واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: اندیشه - حضرت فاطمه(س) تجسم اسلام و آیینه تمامنماى قرآن و پیامبراسلامصلى الله علیه وآله است، ایشان مظهر تمامى زیباییها، ارزشهاى اسلامى است. علاقه و احترام بىشایبه پیامبر در حق ایشان، و رضایت و خشم آن حضرت رضا وخشم خدا بودن، از ویژگىهاى برجسته و والاى آن حضرت است. بدینجهت احترام به حضرت فاطمه احترام به ارزشهاى والاى انسانى و اسلامى شمرده مىشود. در این مقاله به گوشههایى از سیره نورانى بانوى اسلام اشاره نماییم: حضرت فاطمه(س) نه تنها عالم بود بلکه او کوثر بود. یعنى دریاى دانش، و زندگیش همواره از آموختن دانش خالى نبود. روزى آن حضرت به همسرش علىعلیه السلام چنین گفت: مىخواهى تا از حوادث گذشته برایت سخن بگویم. علىعلیه السلام در شگفت ماند و ماجرا را براى پیامبر بیان نمود و پس از بازگشت، حضرت فاطمهعلیهما السلام به این صورت با او سخن گفت: بدان اى ابوالحسن خداوند نور مرا آفرید و آن نور تسبیح خداى عزوجل مىگفت: پس آن نور را در درختى از درختان بهشت به ودیعت نهاد. و آن نور اطراف خود را نورافشانى کرد. چون پدرم (در عالم معراج) وارد بهشت شد به او الهام شد که از میوه این درخت تناول کن. خداوند از این راه مرا در صلب پدرم نهاد و از او به خدیجه بنت خویلد منتقل نمود و من از آن نورم و بر گذشته و آینده آگاهم. اى ابوالحسن مؤمن به نور خداوند مىنگرد. (بحار، ج 43، ص 8). حضرت فاطمه(س) محدثه بود. یعنى کسى بود که فرشتگان با او سخن مىگفتند، در مدتى که پس از پیامبر در دنیا بود، اندوهى بزرگ او را فرا گرفته بود. جبرئیل نزد فاطمه مىآمد و درباره پیامبر با او گفتوگو مىکرد و از حوادث آینده و سرنوشت امت و فرزندانش براى او سخن مىگفت و حضرت علىعلیه السلام اینها را مىنوشت و مجموعه اینها کتاب «مصحف فاطمه» را تشکیل داد که در نزد امامان به یادگار بود و از منابع دانش آنان به شمار مىرفت. (کافى، ج 1، ص 458و241) لازم به یادآورى است که آنچه در مصحف حضرت فاطمه آمده است غیر از وحى تشریعى است که در قرآن آمده است بنابراین توهم و برداشت برخى افراد که مىپندارند مصحف حضرت فاطمه همان قرآن است اشتباه مىباشد زیرا به تصریح امام صادقعلیه السلام مصحف فاطمه زهرا درباره حوادث آینده جامعه اسلامى است و هیچ ارتباطى با آنچه در قرآن آمده است ندارد. سخنانى که از حضرت فاطمه به ویژه خطبه فدکیه براى ما به یادگار مانده نشانه علم و حکمت آن حضرت مىباشد. ویژگى دیگر آن حضرت این بود که آنچه به الهام و یا به تعلیم پیامبر و امیرمؤمنان یاد مىگرفت به فرزندان و دیگر زنان مسلمان مىآموخت. و شبههها و پرسشهاى دینى آنان را برطرف مىساخت. امام حسن عسکرى فرمود: زنى نزد حضرت فاطمه(س) آمد و گفت: مادرى دارم ناتوان و در کار نمازش دچار مشکل شده و مرا فرستاده در این باره از شما بپرسم؟ فاطمه(س) به او پاسخ داد، دوباره پرسید و حضرت پاسخ داد و پاسخ و پرسش ده بار تکرار شد، آن زن از زیادى پرسشهاى خود شرمنده شد و گفت دختر پیامبر تو را به زحمت انداختم. فاطمه(س) فرمود: بیا و هر آنچه خواهى بپرس؟ آیا اگر کسى بارى را کرایه کند تا به قیمت صد هزار دینار به بلندى ببرد بر او مشکل است؟ زن گفت: خیر حضرت فرمود: من براى هر مسألهاى که پاسخ دادم بیشتر از زمین و عرش لؤلؤ مىگیرم، سزاوار است که بر من مشکل نباشد. از پدرم شنیدم که مىفرمود: همانا علماى شیعه ما روز قیامت محشور مىشوند در حالى که به اندازه دانش و تلاش آنان در هدایت بندگان، خدا خلعت کرامت مىپوشاند. چنانکه هر یک از آنان هزار حله از نور به تن مىکنند. سپس منادى از جانب خداى عزوجل فریاد بر مىآورد: اى کسانى که یتیمهاى آل محمد را سرپرستى کردید و آنان را در وقت جدا شدن پدران که«ائمه» باشند، کمک کردید. اینان شاگردان شمایند و یتیمهایى هستند که شما کفالت و کمک کردید. پس خلعت مىپوشانند به هر یک از آن ایتام به قدرى که از علما در دنیا دانش آموختند، حتى در میان ایتام کسانى هستند که صد هزار خلعت مىپوشانند سپس خداى تبارک و تعالى مىگوید: خلعت را بر علماى سرپرست دور ماندن از ائمه تکرار کنید، پس خلعت را بر آنان دو چندان کرده و... و فاطمه(س) فرمود، اى کنیز خدا! یکى از این خلعتها به میلیون برابر برتر است از آنچه آفتاب بر آن بتابد. چه دنیا با کدورت و رنج در هم آمیخته است. (بحار الانوار، ج 2، ص 3). همچنین امام عسکرى فرمودند: دو زن که یکى مؤمن و دیگرى معاند بودند در موضوعى با یکدیگر اختلاف کردند و ماجرا را نزد حضرت فاطمه(س) بردند. آن حضرت به زن مؤمنه کمک کرد و او در مناظره بر دیگرى پیروز شد آن زن به شدت خرسند گشت. حضرت فاطمه فرمود: خوشحال شدن فرشتگان به پیروز شدن تو بر آن زن معاند بیشتر است از خرسندى تو، و اندوه شیطان و پیروان او بر شکست آن زن معاند بیشتر است از اندوه او. و همانا خداى عزوجل به ملائکه فرمود: ثبت کنید براى فاطمه به جهت کمک فکرى او به این زن ناتوان هزار هزار برابر آنچه از پیش براى او در بهشت آماده کرده بودم. و این را سنت و قانون قرار دهید. هر کس که به مؤمن ناتوان کمک دینى و فکرى کند و او بر معاندین پیروز شود هزار هزار برابر آنچه در بهشت آماده شده برایش ثبت کنید. (الاحتجاج، ج 1، ص 11). این درس بزرگى است که خواهران ما باید از فاطمه یاد گیرند. یعنى مجهز شدن به تعالیم دین و مکتب اهلبیت و یاد دادن آنان به زنان مسلمان و کمک کردن زنان و دختران ناتوان در برابر تحریفگرىها و بدآموزىهاى فرقههاى بدعتگرا. چه بسا نقش یک زن مؤمن و آشناى به دین بیشتر از یک مرد است. رشید رضا از علماى مصر در نوشتهاى با شگفتى یاد مىکند که گرایش انسان به مکتب اهلبیت بیشتر از تبلیغات زنان است، و چه بسا از کودکان مسیحى و غیر مسیحى توسط زنان خدمتگذار شیعه به مکتب اهلبیت و مدرسه حضرت زهرا(س) گرایش پیدا کردهاند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 342]