تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تلخى حق را تحمل كن، و مبادا كه فريب شيرينى باطل را بخورى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821186552




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اجراي طرح تحول اقتصادي ،درمان اقتصاد بيمار ايران


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: اجراي طرح تحول اقتصادي ،درمان اقتصاد بيمار ايران


تهران- خبرگزاري ايسكانيوز:اجراي طرح تحول اقتصادي به طور حتم باعث درد و رنج بخش زيادي از مردم خواهد شد ، اما پرداخت نقدي يارانه بخش زيادي ازاين درد را التيام مي بخشد.

به گزارش روز شنبه باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز"، به طور كلي اصول اقتصاد در تمام حكومتها و دولتها يكي است وگرنه علم نبود اما آنچه مهم به نظر مي رسد آنست كه هر كشوري اقتصاد ملي و بومي اش داراي فروعاتي است كه خاص خود آن كشور است بنابر اين نبايد با ديدن معضل اقتصادي يكسان در دو كشور با دو ساختار وفرهنگ ،دين و مذهب متفاوت كه اگر با دو روش كاملاً نا همگون درمان شود ، تعجب كرد .
در اين راستا نيز تاكنون در كشور اقتصاد دان يا برنامه ريزي نداشته ايم كه با نگاهي به فروعات اقتصاد ملي ، طرحي نو در اندازد و هر كس هم كه قصد چنين كاري داشته باشد اورا بي سواد و بي برنامه و مخالف اصول علمي مي پندارند.
در همين راستا دكتر احمدي نژاد نشان داد كه تابو شكن بوده و جسارت و شهامت اجراي هر برنامه اي كه تشخيص درست بودنش را بدهد دارد .
رئيس جمهور تنها كسي است كه قادر به خروج كشور از اين ورطه و نجات اقتصاد كشور است چرا كه وي داراي نگاه نقادانه و به روز بوده ، برنامه ريز و مدل ساز و بالاخره داراي نگاه تشكليلاتي به معناي واقعي كلمه است.
متاسفانه اقتصاددانان ما تا كنون هيچ راه حل علمي و عملي براي نجات اقتصاد كشور ارائه نداده اند روشي كه آنها طي سالهاي گذشته و حال داشته اند به گونه اي بوده كه اولاً هميشه به موضوع نگاه الگويي داشته و از هر گونه خلاقيت بي بهره بوده اند ، ديگر آنكه علم اقتصاد را چون علم پزشكي در نظر گرفته اند.
اقتصادداناني كه واقعاً توان علمي براي كمك به اجراي درست طرح تحول اقتصادي دارند بايد وارد گود شوند و طرح و برنامه خود را ارائه نمايند، در غير اينصورت تمام اصول و مكاتب اقتصادي را يك دانشجوي رشته اقتصاد مو به مو و جزء به جزء قادر به بيانش مي باشد.
متاسفانه اقتصاددانان طي سه نامه اي كه به سياست هاي اقتصادي و رييس جمهور نوشتند ، تمام معضلات و مشكلات كشور را مربوط به سه سال قبل عنوان كردند و از سي سال گذشته غافل شده اند. عده اي از نويسندگان نامه نيز خود نسخه پيچ اقتصاد اين كشور بودند ، نامه اول آقايان نشان مي داد كه آنها دقيقاً مي دانند چه بيماري را تحويل كادر جديد بيمارستان دادند اما خود عاجز از درمان آن بودند.
اقتصاد ملي يك اقتصاد بيمار است و متاسفانه بخش خصوصي ما رانتي ، تنبل ، فاقد خلاقيت و هدفش سرعت در رسيدن به پول (نه درآمد) كه اين يكي منابع بانكي كشور را به باد داده است و نيز وجود خلاها و حفره هاي قانوني است .
طي دو سال پس از روي كار آمدن دولت احمدي نژاد و صعود بهاي نفت توقيف اموال قشر متوسط مردم آمريكا بابت بالا رفتن هزينه زندگي و عجز از پرداخت اقساط توسط شركتهاي سرمايه گذاري و بانكها شروع شد. ماههاي اول گمان اين بود كه ديگران اين خانه ها وخودروهاي توقيف شده را خواهند خريد اما با گذشت يكسال خبري از مشتري جديد نشد ، بلكه يازده ميليون خانه توقيف و در حدود ده ميليون اتومبيل به پاركينگ شركتهاي ليزينگ رفت .
بازي منفي دومينو اقتصاد امريكا با ضربه اي كه بوش از كل كل كردن به مهره نفت زد ديگر قابل جلوگيري نبود و پشت سر هم تومار مردم آمريكا و اقتصاد هاي وابسته دنيا درهم پيچيد و از جمله كشور پازلي زير پاي ما كاملاً وا رفت و حباب دبي تركيد.
اقتصاد سرمايه داري اصول و پايه هايش سرجاي خودش است و اين اقتصاد در نهايت طي سه سال آينده قادر به باز سازي خود خواهدبود اما ضربه اي كه خورد حواسشان را جمع كرد بايد بدانيم دراز كردن دست به سوي ايران رسيدن به اين نتيجه است كه حداقل فعلاً با اين كشور مقاوم كنار بيايند تا به وقتش دوباره ساز جديدي برايش كوك كنند و اين نتيجه مقاومت وايستادگي و شهامت و جسارت ماچاره اي جز جراحي اقتصاد خود نداريم.
جراحي بريدن ودوختن دارد و ضعف و لاغري از پيامدهاي آن مي باشد به طور حتم طرح تحول اقتصادي باعث درد و رنج لاغري بخش زيادي از مردم ماخواهد شد اما با مسكن پرداخت نقدي يارانه و نيز بيمه هاي خاص به كمكشان شتافته و رفته رفته از دز مسكن كاسته ، آنوقت بدني سالم ، شاداب با گونه هاي گل انداخته را شاهد و نشاني از زردي« بي حوصلگي و پيري زودرس مردم را انشاالله نخواهيم ديد .
من و نزديك به چهل تن از همكارانم كه از نخبگان صنعت ، معماري و مديريت هستند پايلوت طرحي كه به عنوان پيشگاميها و همگاميهاي الزامي با طرح تحول اقتصادي به دولت و مجلس ارائه دادم در مجموعه هاي خودم به اجرا در خواهيم آورد كه مراتب توسط مطبو عات و رسانه ها بزودي اعلام خواهد شد.
**عباس رضائيان ، كارشناس و فعال اقتصادي

شنبه|ا|3|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن