واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: كارگردان تلهتئاتر «هويت» در آستانه پخش اين تلهتئاتر از شبكه چهار سيما گفت: در تله تئاتر «هويت» سبك و سياق جديدي را در سيستم تلهتئاتر اتود زديم كه خيلي خوب از آب درآمد و مديران شبكه هم ظاهرا از اين سيستم راضي بودند. علي سرابي در گفتوگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اظهار كرد: پيش توليد اين كار يك ماه طول كشيد و در طول 9 روز تصويربرداري شد. وي ادامه داد: اگر بودجههايي كه به تلهتئاتر اختصاص داده ميشود، بيشتر شود زمان تصويربرداري هم بيشتر ميشود و كيفيت كار دو چندان خواهد بود. تله تئاتر هويت كه در 9 روز تصويربرداري شد، اگر 18 روز طول ميكشيد با كيفيت بالاتري روي آنتن ميرفت و ميتوانست بيننده بيشتري را جذب كند. كارگردان تله تئاتر «هويت» در پاسخ به اين پرسش كه آيا بودجه اختصاص يافته به تله تئاترها را كافي ميدانيد؟ گفت: در قياس با تلهفيلم، بودجهاي كه براي تلهتئاتر هزينه ميشود، بسيار ناچيز است. اين در صورتي است كه اگر بودجه تلهتئاترها بيشتر شود، مطمئنا مخاطب آن بيشتر از تلهفيلمهايي است كه از تلويزيون پخش ميشود. سرابي افزود: به طور كلي دستمزد بازيگران بخش اعظم هزينه ساخت تلهتئاتر را به خود اختصاص ميدهد. در تلهتئاتر «هويت» از چهار بازيگر حرفهاي استفاده كردم؛ بازيگراني كه در كارهاي قبلي خود دستمزدهاي خوبي گرفته بودند ولي از آن جايي كه ميدانستند بودجه تلهتئاتر محدود است دستمزدهاي ناچيزي طلب كردند؛ بنابراين ما هزينه زيادي براي بازيگر نداديم. كارگردان تله تئاتر «هويت» درباره با انتخاب بازيگران مطرح براي اين تله تئاتر گفت: خود من بازيگر تئاتر هستم و اعتقاد دارم آن چه تماشاگر روي صحنه ميبيند، بازيگر است. گرچه كارگردان نقش بسيار تاثيرگذاري دارد اما حدود 60 تا70 درصد تاثير يك كار به انتخاب صحيح بازيگران برميگردد. وي با اشاره به تغيير بازيگر نقش «سوزان» پيش از آغاز مرحله تصويربرداري، تاكيد كرد: هنگامه قاضياني انتخاب اول ما براي نقش سوزان نبود؛ اين نقش ابتدا براي بهنوش طباطبايي بود، او با گروه تمرين كرد ولي به دليل برخي مشكلات مثل زمانبندي و ناهماهنگي در زمان تصويربرداري، نتوانست همكارياش را با كار ادامه دهد ؛زيرا با كار ديگري قرارداد بسته بود و در نهايت مجبور به ترك گروه شد. سرابي اذعان كرد: در برههي سختي قرار گرفته و مجبور بوديم در فاصله دو روز مانده به ضبط كار، بازيگر را عوض كنيم. تنها كسي كه به ذهنم رسيد كه هم تبليغات خوبي براي كار داشت و هم كيفيت بسيار بالايي داشت و ميتوانستيم به او اعتماد كنيم تا ظرف مدت دو روز با نقش كنار بيايد، هنگامه قاضيايي بود. او با تله تئاتر « هويت» اولين حضورش در يك تله تئاتر را تجربه كرد؛ هنگامه قاضياني بدون خواندن متن و فقط به خاطر سابقه آشنايي كه با من داشت، نقش را به سرعت قبول كرد. اگر او از يك ماه قبل با گروه همكاري ميكرد، مطمئنا يكي از بازيهاي درخشانش را ارائه ميداد. قاضياني در اين وقت كم بيشتر از انتظار من ظاهر شد و نقشش را به خوبي ايفا كرد. كارگردان تلهتئاتر «هويت» درباره نحوه انتخاب متن اين نمايش تلويزيوني گفت: يكي از دوستانم طرحي را براي من تعريف كرد كه از روي رماني به نام «شستشوي مغزي» اقتباس شده بود. يك فيلم هاليوودي هم از اين رمان ساخته شده است اما من بدون توجه به فيلم، طرح نمايشنامه را از رمان اصلي اقتباس كردم و اين اقتباس به يك نمايشنامه خيلي خوب در ژانر مورد علاقه من تبديل شد. وي ادامه داد: براي اولين بار اين نمايشنامه را در چهاردهمين جشنواره تئاتر اجرا كردم كه جايزه بهترين كارگرداني و بهترين بازيگر را به خود اختصاص داد. اين كار در آن زمان به اجراي عمومي گذاشته نشد تا اين كه به سفارش نيما دهقان(تهيهكننده) اين نمايش را براي پخش تلويزيوني آماده كردم. سرابي در پاسخ به اين پرسش كه مخاطب صرف شما براي اين تلهتئاتر چه كساني هستند؟ گفت: قطعا مخاطب عام هم تماشاگر اين نمايش خواهد بود. براي من به عنوان كارگردان مهمترين عنصر و اولين عنصر يك نمايش، سرگرمكننده بودن آن است؛ اينكه تماشاگر را با ارائه يك داستان و قصهي مهيج، سرگرم كنيم. تماشاگر عام يا خاص ايراني، داستانپذير و عاشق شنيدن قصه است، به همين دليل داستاني را انتخاب كرديم كه تعليق زيادي داشته باشد تا كشش بيشتري براي مخاطب ايجاد شود. اين كارگردان تئاتر و تلويزيون افزود: داستاني كه ما كار كرديم يك ضد داستان است؛ يعني داستان به شيوهاي پيش ميرود و بر خلاف پيشرفت قصه، اتفاقاتي رخ ميدهد. تعليق زياد قصه باعث ميشد كه تماشاگر آن را تا پايان دنبال كند. از اين جهت مطمئن هستم كه تماشاگر تا پايان صد دقيقه نمايش را دنبال خواهد كرد. سرابي در پايان، يكي از مهمترين معضلات پخش تلهتئاتر از شبكه چهار سيما را پخش نمايشهاي تلويزيوني تكراري در باكس ويژه تلهتئاتر دانست و تاكيد كرد: براي من هنوز اين مساله جاي سوال است؛ چراكه وقتي شبكه چهار هزينه زيادي را صرف توليد تلهتئاتر ميكند، هيچ تبليغاتي براي اين تئاترهاي تلويزيوني در نظر نميگيرد و بستري را فراهم نميآورد كه تماشاگر به دنبال زمان پخش يك تلهتئاتر باشد و به ديدن آن ترغيب شود. شبكه چهار سيما تيزر كار را پخش ميكند و ما با هزينه شخصي گروه در رسانههاي جمعي تبليغ ميكنيم و زمان را به تماشاگر اطلاع ميدهيم و به تماشاگر ميگوييم كه قرار است كار متفاوتي را ببيند. خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: تلويزيون و راديو
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 219]