تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):درباره آيه «ياد خدا بزرگتر است» ـ : به ياد خدا بودن در هنگام روبه رو شدن با حلال و ح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831236577




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفته‌ها و ناگفته‌هاي كمال تبريزي پس از پايان«شهريار» ‌٢


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: گفته‌ها و ناگفته‌هاي كمال تبريزي پس از پايان«شهريار»:/‌2 غرور«شهريار»در بازي اردشيررستمي هم ديده ‌مي‌شد براي معرفي شهريار به فارسي‌زبانان اشعار آذري پررنگ
کمال تبريزي
** تحريف شخصيت‌هاي ادبي در ادامه نشست سرويس تلويزيون ايسنا، كمال تبريزي در پاسخ به اين پرسش كه پرداختن به شخصيت‌هاي تعدادي از ادبا و شعراي ايراني طي چند قسمت از سريال «شهريار» آيا باعث تحريف شخصيت‌هاي اين افراد نشده است؟ گفت: در اين سريال ما از زاويه ديد شهريار اين ادبا و شعرا را به تصوير كشيده‌ايم. هيچ‌كدام از صحنه‌هاي ملاقات شهريار با اين شخصيت‌هاي ادبي واقعي نيست؛ چرا كه ما نمي‌دانستيم براي مثال شهريار در خلوت با ملك الشعراي بهار چه گفته است؛ بنابراين آن‌چه ما در اين سريال به تصوير كشيده‌ايم براساس گفته‌هاي خود شهريار بوده است. وي ادامه داد: ما در يك اثر هنري مجبوريم همذات‌پنداري مخاطب را با شخصيت اصلي ايجاد كنيم. علي‌رغم اين‌كه ساختار شكلي سريال به چنين چيزي محدود نيست، اما در يك اثر نمايشي معمولا براي تاثيرگذاري بيشتر بر مخاطب، دوربين را در جاي قهرمان مي‌گذارند و بيننده را در موقعيت قهرمان قصه قرار مي‌دهند تا بيشترين تاثيرگذاري را داشته باشد. من اين كار را در ساختار سريال «شهريار» انجام ندادم؛ اما در «آبژكتيو فيلم» اين كار را كردم؛ اعتماد به نفس شهريار در تمام اجزاي اين سريال ديده مي‌شود. كمال تبريزي تاكيد كرد: واقعيت اين است كه شهريار اين اعتماد به نفس و غرور را داشته و در تمام محافلي كه شركت كرده خود را نفر اول حس مي‌كرده است. كاري به اين مسايل ندارم كه اين نگاه درست بوده است يا خير؟!‌ اما اين‌كه فكر مي‌كنيد شخصيت‌هايي مثل ملك‌الشعراي بهار، ايرج‌ميرزا و ميرزازاده عشقي در هاله شخصيت شهريار قرار مي‌گيرند، به دليل اعتماد به نفس شاعر است و اين‌كه خود را ممتاز و متمايز مي‌ديده است. وي ادامه داد: شهريار حتي از زاويه بالا به منتقدان نگاه مي‌كرد؛ اين غرور در بسياري از ادبا و هنرمندان وجود دارد و ناشي از قرار گرفتن در جايگاه ممتاز است. اين سريال شخصيتي را به بيننده معرفي مي‌كند كه علي‌رغم تمام افتادگي‌هايي كه دارد، خود را ممتاز مي‌داند. اين امر كاملا عامدانه بوده است و در ضمير ناخودآگاه بيننده اين تاثير را مي‌گذارد. البته قصد ما كوچك كردن ديگران نبوده است، بلكه قصد داشتيم غرور شاعر را به تصوير بكشيم؛ اين غرور در بازي اردشير رستمي هم ديده مي‌شود و من از او اين ويژگي را خواسته‌ام. ** اردشير رستمي بهترين گزينه كمال تبريزي سپس درباره‌ي انتخاب اردشير رستمي براي ايفاي نقش جواني استاد شهريار، خاطرنشان كرد: او در مصاحبه‌اي گفته بود كه من بهترين بودم؛ او در صداقت تمام اين حرف را زده و راست گفته است. اردشير رستمي در ايفاي اين نقش كم‌فروشي نكرده است. شايد اگر كسي ديگري جز او مي‌دانست كه ما گزينه‌ي ديگري نداريم، به گونه‌اي ديگر چه به لحاظ مالي و رفتاري با ما برخورد مي‌كرد. واقعيت اين است كه ما به جز آقاي اردشير رستمي گزينه ديگري نداشتيم؛ كسي كه هم اهل تبريز و شاعر باشد و هم شبيه شهريار!. ** شهريار سريالي براي فارسي زبانان كارگردان سريال «شهريار» غرور ذاتي اين شاعر كه در سريال نيز به تصوير كشيده شده است را در زمره‌ي شخصيت مردم آذربايجان قرار داد و گفت: اين غرور و افتخار از ويژگي‌هاي مردم اين منطقه محسوب مي‌شود و به هيچ‌وجه منفي نيست بلكه يك ويژگي دروني است. مردم آذري زبان برخي ويژگي‌ها كه در شخصيت شهريار تصوير كرده‌ايم براحتي درك مي كنند، اما براي فارسي زبانان درك آن دشوار است. وي سپس در پاسخ به اين پرسش كه آيا به دليل همين ويژگي به جايگاه حيدربابا در اشعار شهريار چندان نپرداخته است؟ گفت: هدف من اين بود كه شخصيت شهريار را نه به آذري زبان‌ها كه به فارسي زبانان معرفي كنم. مخاطب اين سريال در درجه اول فارسي زبانان بوده‌اند؛ اين‌كه به آنان شاعري آذري زبان را معرفي كنم كه به فارسي شعر مي‌گفته و فارسي را خوب مي‌شناخته است. تبريزي با بيان اينكه استاد شهريار حيدربابا را زماني كه به اوج كار خود رسيده بود، مي‌سرايد و اصل شعرهاي او به زبان فارسي است، در عين حال گفت: تيتراژ سريال «شهريار» با حيدربابا شروع مي‌شود و در بخش‌هاي ديگر هم به اين موضوع پرداخته‌ايم؛ اما براي معرفي شهريار به فارسي زبانان، اشعاري كه شهريار به زبان آذري سروده، چندان پررنگ نشده است. ** دشواري ساخت سريال‌هاي بيوگرافي كارگردان سريال «شهريار» ساخت فيلم يا سريال بيوگرافي را بسيار دشوار خواند و گفت: ساخت فيلم يا سريال درباره شخصيتي كه در قيد حيات نيست به مراتب راحت‌تر از شخصيتي است كه در قيد حيات است. وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا ساخت اثري نمايشي درباره شخصيتي كه در قيد حيات است، ناشدني است؟ گفت: ناشدني نيست؛ اما بايد پذيرش اين مساله در جامعه وجود داشته باشد. اين مشكلي است كه در حال حاضر گريبانگير هنر در جامعه ما است. كمال تبريزي در نشست ايسنا همچنين گفت: اعتراضاتي كه به سريال «شهريار» شده است، خيلي كمتر از آن چيزي است كه پيش‌بيني مي‌كردم و از اين بابت بسيار خوشحالم. وي با اعتقاد براين كه هر چه قشري كه در يك فيلم يا سريال به آن‌ها پرداخته مي‌شود، معمولي‌تر و متوسط‌تر باشند، راحت‌ترمي‌توان آن‌ها را به تصوير كشيد، در اين باره گفت: اين مساله بايد از سوي جامعه درك شود؛ اگر بتوانيم روزي درباره پليس يا قاضي‌اي كه خطا مي‌كنند، فيلم بسازيم، اين مشكلات حل مي‌شود. كارگردان سريال «شهريار» گفت: با گذشت سه تا چهار قسمت از سريال «شهريار» به سرعت انتقادها شروع شد. اگر اين انتقادات به سرعت مطرح نمي‌شد، «شهريار» با كمترين حذفيات پخش مي‌شد و پس از پخش، به راحتي مي‌توانستند درباره‌ي آن نظر بدهند. وي ادامه داد: يكي از نظرات خانم بهجت تبريزي كه به اشتباه صورت گرفت، اين بوده كه مادرش هيچ‌گاه پدرش را به اسم كوچك صدا نمي‌كرده‌است؛ اين در حالي است كه در سريال «شهريار» بسياري از موقعيت‌هايي كه خلق شدند، تمثيلي بودند تا بيننده به حس شاعر نزديك شود. وي متذكر شد: مرحله نمايش از كنار هم چيدن تصاوير ايجاد مي‌شود كه بسياري از آنها واقعي نيستند؛ قصد ما القاي مفهومي به مخاطب بوده است. سريال شهريار مو به مو حوادث واقعي را روايت نمي‌كرد، بلكه در درجه اول بيشتر به دنبال آن بوديم كه كدام قصه معناي بهتري را منتقل مي‌كند. تبريزي همچنين بر اين نكته اشاره داشت كه واقعيت نمايش گاه به حدي قوي مي‌شود كه آدم‌ها را درگير خود مي‌كند. بنابراين فيلمي كه از آن انتقاد مي‌شود، فيلم خوبي است چرا كه ديده شده است؛ اگر كسي سريال «شهريار» را نمي‌ديد، فكر نمي‌كنم خانم بهجت تبريزي به اين سريال اعتراض مي‌كرد. به اعتقاد وي انتقادهايي كه درباره سريال «شهريار» مطرح شده،180 درجه با هم فرق داشتند و اين امر كاملا طبيعي است چرا كه ما با سليقه‌مان يك فيلم يا سريال را مي‌بينيم و محال است بتوانيم از سليقه‌مان فاصله بگيريم. ** مشكلات ساخت سريال‌هاي تاريخ معاصر وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا ساخت سريال‌هاي تاريخ معاصر به لحاظ نوع پروداكشن و انتخاب لوكيشن‌ها با دشواري بيشتر همراه است؟ گفـت: واقعيت اين است كه هرچه به مقطع تاريخي معاصر نزديك مي‌شويم، دستمان بسته‌تر است. تبريزي در عين حال گفت: در حال حاضر به حدي سينما و عرصه نمايش‌هاي تصويري قوي شده است كه مي‌توان بر اين مشكلات فائق آمد. در فيلم آخري كه مي‌سازم اگر تروكاژهاي كامپيوتري نبود، اصلا نمي‌توانستم اين فيلم را بسازم. ** سريال «شهريار» با شخصيت تبريزي جور در نمي‌آيد؟ كمال تبريزي در پاسخ به اين پرسش كه به نظر مي‌رسد سريال «شهريار» با ديگر كارهاي موفق او همخواني و شباهتي نداشته است،‌ گفت: واقعيت اين است كه براي من به اندازه‌اي كشف دنيايي كه به لحاظ بياني روي مخاطب تاثير مي‌گذارد، مهم است كه حاضر مي‌شوم از ژانري صرف‌نظر كنم. برخي كارگردانان تنها در ژانر خاص خود كار مي‌كنند و تنها عده محدودي هستند كه در اين بين لايي مي‌كشند و تمام ژانرها را مي‌آزمايند. بر اين اساس به حدي تاثير روي مخاطب براي من تحريك كننده است كه مهم نيست موفقيتي مثل فيلم «مارمولك» را تكرار كنم؛ من بيشتر به دنبال آن هستم كه ببينم چطور مي‌توان كار جديدي انجام داد كه مخاطب را جذب خود كند. ** ارتباط افزوده شده با تئاتري‌ها، معلق ماندن كار و مشخص نبودن تكليف مخاطب وي در پاسخ به پرسشي درباره نماهاي ساده‌اي كه در سريال «شهريار» استفاده كرده است، اظهار كرد: من اصولا علاقه‌ام به نحوه نمايش از اين زاويه است. اگر به تمام كارهايي كه من انجام داده‌ام دقت كنيد، خواهيد ديد كه من ساده‌گويي را مي‌پسندم و دوست ندارم از نماهاي عجيب و غريبي استفاده كنم كه در خدمت قصه نيست. ضمن اينكه سعي نمي‌كنم در صحنه‌اي كه تنش چنداني ندارد، با دوربين تنش ايجاد كنم. **كم فروشي نشد؟ تبريزي در پاسخ به اين پرسش كه آيا استفاده از نماهاي ساده در مواردي به كم فروشي تعبير نمي‌شود و آيا لازم نبود يك صحنه از چند نما به تصوير كشيده مي‌شد؟ گفت: من به اين مساله اعتقاد ندارم و معتقدم هرچه در درون تصوير بتوانيم اين حس را به مخاطب منتقل كنيم، موفق‌تريم. با توجه به ويژگي‌هاي درون‌گرايي شاعر، اگر با زاويه‌هاي مختلف دوربين به اين آدم نزديك مي‌شديم، حس لازم به مخاطب القا نمي‌شد بنابراين در اين سريال حركت‌هاي زيادي ديده نشد. وي ادامه داد: اگر قرار است به درون شخصيتي نزديك شويم بايد حركت آرام باشد و هر وقت ايستا شديم يعني به مخاطب اشاره مي‌كنيم كه مي‌خواهيم به درون فرد نزديك شويم. اگر از زواياي مختلف اين حادثه را مي‌ديديم به ظواهر بيروني مجبور بوديم بسنده كنيم و اين اتفاق دروني رخ نمي‌داد. ** ترجيح بر چهره‌پردازي ساده كمال تبريزي در پاسخ به پرسشي درباره شيوه اتخاذ شده براي چهره پردازي سريال «شهريار»، خاطرنشان كرد: چهره‌پردازي يك معضل در سينما است. آرزوي من اين است كه روزي فيلمي بسازم كه در آن از گريم خبري نباشد. گريم ما را از واقع‌گرايي دور مي‌كند. منتها ما ناچار به انجام اين كار هستيم؛ چرا كه مي‌خواهيم در كنار واقع‌گرايي به يك حس دروني نيز دست يابيم. وي ادامه داد: من همواره از آقاي اميراسكندري (گريمور) مي‌خواستم تعريفي كه من از شخصيت‌ها به او ارايه مي‌دهم را با كمترين كار به وجود بياورد و تا آنجا كه مي‌تواند خط كمتري بكشد تا آن حس را در مخاطب ايجاد كند. سليقه شخصي من اين است كه از چهره‌پردازي كمتر در كارهايم استفاده شود و در تمام دنيا اين اتفاق مي‌افتد. ** طراحي صحنه ارزان؟ كارگردان سريال «شهريار» سپس در پاسخ به پرسشي درباره طراحي صحنه اين مجموعه تاريخي و صحنه‌هايي كه به نظر ارزان مي‌رسيد و به تله تئاتر نزديك بود، گفت: سعي كرديم ويژگي سادگي را در تمام اجزاي سريال از جمله طراحي صحنه رعايت كنيم؛ اين ويژگي در موسيقي نيز رعايت شد. با آقاي كزازي سعي كرديم به المان‌سازي در صحنه دست يابيم. ما همه چيز را عين واقعيت نچيديم بلكه از المان‌هايي استفاده كرديم كه آن فضا را شبيه فضاي واقعي كند. اين ويژگي براي مخاطب عام جواب مي‌دهد. او در عين حال گفت: اين‌كه حس مي‌شود اين فضاها ساخته شده‌اند و غير طبيعي هستند به نوع اجرا برمي‌گردد؛ در صحنه‌هايي كه فضاها ساختگي به نظر آمده ما ضعف داشتيم اما لوكشين‌هاي واقعي ايرادي نداشتند. وي تاكيد كرد كه بايد ذهن مخاطب را به سمتي ببريم كه از فضاهايي كه قبلا برايش تصوير كرده‌اند، دور شود. چراكه ما به كارهايي كه طراحي صحنه در آنها با جزييات همراه بوده‌است، عادت كرده‌ايم. منبع : ايسنا





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 368]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن