واضح آرشیو وب فارسی:مهر: بررسي وضعيت سينما در "هفت"/شاهحاتمي: مديران مديريت بلد نيستند/ صباغزاده: مشكل از سينماگران است
شاهحاتمي: مديران مديريت بلد نيستند/ صباغزاده: مشكل از سينماگران است
علي شاهحاتمي و مهدي صباغزاده از كارگردانان سينماي ايران با حضور در برنامه "هفت" به تبادل نظر پيرامون وضعيت سينماي ايران پرداختند.
به گزارش خبرنگار مهر، برنامه سينمايي "هفت" شب گذشته يكم ارديبهشت ماه اختصاص به بررسي مشكلات اين روزهاي سينماي ايران با حضور علي شاه حاتمي و مهدي صباغزاده داشت. مسعود اطيابي نماينده كميته ساماندهي اصناف سينمايي و محمد متوسلاني بازيگر قديمي سينما هم ديگر مهمانان برنامه شب گذشته بودند.
نظرسنجي برنامه نيز به عملكرد برنامه هفت به مناسبت دو سالگي آن اختصاص داشت كه در پايان بيش از 50 درصد به خوب بودن اين برنامه راي دادند.
گفتگوي تلفني با پژمان لشكريپور معاون فرهنگي و پژوهشي بنياد سينمايي فارابي از اولين بخشهاي برنامه بود كه وي درباره مراسم تقدير از برگزيدگان نخستين جشنواره فيلمنامهنويسي انقلاب اسلامي گفت:اين مراسم 11 ارديبهشت ماه شب شهادت استاد مرتضي مطهري در سينما فرهنگ برگزار ميشود. وي در اين باره تأكيد كرد: سعي ميكنيم در كنار جوايز اصلي زمينه را براي فيلم شدن فيلمنامههاي برگزيده فراهم كنيم.
لشگريپور همچنين درباره تغييرات ساختاري بنياد سينمايي فارابي و تلفيق آن با سازمان سينمايي گفت: اصولا فارابي زير مجموعه سازمان سينمايي و معاونت امور سينمايي است. بنابراين مسئله ادغام اساسا غلط است. اما قرار است تغييراتي در زير ساختهاي بنياد فارابي بوجود آيد. اين سازمان محصول 3 دهه فعاليت سينماي بعد از انقلاب است. بنابراين بعد از اين همه سال بايد يك بازنگري در اين سازمان و بررسي نقاط ضعف آن صورت گيرد. اما من مخالف تعطيلي بنياد فارابي هستم.
حاشيه هفت هم اختصاص به جوابيه حبيب كاوش سخنگوي شوراي صنفي نمايش نسبت به اظهارات فرشته طائرپور تهيه كننده سينما در برنامه هفته گذشته هفت مبنيبر قبول نكردن دخالت شوراي صنفي نمايش بر انتخاب تعداد سالن هاي نمايش براي اكران يك فيلم داشت.
مسعود اطيابي نماينده كميته ساماندهي اصناف سينمايي مهمان اول برنامه شب گذشته بود. در ابتداي اين بخش فريدون جيراني توضيح داد كه دوست داشته سينماگر ديگري روبروي اطيابي به عنوان منتقد قرار گيرد تا اين بحث به چالش كشيده شود اما كسي حاضر نشده در برنامه حضور يابد و همه ترجيح دادند روبروي حسين زندباف رئيس كميته اصناف سينمايي قرار گيرند .
اطيابي در ابتداي صحبتهايش درباره تعطيلي خانه سينما، گفت: من و همه اعضاي هيات ساماندهي صنوف سينمايي، شخص وزير و آقاي شمقدري مخالف تعطيلي و انحلال يك مركز صنفي بوديم. اما مشكل اين بود كه خانه سينما ديگر مركز صنفي نبود. خود من عضو خانه سينما بودم و با انحلال آن مخالفم اما مديريت خانه سينما به سوي تخلف از وظايف حركت كرد و چند تخلف اساسي كه مثل تخلفات ديگر جزئي قابل چشمپوشي نبود باعث شد كه مجوز خانه سينما باطل شود.
وي در ادامه به بخشي از تخلفهايي كه منجر به تعطيلي خانه سينما شده بود اشاره كرد و گفت: نداشتن چارچوبهاي قانوني باعث شده بود فعاليت صنوف سينمايي غيرقانوني اعلام شود.
در ادامه برنامه همايون اسعديان رئيس كانون كارگردانان روي خط آمد و در پاسخ به اطيابي گفت: بايد مجمع عمومي خانه سينما يا قوه قضائيه تشكيل جلسه بدهند و رسما انحلال خانه سينما را اعلام كنند بنابراين صحبتهاي آقاي اطيابي درباره انحلال حيرتانگيز است در طول اين سالها خانه سينما از طرف معاونتهاي مختلف حمايت شده و بودجه دريافت كرده است.
وي افزود: بنابراين خانه سينما به طور موقت براي جلوگيري از تشنج تعطيل شدهاست. همچنين صنوف سينمايي هم تحت پوشش خانه سينما هستند و هر وقت از طرف قوه قضائيه انحلال اين خانه اعلام شد صنوف بايد به فكر بررسي مسائلشان باشند.
اطيابي در جواب گفت: من منحل نشدن قانوني خانه سينما را قبول دارم اما مجوز فعاليت خانه سينما به دليل تخلف لغو شده است. متاسفانه يكي از تخلفات اين خانه اين است كه از اساسنامه خانه سينما بند ملزم بودن به قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران حذف شدهاست و يكي از دلايل لغو مجوز اين مسئله است.
اسعديان در ادامه پاسخ داد: اساسنامه قرار بوده كه به اساسنامه سال 1383 بازگردد و در نتيجه خانه سينما به فعاليت خود ادامه دهد. اما متاسفانه طي ماده قانوني كه مربوط به لغو مجوز آموزشگاههاي سينمايي است دستور لغو خانه سينما صادر شدهاست. من متعجبم آقاي اطيابي كه خود را عضو خانه سينما و مخالف انحلال ميداند چطور آنقدر در جهت انحلال خانه سينما تلاش ميكند.
وي افزود: اي كاش آقاي حسين زندباف اينجا بودند و ما رو در رو با ايشان بحث ميكرديم. چون ايشان قبلا اعلام كرده بود اگر اكثريت صنوف مخالف حضور من باشند استعفا ميدهم. در حال حاضر 21 صنف سينمايي و حدود 2500 نفر از اعضاي خانه سينما ايشان را قبول ندارند و چطور است كه تا به حال استعفا ندادهاند.
در ادامه برنامه بهزاد ابتهاج مشاور حقوقي سازمان سينمايي نيز روي خط آمد و گفت: متاسفانه آقاي اسعديان از قانون جلوگيري از فعاليت موسسات غيرقانوني اطلاع ندارد و نميداند كه اين قانون مشمول خانه سينما هم ميشود چون تاسيس اين خانه غيرمشروع بوده و خارج از الزامات قانوني براي تاسيس موسسات صورت گرفته است.
اسعديان در پاسخ گفت: چطور نهادي كه در طول 17 سال از دولت بودجه دريافت ميكرده و از طرف معاونتهاي مختلف حمايت ميشده فعاليت غيرقانوني داشته است و بايد منحل شود. در ابتداي معاونت سينمايي فعلي نيز بودجهاي براي خانه سينما تصويب شد. اما بعدا دوستان تصميم گرفتند خانه سينما را منحل كنند.
اطيابي در پايان صحبتهايش درباره صنوف سينمايي توضيح داد كه مسئله فراگير بودن و تعداد افرادي كه علاقهمند به عضو شدن در صنوف جديد سينمايي هستند اهميت ندارد. بلكه تشكيل قانوني سنديكا براي هر صنف از سينماگران مهم است. وي گفت: برخي از هنرمندان ميتوانند عضو سنديكا نباشند اما با اين وجود صنف تشكيل شده و با حضور حداقل اعضا نيز به كار خود ادامه مي دهد.
محمد متوسلاني بازيگر قديمي سينما مهمان بعدي برنامه بود. وي ابتدا درباره مشكلات روحي - رواني و اقتصادي كه براي سالخوردگان سينما بوجود ميآيد، گفت: معتقدم در ابتدا بايد ارگاني براي توجه و حمايت از هنرمندان راه اندازي شود. همانطور كه بازيكنان فوتبال مشاوران روانشناسي دارند هنرمندان نيز بايد زير نظر روانشناسان باشند و به آنها توضيح داده شود كه به هر حال دوره آنها نيز به سر ميآيد تا ديگر كمتر مورد توجه قرار بگيرند.
متوسلاني افزود: نصيحت من به همه افرادي كه براي بازيگري به من مراجعه كردهاند اين بوده كه اين حرفه بايد شغل دومشان باشد و از نظر اقتصادي بايد منبع درآمد ديگري نيز داشته باشند. افرادي كه ميخواهند به اين حرفه وارد شوند بايد آن را به درستي بشناسند و فقط به فكر مشهور شدن نباشند چون بعدها دچار افسردگي ميشوند.
وي ادامه داد: علاوهبر مركزي كه بايد تشكيل شود تا هنرمندان فرصتي براي دور هم جمع شدن و اطلاع يافتن از احوال هم پيدا كنند مسئله بيمه هنرمندان نيز از جمله مسائل مهم و اوليهاي است كه بايد از طرف دولت مورد توجه قرار گيرد.
در ميانه صحبتهاي متوسلاني مهدي احمدي تهيهكننده سينما روي خط آمد و توضيح داد كه روز گذشته همراه با احمد ميرعلايي به ديدار رضا ايرانمنش و رضا گرزي از هنرمندان بيمار سينما رفتهاند.
احمدي گفت: همچنين روز گذشته به ديدن ايرج قادري كه متاسفانه در وضعيت مناسبي قرار ندارد رفتيم و قرار شد مسائل مربوط به بيمه ايشان و كمكهاي درماني در دستور كار قرار گيرد. خوشبختانه قرار است به كمك بنياد سينمايي فارابي و آقاي ميرعلايي گروهي تشكيل شود كه هنرمندان بيمار و سالخورده را شناسايي و به آنها كمك كند.
مهدي صباغزاده و علي شاهحاتمي مهمانان بعدي برنامه بودند كه درباره مسائل و مشكلات مختلف سينماي ايران با جيراني به بحث و گفتگو پرداختند.
صباغزاده در ابتدا گفت: بعد از انقلاب شاهد فراز و نشيبهاي زيادي در سينماي ايران بوديم. اما خوشبختانه ما سينماگران با اين بادها كمتر تحت فشار قرار ميگيريم. اما نميتوان گفت كه در حال حاضر اوضاع سينما خيلي خوب يا خيلي بد است.
شاه حاتمي در اين زمينه گفت: من معتقدم كه اوضاع سينماي ما خوب است اما متاسفانه اوضاع مديريت سينماي ما خوب نيست. مديران ما افراد بسيار خوبي هستند اما مديريت بلد نيستند. بزرگترين مشكلات مديران ما نداشتن برنامهريزي براي توليدات و يا برنامههاي مختلف سينمايي است.
وي ادامه داد: چند سال قبل من يكي از بزرگترين پخشكنندگان فيلم را براي حمايت از سينماي ايران دعوت كردم و در ادامه نيز شان استون را هم به ايران آوردم اما متاسفانه به نظر ميرسد كه ما زبان مديرانمان را نميفهميم متاسفانه تلاشهاي 3 ساله ما براي موفقيت و خروج سينماي ايران به خارج از كشور بي نتيجه مانده است.
صباغ زاده در ادامه بحث توضيح داد: در طول 3 سالي كه از فعاليت معاونت سينمايي ميگذرد به بيشتر فيلمسازان جوان اجازه فعاليت داده شده است اما اين مسئله به دليل قانونمند برخورد نكردن با آن دچار مشكلاتي شده است. متاسفانه اين اتفاقات شرايط را براي فعاليت تا حدودي نامناسب كرده است. معتقدم مديران فضاها را باز كردهاند اما اين مشكلات بيشتر به خود سينماگران باز ميگردد تا عملكرد مديران.
شاه حاتمي در ادامه بحث گفت: مديران دولتي بايد فضايي براي فعاليت به بخش خصوصي فراهم كنند تا اين بخش بتواند روي پاي خود بايستد. همچنين بايد از فيلهاي دولتي حمايت شود. مثلا معتقدم كه فيلمي مانند "روزهاي زندگي" كه مطمئنا قادر نيست مانند برخي ديگر از فيلمهاي جنگي مخاطبان را به سينما بكشاند و از توليدات بخش دولتي هم است بايد حمايت شود. نگاهها و ديدگاههاي سياسي بايد از سينماي ايران كنار برود.
صباغزاده عنوان كرد: سيماگران بايد منافع شخصي خود را كنار بگذارند و به منافع سينما فكر كنند اين تنها راه، حل مشكلات است. اگر اختلافات را كنار بگذاريم مسائل پيش آمده حل مي شود و ربطي هم به مديران ندارد. اختلاف در همه صنوف سينمايي از اول انقلاب وجود داشته حتي اين اختلافات هم در سازمان سينمايي وجود دارد. مشكل اينجاست كه هيچ كس نميتواند نظرات فرد ديگري را تحمل كند.
در پايان اين بخش علي معلم كارشناس تهيهكننده سينما روي خط آمد و گفت: معتقدم كه در ميان همه واگراييهايي كه اتفاق افتاده نياز به يك همگرايي داريم و اين همگرايي با حضور سينماگران انجام ميشود. اينكه ما يكباره بخش عظيمي از سينما را ناديده بگيريم و اين سينما را شقهشقه كنيم درست نيست. اينكه رئيس جمهوري افرادي را برگزينند كه همه تصميمات را در مورد سينما بگيرند راه به جايي نميبرند. جاي انديشمندي و صبر و بردباري در سينماي ما خالي است.
هفت روز، تازههاي اكران و فروش فيلمها و هفت ضلعي كه اختصاص به دستياران كارگردان و برنامهريزها داشت از ديگر بخشهاي برنامه شب گذشته بود.
© 2003 Mehr News Agency .
شنبه|ا|2|ا|ارديبهشت|ا|1391
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]