واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: متمهدیان و مدعیان مهدویت (5)
(نگاهى تاریخى به دعاوى و نسبتهاى دروغین مهدویت) اشارهنوشتار حاضر در ادامه مجموعه مقالاتی است كه از چندی پیش در واكاوی و شناخت یكی از جدی ترین آسیبها و آفتهای تنیده شده با فرهنگ مهدویت، یعنی فرقه ها و مدعیان دروغین مهدویت، یه صورت سلسله وار تقدیم شما كاربران عزیز می شود. در مقالات گذشته چنانكه دیدیم دعاوی و هویت پاره ای از فرق یاد شده در ترازوی نقد فرو ریخت؛ اینك برآنیم تا مدعیات كذب و هویت پوچین برخی دیگر از این فرقه ها را بر آفتاب افكنیم؛ پس با ما همراه باشید. ابومسلم خراسانى:گروهى از فرقه خرّمیّه پیروان بابك خرّمى پنداشتند كه ابومسلم خراسانى (درگذشت 137هـ)، همان كسى است كه باید زمین را پر از عدل و داد كند؛ و كشته شدنش را به دست ابوجعفر منصور دوانیقى تكذیب نموده و به انتظار ظهورش بسر مىبردند.(1)اینكه ابومسلم كه بود و از كجا آمده بود، درست معلوم نیست. اصل او را بعضى از اصفهان و بعضى از مرو مىدانند و در نژاد او هم اختلاف است؛ برخى عرب و برخى عجم نوشتهاند.(2)مشهور آن است كه او غلام عیسىبن مَعْقِل عِجْلى بود و در سال 124هـ. بُكیربن ماهان، یكى از دعات عباسى، در زندان كوفه كفایت و كیاست او را دید و اخلاصى را كه نسبت به دعوت نشان داد، در او تأثیر گذاشت؛ پس او را از عیسى خرید و به شام برد و به امام عباسیان هدیه كرد و فنون تبلیغ و رموز دعوت را به او آموخت. در نهایت او را براى سرپرستى مسلمانان و تهیه مقدمات خروج عباسیان، به خراسان فرستاد. ابومسلم نفوذ بسیارى میان یارانش داشت و عباسیان از كشتن وى بیمناك بودند.(3) صاحب رسائل خوارزمى در مورد ابومسلم نظر منفى دارد؛(4) و چه بسا این نظر درست باشد. وى ضمن بر شمردن جنایات ابومسلم در رسائل خود بیان مىكند كه: به ابومسلم باید گفت ابومجرم؛ چون جنایات زیادى مرتكب شده است. پس از مرگ ابومسلم، قیامها و نهضتهایى به خونخواهى او رخ داد. راوندیان و بومسلمیه (یا مسلمیه) و سپیدجامگان در عقاید دینى خویش ابومسلم را امام خود مىدانستند و بسیارى از ایرانیان او را یگانه امام واقعى خویش مىشمردند و مقام مهدویت و حتى الوهیت برایش قائل بودند.رئیس فرقه خرّمیه یا خرّمیان، بابك بود. وى ادعاى خدایى داشت و در دوران مأمون زحمت بسیارى براى دولت عباسى ایجاد كرد. این زحمت و فتنه تا دوران معتصم ادامه داشت. وى از نژاد مطهربن فاطمه، دختر ابومسلم بود، كه گروهى از همین فرقه مدعى مهدویت ابومسلم خراسانى شدند.(5)این نظریه و فرقه از نظر امامیه مردود مىباشد؛ چون با توجه به اصل و نسب ابومسلم و رفتار و جنایات او، مهدى بودن او مضحك است و طرفداران او هم منقرض شدهاند و الآن كسى قائل به مهدویت ابومسلم نمىباشد. پینوشت ها:1. المهدیة فى الاسلام، سعد محمدحسن، ص 184.2. تاریخ شیعه و فرقههاى اسلام، دكتر مشكور، ص 78.3. جنبشهاى دینى ایران در قرنهاى دوم و سوم، غلام حسین صدیق، ص 255، تهران، انتشارات پاژنگ، 1372 ش.4. تاریخ تشیع در ایران، رسول جعفریان، ج 1، ص 93 (به نقل از رسائل خوارزمى، ص 165-164).5. تاریخ سیاسى اسلام، حسن ابراهیم حسن، ج 2، ص 116-115.منبع:محمدرضا نصورى، مجله انتظار، شماره 8
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 402]