناخوشايند موجود با هدف افزايش آگاهي مخاطبين . زماني كه حقيقتي از جنس : عقيده ، موقعيت ، رويداد ، كنش هاي فردي و اجتماعي و ... از ديدگاه فردي آنچنان ناخوشايند است كه بيان مستقيم آن قابل تاب آوردن نيست و مشكل را حل نخواهد كرد ، طنز وسيله اي است كه آنرا به صورتي پذيرفتني كه موجب تبسم و يا خنده مي شود ، قابل عرضه مي نمايد . واقعيات ناخوشايندي مثل : تبعيض ، فقر ، جنگ ، جهالت ، روانپريشي و ... كه به شيريني به نمايش و نقد گذاشته شود . 2- مسخرگي : شوخي ، بذله . به عيوب ديگران خنديدن بدون داشتن هدف آموزشي و بدون افزايش آگاهي مخاطبين . مسخرگي يك سازوكار دفاعي نوروتيك است كه توسط آن فرد بيمار مي تواند تمايلات ديگر آزارانة غريزي خود را ( تمايلات ساديسمي ) ، بدون احساس ترس و اضطراب ( از متهم شدن به بيماري ساديسم و ديگر آزاري ) ارضاء نمايد . همچنين روشي منفي براي تخليه و آزاد سازي نيروهاي جنسي و پرخاشگري هاي سركوب شده است .




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 201]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن