تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان، درنده اى است كه اگر رها شود، گاز مى گيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820148688




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در نخستين كنگره فناوري، توليد و فرآوري اين محصول در مشهد عنوان شد؛ نگرش به توليد گوجه فرنگي بايد عوض شود


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: در نخستين كنگره فناوري، توليد و فرآوري اين محصول در مشهد عنوان شد؛ نگرش به توليد گوجه فرنگي بايد عوض شود
ميهن - ميرشجاعان: نسبت به برنامه چهارم 67/9 درصد افزايش توليد گوجه فرنگي داشته ايم.
دكتر محمد رضا جهانسوز معاون بهبود امور توليدات گياهي وزارت جهاد كشاورزي، در اولين كنگره فناوري توليد و فرآوري گوجه فرنگي با بيان اين مطلب گفت: درحال حاضر 5 ميليون و 300 هزار تن گوجه فرنگي در كشور توليد مي شود كه عملكرد آن 36تن در هكتار است.
به گفته وي، سطح زير كشت گوجه فرنگي در حال حاضر 148هكتار است.
وي با اشاره به اينكه در فرآيند توليد نگرش فقط نبايد به توليد باشد، اظهار داشت: بايد فرآوري، بازار و تجارت، بهداشت، سلامت، استاندارد و حركتهاي مناسب مبتني بر اصل 44 را دنبال كرد و اين كار را در برخي محصولات شروع كرده ايم.
اين مقام مسؤول، توليد كافي، حفاظت و حمايت از منابع و توجه به سلامت را 3 شرط اصلي پايداري در محصولات عنوان كرد.
وي با اشاره به اينكه استقرار نظام استانداردسازي مديريت توليد در مزارع و باغات كشور در دست اقدام است، گفت: به دنبال اين هستيم كه استانداردهاي مختلف جهاني و ايراني در كشورمان شكل بگيرند كه پايلوت ملي اين امر در منطقه ورامين شروع شده است.
دكتر جهانسوز افزود: پس از نتيجه گيري، اعطاي گواهينامه به محصولات سالم تحت عنوان «استاندارد سبز» را خواهيم داشت.
وي به صنايع تبديلي در اين بخش اشاره كرد و گفت : مجوز صادر شده صنايع تبديلي در گوجه فرنگي 19 ميليون تن است كه اين 3تا 4 برابر توليد اين محصول است.
دكتر اسماعيل نيا رئيس سازمان جهادكشاورزي خراسان رضوي نيز اظهار داشت: استان خراسان رضوي مقام دوم توليد بعد از فارس و مقام اول فرآوري اين محصول را داراست.
وي افزود: توليد در هكتار در دنيا 5/27 تن و در برخي از كشورها تا 95 تن است ولي در كشور ما و استان خراسان رضوي تا 5/38 تن متوسط توليد است، البته در بعضي از مزارع اين رقم تا صد تن هم مي رسد.
اين مقام مسؤول به مشكلاتي كه بين توليدكننده و صنايع وجود داشت اشاره كرد و خاطرنشان ساخت: بايد استراتژي تعادل بين توليد، تبديل و بازار ايجاد شود و اگر مديريت پيوسته اي بين اينها ايجاد نشود راه به جايي نخواهيم برد.
محمدمهدي بحريني مدير كل دفتر سبزي و صيفي وزارت جهاد كشاورزي نيز اظهار داشت: بنابه آمار FAO برآورد سطح زير كشت گوجه فرنگي در جهان در سال2007ميلادي بيش از6/4 ميليون هكتار و توليد126 ميليون تن وعملكرد 27 تن درهكتار است.
وي كشورهاي مهم توليدكننده را چين، آمريكا و تركيه برشمرد و گفت: ايران در دنيا مقام هفتم توليد گوجه فرنگي را داراست.به گفته وي، در برنامه پنجم طي سالهاي 1388 تا 1393 با فرض ثابت نگه داشتن سطح زير كشت ميزان توليد 5 ميليون و 600 هزار تن و عملكرد 40 تن در هكتار افزايش خواهد يافت.
بحريني افزود: در 9 ماهه اول سال جاري حدود 104 هزارتن گوجه فرنگي با ارزش 70 ميليون دلار صادر شده كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته كه 170هزارتن، با ارزش 60 ميليون دلاربوده است ارزش دلاري آن با وجود صادرات كمتر10 ميليون دلاربيشتربوده است.
مهندس عليرضا پورنصير مديركل دفتر صنايع تبديلي و تكميلي وزارت جهاد كشاورزي نيز در اين كنگره عنوان كرد: در حال حاضر در كشور371 واحد توليد رب گوجه فرنگي غير اسپتيك با ظرفيت 994 هزار تن به بهره برداري رسيده اند كه تعداد283 فقره با ظرفيت 737 هزار تن داراي از وزارت صنايع و تعداد88 فقره با ظرفيت256 هزار تن از جهاد كشاورزي مجوز گرفته اند.
اين مقام مسؤول خاطرنشان ساخت: از 5ميليون و 300تن توليد گوجه فرنگي كشور، در بهترين شرايط 5/2 تا 3ميليون تن وارد چرخه فرآوري مي شود.
پورنصير با اشاره به اينكه مجوزها بايد هدفمند صادر شود، تصريح كرد: شايد به صراحت بتوان گفت كه حدود 380 ميلياردتومان اضافه سرمايه گذاري در اين بخش داريم.

پنجشنبه|ا|24|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن