تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خدا قسم سه چيز حق است: هيچ ثروتى بر اثر پرداخت صدقه و زكات كم نشد، در حق هيچ كس ستم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821124192




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انسان، میوه کدام درخت عالم است؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: کتاب  - ایبنا گزارش داد: چاپ نخست کتاب «نقش حرکت جوهری در شکل‌گیری هویت انسان» نوشته مریم دیجور در 206 صفحه و بهای 36500 ریال از سوی انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا منتشر و روانه بازار نشر شد. این اثر سیر نفس و حالات و دگرگونی‌ها و وضعیت آن را در طول مسیر تکامل بررسی کرده، نشان می‌دهد که نفس چگونه و به چه وسیله در این مسیر رو به تکامل می‌رود. این کتاب در شش فصل سامان یافته است. در فصل نخست دو مبنای مهم این تحقیق یعنی حرکت جوهری و نفس بدور از قیل و قال‌ها و اثبات‌ها و استدلال‌های طولانی، بسیار مختصر و گزیده تعریف و تبیین شده‌اند. در فصل دوم هم نظریه خاص صدرالمتالهین در باب حدوث و قدم نفس آورده شده و با تکیه بر حرکت جوهری نظریه جسمانیة الحدوث بودن نفس تبیین شده است. در ادامه این فصل نیز بحث نفس و قوا آورده شده و در پایان از ارتباط نفس و بدن بحث شده و این‌که هریک چه نیازی به دیگری دارند. در فصل سوم که عنوان حرکت جوهری و تجرد نفس بر آن گذارده شده است، سیر نفس از ابتدا تا انتها و تحولات و تکاملات آن و نحوه به تجرد رسیدنش مورد بررسی قرار می‌گیرد، به این‌صورت ‌که ابتدا قوس نزول-‌که به ترتیب شامل عوالم عقلی و مثالی و مادی می‌شود- توضیح داده شده و سپس در قوس صعودی مراحل تکامل نفس یکی پس از دیگری از زمانی که نطفه در رحم قرار می‌گیرد تا تجرد کامل نفس، بدقت بیان می‌شود. در پایان عواملی که در این سیر حرکت جوهری، در شکل‌گیری هویت انسان دخیل هستند تحت دو عنوان عوامل اختیاری و عوامل غیر اختیاری بیان می‌شوند. در فصل چهارم به عقل عملی و نظری انسان پرداخته می‌شود و در پایان نیز دیدگاه خاص صدرالمتالهین در این‌باره بیان می‌شود و در فصل پنجم در ضمن اشاره به دو نوع مرگ طبیعی و اخترامی، دیدگاه خاص صدرالمتالهین در باب مرگ بیان شده و تفاوت آن با مرگی که زیست‌شناسان به آن قائل هستند تبیین شده است. همچنین در فصل ششم، به نقش حرکت جوهری در شکل‌گیری هویت انسان پرداخته شده است. بر اساس مطالب کتاب، انسان در فلسفه صدرایی طراز عالم خلقت است و مثال پروردگار خویش در قوس صعود بر بال ملائک می‌نشیند و به ولایت تام الهی می‌رسد و خلیفة‌الله می‌شود؛ به‌گفته صدرالمتالهین، انسان موجودی است که حقایق عالم بالا و پایین در او جمع شده و پایی در عالم طبیعت و سری در ماوراء داشته و حد تلاقی دو قوس صعود و نزول است؛ در قوس نزول در طی چند مرحله از نزد ذات آمده و در قوس صعود نیز با طی چندین مرحله تا لقاء‌الله پیش می‌رود. در انسان‌شناسی ملاصدرا، انسان میوه درخت وجود است؛ یعنی سراسر عالم وجود برای او و به خاطر او آفریده شده است، از این‌رو هرکس نفس خود را بشناسد عالم را شناخته است؛ انسان با شناخت روح خود، عالم روحانی و بقای آن عالم و با شناخت جسم خود عالم جسمانی و نابودی آن را خواهد شناخت. 6060




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 550]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن