تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن از اندك خدا خشنود مى شود و بسيارش او را ناراحت نمى كند و منافق از اندك خدا نا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821296011




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشي از حاشيه و متن جشنواره‌هاي فرهنگي فجر از سكندري تا قند پارسي


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: گزارشي از حاشيه و متن جشنواره‌هاي فرهنگي فجر از سكندري تا قند پارسي
اين روزها تهران شلوغي خاصي دارد. چشمه‌هاي هنر از نقاط مختلف پايتخت قل مي‌زند و انصافاً به مناسبت دهه مبارك فجر، جشن و سرور را براي مردم به ارمغان آورده است. تداخل برگزاري جشنواره‌هاي تئاتر و فيلم فجر به همراه مقدمه‌سازي و برنامه‌ريزي جشنواره‌هاي موسيقي، تجسمي و شعر فجر فضايي به وجود آورده است كه حاشيه‌هاي جالب و خواندني زيادي مي‌توان از دل آنها درآورد.
فيلم
جشنواره فيلم فجر، سي‌امين دوره‌اش را چهارشنبه‌شب در تالار وحدت آغاز كرد. يكي از حاشيه‌هاي آن، سكندري‌خوردن استاد داوود رشيدي روي صحنه بود. اين بازيگر كهنه‌كار سينما و تئاتر ايران، بعد از اين همه سال، هنوز هم مأخوذ به حيا است و وقتي نام او براي تجليل‌شدن آورده شد، استاد با حياي هميشگي‌اش روي صحنه آمد و هنگام پائين آمدن از پله‌هاي تعبيه‌شده، نقش بر زمين شد. جواد شمقدري معاون سينمايي وزير ارشاد نيز در روز افتتاحيه به حضور 9 فيلم در ژانر سياسي اشاره كرد و گفت: هر فيلمي كه در جمهوري اسلامي مجوز مي‌گيرد، فيلم ايران و نظام است بنابراين تلاش‌هايي كه انجام مي‌شود تا برخي فيلم‌ها را منتسب به جريان‌هاي ديگر كنند را نبايد همراهي كرد. بنابراين صلاح نيست برخي فيلم‌ها را به ناحق از دايره نظام خارج كنيم، هرچند برخي تلاش كردند كه اين اتفاق بيفتد.»
بازار فيلم ايران نيز شامل 80 غرفه خارجي از 56 كشور جهان و 40 غرفه داخلي در سالن همايش‌هاي برج ميلاد افتتاح شد. در اين بازار شركت‌هايي از لبنان، آلمان، تركيه، امارات، كانادا، سوريه، افغانستان، اردن، هند، قطر و... حاضر هستند. اين اتفاق، يكي از بهترين اتفاقات در حوزه سينماست كه سبب نزديك شدن سينماگران و توليدكنندگان خواهد شد.
علي قوي‌تن كارگردان فيلم «پرواز بادبادك‌ها» در نشست خبري اين فيلم، شباهت شخصيت اصلي با سهراب سپهري را غيرعمدي خواند. او در اين باره گفت: «تعمدي نداشتم موضوع فيلم شاعرانه باشد.» علي وزيريان نيز در نشست فيلم «يك سطر واقعيت» در پاسخ به انتقاد خبرنگاران كه معتقد بودند اين فيلم به شعور شاغلان در اين قشر توهين كرده است، گفت كه قصد توهين به خبرنگاران را نداشته است ضمن آن‌كه شاغلان در هر حرفه‌اي مي‌توانند اشتباهاتي مرتكب شوند.
سانس ساعت 18 روز نخست جشنواره تحت‌الشعاع پخش شهرآورد پايتخت روي پرده سينماي رسانه‌ قرار گرفت. فضاي سالن متأثر از جريان بازي قرار گرفته بود و طرفداران آبي و قرمز كه افرادي چون رضا يزداني، همايون ارشادي و حسين ياري نيز در ميان آن‌ها قرار داشتند به تشويق تيم محبوبشان پرداختند و در طول مسابقه شعارهاي مختلفي مي‌دادند. ضمن آن‌كه شمقدري درباره اين برنامه بيان كرده است: «من با پخش مسابقه فوتبال در سالن ويژه نمايش فيلم در جشنواره فجر مخالف هستم. به اين دليل كه سالن برج ميلاد براي فيلم ديدن در نظرگرفته شده است و دليلي ندارد مسابقه فوتبال پخش شود.» علي عطشاني هم در نشست فيلم «تلفن همراه آقاي رئيس جمهور» در پاسخ به انتقادات درباره سياسي بودن اين فيلم گفته است: «من سياسي نيستم و اين فيلمنامه را تنها به دليل به روز بودن سوژه آن انتخاب كردم و ساختم.»
از طرف ديگر، سه فيلم «زندگي خصوصي آقا و خانم ميم»، «بغض» و «بي‌خود و بي‌جهت» كه گفته مي‌شد دچار مشكلات مميزي هستند، به دفتر جشنواره تحويل داده شده است ضمن آن‌كه موسوي تهيه‌كننده «بغض» گفته است، اعمال مميزي فراوان روي اين فيلم يك سوء‌تفاهم بود.
خزاعي دبير جشنواره فيلم فجر نيز استقبال از فيلم‌ها در سينماهاي مردمي را بسيار خوب توصيف كرد و در مورد حضور خبرنگاران بيان كرده است: انتظار چنين استقبالي را از اصحاب رسانه آن هم در روز اول نداشتيم. همچنين وزير ارشاد در دومين كنفرانس بين‌المللي «هاليووديسم و سينما» ابراز كرده است: «در اين اجلاس درصدد هستيم ماهيت واقعي هاليوود كه نقاب زيبايي بر چهره دارد و مدعي هنر و صنعت است را مشخص كنيم.» حسيني با بيان اين‌كه پشت پرده اين چهره زيبا كه ادعاي انسان دوستي دارد ماهيت صهيونيستي نهفته، گفته است: «اميدواريم كه شاهد يك انسجام در بين‌عدالت‌خواهان باشيم و در راه تحقق هدفمان از آموزه‌هاي الهي بهره بگيريم.» و در آخر، داريوش فرهنگ يكي از داوران بخش بين‌الملل اظهار كرده است: «متأسفانه هنوز فيلم مطلوبي در اين بخش نديدم كه درجه يك باشد و اميدوارم در ميان آثار بعدي ببينم.»
تئاتر
اما جشنواره سي‌ام تئاتر فجر كه يك هفته زودتر از جشنواره فيلم آغاز شد و اجراهاي صحنه‌اي‌اش همزمان با اكران فيلم‌ها در فجر، روي صحنه رفت، سالن‌هاي تئاتر را پررونق‌تر از هميشه كرده است. اول اين‌كه نامزدهاي بخش «راديو تئاتر» مشخص شده‌اند. اما نكته جالب در اين جشنواره، به اجراي نمايش خياباني «اسب‌سوارها» به كارگرداني ژانل كلود فرانسوي باز مي‌گردد كه بر روي يكي از كاراكترهايش، نام «علي دايي» گذاشته بود. اين كار با واكنش‌هاي متفاوتي از سوي تماشاگران رو‌به‌رو شد به‌طوري كه هواداران دو تيم استقلال و پرسپوليس در جمع تماشاگران، هر كدام در اعتراض يا حمايت از اين نوع نام‌گذاري شعارهايي سر دادند. از سوي ديگر، تمبر سي‌امين جشنواره تئاتر فجر با حضور معاون امور هنري وزير ارشاد رونمايي شد.
شعر
جشنواره شعر فجر در ششمين سال برگزاري‌اش، حالا تبديل به يك جشنواره نسبتاً حرفه‌اي شده است به‌طوري كه شاعران كشور به همراه بسياري از شاعران نقاط مختلف جهان، هر ساله در انتظار برگزاري اين مراسم هستند. اين جشنواره از 17 بهمن‌ماه در كرمانشاه آغاز خواهد شد و در آن، از خواهر احمد عزيزي به پاس پرستاري و مراقبت از اين شاعر انقلابي كشورمان كه سال‌هاست در بستر بيماري به سر مي‌برد، تجليل خواهد شد. در ادامه اين جشنواره، همايش علمي و ادبي «اين قند پارسي» از برنامه‌هاي در استان فارس با حضور مهمانان داخلي و خارجي برپا مي‌شود. و خبر آخر اين‌كه دبير اجرايي ششمين جشنواره شعر فجر از معرفي رسانه و خبرنگار فعال در مطبوعات، خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي خبري در اختتاميه اين جشنواره خبر داده است.

شنبه|ا|15|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن