تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه ويژگى است كه در هر كس يافت شود، ويژگى هاى ايمان كامل مى گردد: آن كه وقتى خشن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817126502




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

غلوگران به بهشت نمیروند!


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > معزی، محمدحسین  - امام جمعه قم به نقل از فردی ,داستانی غلو آمیز در مورد مقام معظم رهبری نقل کرده است امام جمعه قم به نقل از فردی ,داستانی غلو آمیز در مورد مقام معظم رهبری نقل کرده است,که نقل محافل ضد اسلام وایران شده است در این نوشتار این رفتار ها را بیشتر بررسی می کنیم. کلمه(غلو) در لغت واصطلاح به معنی از حد گذشتن,تجاوز ومبالغه آمده است. وچنانچه در مورد انسانها به کار رود, به معنی زیاده روی در قدر و منزلت آنان است.(1) سابقه غلو در دین و اولیاء ادیان به پیش از اسلام و مسلمانان باز می گردد. به تصریح قرآن یهودیان عزیر ومسیحیان عیسی را پسران خداوند می دانستند.(2) لذا فساد این اعتقاد در آیات متعدد قرآن کریم گوشزد گردیده است. در آیه 171 از سوره مبارکه نساء آمده است(یا اهل الکتاب لا تغلوا فی دینکم ولا تقولوا علی الله الا الحق) پس از ظهور اسلام در میان مسلمانان نیز فرقه هایی پدید آمدند که ابتدا نسبت به پیامبر(ص) وسپس در مقام اهل بیت (ع)اعتقادات اغراق آمیزی را در پیش گرفتند.با مراجعه به منابع تاریخی اسلام به سر گذشت و نحوه برخورد پیامبر اسلام(ص) واهل بیت(ع) با غالیان در زمانهای مختلف آشنا خواهید شد.حال تحلیل اینکه اساسا چرا اینگونه انحرافها در جوامع دینی رخ می دهد مجالی فراتر از این مقال می طلبد. در اینجا به ذکر دو نمونه از نوع برخورد امام علی(ع) و امام صادق(ع) با غالیان واندیشه شوم وخطرناک آنان بسنده می کنیم, چه آنکه از این دست فرمایشات از ائمه (ع) در متون دینی متقن به وفور یافت می شود. امام علی(ع) می فرماید: خداوندا من از غلاة بیزاری می جویم , همانگونه که عیسی بن مریم از نصاری بیزاری جست.خدایا آنان را خوار گردان واحدی از آنان را یاری نکن.(3) یا امام صادق(ع) می فرمایند: بر جوانان خود از خطر غلاة برحذر باشید, مبادا عقیده آنان را تباه سازند.زیرا غلاة بدترین خلق خدایند, عظمت خدا را کوچک نشان داده و برای بندگان خدا دعوی ربوبیت می کنند.(4)علما و فقهای شیعه از متقدمین تا متأخرین همگی بر کفر غالیان و انحراف وفساد ایشان تأکید دارند. برای نمونه مرحوم شیخ صدوق می گوید:اعتقاد ما درباره غلاة و مفوضه این است که آنها کافرند و بدتر از یهود و نصاری و مجوس وقدریه و حروریه و دیگر فرقه های گمراهند.(5)شیخ مفید نیز آنان را گمراه و کافر دانسته و تأکید کرده است که ائمه اطهار(ع) به کفر و خروج آنها از اسلام حکم کرده اند.(6)علامه مجلسی نیز مظاهر غلو را در اعتقاد به امور زیر دانسته است:الف.الوهیت پیامبر و ائمه(ع)ب.شریک بودن ایشان با خدا در معبودیت یا خالقیت یا رازقیتج.حلول خداوند در آنها یا اتحاد خداوند با آناند.آگاهی آنان از غیب بدون وحی والهام الهیه.اعتقادبه نبوت دربار ائمه اطهار (ع)و.تناسخ ارواح ائمه(ع)در بدن های یکدیگرز. عدم لزوم اطاعت خداوند و ترک معصیت الهی به دلیل معرفت اولیای دین.(7)به هر صورت امر افراط در دین تازه نیست, ومنشأ های گوناگون موجب پیدایش این مسائل می گردد , که مهمترین آن در بیان امام علی(ع) جهل معرفی می شود.آنجا که ایشان افراط گران وتفریطیان را جاهل معرفی می کند.(8)اسلام دین اعتدال و میانه روی است. گذشته از افراط در مقام اهل بیت (ع) به غلو در مقام فرزندان اهل بیت در طول تاریخ بر می خوریم .افراط هایی که منشأ پیدایش فرقه هایی همچون زیدیه واسماعیلیه و دهها فرقه باطلی که هرکدام از آنها اغراض گوناگونی را پیگیری می کرده و می کنند. ظهور بهائیت نیز از همین دست زیاده روی ها و سوء استفاده از احساسات پاک پیروان اهل بیت (ع) است. به هر جهت روزگار ما نیز از اینگونه رفتارها خالی نیست. مقامات خیالی که برای بسیاری از عالمان وارسته دینی بدون اطلاع ایشان ساخته و پرداخته میشود.فراموش نمی کنم که یکی از مؤمنین ساده دلی را دیدم که از یکی از حضرات بزرگوار پرسیده بود آقا می گویند شما غیب می بینی و با امام عصر(عج) در ارتباطید , آن بزرگوار ابتدا عتابش کرد و گفت این چه حرفی است که می زنید من عینکم را که بر دارم جلوی پایم را هم نمی توانم ببینم چه برسد به غیب .البته کم نبوده و نیستند اولیای خدایی که صاحب مقامات بوده اند. ولی فراموش نفرمایید کهآنکه را اسرار حق آموختند مهر کردند و دهانش دوختندسخنان تعجب برانگیز امام جمعه قم که به ایشان به جهت سیادت و بیت شریفشان به عنوان یک طلبه ارادت دارم انشاالله از این سنخ رفتارها نباشد.در همین موضوع مستند ظهور نزدیک است می گوید رهبری عزیز را سید خراسانی خوانده اند و........قطعا رهبری معظم از این سنخ رفتار ها ناراحتند .اینگونه سخنان معلوم نیست که چه کسی را خوشحال می کند .مکررا از رهبری در مورد غلوهای درباره ایشان تکدر وناراحتی ایشان را شنیده ایم.یکی از نزدیکان امام (ره) تعریف می کرد فردی فرزند مریضی داشت از امام درخواست لباس ایشان را کرده بود که به جهت شفا بر تن فرزندش کند ,امام نیز به او تذکر داده بود که این حرفهایی که در مورد من می زنند را باور نکن. آری بزرگان ما به مقام خویش ونسبت آن با حضرات اهل بیت(ع) واقفند و تذکر می دهند. تعجب از امام جمعه قم با مقام روحانی ایشان دو چندان می گردد. اگر فردی خارج از این جایگاه چنین سخن می گفت کمتر می رنجیدیم.در این زمانه که اصل دین و مقدساتش در معرض هجوم قرار دارد این سنخ گفتار کمک والا به دشمنان دین می کند.جا دارد همگی خصوصا آقایانی که در مسندهای مهم قرار دارند در نحوه سخن گفتن دقت کنیم ,تا خدای نکرده در عداد غالیان قرار نگیریم. که سر منزل افراط و همانطور تفریط نا کجاآباد است و بهشت ونیک بختی نیست.1.تاج العروس ج10ص269,قاموس المحیط ج4ص3712.وقالت الیهود عزیر ابن الله وقالت النصاری المسیح ابن الله ذلک قولهم بافواههم یضاهئون قول الذین کفروا من قبل قاتلهم الله انی یؤفکون.(توبه.30)3. بحارالانوارج25ص3654. بحار الانوارج25ص2965. الاعتقادات فی دین الامامیه ص716. تصحیح الاعتقادص1097. بحارالانوار ج25 ص2658.بحاالانوارر ج1ص159




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 270]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن