تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شادی مومن در رخسار او و اندوهش در دل است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820962513




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حضرت فاطمه(س)؛ الگوي‌ زنان عالم


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: حضرت فاطمه(س)؛ الگوي‌ زنان عالم
جام جم آنلاين: امروز به روايتي سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) است، بانويي كه در مكتب تربيتي اسلام پرورش يافت، ايمان و تقوا در ذرات وي جاي داشت. آن حضرت الگوي جاودانه زنان عالم است . بدون ترديد در ميان زنان و بانوان اسلامي ، فاطمه زهرا محبوبترين چهره ديني، علمي، ادبي، تقوايي و اخلاقي در ميان مسلمانان و ديگر مردم جهان محسوب مي شود.


شخصيت حضرت فاطمه زهرا سيدة نساء العالمين ( سرور زنان جهان ) اسوه و الگويي كامل براي تمام زنان عاشق عفت و فضيلت است .

در دامن پاك آن حضرت دو امام بزرگوار و دو شخصيت ممتاز عالم بشري، حضرت امام حسن(ع) مظهر حلم و وقار و حضرت امام حسين (ع) سرور شهيدان تربيت يافتند، زينب كبري(س) مظهر شجاعت و نمونه سخنوري و حق طلبي نيز در دامان فاطمه زهرا پرورش يافت.

فاطمه تنها دختر بازمانده پيغمبر از خديجه كبري است . مادرش خديجه دختر خويلد از نيكوترين و عفيف ترين زنان عرب قبل از اسلام و در دوره اسلامي نخستين زني است كه به پيامبر اكرم ايمان آورد و آنچه از مال دنيا در اختيار داشت در راه پيشرفت اسلام بخشيد.

خديجه از پيغمبرهفت فرزند آورد : قاسم كه قبل ازبعثت در دو سالگي درگذشت . عبدالله يا طيب كه او هم قبل از بعثت فوت شد .

طاهر، كه در آغاز بعثت متولد شد و بعد از بعثت درگذشت . زينب كه به ازدواج ابو العاص درآمد . رقيه كه ابتدا با عتبه و پس از آن با عثمان بن عفان ازدواج كرد و در سال دوم هجرت درگذشت .

ام كلثوم كه او نيز به ازدواج عثمان (پس از رقيه ) درآمد و در سال چهارم هجرت درگذشت . هفتم فاطمه زهرا (س) كه به ازدواج حضرت علي (ع) درآمد و سلاله پاك امامان بزرگوار ما ، ثمره اين ازدواج پر شوكت و بركت است .

ولادت حضرت فاطمه را روز بيستم جمادي الثاني سال پنجم بعثت در مكه مي دانند . بنابراين در هنگام هجرت ، سن آن بانوي يگانه نزديك به نه سال بوده است .

نامها و لقبهايي كه آن حضرت دارد همه بيانگر صفات و سجاياي ملكوتي اوست، صفاتي چون صديقه طاهره ، زكيه ، زهرا ، سيدة النساء العالمين و خير النساء و بتول .

ام الحسن ، ام الحسنين و ام الائمه نيز از جمله كنيه هاي آن حضرت هستند.

و شگفت تر از همه " ام ابيها " يعني " مادر پدرش " است كه بيانگر علاقه بسيار زياد حضرت فاطمه است به پدر بزرگوارش و اينكه با همه كمي سن از آغاز كودكي ، پناهگاه معنوي و تكيه گاه روحي ( بعد از خداوند متعال ) مانند خديجه ، براي پدر بزرگوارش بوده است .

حضرت فاطمه زهرا وارث صفات بارز مادر بزرگوارش خديجه بود ، در جود ، بخشش ، بلندي نظر و حسن تربيت وارث مادر و در سجاياي ملكوتي وارث پدر و همسري دلسوز ، مهربان و فداكار براي همسرش علي(ع) بود .

نه سال در كنار پدر بزرگوار و مادر و نه سال ديگر را كنار همسر گرانقدرش دوش به دوش وي در نشر تعليمات اسلام ، خدمات اجتماعي و كار منزل ، زندگي كرد . اوقاتش به تربيت فرزند ، امورات منزل و ذكر و عبادت پروردگار مي گذشت . فاطمه در مكتب تربيتي اسلام پرورش يافت و ايمان و تقوا در ذرات وجودش جاي داشت .

فاطمه در كنار مادر و آغوش پر مهر پدر تربيت شد و علوم و معارف الهي را از سرچشمه نبوت فراگرفت و آنچه را به سالها آموخت، در خانه همسر به مرحله عمل گذاشت و چون مادري سالخورده و كدبانويي آزموده كه تمام دوره هاي زندگي را گذرانده باشد، به اهل خانه و آسايش شوهر و تربيت فرزندان توجه مي كرد و آنچه را بيرون خانه مي گذشت ، مورد توجه قرار مي داد و از حق خود و همسرش دفاع مي كرد .

سال يازدهم هجري ، در آخر ماه صفر رحلت جانگداز پيامبر پيش آمد و چه دردآور بود جدايي اين پدر و دختر .

پس از رحلت پيامبر اكرم، فاطمه سرور زنان عالم و سرور زنان اين امت ، اين نوگل خندان باغ رسالت بر اثر تندبادهاي حوادث ، زود پرپر شد و چندي بعد از پدر بزرگوارش ، به وي پيوست .

مرگ پدر مهربان و دگرگونيهايي كه پس از رسول خدا ايجاد شد، روح و جسم دختر پيغمبر را آزرد. وي در روزهايي كه پس از مرگ پدر زيست ، پيوسته رنجور ، پژمرده و گريان بود . هرگز رنج جدايي پدر را تحمل نمي كرد . او مردن را بر جدا از پدر زيستن ترجيح مي داد .

سرانجام آزردگيها و ناتواني تا بدانجا كشيد كه دختر پيغمبر در بستر افتاد . دختر پيامبر اسلام ( ص) بر اثر مصائب جانكاه و دوري از پدر مهربان و گرانقدرش رسول مكرم ( ص ) ، سر انجام به " گلشن رضوان " شتافت .

وفات حضرت زهرا بنابر رواياتي هفتاد و پنج روز پس از وفات پيامبر و در 13 جمادل الاول سال يازدهم هجري است و در برخي روايات نيز نود و پنج روز پس از رحلت پيامبر و سوم جمادي الثاني نيز ذكر شده است .

از آنجا كه پيكر مطهر حضرت فاطمه (س) بنا به وصيت ايشان ، شبانه و مخفيانه به خاك سپرده شد، محل دفن ايشان مشخص نيست .

مهر
 سه شنبه 31 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 301]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن