واضح آرشیو وب فارسی:مهر: صدرعاملي:زندگي شهري موضوع فوقالعادهاي براي فيلم 100 ثانيهاي است
زندگي شهري موضوع فوقالعادهاي براي فيلم 100 ثانيهاي است
رسول صدرعاملي، كارگردان صاحب نام سينماي ايران، در نخستين كارگاه آموزشي فيلم 100 عنوان كرد، زندگي شهري مي تواند موضوع بسيار خوبي براي ورود به عرصه ساخت فيلم كوتاه باشد.
به گزارش خبرگزاري مهر، كارگردان فيلم "دختري با كفش هاي كتاني" در اين كارگاه گفت: يكي از انتقاداتي كه به سينما مي شود، اين است كه سينما هنر گراني است و نياز به گروه دارد؛ بر خلاف شعر و داستان، كه هنرهايي انفرادي و كمهزينه هستند.
صدرعاملي تاكيد كرد: با اين حال، جشنواره فيلم 100 به دليل امكاناتي كه برگزاركنندگان آن در اختيار فيلمسازان مي گذارند و نيز، كوتاهي و سادگي فيلم ها، بستري مناسب براي ورود فيلمسازان جوان فراهم كردهاست و آن ها تنها نياز به خلاقيت و ذهنيت مناسب دارند.
وي با بيان اينكه فيلم 100 مانند هايكوهاي ژاپني است، ادامه داد: مي توان فيلم 100 ثانيهاي را به هايكوهاي ژاپني تشبيه كرد؛ اگر شما بتونيد اين ايجاز و شاعرانگي را به سينما وارد كنيد، آن وقت شعر را وارد سينما كرده ايد و در اين صورت اين شعرها در جشنواره 100 ديده خواهد شد.
كارگردان فيلم "زندگي با چشمان بسته" با بيان اينكه يك فيلمساز موفق بايد از جامعه و مردم الگو برداري كند، اضافه كرد: وام گرفتن از زندگي روزمره مردم، اجتماع و تعريف دوباره آن ها در سينما مي تواند زمينه ساز خلق تصاويري حيرت انگيز باشد.
وي تاكيد كرد: به عنوان مثال، زندگي شهري و معضلات آن مي تواند شروع خوبي براي يك قصه باشد.
صدرعاملي با بيان اينكه به لحاظ محتوايي سه شيوه روايت در آثار برگزيده فيلم100 مشهود است، گفت: به لحاظ محتوا و فرم ما با سه شيوه روايت رو به رو بوديم: فيلمهاي سادهاي كه برشي از زمان بودند؛ فيلمهايي كه ما را در پايان شگفتزده مي كردند و فيلمهايي كه تلفيق درست انديشه و تكنولوژي را در خود داشتند.
اين كارگردان سينماي ايران افزود: با اين حال، معتقدم موفق ترين فيلمهاي كوتاه، آنهايي هستند كه كارگردان بتواند فيلمي را روايت كند كه برشي هنرمندانه از يك اتفاق است و ابتدا و انتها ندارد.
صدرعاملي در پايان با اشاره به جشنواره 100 و برگزاري موفق اين جشنواره گفت: متاسفانه شاهديم كه در فضاي سينمايي كشور مانند قارچ جشنواره سبز ميشود و بسياري از آن ها موقتياند و دوامي ندارند، اما اينكه جشنواره 100 به هشتمين دوره خود رسيده و هميشه با استقبال مخاطلبان همراه بودهاست، نشاندهنده قابليتهاي اين جشنواره و راه درستي است كه اين جشنواره در پيش گرفته است.
در ادامه اين كارگاه، مريم اشرفي زاده، دبير كميته انتخاب و داوري جشنواره فيلم 100 نيز گفت: بسياري از علاقهمندان، براي فيلمسازي و شركت در جشنواره 100،معمولا قصه و روايت بلندي را مي آورند و مي خواهند آن را به حدي كوتاه كنند كه در قالب فيلم 100 بگنجد.
وي افزود: اين كار اشتباه است؛ زيرا فيلم 100 در واقع تصوير است و با كنار هم گذاشتن اين تصويرها شكل مي گيرد و معنا را منتقل ميكند. مهمترين موضوع در ساخت فيلم 100 ثانيه، بيان عاطفي موضوع و ايجاد احساس در بيننده است؛ به همين دليل، معتقدم فيلم 100 بايد با دل ساخته شود. به هيچ وجه نبايد در اين نوع فيلم به دنبال كار عظيم و شعار دادن باشيم.
نخستين كارگاه فيلم 100 به همت حوزه هنري استان تهران و با مشاركت نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشكده سينما تئاتر دانشگاه هنر .با نمايش آثار منتخب جشنواره هفتم برگزار شد.
© 2003 Mehr News Agency .
شنبه|ا|10|ا|دي|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]