تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را با غیر زبانتان بخوانید تا از شما پارسایی و کوشش و نماز و خوبی را ببینند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821201230




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ترابيان: اگر تيم ملي فوتسال ناكام هم بماند، از صانعي حمايت مي‌كنيم/ علي‌آبادي و سعيدلو نامه‌ام را بايگاني كردند


واضح آرشیو وب فارسی:ايپنا: ترابيان: اگر تيم ملي فوتسال ناكام هم بماند، از صانعي حمايت مي‌كنيم/ علي‌آبادي و سعيدلو نامه‌ام را بايگاني كردند
سايت رسمي فدراسيون فوتبال در پايان دوره 4 ساله اين فدراسيون، گفتگويي مفصل با "عباس ترابيان" ترتيب داده كه درباره عملكرد 4 ساله اش در حوزه هاي مختلف فوتبال است.


به گزارش خبرگزاري ورزش ايران(ايپنا)، متن كامل اين گفتگو به شرح ذيل است:

*ابتدا مختصري از گذشته تان را چه در ابعاد فوتبالي و چه در ابعاد غيرفوتبالي بيان كنيد.

- متولد محله مولوي در جنوب تهران هستم و از سن 12 سالگي در تيم محلات و دبيرستانها بازي مي كردم ، همبازيهايم مهدي حاج محمد ، مسيح مسيحي نيا بود و در 2 باشگاه گارد كه بعدا هما شد شاگرد پرويز دهداري بودم. پس از اينكه ديپلمم را گرفتم در رشته مديريت بازرگاني در هند مدرك گرفتم و همانجا هم عضو تيم فوتبال دانشگاه هند بودم. فوق ليسانس ام بي اي را در لندن گرفتم و 3 فرزند دارم كه 2 پسر با مدارك مهندسي عمران و آي تي و يك دختر با مدرك فوق ليسانس مخابرات. پس از انقلاب در سال 60 به استخدام وزارت نفت درآمدم و ضمن آنكه در سالهاي 57 تا 58 در دانشگاههاي تهران تدريس مي كردم. در همان سالها در روزنامه اطلاعات دبير سرويسهاي سياسي و خارجي هم بودم.

*چطور وارد فوتبال شديد؟

- از اواخر سال 76 و پيش از جام جهاني 98 فرانسه در دوره صفايي فراهاني مسئوليت كميته هاي بين الملل و بازاريابي را به عهده داشتم و در زمان دادكان 3 ماه رئيس كميته فوتسال بودم كه به دليل اختلاف سليقه از فدراسيون رفتم. پس از اين، در لندن مديرعامل شركت بين المللي نفت ايران بودم كه كل فروش نفت اروپا از كانال شركت ما اتفاق مي افتاد. 12 سال هم در وزارت نفت مديركل تشريفات بودم و در دهها جلسه اوپك هم حضور داشتم و در سال 1999 سرپرست تيم فوتسال شدم و در همان سال كه اولين كميته فوتسال در آسيا تشكيل شد اولين نايب رئيس ايراني كميته فوتسال كنفدراسيون فوتبال آسيا شدم و در حال حاضر هم عضو كميته فوتسال كنفدراسيون فوتبال آسيا هستم.

*كارنامه كميته فوتسال در اين 4 سال چطور بود؟

-در 4 سالي كه به عنوان مسئول كميته فوتسال اين فدراسيون فعاليت كردم، سعي كردم مانند فرزندم به اين رشته نگاه كنم تا با كمك و همكاري همه يارانمان در باشگاهها و هياتها، آن را به جايگاه واقعي خود در آسيا و جهان برسانم. هر چند كه در اين ميان سرپرستي تيم ملي فوتبال بزرگسالان و سرپرستي كميته روابط بين الملل را داشتم اما اولويت اول من فوتسال بود.

از سال 2006 به طور رسمي و با درخواست كيومرث هاشمي به كميته فوتسال آمدم و استارت كاري خود را به عنوان رئيس كميته فوتسال زدم. براي اينكه بتوانم اين رشته را در شرايط خوبي قراردهم، هدفها و برنامه هايي داشتم كه خوشبختانه به آن رسيدم.

بر همين اساس ابتدا توجه ويژه به تيم هاي پايه داشتم و ليگ هاي زير 12، 15 و 19 سال را راه اندازي كرديم كه خوشبختانه با تشكيل مسابقات زير 19 سال، تيم ملي هم در اين رده درست شد و در اين ميان استانها و باشگاهها همكاري بسيار خوبي را با ما داشتند. سپس به رده سني زير 23 اهميت ويژه داديم و با تشكيل تيم ملي در اين رده سني، سعي بر آن داشتيم تا اعتماد به نفس و تجربه فني بازيكنان را بالا ببريم و در نهايت آينده تيمهاي ملي خود را تضمين كنيم.

در همين راستا براي رقابتهاي داخل سالن آسيا اكثر كشورها تيمهاي برتر خود را به مسابقات اعزام كردند اما ما با هدف اينكه تيم ملي را قوي كنيم، بازيكنان زير 23 سال خود را اعزام كرديم و باخت برايمان اصلا مهم نبود بلكه هدفمان كسب تجربه فني و تاكتيكي بازيكنان بود. بر همين اساس از جورانديرو كه تبحر خاصي در تربيت تيمهاي پايه داشت دوباره استفاده كرديم و وي را در راس تيم ملي زير 23 سال قرار داديم كه خوشبختانه اكنون تيم ملي بزرگسالان با بهره برداري اين بازيكنان، موفقيتهاي خوبي كسب كرده است.

در مورد تيم ملي بزرگسالان نيز به اين نتيجه رسيديم كه اين تيم نياز به خود باوري دارد. بر همين اساس بازي با تيمهاي ايتاليا، اسپانيا، اوكراين و روسيه را براي بازيكنان در نظر گرفتيم تا رفته رفته شخصيت تيم ملي بين بزرگان جهان جا بي افتد و خودش را پيدا كند.

رقابت با چنين تيمهايي باعث شد تا مقابل برزيل كه قدرت اول جهان است خوب ظاهر شويم و به بهترين نحو به رقابت بپردازيم و اكنون ترسي از رقابت با هيچ تيمي نداريم. ضمن اينكه كار خوب كادر فني، همكاري بي دريغ باشگاهها و بحث خود باوري كه به تيم تزريق شد، باعث شد تا اكنون جزء4 تيم برتر دنيا باشيم. در صورتي كه وقتي مسئوليت كميته فوتسال را بر عهده گرفتم عنوان 13 جهان را يدك مي كشيديم.

*چه پشتوانه سازي براي فوتسال ايران انجام داديد؟

- ما به فكر تيمهاي پايه فوتسال هستيم و به تشكيل تيم زير 15 سال تاكيد داريم و بايستي با توجه به اينكه استعدادهاي زيادي در فوتسال وجود دارد و با توجه به اينكه در مدارس و كوچه پس كوچه ها استعدادهاي پنهاني وجود دارد كه بايد پس از شناسايي آنها، اين استعدادها را در جايي به صورت رسمي نشان دهيم، با اعزام گروههاي مختلف كارشناسي در سطح كشور از طرف فدراسيون فوتبال و كميته فوتسال در سطوح مختلف و به صورت گسترده استعداديابي كرديم. البته در اوايل كار، برخي ارگانهاي رسمي، بازيكنان را به ما معرفي مي كردند كه با ديدن آنها پي برديم كه كيفيت پايين بازيكنان معرفي شده به دليل روابط فاميلي يا سفارش برخي از افراد خاص است و به همين دليل ما به اين شيوه استعداديابي اعتمادي نكرديم و سعي كرديم از مسابقات مدارس و همين طور برگزاري رقابت هاي سالني مثل جام هاي رمضان، استعداديابي انجام بدهيم.

جا دارد از امير شمسايي و مصطفي عمادي به خاطر تشكيل تيم ملي جوانان تشكر كنم. آنها ليستي 210 نفره از استعداديابي را به ما نشان دادند كه تا به آن زمان نتوانسته بوديم آنها را ببينم . بازيكنان بزرگي از بين اين ليست معرفي شدند كه مي توان به نام هايي مثل حميد احمدي كه از يكي از روستاهاي اطراف ورامين و يا حسين طيبي از محلات شهر مشهد اشاره كرد كه در حال حاضر براي خودشان بازيكنان بزرگي در فوتسال آسيا هستد. ما سعي كرديم به بازيكنان جوان شخصيت حرفه اي دهيم و روي آنها كار كنيم.

*كارنامه تيم ملي فوتسال چطور بود؟

- به طور دقيق آمار برد و باخت را به خاطر ندارم اما با توجه به برنامه ريزيهايي كه داشتيم، در هر ماه حداقل يك بازي ملي انجام داديم كه اكثر مسابقات با تيمهاي درجه يك اروپا، امريكاي جنوبي و از آسيا نيز با تيمهاي ازبكستان، تايلند و ژاپن بازي كرديم.

نكته اي جالب بيش از 8 بازي با برزيل است و اين در تاريخ فوتسال ايران بي سابقه است. ضمن اينكه علاوه بر رقابت با تيمهاي كشورهاي فوق با تيمهاي اسپانيا، ايتاليا، روسيه(بيش از 8 بازي)، اوكراين(بيش از 4 بازي) و كرواسي و بلژيك به رقابت پرداختيم.

خاطرم هست كه در جام كنفدراسيون ها نيز عنوان قهرماني را كسب كرديم، در جايي كه ليبي به عنوان قهرمان آفريقا و اروگوئه به عنوان قهرمان امريكاي جنوبي در كنار تيم ايران قرار داشت. همچنين از سال 2008 در تمام دوره هاي مسابقات گراندپريكس برزيل كه در واقع مهم ترين رويداد فوتسال جهان بعد از جام جهاني است، شركت كرديم.

*چه كارهايي مي خواستيد انجام دهيد اما نتوانستيد موفق به انجام آنها شويد؟

-من در ارديبشهت ماه 91 در سمينار مديران فوتسال آسيا كه با حضور سخنرانان فوتسال ايران، ژاپن، اسپانيا و برزيل برگزار مي شود، شركت خواهم مي كنم و عنوان اين سمينار مديريت فوتسال است كه در اين آن درباره روند رو به رشد فوتسال ايران گزارشي ارائه خواهم كرد و به اين بخش از سوال شما هم به طور كامل خواهم پرداخت. يكي از معضلاتي كه همواره با آن درگير بودم بحث زيرساخت است كه ما متاسفانه در فوتسال زيرساختهاي ضعيفي داريم. به عنوان مثال در استان فارس به عنوان يك استان فوتسال خيز، يك سالن بين المللي مطابق با استاندارهاي فيفا نداريم. فوتسال در شهرستانها و استانها علاقمندان زيادي دارد و بايد در همه جاي ايران سالن خوب وجود داشته باشد.

*با توجه به اينكه وظيفه فدراسيون فوتبال نيست كه زيرساخت ايجاد كند ، كميته فوتسال در اين راه چه اقداماتي را انجام داده است؟

- من شخصا به علي آبادي و سعيدلو روساي وقت سازمان تربيت بدني در جلسات متعدد اشاره كردم و نامه نگاري هم انجام دادم. حتي يادم است كه علي آبادي روي نامه من دستور داد كه بخش مهندسي سازمان در اين باره اقدام كند اما مثل اينكه نامه بايگاني شده و خواسته ما برآورده نشد. به نظر من بايد شهرداري ها و وزارت ورزش براي ايجاد چنين زيرساخت هايي وارد عمل شود.

*آيا به همين دليل نبود كه ميزباني جام جهاني فوتسال را از دست داديم؟

- بله، متاسفانه ميزباني جام جهاني را به همين خاطر نتوانستيم بگيريم ضمن اينكه مسئولاني كه قرار بود نامه هاي مربوط به ضمانتهاي مختلف اخذ يك ميزباني است را امضا كنند ، اسناد را امضا نكردند البته اين را هم اضافه كنم كه يكي از دغدعه ها من اين است كه به داوري اين رشته توجه آنچناني نمي شود و داوري فوتسال بايستي همپاي فوتسال ملي پيش بيايد و رشد كند و همنند داوري فوتبال مورد توجه باشد.

من معتقدم كه داوري فوتسال سخت تر از فوتبال است چرا كه داوران فوتسال در سخت ترين شرايط ورزشگاهها، آلودگي صوتي و حق الزحمه هاي كم، حساسيت زياد بازيها قضاوت مي كنند و بايد تمركز داشته باشند. اگر من در قدرت لازم را داشته باشم، تلاش مي كنم تا داوري فوتسال زير نظر كميته فوتسال قرار بگيرد.

*درباره حسين شمس، آمدن و رفتنش به صورت شفاف صحبت مي كنيد؟

- اجازه بدهيد بنده فرصت مصاحبه هاي جديد را به ديگران ندهم. فوتسال ملي در حال حاضر سرمربي دارد و لازم نمي دانم پيرامون گذشته كالبد شكافي كنم.

* فكر نمي كنيد براي علي صانعي زود است كه سرمربي تيم ملي شود؟ بالاخره مربيان جوان در رده هاي ملي شانس بالاي موفقت را ندارند...

- خيلي ها فكر مي كردند كه قصد ما آوردن مربي خارجي به تيم ملي است، اما علي صانعي سايه اي بود كه از سالهاي دور با تيم ملي كار كرده بود و به عنوان مغز متفكر در كنار تيم ملي عمل مي كرد. صانعي در هيچ مسابقه اي چه خارج يا بين 2 نيمه بازيها، از بازيكنان جدا نبود و همواره در كنار تيم ملي، نكات فني را به بازيكنان گوشزد مي كرد او جوان است و بايد حمايت و تقويت شود. حتي اگر تيم ملي ببازد، باز هم از وي حمايت خواهيم كرد. خيلي ها در رده هاي باشگاهي سرمربي خوبي هستند اما در رده ملي موفق نيستند و بالعكس.

صانعي بايد ديدار هاي بين المللي را تجربه مي كرد كه فكر مي كنم با حضور در اين همه بازي و تورنمنت بين المللي، تجربه خوبي را كسب كرده است. معتقدم در ميان مربيان داخلي بهترين گزينه صانعي بود و ما نيز بهترين را انتخاب كرديم. چرا كه وي بازيكن خوبي بود و تجربه بازيكني را داشت و او بهترين شاگرد شمس بود و طبيعي بود كه روزي هم شاگرد جاي استاد را مي گيرد.

*شما علاوه بر رياست كميته فوتسال مدتي سرپرست كميته روابط بين الملل و تيم ملي بزرگسالان بوديد و از اين دو سمت هم كنار رفتيد، درباره اين دوران صحبت مي كنيد؟

- خاطرات تلخ و شيريني در اين دوران شكل گرفت. البته من فكر مي كنم دوران موفقي بود، چرا كه كي روش را در يك جو بسيار خوب ، حرفه اي و سالم آورديم. تيم ملي در رقابت هاي مقدماتي جام جهاني درخشيد و افكار عمومي كه با فوتبال قهر كرده بود، مجددا آشتي كرد. اين از شيريني اما تلخي‌هايي براي شخص من در برداشت، از جمله اينكه، بسياري از دوستان از من دلگير شدند به اين دليل كه با كار مداوم شناسايي مربي و حذف واسطه ها هيچ اطلاعي به بيرون درج نشد و كسي از روند مذاكرات با اطلاع نبود و من همه موارد را تنها و تنها با رئيس فدراسيون چك مي كردم. در مجموع يكسالي درگير اين فرآيند بودم و به اين دليل كه اطلاعاتي از من به بيرون داده نمي شد بسياري از دوستان و حتي مسئولين فدراسيون از من رنجيده خاطر شدند، اما چاره اي نبود و باور كنيد موفقيت اين پروژه در قالب محرمانه بودن آن بود.

*حضور شما در 3 شغل همزمان به نوعي انتقادات از فدراسيون بالا برود. آيا واقعا شما وقت مي كرديد به اين سه شغل برسيد؟

-در مدت زماني كه درگير مساله آوردن كوئيروش بودم (سال 2011)، فوتسال ملي برنامه چنداني نداشت و از سويي كار بين الملل و آوردن كوئيروش در يك راستا بود. زماني هم كه سرپرست تيم ملي شدم طبق قراري كه با فدراسيون داشتم، مقطعي بود و پس از بازي با اندونزي متوجه شدم كه زمان خداحافظي است و با توجه به اينكه كوئيروش در تمامي موارد صاحب نظر است، نيازي ديگر به من نبود و خودم از لحاظ شخصيتي اين احساس را كردم كه زمان ترك كردن نيمكت تيم ملي فرارسيده است و با توجه به اين تجربياتي كه كوئيروش كسب كرده بود و كارها را شخصا دنبال مي كرد، طبعا نيازي به من نبود.

*يعني هيچ اختلافي بين شما و كوئيروش وجود نداشت؟

- هيچ اختلافي نبود و به عبارتي نمي خواستم اختلافي بروز كند و كساني كه فهم منطقي داشتند، خداحافظي من را درك مي كردند. البته برخي از رسانه ها و مطبوعات دوست داشتند كه با تيترهاي درشت تلقي كنند دعوا و اختلافي در كار بوده است اما واقعيت اين است كه اين يك تصميم حرفه اي بود و دعوا و اختلافي هم در كار نبود.

*درباره اتفاقاتي كه براي تيم ملي اميد افتاد صحبت كنيد. بسياري شما را مقصر دانستند...

- اتفاقي كه در تيم ملي اميد رخ داد به صورت كامل كارشناسي شد و به صورت منطقي و تخصصي روي اين مساله بحث شد و در نهايت اين پرونده نيز بسته شد. غلط يا درست در اين مورد راي دادند كه مقصر چه كساني هستند. همه كميته ها تابع تصميمات فدراسيون هستند و فدراسيون بر اساس تصميمي كه در اين مورد گرفته شد، عمل كرد و نبش قبر كردن اين قضيه ، چيزي جز جنبه تبليغي نداشت.

*پس مقصر چه كسي بود؟

- لازم است مثالي در اين زمينه مطرح كنم، در زمان سرپرستي ام در كنار تيم ملي بزرگسالان تمام نكات را بررسي و روزي كه سرپرستي اين تيم را تحويل دادم به كوئيروش نامه رسمي نوشتم و ضمن تشكر به خاطر همكاري كه با هم داشتيم، ليستي را در اختيارش گذاشتم كه دقيقا به شما مي گويد كه وضعيت بازيكنان چيست، چند كارت زرد يا قرمز دارند و در چه شرايطي قرار دارند، تا سرپرست بعدي بداند چگونه فعاليتهاي خود را پيگيري كند و قطعا سرپرست بعدي هم كليه اين موارد را به طور كامل بررسي و زير نظر خواهد گرفت، ضمن اينكه به كفاشيان نيز نامه نوشتم و مطالب را كاملا ارائه دادم.

در زمان سرپرستي حاجيلو در تيم اميد، شرايط فرق مي كرد. متاسفانه همه چيز دست به دست هم داد، مثلا در هر مسابقه رسمي، ناظر مسابقه اولين چيزي كه مي گويد اين است كه به عنوان مثال اين بازيكن طبق اطلاعاتي كه در سيستم آنلاين AFC درج شده است، نمي تواند بازي كند اما متاسفانه در اين بازي ، ناظر مسابقه چيزي نگفت و حتي خود بازيكن كه از اين موضوع با خبر بود نيز به 2 اخطاره بودنش اشاره اي نكرد.

دوشنبه|ا|26|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايپنا]
[مشاهده در: www.ipna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 165]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن