تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه ماه شعبان، وسواس دل و پريشانى‏هاى جان را از بين مى‏برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821331246




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري مهر/نامناسب بودن 80 درصد اماكن عمومي كرمان و سرگرداني معلولان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر/نامناسب بودن 80 درصد اماكن عمومي كرمان و سرگرداني معلولان
كرمان - خبرگزاري مهر: با توجه به وجود 270 هزار معلول و 200 هزار سالمند در استان كرمان عدم ساماندهي اماكن عمومي و جدي نگرفتن قانون حمايت از معلولان اين قشر را با مشكلات عديده اي مواجه كرده است.

به گزارش خبرنگار مهر در كرمان، ارائه خدمات شهروندي حق همه مردم يك جامعه است كه در اين ميان به دليل برخي شرايط خاص جسمي بايد برخي از خدمات به صورت ويژه در اختيار اقشار خاص قرار گيرد كه در اين ميان افراد آسيب پذير جامعه همچون معلولان، سالمندان، زنان باردار و كودكان جايگاه ويژه اي دارند اما با يك نگاه گذارا به ساختار شهري مي توان به وضوح ديد در اكثر ادارات دولتي و بانكها هيچ جايگاهي براي ارائه خدمات به اين افراد ديده نشده است.

بر طبق ماده 2 قانون جامع حمايت از معلولان تمام دستگاههاي دولتي موظف هستند ساختار ادارات را به گونه اي طراحي كنند كه براي استفاده معلولان قابل استفاده باشد اما در شهر كرمان و با همكاري بهزيستي و شهرداري در سالهاي اخير تنها 5 درصد از ادارات و مكان هاي عمومي براي استفاده از معلولان ساماندهي شده است.

اين درحالي است كه به دليل آمار بالاي تصادفات و زلزله هاي بم و زرند و سقوط از نخيلات در جنوب استان كرمان آمار معلولان در كرمان نسبت به ساير استانهاي كشور بيشتر است.

اما متاسفانه به دليل نبود فرهنگ سازي در جامعه و نا آگاهي در بسياري از اماكن عمومي شاهد عدم متناسب سازي ساختمان ها براي استفاده معلولان هستيم در حاليكه اين افراد به دليل شرايط جسماني بايد مورد توجه بيشتر از لحاظ خدمات رساني قرار گيرند اما اين فرهنگ جاي خود را درجامعه ايراني به نگاههاي ترحم آميز داده است كه معلولان را از نظر روحي نيز تحت فشار قرار مي دهد.

طبق آمار موجود 10 درصد از افراد هر جامعه دچار معلوليت هاي مختلف هستند كه شش درصد از اين تعداد با معلوليت هاي بارز مواجه شده اند و طبق اين آمار در استان كرمان 270 هزار نفر معلول وجود دارند كه از مشكلات عدم ساماندهي اماكن عمومي رنج مي برند.

هر چند كه با تحت پوشش قرار گرفتن 23 درصد معلولان در طرح هاي توانبخشي توانمندسازي اين معلولان و بروز استعدادهاي علمي و ورزشي اين افراد در سالهاي اخير با تحولي بزرگ در بروز استعدادها مواجه شده است اما عدم تناسب ساختار شهري سد محكمي در زندگي عادي و روزمره اين افراد است بطوريكه در انجام امور عادي و اداري روزمره محتاج كمك ديگران و در مواردي عابران و رهگذران مي شوند.

در اين ميان بايد به اين نكته نيز توجه داشت كه تعداد زيادي از معلولان به صورت مادرزادي دچار معلوليت نبوده اند و به دليل بروز سوانح مختلف با مشكل معلوليت مواجه شده اند و امكان وقوع اين مسئله براي همه افراد وجود دارد.

افراد كم توان يك جامعه نيز به معلولان آن جامعه خلاصه نمي شود بلكه سالمندان را نيز در بر مي گيرد طبق استاندارد 7 درصد از جمعيت هر جامعه اي سالمند هستند و در استان كرمان نيز شاهد وجود 200 هزار سالمند هستيم و طبق نظر كارشناسان جمعيت استان كرمان به دليل ساختار جمعيتي به سرعت به سمت سالمند شدن پيش مي رود و بسياري از خدمات شهري نيز به گونه اي ارائه مي شود كه حتي براي سالمندان نيز غير قابل استفاده است.

رشد جمعيت در استان كرمان 1.8 درصد است درحاليكه رشد سالمندي در استان هشت درصد مي باشد يعني در آينده شاهد يك جامعه سالمند در كرمان خواهيم بود كه احتياج به خدمات مختلف شهري و اداري دارند.

در استان كرمان و حتي شهر كرمان بسياري از ساختمانهاي اداري از داشتن آسانسور بي بهره هستند و حتي در ورودي ادارات مسير مخصوص معلولان نيز وجود ندارد در اين ميان و با توجه به پايلوت بودن استان كرمان درخصوص خدمات الكترونيك در آينده بسياري از خدمات نيز توسط دفاتر دولت الكترونيك انجام مي شود كه اين دفاتر نيز ساماندهي نشده اند و عابربانك ها نيز به دليل قرار گرفتن در سردر ورودي بانكها معمولا دور از دسترس معلولان و افراد كم توان قرار گرفته اند.

وضعيت كنوني خدمات دهي شهري به معلولان اين نكته را با توجه به قانون حمايت از معلولان به مسئولان گوشزد مي كند كه ساماندهي ساختار شهري كرمان متناسب با نياز معلولان يكي از ضروريات اين شهر است كه با توجه به سرعت گرفتن مسائل عمراني در استان كرمان بايد با جديت بيشتري مورد توجه مسئولان قرار گيرد.

مديركل بهزيستي كرمان در گفتگو با خبرنگار مهر در كرمان با اشاره به متناسب نبودن ساختار شهر كرمان براي خدمات رساني به معلولان خواستار توجه بيشتر مسئولان در جهت متناسب سازي فضاهاي شهري براي استفاده معلولان شد.

عباس صادق زاده گفت: افراد كم توان جامعه فقط شامل معلولان نمي شوند بلكه كودكان، سالمندان و زنان باردار نيز در شمار افراد كم توان محسوب مي شوند كه بايد خدمات اداري و شهري به اين افراد نيز ارائه شود.

وي افزود: طبق آمار 10 درصد از افراد هر جامعه داراي معلوليت هستند كه 4 تا 6 درصد داراي معلوليت بارز هستند و در استان كرمان نيز روند افزايش سالمندان رو به افزايش است.

صادق زاده افزود: تلاشهاي زيادي در جهت فرهنگسازي در خصوص متناسب سازي فضاهاي شهري و اداري صورت پذيرفته است و درهمين راستا شوراي متناسب سازي استان با حضور 18 نفر از مديران كل تشكيل شده است اما عملا اين مسئله از سوي مديران جدي گرفته نمي شود و آنطور كه بايد در اين خصوص سياست گذاري نمي شود.

وي گفت: به عنوان مثال كدام شخص معلول مي تواند از عابربانك هاي موجود استفاده كند و اكثرا ناچار به اعتماد به عابران هستند كه احتمال سوء استفاده را درپي دارد و حتي برخي از اين عابربانك ها براي استفاده سالمندان نيز مناسب نيست.

وي افزود: خوشبختانه شهرداري در ماههاي اخير همكاري لازم در خصوص عدم ارائه پايان ساخت به ساختمانهاي جديدي كه متناسب سازي نشده اند دارد و الزام به متناسب سازي براي استفاده معلولان جدي گرفته شده است كه اين امر قابل تقدير است.

صادق زاده افزود: در مجموع عدم تناسب شهر براي استفاده معلولان باعث شرمندگي است زيرا اين قشر نيز بايد از خدمات اداري و رفاهي استفاده كنند و اين نكته را بايد مدنظر داشته باشيم كه هر لحظه ممكن است ما نيز دچار معلوليت شويم و يا حداقل به سن سالمندي خواهيم رسيد.

وي با اشاره به قانون جامع حمايت از معلولان افزود: هر چند كه قانون جامع حمايت از معلولان داراي نواقصي است اما مي تواند به عنوان نقطه آغازي براي حمايت از معلولان محسوب شود.

صادق زاده گفت: مهمترين مورد در بحث متناسب سازي اماكن عمومي براي معلولان فرهنگسازي در جامعه و بين مسئولان است كه بايد به سرعت انجام شود.

دوشنبه|ا|21|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن